מזל דגים

מזל דגים וסמליות הצבע הלבן

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ד"ר שולמית רונן
סמלו של דגים מורכב משני דגים המחוברים זה לזה כשכל אחד מהם פונה לכיוון הנגדי. ניגוד זה מסמל את הצורך של בני מזל דגים לעבור מגוון של חוויות ואפילו במחיר התנפצות אישיותם.

מזל דגים הוא האחרון בגלגל המזלות. יש בו מן הרמז על סופו של עולם ושחרו של עולם חדש. 
הטבע בתקופת גוויעתו של החורף נמצא במצב של התפרקות, כל היסודות שבים למקומם ומתארגנים מחדש כדי להיוולד עם בוא האביב . הדגים, בדומה לטבע כולו, מניחים לאנרגיה שלהם להתמוגג על מנת שתוכל להיוולד מחדש ולהתגשם בצורה טובה יותר.

מזל דגים נשלט על ידי שני כוכבי – הלכת נפטון ויופיטר. ניתן לומר שדגים הם סימן המים בהא הידיעה. ובכדי שנוכל להבין את הדגים חשוב לחוש את אלמנט המים ולדמיין את תנועת החיים בתוכם.  
סמלו של דגים מורכב משני דגים המחוברים זה לזה כשכל אחד מהם פונה לכיוון הנגדי. ניגוד זה מסמל את הצורך של בני מזל דגים לעבור מגוון של חוויות ואפילו במחיר התנפצות אישיותם. 
הקו המקשר בין שני הדגים מזכיר לנו שלמרות חיפושיהם המנוגדים קיימת בתוכם יכולת להישאר מחוברים זה לזה מבפנים ולגשר בין שני עולמות, הישן והחדש. הקו המנחה את אופיים הוא יכולתם המופלאה לחלחל לעומק. בעולמם שולט הרגש האינטואיטיבי, הם אוהבים, רומנטיים, זקוקים למגע מתמיד, לתמיכה ולהרבה רכות ורוך. ישנם ביניהם אשר מורכבותם מונעת מהם את הפשטות ואת היציבות ביחסי האהבה.

גילויו של כוכב הלכת נפטון נעשה בתקופה היסטורית מלאת תהפוכות, בשעה ששינויים מרחיקי לכת חלו בהכרת בן האנוש. נפטון התגלה ב – 1846 ב"אביב העמים" , בזמן שהרוחניות החלה להתפתח ולהתבטא בצורה פתוחה וחופשית יותר.


בתקופה זו, בעידן הדלי, חל שינוי משמעותי בפתיחותה ובהתעניינותה של החברה האנושית בכל הקשור לרוחניות ולתורת הנסתר. אצל רבים מאיתנו קיימת סקרנות לאותם דברים הנסתרים מעינינו ומפתחים אליהם רגישות, והחיפוש אחר המופלא והלא נודע תופס יותר ויותר מקום נכבד בחיינו מוצאת היום יותר ויותר אוזניים קשובות בגלל המסתורין והסמוי מן העין. 

סימנו של נפטון הוא משולש קלשוני הדומה לעוגן של אל הים פוסידון. השפעתו העיקרית של נפטון מתרחשת במעמקי האוקיאנוס, במשכנה של ממלכת הרגשות שאותה מייצג בנפש האדם אלמנט המים. והרי בריאותו של האדם תלויה במידת הנוזלים שבגופו ובאיזון רגשותיו.

השפעותיו של נפטון 
המים הם מקור החיים. נפטון מסמל מצד אחד, את עמקותו, את שקיפותו ואת עושרו של האוקיאנוס רחב המרחבים, ומצד שני, את געשם ההרסני והמסוכן של הזרמים התת קרקעיים המבעבעים במצולות עולם הרגשות. נפטון מעניק לדגים רגישות ופגיעות נפשית עמוקה, ואילו יופיטר את היכולת להתרחב ולהתפשט. כמו המים, בשל גמישותם המופלאה יש בדגים היכולת לחדור ולחלחל לכל מקום. הם מתמזגים עם מצבים ותופעות מסובכות אך יוצאים מהם בשלום. 

