מטפלים מומלצים ברפואה משלימה

יעל אפלבוים כליף

מערכת אלטרנטיבלי
כתבה על יעל אפלבוים כליף מהוותיקות בתחום הפלדנקרייז וה- Child'Space בארץ. כיום יעל עוסקת בהוראה וטיפול בשיטת פלדנקרייז וכן בליווי והעשרה התפתחותית, בשיטת "שלהב – "Child'Space. לתינוקות והוריהם (על בסיס התיאוריה של פלדנקרייז).כמו כן, מכשירה מדריכים בשיטת שלהב – Child'Space.

אנחנו שמחים לראיין במסגרת מדור המומלצים של אלטרנטיבלי את יעל אפלבוים כליף, עוסקת בתנועה בהנאה, מומחית לתנועה התפתחותית לתינוקות וילדים בשיטת שלהב –Child'Space, מורה ומטפלת בשיטת פלדנקרייז בעלת וותק של למעלה מ30 שנה בתחום.

יעל יכולה לעזור לכל מי שמעונינ/ת לשפר את התפקוד היומיומי, להיפתר מכאבים, נתקל/ת בקשיים מוטוריים מגבלות ואי נוחות המונעת את איכות החיים בהליכה, עליה במדרגות, ישיבה, קימה מישיבה, נשימה,שינה, יציבה ויציבות ועוד…

הורים לתינוקות
האם יש לכם היסוסים לגבי התפתחות תינוקכם?
התינוק בוכה לעתים קרובות?
מתקשה באכילה/יניקה? לא מתהפך? לא זוחל? חושש לקום לעמידה או ללכת ללא תמיכה?
רוצים לקבל הדרכה וליווי כיצד ליצור את התנאים המאפשרים התפתחות תקינה ובטוחה לילדכם ?
רוצים להנות מגידול  הילדים ומכל שלב התפתחותי שהם חווים?

" כמטפלת, ומורה לתנועה התפתחותית בשיטות: שלהב -Child'Space ופלדנקרייז אוכל לסייע לכם באמצעות שיעורי תנועה וטיפולים  אישיים למצוא את הדרכים לפתרון הקשיים, לשיפור התפקוד היומיומי, לשכלול היכולת, לריפוי  והתפתחות, להצלחה, לתחושת השג וסיפוק,  חיוניות וביטחון עצמי".

למי השיטות טיפולים שלך יכולים לעזור?
"בתינוקות וילדים אני אטפל בשיטה שנקראת -Child'Space. זו שיטה ממש יעילה לטיפול בקשיים בהתפתחות מוטורית, תחושתית, חברתית, רגשית, קוגניטיבית, א-סימטריה, קשב וריכוז, צרכים מיוחדים: שיתוק מוחין (CP),היפוטוניה, היפרטוניה , חשש לאוטיזם, אני עובדת במקביל לטיפול על הקשר הורה – ילד ועוד… וכל זאת באמצעות גרוי משחק והנאה.
בבני נוער ומבוגרים שיטת פלדנקרייז מאוד יעילה לטיפול באי נוחות כרונית וכאבים (צואר, גב, חגורת כתפיים, מפרקים, רגליים)בעיות נשימה, אורינטציה, שיווי  משקל,קואורדינציה ועוד…לשכלול היכולת להחלמה וריפוי. וכל זאת באמצעות תנועה ופיתוח המודעות העצמית.

מה המכנה המשותף בין שתי השיטות?
" המכנה המשותף בין שתי השיטות הוא שתהליך הטיפול הלמידה וההתקדמות מתבצע באמצעות תנועה ללא מאמץ ושימוש בכוח, בדרך חוויתית של ניסוי, טעיה, חקירה, הקשבה לגוף, למידה והנאה.  
בשתי השיטות ניתן להגיע לשכלול היכולת האישית ומימוש הפוטנציאל האישי מכל מצב נתון ומכל נקודת התחלה.
הרחבת הרפרטואר התנועתי בשתי השיטות ישמש את הגוף לביצוע איכותי ויעיל של פעולות, להתפתחות תקינה, מציאת דרכים ופתרונות לקושי, לתנועה קלה וחופשית יותר, למניעת נזקים מצטברים מגבלות בתפקוד  היומיומי החלמה וריפוי".


