מזל שור

מזל שור וסמליות הצבע הירוק

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ד"ר שולמית רונן
השור הוא מזל אדמה – סמלו האסטרולוגי הוא ראש שור, המייצג את כוח היצירה של החיים, את העוצמה והדחף שאין לעמוד בפניהם.

מזל שור הוא השני בגלגל המזלות והוא ממוקם בין שתי עונות – האביב והקיץ. בשלב שבו מתגבשת ונוצרת תשתית יציבה, בטוחה ומעשית התואמת לנטיותינו הייחודיות. השור הוא מזל אדמה – סמלו האסטרולוגי הוא ראש שור, המייצג את כוח היצירה של החיים, את העוצמה והדחף שאין לעמוד בפניהם. מזל שור חופף לגילאים 7-14, גיל הצמיחה והתעוררות היכולת לקלוט ולהרגיש דברים באמצעות החושים. לשור היכולת לבנות מערכת יחסים פשוטה וישירה עם עולם החומר, וחפצים הסובבים אותו. 

מטפל בהם באהבה, בהבנה ובתשומת לב. בכדי להבין דברים השור מרגיש צורך בלחוש אותם, להתענג עליהם שוב ושוב וזוהי הסיבה הגורמת לשור להיות איטי יותר.ממלכתו של השור היא ההתענגות, ממנה שואב השור את כוחותיו ואת מאוויו. יש בשור היכולת להנאות בצורה עמוקה, ממושכת ויסודית ועל ידי כך מגשים את חלומותיו ועובר את חייו בנועם ובשלווה.

השור מחונן ביכולת מנהיגות ובכוח רצון חזק. כאשר הוא מציב לעצמו מטרה, יש בו היכולת לדבוק ברעיון עד סופו, ללא לאות, בסבלנות ובהתמדה מופלאה עד השגת היעד שקבע לעצמו. 

יש בשור שני היבטים, מצד אחד- חברתי ונעים הליכות ומאידך- יש בו את הצורך להתבודד ולהיות מרוכז בעצמו. יש בשור רגישות מיוחדת לסובב אותו, לאנשים ולאווירה מסביבו וחשוב לו לשמור על הרמוניה. חשוב לשור השקט, השלווה והביטחון ולהיות שמח בחלקו. השור אוהב לכבוש מטרות, ואולי השאלות שרצוי לשור לשאול עצמו וגם את עצמנו הם: מהו אותו היעד שאני רוצה לכבוש ? האם אני מציב מטרות לעצמי ? מהו היחס שלי לחומר ? האם אני חומרני, רכושני ? האם אני חוסך ובמה ? האם אני נחוש ברצונותיי ? האם יש בי הסבלנות לקבל את עצמי ואת האחרים ? האם אני חזק בגופי ובנשמתי ?


שליטה של שור היא כוכב הלכת ונוס, אלת האהבה, הפריון והנשיות. ונוס רוויה בכוח חיים המתגשם בעולם הפיזי, בכאן ועכשיו. השור הוא כוח אינסטינקטיבי השומר על הקיים. הוא אימא אדמה המזינה כל חי. לחיות בעולמו של שור פירושו: לטעום, למשש, לראות, לשמוע, לספוג, לגמוע ולהשתעבד לתשוקות הגוף והחומר. תשוקתו לחיים בא לידי ביטוי בחיוניות, נדיבות ויציבות הגוף וחוזקתו. 

כוכב הלכת ונוס מייצג את היופי, את עולם האומנות, את הרכות, את הנשיות והנועם, את הקסם והאצילות. באסטרולוגיה ונוס מגלמת את הרצון להיות נחשק, את המשיכה המינית, את האהבה וההרמוניה, את שיתוף הפעולה והזוגיות. ונוס היא עולם החושים והרגשות, החושניות והרכושנות. זהו עולם רווי שכרון חושים, פיתויים, חיוכים, להט, תפנוקים, תענוגות, מגע, יחסים אינטימיים ודבקות רגשית עזה. 