כוחם הגדול וגם נשקם הוא השתיקה. הדגים מטבעם אוהבים ויש בהם את יכולת ההקשבה, כריזמה וכושר מילולי. הם מאד זקוקים למסגרת ויחד עם זאת בגלל אופיים מרגישים הרגשת חופש. בדגים ישנה היכולת לפעול על פי האינטואיציה ולא על פי שיקול דעת, יש בהם רגישות מיוחדת לסובב אותם, השמחה היא שמחה, העצב והכאב הם עיצבונם או כאבם של אדם הנמצא בסביבתם, ניתן לומר שזוהי עוצמתם וגם נקודת החולשה של דגים.

נפטון , ידוע ככוכב התת ההכרה. הוא מייצג את כל צורות המים, את מי הבראשית אשר מהם התהווה העולם ואת מי הרחם שמהם נולד האדם. האדם הנתון תחת השפעתו מחפש את השלמות המוחלטת, את ההתמזגות עם המהות ועם ההוויה. האדם חווה את יכולת האינטואיציה המאד עמוקה וההרגשה של יכולת להיכנס למעמקי הנסתר של עולם הרגשות. היכולת לשאוב ממקור הרגשות מתבטאת בעומק, ברכות, במקור היצירתיות ובתעצומות נפש. יש בדגים, היכולת להיות קרוב לליבו של הזולת, יכולת ההזדהות מקנה לו את האפשרות לחדור לנבכי תחושותיו של האחר ולהבינו. מעצם המודעות לאינטואיציה וליכולת ההתחברות אל עולם הדקויות, יחפש באופן טבעי את המגע והקשר עם מורי הרוח, עם הפילוסופים ועם המרפאים המקדישים עצמם למען התפתחותה של האנושות. התעוררותה של המודעות לאידיאל השירות תאפשר לו להשתחרר מעצמו ולהתעלות מעל ההתבדלות, יש בו מסירות נפש, חמלה, השתתפות בצער, שירות לאנושות,
ולמען אמונה זו, יתמסר בכל מאודו לאידיאל השירות, לנתינה ללא תמורה, וזוהי הדרך אשר דרכה מגשימים הדגים את שליחותם.

נפטון דורש מן האדם בהירות מחשבה, מודעות, התחייבות ואחריות מוחלטת לגורלו. הדרך אינה קלה, לעיתים על האדם לשאת ולתת עם חוסר בטחונו העצמי, עם מאוויו, עם התוהו ועם המצוקה שבתוכם הוא נעלם, עד שילמד לקבל ולאהוב עצמו כפי שהוא. נפטון פוקח עיניים ומבשר את חוקי השמיים. הוא מלמד אותנו להכיר בחוקי היקום באמצעות ההבנה האינטלקטואלית כחוויה ישירה הנובעת מן ההתבוננות ומן התובנה העמוקה. נפטון מפתח באדם תכונות וערכים נעלמים, כגון: אהבת אנוש, מסירות ונתינה מעצמך. תפקידו של נפטון בגלגל מורה לנו על תחומים שבהם יבואו לידי ביטוי בחיינו הרוחניים, ונשאל את עצמנו, במה אנו מאמינים, והיכן אנו מבקשים להגשים את נשמתנו ולהתחבר לאלוקי בתוכנו?

דגים מייצג בגלגל המזלות את אהבת הזולת, את הנתינה ללא תנאי, את יכולת ההתמסרות למען… וההתמזגות עם הדברים הנוגעים ללבם, כל אלה מאפשרים להם להיות במגע מתמיד עם הזרמים הנעלמים המניעים את היקום.

