אימון אישי

אימון אישי – שמונה טיפים לאיכות חיים

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ורדית גולד מוזס
למה אנחנו עסוקים כל כך? לאן אנחנו רצים? מה אנחנו מנסים להשיג? כולם רוצים לחיות חיים אידיאליים, חיים מושלמים. מה זה אומר?

אנשים שלא מגדירים את האידיאל שלהם או את המטרות שלהם ומצפים להגיע לדבר המושלם נשמעים כך: "החיים בזבל", "הכול חראגיל", "סוחבים","יהיה טוב", "בסדר". 

למה הם נשמעים כך? אתם שואלים התשובה היא: כי הם חושבים שהמקום בו הם נמצאים רחוק מאוד מהאידיאל שלהם. אין להם מטרות, הם לא מאמינים שהשיפור נמצא בהישג יד.

איכות חיים הוא מושג סובייקטיבי. כל אחד ואחד מאיתנו מגדיר לעצמו מהי איכות חיים עבורו. המודעות לאיכות החיים שאנו רוצים להשיג היא המפתח לשיפור החיים של כל אחד מאיתנו.

לאחר שתגדירו את החיים האידיאליים עבורכם, כלומר את המטרות החשובות לכם, בצורה שניתנת למדידה, כמו מימון לימודים לילד, אכילה נכונה, החלפת מקום עבודה, תלמדו שהחיים שלכם קרובים להיות אידיאליים ושכל מה שנותר לכם לעשות הוא רק כמה שינויים קטנים, 8 שינויים. אולי תחשבו שהם שחוקים, אבל ככל שתתמידו ביישומם, כך תתקרבו להשגת המטרות שלכם ולשיפור איכות חייכם. 


זכרו! המודעות היא הגורם החשוב ביותר לזיהוי הדברים שרוצים לשנות.
העיקר הבריאות, או נפש בריאה בגוף בריא: בריאות חשובה מאוד לשמירה על איכות חיים. וכדי לשמור על בריאותנו חובה עלינו להיבדק כל שנה, לגשת לרופא כשיש בעיה, ולשכב במיטה כאשר יש חום (גם אם יש הרבה דברים לעשות. שום דבר לא בורח…. האמינו לי) כשאנו דואגים לבריאותנו אנו מכבדים את הגוף הנושא אותנו. פעמים רבות מחלה היא איתות של הגוף שרומז לנו ", אני עייף אני רוצה לנוח .." 

כושר ותזונה נכונה: הגוף הוא כמו מכונה. אם נטפל בו היטב הוא יאריך ימים. לכן חשוב לבדוק מה טוב  או מה פחות טוב לגוף, לבדוק את המזון להשקיע בהכנה שלו, לאכול בנחת, לאט ועם כל החושים. ומה באשר לכושר… זה כבר עניין אחר…זה קשה יותר לא?? ובכן  התייחסו לכושר כאל תחזוקה של הגוף הנושא אתכם.. ואולי תופתעו לגלות שיש כיף בקצת כושר. (או יותר נכון אחרי הפעילות..)

חשיבה חיובית: מחשבות יוצרות מציאות. לואיז ל. היי אומרת שאנו אחראים לכל מה שקורה לנו בחיינו. אנו יוצרים את החוויות שלנו ע"י דפוסי האמונות והרגשות שלנו. לדוגמא: אם אני מאמינה שכדי להתפרנס יש לעבוד הרבה שעות וקשה, כך אחווה את חיי.

חוק היקום אומר שמה שאנו מאמינים בו- תמיד ישאף להצדיק את עצמו… המשפטים שאנו אומרים לעצמנו או שומעים סביבנו, משפיעים על האמונות שלנו באופן לא מודע. כשיש לנו מחשבות שליליות הן יוצרות תוצאות שליליות כמו נבואה שמגשימה את עצמה. ולכן כדאי להתאמן ולומר לעצמנו וגם לסביבה דברים חיוביים. 

להלן תרגיל שימחיש את העניין:
לעצום עיניים … לנשום… להתרכז… ולומר בלב את המילה שמחה (30 שניות)
שימו לב למה שמתרחש… כיצד הרגשתם? האם התחלתם לצחוק? האם חיוך עלה על פניכם…? עכשיו אמרו את המילה פ ח ד מה זה עושה בגופכם, האם אתם נושמים באופן שונה? עכשיו  אמרו את המלה א ה ב ה  (לחכות דקה כדי להפיג את האנרגיה של הפחד).