ונוס בחיבורה העז עם הטבע, מעניקה חושניות הגובלת בתחושה של קדושה, קסם הרגע וניצוץ המפגש. ונוס משמשת כחונכת ומורה לכל אישה ומאפשרת את הדרך להגשמת היעוד. אחת מסגולותיה של ונוס היא יכולתה לגרום לנו לחוש שיפי השמיים והארץ חד הם, כפי שהיהדות אומרת, "כמו למעלה כך למטה". 

בעזרתה של ונוס היופי משתקף אצל האדם בפניו, בגופו, בפרטים הדקים, בפרופורציות הנכונות, בכל אותם הדברים האלה העוזרים לנו לחוש ביתר קלות את טובה של הרמוניית היקום. האדם כיחיד, נושא באחריותו להרמוניה ולשלום והשלווה שהוא מפיץ מסביבו, בחיי היומיום, ביחסו עם הזולת, בניסיונות למצוא פתרונות לחייו ולמשברים שאותם הוא עובר. והאמן מצידו, משקף את היופי הפנימי ביצירת האומנות אותם הוא יוצר. 

ונוס נותנת בידי האדם את היכולת המעשית להגשים את נטייתו לאסתטיקה, ליופי ולאומנות, ונוס מעניקה ומאפשרת לאדם השראה, אפשרות להתענג מכל הסובב אותו, מהריחות, מיופי הטבע, מן הנופים ויופיים של הפרחים.  
ונוס, כשם שהיא יכולה לעזור לנו להתפתח, כך מסוגלת גם לעכב בעדנו ולהוות מכשול בהתפתחותינו.
  
מרביתינו פוחדים לקחת סיכונים ומסתפקים במועט, זהו שלב האשליה, שבו נדמה לאדם שהגיע לסוף הדרך, בעוד שלאמיתו של דבר, האדם נמצא בתחילת הדרך. ונוס נוטעת באדם תקווה ואומץ כדי להתעמת עם כל הקשיים הארציים ולהתגבר עליהם. ונוס מזכירה לנו שעלינו לשקף את היופי וההרמוניה בהתנהגות עם הזולת, בכל מעשינו ודרך חיינו בכאן ועכשיו בעולם הפיזי, החומרי. 

השור שולט באברי הגוף הבאים : צוואר ועורף, חוליות הצוואר, עורקי הצוואר, גרון, שקדים, לסת ואוזניים. הצוואר היא צומת חשובה בגוף – מסמל יופי, אצילות, נועם ולעיתים שבריריות. הוא מגן על חוליות הצוואר והגרון ומהוו פרשת דרכים חשובה, המפגישה את התזונה עם הנשימה, את הביטוי עם הרגשות. בצוואר שוכנת בלוטת התריס אשר תפקידה בגוף חשוב ביותר. הצוואר מקשר אותנו ומדבר על החיים, על היופי והמוות. האינדיאנים טוענים שהצוואר הוא מושבה של הנפש החיה בתוכנו והוא קובע את מזגו של האדם. הצוואר הוא המקשר בין הגוף לנשמה, בין השמיים לארץ. 

ואם בכך אנו עוסקים, ככל שצומח העץ למעלה מעמיקים שורשיו מטה. כך גם האדם, כוחות השמיים עוברים דרכו וחודרים לאדמה, ואילו כוחות האדמה מביעים את שאיפתם לעלות השמיימה. רגלינו הם השורשים אשר דרכם זורמת התחדשותה של האדמה. שער ראשינו משמשים כאנטנות, המחברים אותנו לאנרגיה השמימית.