צ'אקרת הכתר, בדומה לספירה "כתר" , מחברת את הכרת האדם להכרת היקום. במקום זה מתמזגים השמים עם הארץ. 
זוהי דרגת ההכרה הגבוהה ביותר שאליה יכול האדם להגיע, כאן ההתמזגות היא עם הבורא. כאשר אנו מתמזגים עם האלוקות פוסקות הפעילויות, חדל הדחף לדעת ופועמת רק ההוויה. זהו המקום שבו נהפכים הידע והיודע לאחד, משתתקת הכמות ורק האיכות מדברת. במקום זה נעלמים הזמן, המרחב והחומר, הרכושנות, הדואליות, הצורך בביטחון והפחד. במקום זה שורה רוח האחד, זהו מקום מושבה של הנשמה שטופת האור.

זהו המקום שבו נמצאת מלכות השמיים, ובמקום זה, מקבל הרצון האלוקי ביחס לרצון האדם את מלוא המשמעות. 
כאשר צ'אקרת הכתר חסומה, היא מביאה להרגשה של ניכור ובלבול והאדם חש מנותק מסביבתו, ואז אינו מבחין בקרן האור שבקצה  המנהרה. 
מנקודת ראותה של הקבלה , נברא העולם על פי רצון הבורא להתגלם בתהליך של צמצום. תחילה, נבראה הספירה כתר, מ"אין סוף האור". 
הספירה כתר היא הכלי הראשון המכיל את שפע קרינתו של הבורא. קרינה שהצטמצמה מספירה לספירה לאורכן של עשר הספירות וכך נוצר "עץ החיים". 
הספירה כתר מסמלת את הניצוץ האלוקי, את רוח האלוקות.

כתר היא תחילתה של הבריאה, היא המקום שבורא עולם החליט להתפצל לשניים. ממקום זה מתחילים לפעול שני העקרונות: הזכרי והנקבי, הדין והחסד, ומכאן עולם הניגודים. בין שני העולמות, המודע והתת מודע מגשרים הסמלים. ישנה התרחבות של המודעות תוך כדי "מאבק" בתת מודע, וזהו הפער הקיים בתוכנו בין מחשבותינו לרגשותנו, בין המשאלות למציאות, מצב זה יוצר מתח המאלץ אותנו לפעול, למצוא פתרונות, לתת תשובות ועל ידי כך להתפתח. כאשר האדם מתקרב לספירת כתר, ישנו הזכרון שהוא נברא בצלם. מצב זה מעורר תחושה של שייכות ושל רגיעה, של אמון ושל בטחון.  
בעזרת התבוננות, מדיטציה והדמיון ישנה תחושה של התחברות למקור איסופי של אנרגיית היצירה המהווים חלק של האחד השלם. אנרגיה  מופלאה זו נקראת באינספור שמות: האלוקי, כוחות הטבע, מקור אנרגיה, האם והאב האוניברסלים, ועוד… אך התחושה היא אחת, הרגשת השייכות למשהו גדול ועצום מאיתנו שבתוכו אנו סובבים. זוהי תחושה של יצירה כלל אנושית, שכל אחד מאיתנו שחקן בתוך המשחק. זהו המקום שבו מאירים ניצוצותיו של אור התמיד את החשיכה של ליבנו ושל תת ההכרה ומתחברים לאור הגנוז האחד בתוכנו.

ההתבוננות, המדיטציה, פותחת לפנינו עולם מואר של צבעים ושל רעיונות. בעזרתה נוכל לתת ביטוי לעולמינו הפנימי, הנסתר והרגיש,  ויאפשר לנו לצאת למסע אינסופי של אין סוף אפשרויות.


סימליות הצבע הלבן
הצבע הלבן נחשב להיעדר כל צבע, לשקיפות, או למזיגתם של כל צבעי הקשת גם יחד.
הלבן מייצג את כוחות האור כנגד כוחות השחור, מסמל טוהר, ניקיון, את הבתולי והראשיתי, את תום הלב, את טוהר הנפש ואת צחות המחשבה. הלבן הוא צבעו המסנוור של אור השמש הבוהק כאמת בהירה וצרופה. הוא אין סוף האור שממנו נברא העולם, הוא צבע המעבר המחבר את הסוף עם ההתחלה, את הנראה לשאינו נראה. 

