הגשמה עצמית והעצמה

מה אנחנו יכולים לעשות כדי לחזק את מערכות הגוף?

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, פנינה מתוק
כיצד אנחנו יכולים להבין מה גופינו מנסה לשדר לנו כאשר אנו חווים כאב פשוט וכיצד ניתן לפתור את הכאבים ולחזק את מכלול הגופ-נפש-רוח.

וילהלם רייך אמר: "כל נוקשות שרירית מכילה בתוכה את ההיסטוריה והמשמעות של המקור שלה."

הגישה הרווחת היום ומתפשטת ברפואה ובטיפול פסיכולוגי, מניחה שהגוף והנפש הן שתי ישויות שיש להתייחס אליהן כמערכת שלמה, שבה החלק הגופני משפיע על הנפשי ולהפך. כל מה שאנו חושבים ומרגישים משפיע על הגוף, כמו שכל מה שמתרחש בגוף משפיע על המצב הנפשי או הרגשי שלנו. הפרדה בין השתיים היא החמצה של תובנה עמוקה, בריאה, וטובה יותר שמביעה את תפיסת האחדות. 

בשל גישת ההפרדה, אין אנו מצליחים להבין כי ביכולתנו להגדיל את אפשרויות הריפוי, ולהעמיק את מערכת היחסים שלנו עם כלל ישותנו.
עלינו לפתח מודעות לאופן בו אנו סובבים ונעים במרחב ובזמן. לצורה שבה אנו מארגנים את תנועות גופנו. אנחנו מוזמנים ל"ניגון תאים" הרמוני עם כל מערכות גוף נפש.
הגוף מדבר אלינו דרך סימפטומים המבטאים, נושא שממנו התעלמנו, הכחשנו או הדחקנו: עלבון של ילדות, חווית דחייה, חוסר מקום פנימי, עצבות וכו'. כל סימפטום של כאב הוא ס"כ תוצאה של עימות בשכל המוקרן על הגוף. כל עימות יוצר הפרדה ומאבק נוסף.


אחת התחושות החזקות והמשפיעות, הן צורות של מתח. תחושה של כווץ, נוקשות, חוסר מנוחה, התפרצות או קבעון. התחושה מתיישבת באיברי הגוף ובהתנהלות המרכיב הנפשי. המתח כשלעצמו אינו טוב או רע. אפשר לראות את הביטוי שלו כאנרגיה שנעה דרך מערכת העצבים ומשפיעה על התפקוד היומי. ההבדל המהותי הוא בתפיסה של האופן שבו אנו מגיבים אליו. למתח מתמשך, אגור ותקוע, יש השפעה מכווצת על מערכת החיסון ולהפחתת היכולת שלנו להרוס חיידקים ולהתמודד עם גורמים חיצוניים. חווית נוקשות זאת, וההגבלות הנכפות על ידי נוקשות זו גורמת אי נוחות וכאב מיותר.

המקור למצוקה מוסווה בתחילה, על ידי פרט יחיד הלוכד את תשומת ליבנו, ודוגמאות לרוב… בטן בולטת, כתף גבוהה, בוהן כואבת, עצבנות, חוסר שינה, בעיות עיכול, דופק לב מהיר, פריחות ואלרגיות למיניהן, כאב ראש וכו'……

מתוך חוסר הבנת ההקשרים, קורה שרצונו של האדם הבא "להתעמל קצת", תואם רק לעיתים נדירות את הסיבה שהוא מבטא על מנת לתקן את חלקיו ולהביא אותם למצב הרמוני משלים..
יש להכיר שכל כאב וסימניו הם בחירה של השכל להשתמש בגוף בדרך לא אוהדת, למען מטרה מסוימת (רגשית) וריפוי הוא החלטה לשנות את תפיסת העולם הפנימית. אנחנו רואים את מה שאנחנו בוחרים לראות ומאחורי הבחירה ישנה מחשבה (אמונה אשלייתית).

