ספרי עידן חדש והעצמה

ספר דרך החיים

מערכת אלטרנטיבלי
"דרך החיים" מוגש ברצף של פרקים קצרים, שכל אחד מהם מתמקד, מגדיר ומכוון לביטוי אחר של החיים – חיים, מוות, מציאות, מחשבה, הבנה, תודעה, אושר, אלמוות, לידה מחדש…מסע מרתק בדרך החיים של כל אחד מאתנו.

המכות היו חזקות וקשות. הזמן התארך והסיוט סירב להיגמר. ערפל החל להתעבות מסביבי ושקעתי בתוכו. בייאושי, ניסיתי להתעורר מחלום הבלהות, לעלות מעלה ולצוף, אך ללא הצלחה. החלום היה מציאותי ואני הייתי חלק ממני. הערפל התאבך מתוך דמדומי הכרתי, וענני האבק שעלו מהקרקע החולית, היבשה, הוסיפו לעבותו. הקרקע רעדה תחת הלמות הרגליים של עדר פילים. קולות שפשוף חזקים עלו מגופותיהם בעת שהתחככו בעוצמה ונדחפו כנגד חבריהם לעדר, תוך ניסיונות נחושים להגיע עדיי. מלבד חריקות הגופים המתחככים זה בזה, לא נשמע קול.

הפילים היו מרוכזים במלאכת ההרג. מקרוב ומגובה פני הקרקע, הפילים נראו מאיימים מתמיד. הוטלתי בינות רגליהם, חסר אונים. כל פגיעת רגל הייתה כחבטת עמוד בטון מחוספס. התאמצתי לא לשקוע לתוך התרדמה שעטפה אותי.. בין מכה למכה הבחנתי בפילים שכרעו על ברכיהם מחוץ למעגל הפנימי שבמרכזו הייתי שרוע, ספק זוחל, ספק נזרק הלוך ושוב. הפילים במעגל החיצוני חבטו באדמה בחוטמיהם. ידעתי זה מכבר שזו דרכם של הפילים לסיים את מלאכת החיסול של אויביהם. 
העיניים החומות הרדומות ומלאות החמלה, שבדרך כלל מסתתרות מאחורי סבך ריסים שחור, היו פקוחות לרווחה. הם לא מתכוונים לעזוב אותי לנפשי.


חיי לא חלפו לנגד עיניי. הייתי עסוק בספיגת המכות ובהימנעות מרמיסה והיפלטות למעגל החיצוני, בו המתינו לי החטים. לפתע, במעומעם, חשתי שהמהומה פוחתת ושהחריקות פסקו.
החשיכה והאבק התפוגגו מעט, ויכולתי לראות שמרבית העדר נעלמה בשקט, כבמטה קסם. מצאתי את עצמי שרוע על גבי, כשמעלי מיתמרת בטנו הענקית, האפורה והמחוספסת של פיל זכר.

ממרכזו של מעגל פילים זועמים, כשענני אבק עולים מהקרקע החולית ומתאבכים עם ערפל דמדומי הכרתו, מתחיל רפי בן-שחר את מסעו אל הבנת המציאות האנושית.
"נקודת המוצא של הספר היא קיומם של רצון ויכולת בכל אדם לשנות את חייו ולהיות שלם עם מעשיו…האדם אחראי למעשיו ובידיו היכולת להחליט ולהשפיע על קיומו היום יומי".

"דרך החיים" מוגש ברצף של פרקים קצרים, שכל אחד מהם מתמקד, מגדיר ומכוון לביטוי אחר של החיים – חיים, מוות, מציאות, מחשבה, הבנה, תודעה, אושר, אלמוות, לידה מחדש…מסע מרתק בדרך החיים של כל אחד מאתנו.

"החיים יפים ומרתקים וביכולתך לחוות אותם בעודך בחיים", מסכם בן-שחר את הכתוב.

רפי בן-שחר הוא בעל תואר דוקטורט בזואולוגיה מאוניברסיטת אוקספורד ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת קורנל. היא בילה שנים רבות במחקר באפריקה שהתמקד על פילים והרצה בנושאי שמירת טבע ומערכות גיאוגרפיות ממוחשבת באוניברסיטת חיפה. כיום, הוא עוסק במחקר בנושאי המוח ותורת החלקיקים.

106 עמודים, כריכה רכה.


מאמרים קשורים

Back to top button