הלבן הוא צבעה של הלבנה החיוורת, הקרה, הנוסכת עלינו אווירה פסיבית והגות, של היעדרות ואי ודאות. הלבן הוא צבעם של השיבה חזרה והחזרה בתשובה, של השחר העולה ושל כיפת השמיים אשר טעונה אין ספור תגליות והפתעות לרוב. לאור הלבן שני כוחות, הכוח היורד והכוח העולה, ושניהם בין ההיעדרות לבין הנוכחות, בין היש והאין, בין הירח לבין השמש, בין השמיים לבין הארץ, בין קודש לחול. 

הלבן הוא צבע החניכה, צבעו של הנבחר, של הנולד, שקם על רגליו, וזכה בהתרוממות רוח ובתעצומות הנפש. הלבן מסמל את הפוטנציאל הגלום בכל אחד מאיתנו, את ההבטחה לבאות, את ראשית ההתחלות, ואת זכות הבחירה. הלבן הוא צבעו של השואף להיות כלי בידי היוצר כדי לשרת את כוחות האור ולהעצים אותם. הוא צבעם של הקדושה ושל טקסים בתקופת המעבר של האדם: הלידה, ברית המילה, בר מצווה, נישואין והמוות. הלבן הוא הכלום שלפני כל תולדה הממלא אותנו בשמחת חיים עילאית. הלבן החיוור, חסר החיים, הוא צבעם של היציאה לקראת המוות ושל הכניסה אל הלא נודע. הלבן הוא המציאות האפשרית האצורה בין חושך לאור.

הלבן הוא צבע של טוהר וזכות, המרווה את הגוף בחסד הרפואה ובאפשרות להשתנות. הוא צבעם של הפתיחות, של הכניעה מרצון, של ההתבטלות, של הענווה, של ההתגלות וההארה.
הצבע הלבן מסמל את התחייה, את התעוררות הרוח, את ההכרה ואת השליחות והשירות.

הלבן הוא צבע שיש בו מן הקדושה, אצילות, חסד וחמלה, וברכה. בצבע הלבן יש את הקשר עם הנשגב המאפשר לאדם לגעת ביסודות עדינים המזינים את נשמתו, המאירים את רוחו ומאזנים את הוויתו. כל מחשבותיו, דמיונותיו, כיסופיו, תפילותיו ומשאלות ליבו מתדפקים על שערי החסד של עולם הדקויות. הם נחרטים בעולם האידיאות הלא נראה ועושים דרכם אל האור שבקצה המנהרה. 
במסעותיו במרומים סופג האדם את גווני הרקיע ואת הריחות, את הברכה ואת טעם הקדושה.

האדם מתמלא בצלילי הספירות השמימיות וכל הוויתו לובשת אווירת חג. הצבע הלבן מאפשר לאדם לעשות מעשים שיהיו רווים באהבה עילאית היוצרת אפשרויות.
הצבע לבן הוא כמו תפילה, כל שנבקש לו יהי. התפילה כמוה כטמינת זרע באדמה שיצמח באחד הימים וישא את פירותיו.

מזל דגים חותם את גלגל המזלות, הוא מבשר את קיצו של מעגל ואת הבטחת ההתחדשות של מעגל חדש. כל אפשרויות הצמיחה של הזרע הנובט טמונות בו.
וכך אנחנו בני האנוש, ניתנת לנו זכות הבחירה לממש את הפוטנציאל העומד לרשותנו, ולהתחיל מחדש, כמו הצבע הלבן אשר כל האפשרויות גלומות בתוכו. 

ליצירת קשר ופרטים מלאים על שולמית רונן
מאפייני הצבעים מתוך הספר "בקצב היקום" באדיבות רבקה כהן.
ניתן לרכוש את הספר בהוצאת יהל


מאמרים קשורים

Back to top button