מטרת הופעת הסימפטומים לעורר את המודעות להתבוננות ולקבלת אחריות.
תפקידנו לשפר את מהירותן ודיוקן של הפקודות העצביות בין המוח והשרירים, ודרך זה, לשפר את תפקודיו של המוח. מחשבה , החלטה מובילה להבנה, עשייה מובילה לתוצאה. אם אנו מרגישים שאיננו קשורים אל גופנו, זה משום שאיננו מרגישים את הקשר והחיבור, של חלקי גופנו זה לזה. עלינו להניע ולהפנות את המודעות אל ההקשרים של הגוף. חלקיו ושלמותו. והראש, הנחשב, למרכז הדימוי של רגישותנו וזיכרונותינו. כיצור לומד ומשתנה, מוטלת עלינו ההתחייבות הפנימית, מתוך אהבה לחקור את ההקשרים בין סיבה ותוצאה.

אז מה לעשות?
קודם כל להחליט: להיות בריא ולהרגיש טוב. אני בונה מחדש את המציאות שאותה אני חווה.
תורות רבות מעולם הרפואה המשלימה מנתחות את המצב שתארתי כאן בדרכים שונות אך כולן מסתכלות על האדם כמכלול שלם: גוף-נפש-רוח

בואו נגש ונתבונן אל עקרונות המפתח בתרגול צ'י קונג:
נסתכל על חוקיות טבע של "אפקט הפרפר". תנועת פרפר במקום אחד מניעה ומשפיעה אל מרחקים שונים.
בגוף האדם לדוגמא: עיסוי הבוהן הראשונה בכף הרגל, משפיעה על שחרור כאבי ראש.
סיבובי קרסול עם נשימה מודעת משחררות לחץ ותקיעות באזור חגורת הכתפיים והצוואר. תיפוף על אזור הקדקוד בראש, מרגיע ומזין את הכבד.
תרגילי עיניים מניעים את הצ'י של הכבד ומרגיעים.
עיסוי בזרת מרגיע ומניע את הצ'י של הלב.
תנועה סיבובית עם הלשון באזור החניכיים מרגיע את הטחול ועוד….
יש כאן החלטה ברורה לנוע עם הקשרים מחברים.

האנרגיה הזורמת בגופנו מחולקת לרמות שונות:
* האנרגיה המולדת.
* אנרגית כוח ועוצמה פנימית
* אנרגיה טבעית מטוהרת.

את הראשונה אנו מקבלים בלידתנו מההורים. הפוטנציאל, כלי המכיל בתוכו את כל האלמנטים לשימוש, שדרכם אנחנו נעים בדרך. מבנה הגוף והעצמות, צבע עיניים ועור, שיער, גובה והפוטנציאל המקצועי ואיכויות הלמידה…

את השנייה אנו צוברים באמצעות מזון וחמצן ודרכה אנחנו למדים אחריות וקבלת החלטות. והשלישית, מתפתחת תודות לתרגול והמודעות לאנרגיה הקוסמית, דרך הרפיה, תרגול וריכוז עם תהליך הנשימה. תרגול זה עוזר לנו לחזור לנקודת מקור הבריאה ולאפשר בנקודה זו התמרה ושנוי.

הריכוז הגבוה והנשימה המודעת, מזמינים פנימה, דרך האוויר אותו אנו נושמים, את האנרגיה הקוסמית הנעה במעגלים. כשם שהאנרגיה מושגת באמצעות ריכוז וכוח נפשי, כך היא נשלטת על ידי כוח הרצון שלנו והכוונה. 

החלטה ובחירה. היכן שנתרכז בגוף לשם ילך ויצטבר הצ'י
חשיבה חיונית, חיובית ורגשית מאזנת את הגוף ומאפשרת זרימה חלקה ותקינה של האנרגיה ומשפרת את תפקוד והנעת המערכות בזמן ובמרחב.
בשימוש מיומן בצ'י קונג, הדמיון הופך למציאות והמחשבה לפעולה.

המחשבה ממוקמת באזור הטבור המשמש כמפוח, ממנו מונע הצ'י לכל מערכות הגוף. הצ'י נע בזרימה ובחופשיות רק לאחר הרפיית הגוף ומשם משפיע על תווי התנהגותנו.
העיקרון המרכזי הוא על שחרור פיזי ושקט נפשי. אני המרפא של עצמי. 

