הכל על קבלה

מהי נשמה וגלגול נשמות?

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, מערכת קבלה לעם
מהי נשמה, מה קורה איתנו לאחר המוות, האם אדם יכול להתגלגל בתור בעל חיים? שאלות ותשובות נפוצות בנושא גלגול נשמות.

החיים שלנו כתובים כמו רצף של סצנות בסרט. כשהתסריט מגיע אל נקודת השיא, שהיא המפגש עם חכמת הקבלה, עוברות המושכות לידיים שלנו ואנחנו קובעים את הקצב. רק אז אנו מתחילים להתגלגל. כל גלגול הוא שלב בהתפתחות הרוחנית שמקרב אותנו אל הבורא.

לא צריך למות בכדי להגיע ל"עולם הבא"
המקובלים, חוקרי המציאות, אמנם לא "שבו" מהמוות כדי לספר לנו מה מתרחש שם, אך הם חוו בו-זמנית את העולם שלנו ואת העולם הרוחני. המפתיע ביותר הוא, שהם קבעו שלא צריך למות כדי להכיר את "העולם הבא", אלא אפשר וגם צריך להגיע להרגשה הזאת עוד בחיינו. כדי להבין את הדברים הללו עלינו להבין מהם חיים, מהו המוות, ולהסיר את המסתורין שאופף את גלגול הנשמות.

האם המקובל חי לנצח?
אחד מגדולי המקובלים בדורנו, הרב ברוך שלום אשלג (הרב"ש), סיפר איך מרגיש מקובל שמשיג את העולם הרוחני. הוא המשיל את המעבר מתקופת חיים אחת לתקופת חיים אחרת, להרגשה של אדם שמחליף חולצה ישנה בחדשה. מי שכבר משיג את הרוחניות, מרגיש את החיבור שלו עם הכוח העליון והנצחי כדבר החשוב ביותר, הסביר הרב"ש.

הקיום העיקרי שהמקובל חווה הוא הרגשת המציאות כשלמה ונצחית. את חייו הגשמיים בגוף הפיזי הוא מרגיש כחולצה שעליו ללבוש. עם המוות הוא פושט את החולצה הישנה, ומחליף אותה בחולצה חדשה, כלומר, בתקופת החיים הבאה.


האם אדם יכול להתגלגל בתור בעל חיים?

בניגוד לכל האמונות התפלות, הנשמה לא מתגלגלת אף פעם בחיות, היא אינה קשורה לדרגת הצומח וודאי שלא לדרגת הדומם. הנשמה יכולה להתגלגל רק בדרגת האדם. מדוע, אם כן, מסופר בחלק מספרי הקבלה על אנשים שנשמתם התגלגלה בבעלי חיים? התשובה פשוטה.

כבר בתחילת המבוא לספר הזוהר (אות ה), כתוב שכל כתבי המקובלים מתייחסים תמיד "רק לבחינת נשמות בני אדם". במילים אחרות, כל כתבי הקבלה המקוריים שבהם מוזכרים המושגים "דומם", "צומח", "חי" או "מדבר", מתייחסים אך ורק לפנימיות נשמת האדם.

באותם ספרים, המושגים הללו מתארים את רמות ההתפתחות השונות שלה, לכן כאשר המקובלים כותבים שנשמתו של אדם מתגלגלת בנשמת בעל חי וכולי, כוונתם ללמד את הקורא שאותה נשמה עוברת משלב התפתחות אחד למשנהו.

מי יכול לומר לי מה הייתי בגלגול הקודם?
כל הקוראים בקפה והמיסטיקנים למיניהם לא יוכלו לדעת מה עבר עליך בתקופת החיים הקודמת שלך. רוב האנשים משוכנעים שהיו בתקופת חיים קודמת מלך, נסיכה קסומה או לפחות מכשפה, אבל בדרך כלל מסתכם הדבר בדמיונות שווא…

רק כשהאדם מתעלה באמצעות שיטת הקבלה לעולם הרוחני, נפרסות בפניו כל תקופות החיים והגלגולים שעבר, והוא מבין את הסיבות שהובילו אותו לחיות כל אחת מהן.

אז מה באמת קורה לנו לאחר המוות?
ברגע המוות הגוף הפיזי שלנו מפסיק להתקיים. אם הצלחנו לפתח נשמה במהלך חיינו, נמשיך להתקיים בה גם לאחר מות הגוף. אם לא פיתחנו את הנשמה בחיינו, נמצא את עצמנו שוב בעולם הזה, עם חיים אחרים ותסריט שונה לחלוטין.


איך מוצאים את ה"נשמה התאומה" שלי?

כשאנו מחפשים בן זוג, לא כדאי לנו להתבלבל עם כל מיני מושגים מוטעים ודמיונות. כדאי לבחור את בן הזוג לפי נטיית הלב ולפי מראה העיניים, ולא על סמך חוסר הבנתנו את המציאות הרוחנית.

מה קורה לנשמה שהתחילה בתיקון ולא הספיקה לסיים אותו?
אדם שכבר הפך להיות בעל נשמה והביא אותה לדרגה רוחנית כלשהי, אינו עושה את כל ה'סיבוב' מחדש. בתקופת החיים הבאה הנשמה שלו תמשיך את התהליך הרוחני בדיוק מאותה מדרגה רוחנית שאליה הגיעה.

למה אומרים שהקבלה מבטיחה חיי נצח?
המקובלים, כמו כל בני האדם, נפטרו מהעולם הזה. עולה, אם כן, השאלה על איזו תחושת נצחיות בדיוק אנו מדברים? כאשר המקובלים מדברים על חיים נצחיים, הם אינם מתייחסים בכך לקיום בגוף הגשמי. כוונתם היא שנשמתו של המקובל שהתעלתה עוד במהלך חייו לעולם הרוחני, היא זו שממשיכה להתקיים בנצחיות. לעומת זאת, גופו הגשמי נפטר מהעולם הזה כמו גופו של כל אדם אחר.

בין שני הדברים הללו אין סתירה כלל, ולכן תחושת החיים של המקובל אינה נפסקת על ידי המוות הגשמי. חייו בעולם שלנו מסתיימים ברגע שאינו נחוץ יותר לדורו. אמנם בעולם שלנו נראה שהמקובל נפטר ואינו חי עוד, אך נשמתו ממשיכה להתקיים בעולם הרוחני, נצחית ומלאת אהבה כמו הכוח העליון שאותו היא השיגה.

מהו העולם הבא?
מקובלים מלמדים ש"עולם הבא" לא מחכה לנו לאחר שנמות. המושג "עולם הבא" מתייחס למציאות עליונה שאותה משיג אדם ההולך בדרך ההתפתחות הרוחנית. אדם שלא השיג במהלך חייו את הרגשת העולם הרוחני במלואה, ייאלץ לאחר פטירתו לשוב ולהתגלגל לעולם הזה עד אשר ישיג אותה.


מאמרים קשורים

Back to top button