טיפ: כשאתם נמצאים במקום שלא נעים לכם ומצב הרוח שלכם ירוד, חיזרו על מילה מעצימה (אהבה… שמחה… שפע… אמון… אושר… צחוק…) ותבדקו מה קורה לכם.

וסיפור קצר ברוח הדברים האלו: באחד מימי ראשון אחר הצהריים, נסע איזה סבא זקן לבקר את נכדיו. לאחר שהשתעשע עמם קמעה, עייף מאד, ונשכב על הספה לישון. הילדים, שהיו שובבים נורא, החליטו לחמוד לצון. לקחו מהמקרר את גביע הגבינה הצרפתית המסריחה שאמם קנתה כפינוק לאבא שלהם. כן, זו הגבינה עם העובש שמריחה כמו גרביים מסריחות. לקחו הילדים כפית גדושה, ומרחו את הגבינה בנדיבות על שפמו של הסב הישן, שלא חש בכלום. 

כשהתעורר הסב משנתי רחרח כה וכה ואמר "אלוהים אדירים, כמה שהחדר הזה מסריח! "הלך לחדר הסמוך, וגם שם היה אותו ריח. עבר מחדר לחדר בבית, וכל החדרים היו מסריחים. מיואש מהריח החליט לצאת החוצה לגינה, וראה איזה פלא – גם שם היה אותו סירחון. "איזה עולם מסריח" קרא בהשלמה עם הריח "כל העולם הזה מסריח!"…

זה בדיוק מה שקורה כשאנחנו ממלאים את מוחנו במחשבות שליליות. כל דבר שאנחנו חווים, כל מי שאיתו אנחנו נפגשים, מקבל את "הטעם והריח" שאנחנו נושאים עמנו במוח. בדיוק כמו הגבינה המסריחה שנמרחה מתחת לנחיריים של הסבא.

אהבה עצמית: "אני אוהב את עצמי"- זה לא משפט אגואיסטי כמו שלימדו אותנו. רק מי שאוהב את עצמו יכול להעניק אהבה לאנשים אחרים.
ולכן חשוב להקדיש זמן לעצמנו. איך? לקבוע פגישה ביומן. זה יהיה הזמן המקודש שבו אנו עושים משהו מיוחד עבור עצמנו. כל אחד לפי רצונו ואהבתו. זה יכול להיות פגישה עם חברים, עיסוי, הליכה למוזיאון או כל דבר שאתם חולמים לעשות.
חשוב לתת לעצמנו חיזוקים ומחמאות. (אל דאגה הביקורת תבוא כבר מאחרים..)
טיפ: תנו לעצמכם צל"ש אחד לפחות כל יום. 

הכול תלוי בנו: המודעות מאפשרת לנו להביט ולחוות את החיים תוך כדי בחינת הבחירות שאנו עושים. בכל יום בחיינו אנו עומדים בפני בחירות. חלקן נעשות במודע וחלקן שלא במודע. כשאנו בוחרים מה ללבוש או כשאנו בוחרים אם ללכת לעבודה או להישאר בבית, ללכת לסרט במקום לסדר את הבית, כל אלה הן בחירות מודעות ואנו יודעים כי יש להן רווח והפסד. בחירות פחות מודעות נוגעות לתחושות שאנו חשים כאשר התגובות שלנו אוטומטיות. למשל: הבוס בעבודה כעס עלינו ואנו נעלבים. הילד שפך שוקו על השטיח החדש ואנו כועסים נהג "חתך" אותנו בצומת ואנחנו מקללים. כיוון שאלו תגובות אוטומטיות לגירויים מהסביבה אנחנו שוכחים כי אנחנו בחרנו להיעלב, אנחנו בחרנו לכעוס ואנחנו בחרנו לקלל. 

כדי לגייס את המודעות עלינו לעצור אחרי כל פעולה ולבדוק איזו דרך בחרתי והאם הבחירה היא טובה עבורי. נכון זה קשה כי צריך לתרגל יום יום ושעה שעה אבל במשך הזמן נגלה כי אנו מוציאים הרבה אנרגיה לשווא. 
 