מה האני מאמין שלך?
"אני מאמינה שכל שיפור קטן עשוי ליצור תפנית משמעותית בחיי כל אחד מאיתנו. ושפעולה תקינה וויעילה תשחרר מכאבים, מלחצים נפשיים ומאי נוחות כרונית.
שתנועה קלה ונעימה, ללא כאב וסבל המבוצעת במתינות ובהקשבה לגוף, תאפשר למידה, התפתחות והצלחה.
שהכרת הגוף באמצעות תנועה תשכלל את היכולת ותשפר את איכות חיים.
שהתחלה מהמקום הבטוח – הקל והנוח תאפשר לכל אחד בדרכו שלו למצוא את הדרך להנות מגופו ומתנועתו. ותגביר את המוטיבציה.
שהתנועה מעוררת את הגוף, מחדדת את החשיבה, החוסן הנפשי ומרוממת את הרוח.
ששיפור היכולת התנועתית בכל גיל יגביר את הביטחון העצמי, ייתן סיפוק רב, שימחת חיים וחיוניות.

מה זה שיטת פלדנקרייז?
" השיטה נועדה למנוע נזקים גופניים מצטברים, להחלים מפציעות שונות, תאונות, בעיות אורטופדיות ניתוחים (כאבי שרירים ושלד,כאבי גב צוואר, חגורת כתפיים, ברכיים, מפרקי ירכיים כפות רגליים ועוד…)
השיטה מסייעת מאוד לשיפור היציבה, שיווי המשקל,החשיבה וצלילות הדעת, החוסן הנפשי,הקואורדינציה האורינטציה הביטחון העצמי ועוד….

ממציא השיטה דר' משה פלדנקרייז שהיה דר' לפיסיקה ומהנדס. הוא עסק באמנויות הלחימה ובכדורגל ופיתח את שיטתו בעקבות פציעה בברכיים שקרתה במהלךמשחק כדורגל.
הוא נותח בברך אחת אך לא היה מרוצה מהתוצאות וזה הביא אותו לחפש דרך לרפא את את עצמו. את  ברכו השניה ריפא ללא ניתוח באמצעות תהליכי תנועה  שפיתח ולמידה עצמית. לאחר שנים של מחקר, ניסוי וטעיה טיפול בחברים וקרובים שסבלו מכאבים ומגבלות, ולאחר שהעביר שיעורי "מודעות באמצעות תנועה" קבוצתיים והמון הצלחה בסיוע לקהל הרחב להתרפא ממכאובים ונכויות , נתן משה פלדנקרייז שם לדרך עבודתו והוא – "שיטת פלדנקרייז".

בשיטת פלדנקרייז עוסקים בתהליכי תנועה ובפעילות גופנית נעימה ללא מאמץ – בתנועות קלות ועדינות ובהקשבה לגוף. התנועות מבוצעות בגבול הנוחות ובהתאם ליכולת האישית של כל אחד. השיפורים הם מיידיים ומתבטאים בגמישות, שחרור מכאבים ומגבלות,  בתחושת נינוחות, קלות, שקט ורגיעה.
השיעורים מאוד מגוונים, ומעוררי עניין כשהמטרה היא להרחיב את הרפרטואר התנועתי למצוא פתרונות, לשכלל את היכולת והתפקוד היומיומי. "

את השיטה יעל מלמדת בשתי דרכים:
1.  בקבוצות  – לכל הגילאים.
2. באופן פרטני –שיעורים טיפוליים במגע – לאנשים עם כאבים ומגבלות שזקוקים לכך מבחינה בריאותית  ולאנשים  שאינם מעוניינים או יכולים להשתלב בקבוצה מטעמים אישיים ומעוניינים לשכלל את יכולתם ותפקודם היומיומי.

השיעור הטיפולי הפרטני מתאים לכל הגילאים- מבוגרים בני נוער וילדים.
את שיעורי הפלדנקרייז בקבוצות מלמדת ברמת גן גבעתיים ותל אביב.

Child'Space מהי שיטת שלהב?"
" את השיטה פיתחה דר' חוה שלהב שהייתה תלמידה ואסיסטנטית של דר' משה פלדנקרייז. זוהי שיטה לליווי והעשרה התפתחותית לתינוקות והוריהם, על בסיס התיאוריה של שיטת פלדנקרייז. בשיטה, באמצעות תנועה, דיבור, שיר ומשחק ובאמצעות גרויי כל מערכות החושים: ראיה, שמיעה, ריח, ומישוש ניתן לסייע לתינוק לבנות את אבני הדרך ההתפתחותיות בקלות ובהנאה.

ניתן לעזור לתינוקות עם עיכובים התפתחותיים או קשיים שונים לסגור פערים ואם מגיעים מספיק מוקדם, אף למנוע אותם- דבר אשר מקל לא רק על התינוק אלא גם על ההורה.
השנה הראשונה היא חלון ההזדמנויות הקריטי.