האדם כמו עץ החיים, בעל הכרה שתפקידו לחבר בין השמיים והארץ, ובשניהם ישנו המאבק התמידי בין שני כוחות הפועלים עליו: כוח המשיכה של כדור הארץ וכוח המשיכה השמימי, הניצוץ האלוהי בתוכו. ציורית, ניתן לומר, שלחוש את העץ, פירושו לחוש את עצם המסתוריות של האדם, את רגישותו, את פגיעותו ואת עוצמתו. לקבל את תחושת החופש כעץ בצמרתו, להכות שורשים כעץ במעמקי האדמה, ולהתמזג עם כל שעל ובתוך העץ, להתמזג אם האנרגיה הזורמת בתוכנו כאילו היינו הענפים, השורש והגזע, עם מחשבותינו אשר דומות לאינספור ענפים ועלים, ועם פעימות הלב של חיינו המסתעפים כענפים מאותו עץ. 
האדם, כעץ השדה, מחויב לעצמו בהגשמת צורתו, המסע בין השמיים לארץ ולהיפך מחייב את האדם להתעלות על עצמו ללא הרף, ולעבוד על השיעורים שהחיים מציבים בפנינו, וכך, נצעד לעבר הלא נודע אם תחושת התעלות מחודשת.

השאלה הנשאלת היא : האם במצבים של משבר יש באפשרותי להישאר איתן בלי להישבר ? האם להתכופף בשעת סערה ללא הרגשת חולשה או שבר ? האם יש ביכולתי להיות קשוב לאותם רטטים הפועלים יחד בתוכי ולמזגם יחדיו ? 
העץ כמו האדם, מסמל כוח הגנה, חיים, מוות, פגיעות ועמידה מול איתני הטבע, זקיפות קומה ועקמומיות, את הפראי ואת המעוצב. האדמה, השופעת אנרגיה אינסופית, היא כמו רחם – מאגר של אנרגיה אינסופית, היא אלת המוות והתחייה. בחיבור השמימי, ניתן לומר, שהאדמה היא אשת השמיים והשמיים בעל האדמה. כוחה המופלא של האדמה טמון ביכולת העיבוד שלה. 

האדמה ממגנטת אליה וסופגת לתוכה את כל הפסולת והזבל במעמקי רחמה, ובתוך מנהרותיה מעבדת ומחייה אותם, מעצבת את צורתם, ומוציאה אותם לאור ולאוויר העולם. כך האדמה מולידה ומצמיחה חיים חדשים, כל היש בטבע, באימא אדמה, פרחים, עצים, פירות וירקות.
כאשר ישנה תחושה של דאגה וסבל, בלבול, רצוי לשבת ליד עץ על האדמה או לחבק עץ, לעצום עיניים ולהתחבר לאנרגיה מופלאה זו, אשר יש ביכולתה לרוקן מתוכנו את האנרגיה אשר מפריעה לנו להיות את שנועדנו להיות, על ידי התחברות לאדמה – אדם – ושמיים (עץ). 
נשמו לגופכם ובקשו לעצמכם להרגיש ולהדהד עם האדמה והעץ, אפשרו לאדמה לתת מעוצמתה בכדי לרפא את הזקוק לריפוי, והכירו בכוח היצירה והריפוי בכל מקום שבו מונחים כפות הרגליים והידיים, וחושו את עוצמת כוחו של הטבע לרפא.

סמליות הצבע הירוק: 
סמליות הצבע הירוק בהרבה מסורות ותרבויות נחשב לצבע התקווה, ההתחדשות, האיזון וההרמוניה. הירוק הוא צבע הצמחים, צבעה של  אימא אדמה. הירוק מחייה, מחדש, עוזר לצמיחה ומעניק עוצמה, ואין זה מקרה שצבעו של הטבע הוא ירוק. יופיו של הירוק בטבע, בצמחייה הרבגונית המשתנה בהתאם לעונות השנה: מירוק עדין, לירוק חי, כהה, זית, צהבהב ועד לירוק חום. 

הירוק הוא גם צבע הנעורים והוא מבטא את שמחת החיים במלוא הדרה. ירוק הוא צבעה של אנרגיית הריפוי לנשמה בגלל יכולתו ליצור איזון. הכחול והצהוב מהם מורכב , מעניקים לו רטט אנרגטי עשיר ואת היכולת לבנות מחדש את תאי הגוף, את הנשמה ואת הרוח. הוא מחזק את האהבה לטבע, ליופי ולהרמוניה, משקם ומרגיע את מערכת העצבים, את כלי הדם והלב, ומעניק שקט, שלווה ורגיעה. ירוק מגן על עולם הרגש ומעניק יכולת מופלאה ביצירת קשרים. ירוק הוא – איזון, יושר, הרמוניה, מרחב וכיוון, יכולת לקחת אחריות ולקבל החלטות מתוך פתיחות של תודעת הלב, מאפשר את היכולת לראות בכל מצב את כל האספקטים. הירוק מבקש מאיתנו את מציאת האמת הפנימית, זוהי התקווה הנצחית. 

