פותחים את ספר הזוהר

סודות ספר הזוהר בעולם הגלובלי

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, קבלה לעם- אלי וינוקור
מהי הסיבה האמיתית למשבר העולמי, מדוע לא ניתן לפתור אותו בכלים המוכרים, ואיך ספר הזוהר קשור לכל זה?

סיפורו של ספר הזוהר מתחיל לפני כ-1,800 שנה, במערה צפופה וחשוכה בגליל, המשקיפה על הנוף ההררי של העיר צפת.

תשעה מגדולי המקובלים דאז יושבים לפני רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י), וגומעים בשקיקה את מילותיו. פניו קורנות בשעה שהוא מגלה לתלמידיו את מסתרי העולם העליון. רשב"י מדבר אליהם ברוגע, בחום ובאהבה. לא לחינם הוא קיבץ אותם כאן – יחד הם מהווים שריד אחרון לחיבור הרוחני שהיה נחלת עם ישראל בשנים שבהן חיינו כמשפחה אוהבת אחת. עם ישראל והעולם כולו נכנסים לתקופה של גלות ארוכה, אך רשב"י כבר רואה את העתיד.

כשברקע מתנהלות מלחמות עקובות מדם, חיי אדם מאבדים כל ערך ושליטה, כבוד ורכוש הופכים לערך עליון, יושבים עשרת גיבורנו וכותבים את הספר שעתיד להחזיר את האהבה לעולם.

בחיבור ביניהם הם יוצרים מבנה רוחני משותף – עשרה מקובלים כנגד עשר ספירות – שדרכו יורד האור העליון לעולם ומתגשם בצורה של אותיות ומילים על פני קלף ישן.

ספר הזוהר, ספר הספרים של הקבלה, מתגלה בפעם הראשונה לעולם ונגנז מיד על ידי מחבריו. הסיבה: הדור עדיין לא היה ראוי להתגלותו ברבים. "הספר", אמר רבי שמעון בר יוחאי לתלמידיו, "יתגלה רק בדור שבו האנשים יתייאשו מההתפתחות האגואיסטית ויבקשו דרך להתחבר ביניהם בשנית. תפקידו יהיה לסיים את תקופת החשיכה הרוחנית, את הגלות".


מערכת אגואיסטית סגורה
בשנים שחלפו מאז, האנושות עברה כברת דרך. מערות כמו זו של רשב"י וחבריו הפכו לאתרי תיירות, רצינו וגם השגנו כסף וכבוד, יצאנו מהכפרים ועשינו מהפכות, פיתחנו את הטכנולוגיה, טסנו לחלל, רצנו אחרי החימוש, המצאנו את רשת האינטרנט, את תרבות הצריכה ו… אז משהו קרה, וארמון החול שבנינו התחיל להתפרק במהירות.

התהליכים שעברנו במהלך השנים קשרו בינינו יותר ויותר והבטיחו אושר ועושר, אבל יותר מכול סימנו את הגעתנו לשלב חדש בהתפתחות האנושית – "הגלובליזציה".

כשהגלובליזציה הייתה עוד בראשית דרכה, המומחים אמרו לנו שהקשרים ההולכים ומתהדקים בינינו יגרמו לנו לדבר באותה שפה, יאפשרו לנו לטייל היכן שרק נרצה ויפתחו פתח לקשרים כלכליים, מדיניים וחברתיים שטרם הכרנו. ואכן כך היה. אלא שכפי שגילינו לאחרונה, ההגדרה של המילה "גלובלי" היא, איך לומר, הרבה יותר רחבה.

בין שלל המשברים שמתרגשים כעת על פתחנו, אנחנו מגלים שלהיות "גלובלי" זה לא רק להתכתב עם החברים באיי-פון, תוך כדי אכילת מקדונלדס בתאילנד על שולחנות פלסטיק תוצרת סין, אלא גם להיות תלוי בהרבה מאוד אנשים. איפשהו במהלך הדרך, חוקי המשחק השתנו. ממצב שבו כל אחד חותר קדימה בצורה אישית, עברנו למצב שבו כולם חותרים בסירה גלובלית אחת, תלויים לחלוטין אחד בשני. מה זה אומר? שפתאום האגו, או אם תרצו המחשבה על עצמי בלבד, הפך לבעיה. מדוע? כי המשכנו להתנהג בצורה אגואיסטית, למרות שהפכנו למערכת סגורה. ובמערכת סגורה, כמו במערכת סגורה – כל פעולה שלך משפיעה על אחרים, אבל גם חוזרת אליך כמו בומרנג, ופוגעת בך.

מרגע שבני האדם נקשרו זה לזה בקשרים שאינם ניתנים להתרה – המציאות השתנתה.