מהי ההסיבה שהחלטת להתמקצע בתחום?
" במשך 30 שנה לימדתי חינוך גופני בבית ספר בתקופת ההוראה שלי הבחנתי בקשיים ולקויות שהיו בקרב תלמידי בית הספר: סירבול, חולשה, קושי בישיבה נוחה בכתה, קשב וריכוז, כאבי גב, רגליים, בעיות שיווי משקל וקואורדינציה, חוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך ועוד……  
כמורה ומטפלת בשיטת פלדנקרייז- ידעתי  שהמרכיבים היסודיים של התנועה, מערכת העצבים, השלד, השרירים, דרך החשיבה, הדימוי העצמי וכד' רוקמים עור וגידים בשנתיים הראשונות מהלידה ובונים את אבני הדרך ההתפתחותיות ואת הבסיס הבטוח להמשך העתידי, כך שזה ממש התבקש שאתמקצע בעבודה עם תינוקות במחשבה ובאמונה שלכשיגיעו לגן ולבית הספר, יהיו מוכנים יותר וימנעו חלק גדול  מקשיים ולקויות שעלולים להתפתח ושאני נתקלתי בהם במשך השנים כמורה בשיטה."


אודות יעל אפלבוים כליף:
"גדלתי בקיבוץ נצר סרני. הייתי ילדה מאוד ספורטיבית מלאת שמחת חיים שאהבה לרקוד, לשיר, לצחוק לשחק ב"משחקי שכונה"  ניצלתי כל הזדמנות שהייתה לי, לעסוק בכל מה שקשור לתנועה –  שחיה, באלט, התעמלות מכשירים, אתלטיקה ועוד….
מגיל 12 עד ליום עזיבתי את הקיבוץ ב 1978 טיפלתי בבית הילדים בתינוקות ופעוטות (גם בחופשות צבא ולימודים בסמינר).
היות שהקשר שלי והאהבה לילדים הייתה כבר משחר נעורי, כשבגרתי והייתי צריכה להחליט במה אני רוצה לבחור כמקצוע לחיים, בחרתי לעבוד עם ילדים  בהוראת שיעורי חינוך גופני.
ההנחה היתה שכמורה לחינוך גופני אוכל לממש את כישורי האישיים במקצוע  שאני באמת נהנית ומייחסת לו חשיבות ממדרגה ראשונה לאורך חיים איכותי, לשמחת חיים, לבריאות נפשית ופיסית, לביטחון ותפקוד יומי ללא מגבלות .
במשך לימודי הוראת החינוך הגופני בסמינר הקיבוצים נחשפתי לראשונה לשיעורים בשיטת פלדנקרייז אותם העבירה מורה מופלאה בשם חווה שלהב..
חוה הייתה בשעתו תלמידה ואסיסטנטית של דר' משה פלדנקרייז.
הרגשתי שהשעורים בשיטת פלדנקרייז הקלו מאוד על כאבי הגב שהיו לי ונתנו לי הרגשה מאוד טובה ונינוחה. על אף שהייתי מאוד גמישה וקלת תנועה, באמצעות שיעורי פלדנקרייז פיתחתי מודעות יתרה לאופן שבו אני מארגנת ומשתמשת באברי גופי. שפרתי עוד יותר את יכולותיי התנועתיות, יכולת הריכוז והמחשבה את הביטחון העצמי,  החוסן הנפשי וכבר אז ידעתי שבבוא היום אלמד גם הוראה בשיטת פלדנקרייז..
לאחר כעשר שנות הוראת החינוך הגופני בביה"ס ע"ש "תלמה ילין" לאמנויות, נרשמתי ללמודי הוראה וטיפול בשיטת פלדנקרייז אצל חוה שלהב.

הסיבה העיקרית שהחלטתי להתחיל ללמוד את השיטה דווקא בזמן הזה היתה:
בני בן השלוש שסבל מבעיות אורטופדיות ברגלים – כאלה שהצריכו כנראה ניתוח בעתיד. לא רציתי להגיע איתו לניתוחים ולקחתי אותו לשיעורי פלדנקרייז באופן פרטני. לאחר כשנה, ברירת הניתוח כבר לא עמדה על הפרק – המצב של בני השתפר.  יותר מאוחר הוא היה אלוף אזורי בקפיצה לגובה ואף אומן תקופה מסוימת לתחרויות אתלטיקה בנבחרת ישראל.
 