הירוק מאפשר להתחבר לרוחניות ולתודעת העל הבאה מן הלב ואל הלב. הדמייה בצבע ירוק וחשיבה חיובית יכולים להביא מרפא לעצמנו  ולהעצים את כוחות הריפוי בגופנו. הירוק הוא פתיחות הלב ורוחב הלב, יש קשר הדוק לחיבור לב-ראות ולכן פעולת האיזון בין הנתינה והקבלה. 
פעולת איזון זו מקבילה לפעולת הנשימה: שאיפה ונשיפה, לקיחה ונתינה, האיזון בין ההיגיון הצרוף ללהט הגוף והחושים. כאשר אנו גורעים מאזור אחד – יש צורך מידי לאזן את החסר שנותר. 


כאשר אדם נותן יותר ממה שהוא לוקח, או להפך, לוקח יותר ממה שנותן, הוא הורס את האיזון, את עצמו ואת הזולת. נשמה החווה את אנרגיית האיזון חווה את חווית החסר מול המלא. הירוק מסמל את הגווע ואת הצמיחה המחדשת עצמה ללא הרף, את המוות וההתחדשות, זהו רצף החיים המצוי בתנועה מתמדת.  
הספירה נצח מייצגת את הניצחון ללא כוח, הניצחון הנצחי של האהבה. נצח יוצרת אהבה באמצעות הרגשות ומובילה לפיתוי היופי. הניצחון הוא ההתמרה של התשוקה הפיזית לאהבה טהורה – נצח מרוממת את האנרגיה כלפי מעלה. 
ונוס שוכנת בספירת חסד בעץ החיים, היא מופיעה כאישה האוחזת בידה נבל, פניה מבטאות את עוצמת הרגש בהתעוררותו, את היצר והתשוקה שלא ניתן לעמוד בפניהם, את הקסם הנובע מהאצילות, הנועם והיופי האופפים אותה. 

באביב מתעוררות מיטב האנרגיות של השמש שהמתינו כל החורף במעמקי האדמה ופורצות מתוכה בעוצמה לחיים חדשים. האדמה מצמיחה מטובה ויופייה. הספירה נצח, מגרה ומשדלת אותנו לדבר עבורה ופותחת בנו את הדרך לתהליך ההתמזגות המוביל להולדה ופריון. 

בגוף האדם שולטת ספירת נצח – ונוס על התהליכים הבלתי רצוניים שלנו, כמו דפיקות הלב והפעלת המוח, ומפעילה את הסימפטיה והאנטיפתיה, המשיכה המגנטית מחד והדחייה מאידך.

מעל ומעבר לכל ונוס משפיעה מקסמה, מהנועם והחסד, ומעניקה השראה בשפע. לחיות ברטט של ספירת נצח, פירושו לחיות בחיפוש מתמיד אחר השראה, האידיאל הנשגב והיופי העילאי. ונוס מזכירה לנו שרצוי שנהנה מהיפה בחיינו ולא רק מהיעיל. ספירת נצח מסמלת את יחסינו עם הקיים, עם הטבע, עם החיים הסובבים אותנו. היא עוזרת לנו לבטא את רגשותינו. התדר והרטט של ספירת נצח מעניקה לנו בו זמנית את הרגשת הארעיות ואת ההרגשה של הנצחי.
נצח, כפי שמשתקף מהשורש המשותף, הוא אכן הניצחון על הזמן וכל ניצחון של האדם על עצמו הוא נצחי.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על שולמית רונן
מאפייני הצבעים מתוך הספר "בקצב היקום" באדיבות רבקה כהן.
ניתן לרכוש את הספר בהוצאת יהל


מאמרים קשורים

Back to top button