דיפאק צ'ופרה מציע לשאול את עצמנו שתי שאלות האחת: מהן התוצאות של הבחירה שאני בוחר? והשניה: האם הבחירה שאני בוחר כרגע תגרום אושר לי ולסובבים אותי? ואז להקשיב לתחושות הגוף. אם הגוף שולח מסר של נוחות אזי הבחירה נכונה ואם הוא שולח מסר של תחושה שאינה נוחה – זו אינה הבחירה הנכונה. נסו ותבדקו…

אני יצירתי? "את עולה הרבה כסף" אמר לי בן זוגי. "הרבה כסף אבל שווה כל פרוטה" עניתי. זוהי תשובה בלתי צפויה שמעלה חיוך במקום כעס השתמשו ביצירתיות כדי לנטרל התנגדויות ודפוסי התנהגויות במערכות יחסים עם בן הזוג, חברים לעבודה, ילדים או כל מפגש עם אנשים.

עשו את הבלתי צפוי: כשהילד (או הבעל, או האישה…) משאיר את התיק בסלון, במקום לומר לו 22 פעמים לשים את התיק בחדר, אפשר לשים את התיק על המקרר… או בחדר האמבטיה…

כשהבוס כועס ואולי מעליב תדמיינו שהוא נראה כמו גמד והקול שלו דומה לקול צפרדע. ההרגשה שלכם תשתפר ולא תסחבו אותה במשך מספר ימים. 

איפה עובר הגבול
כמה פעמים רציתם לומר לא ואמרתם כן? כמה פעמים רציתם  לעשות משהו עבור עצמכם וויתרתם? כמה פעמים  נעלבתם מאדם קרוב לכם והבלגתם?


כדי להרגיש טוב עם עצמנו עלינו להציב גבולות הן לאנשים והן לרעיונות שלא מתאימים לנו.
חשוב מאוד להשאיר מחוץ לגבול את כל הדברים שאנו מזהים שאינם מתאימים לנו, ומכשילים אותנו ואת מימוש המטרות שלנו.

הגבולות שאנו שמים עוזרים לנו להגדיר מי אנחנו ועד כמה אנו מאפשרים לאנשים להיכנס אל תחומנו הפיזי, הרגשי והנפשי. הגבולות שאנו בוחרים להציב מאפשרים לנו לבקש מאנשים המקיפים אותנו מבלי לחוש רגשות אשם וחוסר נוחות. והעיקר: הצבת הגבולות מאפשרת לנו לחוש טוב עם עצמנו לא להיפגע, ולא להיעלב.

טיפ: בדקו את הגבולות שאתם שמים בחיי היום יום שלכם ובחיים בכלל
מתי הצבתם לעצמכם גבולות לאחרונה?
באלו סיטואציות פרצתם גבולות?

אני אדון לזמן
מה הייתם עושים אם היו לכם עוד שעתיים ביום? מן הסתם היו חסרות לכם עוד שעתיים. השאלה היא לא כמה זמן יש אלא כיצד מתכננים אותו. המטרה בניהול זמן ופעולה על פי תוכנית, היא לתת לנו את השליטה על חיינו ולאפשר לנו חופש אישי. חשוב לארגן את הזמן לפי סדר חשיבות ודחיפות. כדי לארגן את הזמן באופן יעיל כדאי לרשום את המטלות ביומן לפי זמנים.

תופתעו לגלות כמה זמן אפשר לבזבז. זכרו שהדקה שעברה אינה חוזרת. השליטה שלכם בזמן תגרום לתחושה של נינוחות ורגיעה.

טיפ: הכינו בערב את כל מה שאתם זקוקים לבוקר (כריכים, בגדים, הוראות) כך תוכלו לקום בנחת ולצאת בזמן.

לסיכום: המודעות היא זו שעוזרת לנו לתפוס את "הטייס האוטומטי" שלנו להעביר אותו להילוך ידני. הקפידו להקשיב לעצמכם ולגופכם, פתחו את המודעות הפנימית שלכם לדפוסי ההתנהגות שלכם, בדקו את האמונות השליליות שלכם. ככל שמודעות זו תעמיק תהיו בדרך להשגת המטרות שלכם לחיים איכותיים ושלווים.


מאמרים קשורים

Back to top button