הבנתי את עוצמתה של שיטת פלדנקרייז שהפכה עם הזמן לעיסוקי העיקרי. התחלתי ללמד גם בבית הספר את השיטה ונוצר מצב שתלמידים לא ישבו עוד בצד במשך השיעורים בשל מגבלות שונות כמו אסטמה ובעיות אורטופדיות למיניהן. הכיתות היו מלאות עד ארבעים תלמיד ורובם מתוך בחירה אישית. במשך הזמן הם למדו ליהנות יותר מעצמם, מגופם ומהיכולת התנועתית שלהם. תלמידים שנרתעו במשך שנים משעורי חינוך גופני מסיבות שונות של קושי – נהנו להשתתף בשיעור פלדנקרייז שהעברתי ובעקבות השיעורים האלה הביצועים השתפרו.
במשך שנים של צפייה באותם תלמידים, הנחתי שאם הנערים והנערות האלה היו מקבלים, ליווי, והדרכת ההורים בשנה הראשונה לחייהם – כשכול מערכות הגוף מתהוות, כשהמרכיבים היסודיים של התנועה נרקמים ונבנים, הכול היה יכול להיות בשבילם- אחרת.
לרבים מהתלמידים היו קשיים מוטוריים כמו: סרבול, עקמת וכאבי גב, בעיות נשימה, קואורדינציה, שיווי משקל וכדומה, היו גם קשיים אחרים כמו בעיות קשב וריכוז, דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון ועוד… ברמות כאלה ואחרות.
בעקבות אותן מסקנות ותובנות, באחת משנות השבתון שלי (שנת 2005) שוב יצאתי ללמוד אצל מורתי הותיקה דר' חווה שלהב והפעם, את שיטתה: שיטת –  Child'Space "שלהב"  ומסיום לימודי את השיטה, ליוויתי אותה כאסיסטנטית ומדריכה בקורסים להכשרת מדריכים בשיטתה.

היום אני בעצמי מנהלת קורסים להכשרת מדריכים.
הייחודיות שבשיטת שלהב – Child'Space ניתן לזהות את הקושי העכשווי והעתידי כבר בשנת החיים הראשונה של התינוק ולטפל בזה, בטרם ייצור לעצמו תבניות הרגליות שבגיל מאוחר יותר, יהיה קשה להתפטר מהן. זאת שיטה לליווי תינוקות והדרכת הוריהם עם התפתחות תקינה ולתינוקות וילדים עם עיכוב התפתחותי: לא מרים ראש, לא זוחל, לא מתיישב, סרבול, היפוטוניה, היפרטוניה, שיתוק מוחין או כל קושי אחר שעלול לעכב התפתחות. כפי שנאמר – השנה הראשונה היא השנה הקריטית והיא חלון ההזדמנויות לשינוי ושיפור בסיסי של המרכיבים היסודיים של התנועה. בדרכים הייחודיות של השיטה אפשר לקדם תהליכי התפתחות בהנאה ולא מתוך הכרח וכפייה."

היום, אחרי שנים רבות בעבודה בתחום, מה לדעתך הוא סוד ההצלחה שלך?
"סוד ההצלחה לדעתי הוא קודם כל החוכמה והגישה שבשתי השיטות עצמן. כמו כן, היכולת שלי ליישמן בדרכים היצירתיות שלי,בהבנת התנועה, ביצירת התקשורת עם כל אחד.בנוסף, העבודה שלי, המבוססת על נקודת יציאה ממקום לא שיפוטי, לא בקורתי, אלא מנקודת ראות חיובית – לימוד מתוך הקשבה, התייחסות אל הצרכים  האישיים של התינוק, הילד או הבוגר, תוך הקשבה והתייחסות לתגובות שלהם, אופטימיות מלאה ואמונה שלימה ביכולת ההבנה והלמידה של כל אחד."

"בכל פעולה אפשר למצוא את נקודת ההתחלה שנוח וקל להתחיל ממנה ומשם – השמים הם הגבול. לעולם לא להתחיל ממקום של אי נוחות ותסכול: להתמקד במה ש 'יש' במקום להתמקד בקושי. ולשמחתי הרבה, זה עובד בכל הגילאים."