על סף קריסה
כדי להבין קצת יותר מהי "מערכת סגורה", נסתכל על דוגמא חיה למערכת כזאת – הגוף שלנו. בגוף של אדם בוגר יש כעשרה טריליון תאים (אם נפרוש אותם זה לצד זה הם יקיפו את כדור הארץ 47 פעמים!). כדי לשמור על בריאות הגוף, כל תא לוקח לעצמו רק את ההכרחי לקיומו ובשאר כוחותיו פועל לטובת המערכת כולה. האופן שבו פועלים התאים בגוף מבטא חוקיות שחלה על קשרי הגומלין בטבע כולו – יציבותה של כל מערכת תלויה ביחסים ההדדיים בין הפרטים שמרכיבים אותה. ומה איתנו?

האדם הוא היצור היחיד בטבע שנהנה מהיותו נעלה על האחרים. היצור היחיד שרוצה לנצל את סביבתו לטובתו האישית בלבד, שאף פעם לא מסתפק במה שיש לו, לוקח מהסביבה הרבה יותר ממה שהוא באמת צריך, ונהנה כשאחרים סובלים.

מה לדעתכם היה קורה אילו תא מסוים בגופנו היה מחליט לדאוג לעצמו בלבד, לקחת כל מה שרק יוכל ולא להתחשב באף אחד?

קוראים לזה תא סרטני. עכשיו, דמיינו לעצמכם שהמערכות החברתיות שפועלות היום ומושתתות על דאגה לאינטרסים צרים (מישהו אמר המערכת הכלכלית?) הן כמו גרורות סרטן בגוף הגדול שנקרא החברה האנושית. נשמע מפחיד? אולי, אבל זו המציאות שבה אנחנו חיים היום. לכן לגמרי לא מפתיע שרובן נמצאות על סף קריסה, גם אם לפעמים כלי התקשורת מנסים להוכיח לנו אחרת. אנחנו הרי לא טיפשים. כולנו רואים ומרגישים את המתרחש היום על בשרנו.


הכוח שבספר הזוהר
כמובן שכל מה שנאמר כאן לא נעלם מעיני המומחים. גם אם לאחרונה מדברים על זה פחות מאשתקד (כשהמשבר הכלכלי איים לחסל כל חלקה טובה וכתבות על הצורך בחיבור הופיעו בעיתונים כמו פטריות אחרי הגשם), כולם מבינים שהמצב מחייב אותנו לבנות אנושות אחרת, שהדרך היחידה לשרוד בעולם הגלובלי היא לבנות בינינו יחסים אחרים, כאלה שמבוססים על אמון הדדי, התחשבות ואהבה.

הבעיה היחידה היא שאף אחד לא באמת מצליח להבין איך אפשר לעשות את זה, והמצב רק מידרדר משעה לשעה.

וכאן אנחנו חוזרים שוב לספר הזוהר
מפתיע ככל שזה יישמע, דווקא עם ישראל, העני כל כך באוצרות טבע "רגילים" כמו נפט או פחם, מחזיק בידיו את "אוצר הטבע" שהאנושות מחפשת היום – חכמת הקשר והחיבור בין אנשים. עמוק בפנים מקנן בנו אותו ניצוץ של אהבת הזולת שסביבו נוסד העם שלנו והתקיים עד לחורבן בית המקדש השני. ספר הזוהר שמתגלה היום לכולנו הוא האמצעי שנכתב במיוחד לתקופה הזאת, לזמן שבו אנשים ירגישו צורך בשיטה שתוכל לחבר ביניהם באמת.

ספר הזוהר נכתב מתוך חיבור, והכוח שטמון בו מסוגל לאחד אותנו שנית. למעשה, זהו סודו האמיתי של החיבור האדיר הזה – האור העליון שהטמינו בו רשב"י ותלמידיו הוא הכוח היחיד שמסוגל להתמודד מול האגו שהפריד בינינו במהלך השנים. כפי שהעידו גדולי המקובלים, ובראשם האר"י, הגאון מווילנה, הרב קוק ובעל הסולם, הספר הזה נכתב כדי לשחזר את הקשר החם והאוהב שאבד לנו, והוא מתגלה היום כדי לחבר בינינו למשפחה אחת ולאחר מכן לעבור דרכנו לעולם כולו.

כשהצורך בקשר הנכון בין בני האדם יהפוך לנחלת הכלל, ישראל כבר תהווה דוגמא לחברה שחיה על בסיס אהבת הזולת ומקדמת אותו בעולם – והתוצאה תהיה הצלחה מלאה לכל הצדדים; האנושות תבין שיש דרך לצאת מהמשברים שאופפים אותה ותעלה על דרך המלך. במקביל, גם השנאה האנטישמית והאיומים כנגד ישראל יפחתו בהדרגה, ויפנו את מקומם לאהדה ולתמיכה.

אהבת הזולת כדרך חיים, כסדר חברתי חדש, היא הנכס היחיד שיש לנו להציע היום לעולם, וזוהי גם הסגולה האמיתית שטמונה בספר הזוהר.

הזוהר המתין לנו בסבלות, ובאמת לקח לנו זמן להבשיל, וכעת הגיע הזמן לפתוח אותו וליהנות מאותה פריחה והתחדשות שכולנו מייחלים לה.


מאמרים קשורים

Back to top button