פותחים את ספר הזוהר

סמלי חג הפסח ברוח הזוהר

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, קבלה לעם – ניב נבון
כאשר בוחנים את סמלי פסח המוכרים לנו מזווית פנימית יותר, עולם ומלואו נגלה לפנינו. אז לכבוד החג ליקטנו עבורכם מילון מושגי פסח ברוח ספר הזוהר.

ספר הזוהר מלמד אותנו שהאדם הוא עולם קטן, וכל מה שכתוב בזוהר למעשה נמצא בתוכנו. כשקוראים את ספר הזוהר, צריך להתעמק בתוך עצמנו, ולחפש שם את כל הפעולות והתכונות שעליהן מספר הספר. כך גם סיפור יציאת מצרים וסמלי חג הפסח מסמלים את המצבים הרוחניים שהאדם עובר בתוכו בדרך למימוש מטרת חייו: הידמות לכוח העליון, כוח האהבה הנתינה.

כאשר בוחנים את סמלי פסח המוכרים לנו מזווית פנימית יותר, עולם ומלואו נגלה לפנינו, והדרך אל הרוחניות נפתחת. אז לכבוד החג ליקטנו עבורכם מילון מושגי פסח ברוח ספר הזוהר. 

פרעה – מלשון "פה-רע", מסמל את האגואיזם האנושי ששולט על האדם, הרצון ליהנות על ידי ניצול הזולת, שהוא הסיבה לפירוד ולפילוג בינינו.

יציאת מצרים – בפסח אנו חוגגים את יציאת מצרים – יציאה מהאגואיזם שלנו שנועל אותנו בתוך קליפה ולא מאפשר לנו לראות מעבר לגבולותיו.


האדם טובע בתוך האגו שלו ותחושת הפירוד שולטת בו. הוא מסתכסך עם השכן, רב עם בת הזוג או מתחרה באחרים במקום העבודה. הוא שקוע עמוק בבעיות היומיומיות, מרגיש לבד מול העולם, ופתאום, הוא מקבל רצון חזק להתעלות מעל כל החיים האלה ולהרגיש מעט את החיים הרוחניים.

האמצעי ליציאה מ"מצרים" הוא לימוד ספר הזוהר. כשלומדים ביחד מתוך השתוקקות לפרוץ את הקליפה המבודדת שמפרידה בינינו ולהפוך לגוף אחד שלם, מתגלה בינינו כוח מאחד של אהבה ונתינה המאפשר לנו להתעלות מעל הרצון האגואיסטי.

משה – מלשון "למשות". "משה" הידוע לנו כדמות מהגדת פסח, למעשה מסמל את הכוח הרוחני שמושך את האדם מתוך האגואיזם אל עבר אהבת הזולת. בכל אחד מאיתנו קיים הרצון שנקרא "משה", אך רצון זה הוא קטן וחלש. לכן עלינו לשמור עליו היטב, לא לתת לו להיבלע בין כל הרצונות האחרים הסוחפים אותנו, ולאפשר לו להוביל אותנו אל "הארץ המובטחת", אל העולם הרוחני.


ניקיונות פסח – הבית מסמל את לבו של האדם, כלומר את כל רצונותיו. ניקיון הבית והכשרת הכלים בפסח מזכירים לנו שעלינו לפנות מקום בלב מאהבה עצמית, ולהכשיר אותו ליחס חם ואוהב כלפי הזולת. אותו יחס של חיבור וערבות הדדית היווה מאז ומעולם את היסוד של האומה הישראלית, וכעת, עם פתיחת ספר הזוהר, יש לנו הזדמנות לחזור אל אותו יסוד טוב ויפה, ולהגיע לדרגת קיום חדשה.

חמץ – החמץ שאנו מבערים בחג פסח מסמל את היחס הקלוקל בין בני האדם. עלינו לבצע את בדיקת החמץ בליבנו ולחפש אילו רצונות בתוכנו עלינו לתקן. פרט ליחס שלנו כלפי הזולת, אין בנו שום דבר מקולקל ואין צורך לשנות כלום בעצמנו. הבדיקה נעשית על ידי אור הנר, אור הקבלה והזוהר, שעוזר לנו לגלות מהו ה"חמץ", כדי שנוכל לבערו מהעולם, כלומר מתוך כלל רצונותינו.

אכילת מצה – המצה מוגדרת כ"לחם עוני" (לחמא עניא) משום שהיא מרמזת על תחושת הריקנות במצבנו הנוכחי, ואכילתה בפסח מסמלת את הנכונות להתעלות מעל האגו ולצאת מהמצב הזה. כשמכינים מצה לפסח, מקפידים על כך שהתהליך ייקח עד 18 דקות, כך שהבצק לא יחמיץ ויתפח, כלומר, שהאגו שלנו לא יתפח ויגדל.

חג פסח שמח!


מאמרים קשורים

Back to top button