יוגה ומדיטציה

ראג'ה יוגה- לשלוט בתודעה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ביאן נריה
הראג'ה יוגה תעזור לכם לזהות את המכשולים שיעצרו אתכם מלהגיע לשחרור ובעזרתה תלמדו לשמור על איפוק, ריכוז והתבוננות.

פירוש המונח "יוגה" בסנסקריט הוא אחדות, קשר, חיבור. משמעות המילה "ראג'ה" היא "מלך". ראג'ה יוגה היא היוגה המלכותית, שעובדת עם הכלי העוצמתי ביותר הניתן לנו – ההכרה ה"מולכת" בכל. תפקידה של שיטת התרגול הזו הוא לפתח שליטה ("למלוך") בהכרה (המהווה את הגוף המנטלי) ובעזרתה ביתר הגופים (הכלים) – הרגשי, האנרגטי והפיסי.

ראג'ה יוגה נחשבת במזרח ליוגה הנעלה ביותר, שמכילה בתוכה את שאר שיטות היוגה המוזכרות בספרות הקודש העתיקה, בהן האטה יוגה – העובדת עם הגוף הפיסי והאנרגטי, בהקטי יוגה – היוגה של האהבה, המסירות והשירות, ג'נני יוגה – היוגה של הידע והלימוד המעמיק וקרמה יוגה – היוגה של העשייה. המשותף לכל השיטות הוא שליטה מוחלטת בגוף ובהכרה והשגת חופש ושחרור פנימי מכבלי הסבל האנושי.

עם זאת, על פי רוב הגישות, היוגה שמהווה בסיס לכל שיטות התרגול היא ההאטה יוגה, שעובדת על גמישות הגוף הפיסי ומלמדת דרכים להשקטת ההכרה בעזרת השליטה על הנשימה ועל הגוף הפיסי. בניגוד אליה, הראג'ה יוגה מגיעה מכיוון אחר: מטרתה היא הסרת האשליה דרך תרגול ופיתוח שליטה מוחלטת בהכרה, שבאמצעותה מושגת גם שליטה בגוף הפיסי ותרגול המידות המוסריות.


דעו את "האויב"

עד לא מכבר, רק תלמידים ותיקים של היוגה המסורתית יכלו לגשת ללימודי ראג'ה יוגה, אבל כיום היא פתוחה במהותה גם לתלמיד המערבי. התרגול הפיסי עצמו נועד לרכז ולזכך את ההכרה ומהרבה בחינות הוא ברובו מדיטטיבי.

תרגול המידות מבוסס על עבודה פנימית עם "האויבים" ו"המכשולים" בדרך לשחרור. על פי הראג'ה יוגה, כל אדם, ללא קשר לרמתו האישית, מתמודד עם ששת האויבים הפנימיים – אותן תכונות שקיימות בכל אחד ואחת מאיתנו ומעוררות אצלנו תגובה אוטומטית באופן תמידי. מי שיצליח לשלוט בהן, ישחרר את עצמו מהתגובות האוטומטיות ויבנה התבוננות פעילה, יוצרת ויצירתית, ללא התניה חיצונית.

בין התכונות נכללות תשוקות בלתי מרוסנות: מיניות כפייתית, אכילה כפייתית, הימורים או כל סוג אחר של אובססיה,כעס, חמדנות, צמידות, גאווה ואגו שמהול בתשוקה.

"המכשולים" בדרך לשחרור מכבלי הסבל הם מנת חלקו של כל אחד מאיתנו. גם כאן יש להבין כי במקום לנסות ולהתכחש לקיומם, כדאי להתבונן על חיינו ולבדוק היכן ומתי אנו פוגשים בהם ולאחר מכן לבנות דרך התמודדות יעילה ומעצימה. מחלה, ייאוש, ספק, עצלות – הם רק חלק מאותם תשעה מכשולים ואין אחד שמעולם לא חטא בהם.

לימדו איפוק וריסון עצמי
בנוסף לעבודה עם "האויבים" ו"המכשולים", קיים תרגול המידות שבמרכזו 31 משפטי התבוננות, משפט לכל תאריך בחודש, שניתן בכל פעם מחדש. וכך, המוני אנשים בעולם מרכזים את תודעתם בנושא מסוים ובכך יוצרים זרם אנרגטי פעיל. 
אחד מספרי היסוד של הראג'ה יוגה הוא "היוגה סוטרא של פטאנג'לי", שמרכז פסוקי יוגה שנכתבו על ידי החכם פטאנג'לי שעוסקים בשיטה לחינוך העצמי המפתח את החכמה והתבונה ומכוון את האדם ליצור חיבור פנימי בין חיי החומר והרוח. 
השלבים כוללים הנחיות לאיפוק וריסון עצמי, משמעת עצמית, שליטה בחמשת החושים, ריכוז, התבוננות ועוד. נשמע מפחיד ולא מזמין? בואו נבחן זאת.

בכדי להמשיל את יעילות השיטה, בחרתי בנושא שמעסיק ברמה כזו או אחרת את כולנו. 
אני מזמינה אתכם למסע מפתיע: נתחיל מ"ריסון ואיפוק עצמי". כשאנחנו חושבים על המילים האלה בהקשר של שיפור החיים, ברור לנו כי אין מצב לחיות חיי פרישות מבלי ליהנות ממנעמי החיים. אלא שכאן נכנס לו בזחילה ערמומית המושג "דיאטה", שרבים מאיתנו מכירים די מקרוב.
ממה הוא מתחיל? נכון מאוד: מריסון ואיפוק עצמי.
ומה עם גמילה מעישון ומאמץ תמידי לצאת מהאוברדראפט? ומה לגבי נהיגה זהירה ונימוסים והליכות? כולם מתקשרים ישירות לריסון ואיפוק עצמי. 
למעשה, אם נתבונן על חיינו מהצד, כמעט בכל תחום נדרשנו לנהוג במידה של איפוק עצמי. כך גם לגבי משמעת עצמית. תחשבו לרגע, האם אתם לא מגלים משמעת עצמית בחדר הכושר, בטיול היומי עם הכלב, בהסעת הילדים לבית הספר בדיוק בזמן והעמידה בדדליינים בעבודה ובאוניברסיטה?


שילטו בחמשת החושים

את השליטה בחמשת החושים פשוט להמשיל: האם עמדתם פעם באוטובוס ליד מישהו ששכח להזליף דאודורנט? ומה לגבי חוש המישוש? אותו חוש שבכירי הפוליטיקאים שלנו הביאו לדרגת אמנות של ממש.

גם ריכוז והתבוננות הם חלק בלתי נפרד מחיינו העמוסים. חשיבותו של הריכוז ותשומת הלב ברורה לכולנו: נהיגה, עבודה, השגחה על תינוק, לימודים.
בלעדי ההתבוננות אין לנו סיכוי לבנות אף מערכת יחסים בריאה ומודעת, שבתוכה יכול האדם לשפר את דרכיו ולגשר על פערי דעות, גיל או תרבות – עם ילדינו, חברים, בני זוג וקולגות בעבודה.

אין ספק, שההתפתחות הטכנולוגית מביאה לכך שיש לנו יותר זמן פנוי ונקפיד שהוא יהיה איכותי. סדנאות מודעות, העצמה ואסרטיביות נעשו פופולאריים ואין זה מפתיע – האדם מחפש משמעות לקיומו.

ראג'ה יוגה מאפשרת בדרכה הפשוטה והיעילה למצוא את המשמעות בעזרת אותם כלים העומדים לרשותנו כבר אלפי שנים.


מאמרים קשורים

Back to top button