המטרה להרגיע ולאזן את מערכות הגוף האוטונומיות (מערכת העצבים, ההורמונים, מערכת הדם…) ובכך לאזן ולהפחית סיכויי תחלואה והשפעות מיותרות של מתח ולחץ על הגוף נפש.
אבן יסוד בהפחתת מתח ולחץ הוא תרגול שמוביל להרפיה גופנית ומנטלית, והתוצאה היא יצירת חיוניות ויכולת התמודדות רכה עם אתגרי החיים. כל התנועות בתרגול, מבוצעות מתוך דגש על תנועה מודעת תוך יצירת חופש ומרחב פנימי. הבסיס להצלחה הוא ריכוז מתוך שלווה, אותה מוצאים ובונים תוך כדי תרגול, לימוד חוויתי של ניתוק מוחלט מהעבר והעתיד והתחברות אל זמן עכשווי.

לתנועות הזורמות השפעה משחררת ומגמישה את רקמות השרירים, המפרקים והגידים. תנועות האגן והנשימות העמוקות גורמות לעיסוי האיברים הפנימיים ושחרור מערכת הנשימה ולכן יש להם אפקט תרפויטי על מחלות כרוניות. התרגילים ממריצים פינוי פסולת מרקמות השרירים והמוח, תפקוד מערכת חילוף החומרים, מערכות לב ריאה והמערכת האלקטרו-אנרגטית.
כוון שהתנועות מניעות את זרימת הצ'י במערכות, ישנה השפעה נכרת על איזון משקל הגוף ושחרור שומנים ומשקלים מיותרים.
תרגול זה משלב מדיטציה, נשימה ותנועה רכה וזורמת. 


הרגשות המתעוררים בחיים בכלל, ובמצבים השונים מווסתים תוך כדי תרגילי התנועה, להזנה ולתמיכה. לכן יש כאן השפעה ישירה על תפקוד מערכת העצבים המרכזית והשפעה מרפאה לסימפטומים הקשורים למתח נפשי, כגון, בעיות במערכת העיכול, מעי רגז, לב, לחץ דם ונשימה…

לתרגול בעמידה תרפויטית, "חיבור לשורשים" תוך העברת שיווי משקל, ישנה השפעה על חיזוק העצמות. עוזרת ליצור יציבה משופרת וחלוקת מסה נכונה על המבנה השלדי ולכן מונעת ומשפרת אוסטיאופורוסיס. החיבור לשורשים הינו ביטוי מהווה, השפעה ישירה על הערכים האישיים, רצונות, וביטוי האופי הטבעי בקלות וברוגע….

כל קבוצת תרגילים "קטה", משפיעה על אזור אחר בגוף ויש לה משמעות פילוסופית מרפאה. תשומת הלב בתרגול אל התחושה הפיסית, היכן היא מופיעה ומשפיעה ועל הרגשות הנעים עמה. טווח התנועה במפרקים השונים בגוף הם ביחס ישיר לתנועת האיברים, ולכן, התנועה לפעמים קטנה ופנימית ולפעמים גדולה ומלאה. התנועה בקצב איטי אך בעלת עוצמה ומווסתת תנועה הרמונית בהתאם ליחסים הקינטיים בין השרירים השונים בגוף.

בתגובה לתרגול השרירים הנמצאים בפעולה, המתרגל חווה תחושת כאב עדין ופותח, חום, עקצוצים וזרימת דם ובעקבות זאת הגוף רושם נוחות.
לב ליבו של מהות התרגול בצ'י קונג, הוא רעיון הטיפול העצמי, שבו האדם מחזק את משאבי הכוח הפנימיים שבו, "אנרגית החיים", במקום לחפש רק עזרה חיצונית בדמות תרופות, תוספי מזון וכו'.

תרגול קבוע, מתמשך ועקבי, הינו תנאי להשפעת תוצאות חיוביות כחלק מדפוס ההתנהגות החדש שהאורגניזם מאמץ. הגוף והנפש נרגעים ותחושת איזון ושחרור הם חוויה מהנה של הבוחר לתרגל לאורך זמן.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על פנינה מתוק.


מאמרים קשורים

Back to top button