זה באמת אפשרי בכל מצב?
"כן. תמיד אפשר לשפר ולהתקדם כי הרי הכול בחיים הוא יחסי. גם אדם אחרי אירוע מוחי שמשותק בחלק מגופו ומצליח להזיז בכל פעם עוד משהו מגופו בדרך איכותית יותר ולתקשר טוב יותר עם הסביבה, משפר את איכות  חייו. גם ילד עם שיתוק מוחין שמצליח לשבת מול מחשב וליהנות מהיכולת שלו להניע את העכבר כדי לתקשר עם הסביבה משפר את איכות חייו ושמחת החיים שלו. כל שיפור קטן יש לו משמעות ענקית. שתי השיטות המופלאות פלדנקרייז ושיטת שלהב- עוזרות לכל אחד לשכלל את התפקוד המוטורי בחיי היום יום. זהו מסע מרתק של גילוי הגוף והנפש כאחד, שמעניק יכולת הקשבה לגוף, תוך כדי תכנון של תנועה מודעת והמון הנאה. התנהלות זו של הבנה ותכנון התנועה בדרך בה כל אברי הגוף משתפים פעולה מבחינה אנטומית ופיסיולוגית לצורך ביצוע הפעולה הרצויה, יוצרת איכות חדשה בחיי היומיום, מעצימה את היכלות בכל התחומים את הביטחון העצמי,מונעת כאבים ואי נוחות מפחיתה עייפות ומרגיעה מאוד."

מי קהל היעד שלך?
"מגיעים אליי בעיקר תינוקות וילדים עם קשיים ועיכובים התפתחותיים, או –  כאלה שהוריהם מעוניינים לדעת ולהבין יותר ולהיות בטוחים שהם לא שוגים או מפספסים משהו באבני הדרך ההתפתחותיות של ילדיהם. כמו כן, אנשים עם בעיות אורטופדיות שונות ומגוונות: בעיות גב למיניהן, בעיות ברכיים, צוואר, כתפיים ועוד, כאלה שעברו תאונות, אירוע מוחי או כל דבר אחר הפוגע ברמת התפקוד.
אפילו דיכאון, מגיעים גם אנשים שפשוט רוצים לשפר את יכולתם ואיכות חייהם: אנשים שרוצים ללכת טוב יותר, לרקוד טוב יותר,אנשים שיושבים המון מול מחשב וסובלים מכאבים ובכלל אנשים שרוצים להרגיש טוב יותר עם עצמם ולמנוע בעיות,נזקים ואי נוחות . "

איפה את מלמדת/מטפלת?
"פלדנקרייז לקבוצות – בתל אביב, גבעתיים ורמת גן
פלדנקרייז – טיפולים פרטניים –ברמת גן ותל אביב.
ליווי התפתחותי לתינוקות והוריהם –ברמת גן, בחיפה
" שלהב" Child'Space להכשרת מדריכים – בחיפה.

מה המוטו שלך בהוראה ובטיפול?
"צריך לדעת לזהות את הקושי כמה שיותר מוקדם ולטפל .
צריך למצוא את המקום המוכר, הבטוח, הקל והנוח שממנו ניתן להתחיל לטפל. ללא כאב, איום, פחד או רתיעה ומשם יהיה אפשר להמשיך לשפר ולהתפתח.
כשמתרכזים רק בקושי, זה מתסכל ועלולים להישאר תקועים ללא התקדמות.

אני מאמינה שכל אחד יכול. צעד אחד קטן – עושה לפעמים תפנית משמעותית מאוד בחיים וצריך לראות את חצי הכוס המלאה.
כך גורסת יעל אפלבוים כליף מורה ומטפלת בשיטת פלדנקרייז ובשיטת שלהב, שמאמינה שכל אדם יכול תמיד לשפר את תפקודו ואיכות חייו מכל מצב בו הוא נמצא.

לסיכום, הורים לתינוקות אתם יכולים להעצים את הקשר עם ילדכם, לעזור לתינוק/ת איפה שיש קשיים, כמטפלת, ומורה לתנועה התפתחותית בשיטות: שלהב -Child'Space   ופלדנקרייז יעל תוכל לסייע לכם להפחית את הכאבים, לרפא את מה שכואב, למצוא את הדרכים לפתרון הקשיים, לשיפור התפקוד היומיומי, לשכלול היכולת, לריפוי והתפתחות, להצלחה, לתחושת השג וסיפוק, חיוניות וביטחון עצמי.

מוזמנים להצטרף לקבוצות או לקבוע טיפול פרטני.
מוזמנים ליצור קשר.

◆◇◆  ◆◇◆  ◆◇◆  ◆◇◆ 
ליצירת קשר חייגו עכשיו: 072-2285461
◆◇◆  ◆◇◆  ◆◇◆  ◆◇◆

לאזור האישי שלי באלרטנטיבלי

מידע נוסף על יעל אפלבוים כליף

מאמרים קשורים

Back to top button