יוגה ומדיטציה

יוגה נשית

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, טלי מור
יוגה היא איחוד, איחוד בין הגוף לנפש, איחוד בנינו לבין הסביבה ואיחוד של תנועה ונשימה.

תוך תרגול יוגה ושמירה על איחוד של תנועה ונשימה נכונה אפשר יהיה להגיע לאיחוד של גוף ונפש.
יוגה היא כל באמצעותו ניתן לשמור על איזון לחוות שלום והרמוניה בתוכנו.
יוגה נשית היא שיטת תרגול המשלבת בין מסורת היוגה לאופן הפעולה של הגוף הנשי. 
כנשים היום אנחנו חיות חיים דינאמיים מאד, ריבוי התפקידים (משפחה, הורות, זוגיות, לימודים, קרירה וטיפול בבית) יכולים להכביד מאד על נשים והקשבה לגוף, למחזוריות החודשית ויצרת זמן פנאי הופכים להיות נדירים מאד ובמקרים אחרים יצרו בעיות גופניות ואף מחלות כרוניות קשות יותר כמו: בעיות סביב המחזור החודשי, מחזור לא סדיר, כאבי ראש ומיגרנות, כאבי ווסת, מצבי רוח, בעיות בגיל המעבר, גלי חום, הזעות לילה, וגם בעיות מורכבות המצריכות חיזוק רצפת אגןדליפות שתן ותסמונות כרוניות קשות יותר.


אנחנו משתנות כל הזמן סביב המחזוריות החודשית שלנו.
מחזור הווסת הוא המחזור הבסיסי והארצי ביותר שיש לנו.
המחזורים של הטבע כמו גאות ושפל של גלי הים, עונות השנה, ומחזוריות הירח. משתקפים באופן קטן יותר במחזוריות של האישה.
מחזור הווסת שולט לא רק על זרימת הנוזלים בגוף אלא גם על המידע ויצירתיות. אנחנו מקבלות ומעבדות מידע באופן שונה בזמנים שונים במחזוריות שלנו.
בתרביות רבות מחזור הווסת של האישה נתפס כמקודש.
גם בחברה המודרנית מחזור הביוץ מושפע מהלבנה, מחקרים הוכיחו כי שיעור השיא של התעברויות וגם של ביוצים מתרחשים בירח מלא או יום לפני כן, ואילו במהלך הופעתו של הירח החדש שיעורי ההתעברויות יורדים והרבה נשים מתחילות את דימום הווסת שלן.
כל מחזור יתחיל בימי הווסת שלנו, הימים של הווסת הם ימים של כינוס פנימה התבוננות, סוג של חשבון נפש, ימים שבהם נווסת את הפעילות שלנו נוריד הילוך, הימים שבהן -fsh הורמון מגרה זקיק המופרש מההיפופיזה מתחיל לעלות עד לביוץ.
לאחר הווסת מתחילה עלייתו של האסטרוגן המופרש מהשחלות. האסטרוגן מכין את הגוף לקליטה של היריון ע"י עיבוי רירית הרחם והתפתחות צינורות החלב שבשד, הגוף מכין עצמו לבריאה של חיים חדשים.
בשלב זה ביצית מבשילה בשחלה בתוך זקיק וכשהזקיק גדול הביצית פורצת מתוכו ומתוך השחלה, זה רגע הביוץ! הביצית נשאבת ע"י החצוצרה ונודדת לאורכה עד שהיא מגיע לרחם.

הימים של האסטרוגן שעולה אלה ימים שבהם אנו במיטבנו, שיא ההתבטאות העצמית שלנו כלפי חוץ והאנרגיה שלנו גבוה ומתפרצת, תקופה טובה לעלות מיזמים להיות יצירתיות ופעילות, במחצית זו הראשונה של המחזור יש עליה באונה השמאלית של המוח. 
האסטרוגן מעלה חדות וזיכרון, מעלה את החשק המיני, מעלה את היכולות הקוגניטיבית, מפתח את החושים, מרכך את העור, מחזק את העצמות ונוגד דיכאון. האסטרוגן יגיע לשיאו בביוץ.
במידה ואיננו הרות בזמן הביוץ אנחנו עוברת למחצית השנייה של מחזור הווסת.
Lh המופרש מההיפופיזה הופך את הזקיק שממנו פרצה הביצית לגופיף צהוב, הגופיף הצהוב אשר בשחלה יפריש פרוגסטרון אשר יזין אתרירית הרחם לקראת ההיריון הרצוי הורמון זה גם אחראי על כך שהגוף לא ידחה את ההיריון.
השבועות שמהביוץ עד לווסת זה הזמן שבו מתחיל כינוס עדין והדרגתי פנימה, זמן שבו אנחנו נסוגות באופן די טבעי מהתנהגות מוחצנת להתנהגות מהורהרת ומופנמת יותר, סקירה לאחור של הדברים שנוצרו ובחינה של היבטים שלילים וקשים של חיינו שיש לשנות ולהתאים, אנו מתכוננת לפתח או ללדת משהו הבא ממקום עמוק בתוכנו.

בגלל הצורה שבה למדנו להסתכל על דברים ולקטלג אותם, אנחנו תופסת את הרגשות ומצב הרוח המופנם שלפני ווסת כרעים ולא פוריים.
אנחנו נוהגות לחסום את המידע הירחי, התת-מודע המגיע אלינו בשלב זה בחלומות , ברגשות, בתשוקות ובמדיטציה, מידע ירחי הוא מידע מהורהר ואינטואיטיבי.
אם אנחנו חוסמות מידע זה וממשיכות לחיות ולהדחיק הוא יגיע אלינו בחזרה כ- pms (תסמונת קדם ויסתית), ממש כמו שרגשות שמתכחשים אליהם עלולים להתבטא כמחלה. ככל שנדחיק יותר האגן ישלח יותר איתותים והמצב יחמיר כpms- ויותר מאוחר בסימפטומים קשים בגיל המעבר.
הוכח כי בשלב הזה של המחזוריות האונה הימנית של המח פעילה יותר החלק שקשור לידיעה האינטואיטיבית וקיימת תקשורת מוגברת בין האונות, הגישה שלנו היכולת לזהות את התחומים הקשים והכואבים בחיינו ולשנות, הקסם שלנו.
כדאי לתת מקום ולהאמין בחשיבותן של הסוגיות הצצות בתקופה זו.


אם איננו באות במגע עם החלקים הסמויים שלנו קיימת סבירות גדולה יותר שנסבול לפני הווסת שלנו, ככל שנהיה ערות למחזוריות החודשית שלנו ונעשה מעקב כל שהוא נהיה קשובות יותר לגוף ולמידע האינטואיטיבי והפנימי ה-pms יתחיל להשתנות וזה יהיה תחילתו של חיבור טוב יותר עם הגוף.
תרגול של יוגה נשית הוא קודם כל פסק זמן שמאפר לנו למידה הקשבה והתבוננת בגוף הוא נותן כלים ממשים להתחלת יצירתו של החיבור בין הגוף לנפש.
גם אם אנחנו חזקות ובריאות או סובלות מבעיות סביב המחזוריות החודשית שלנו, בהריון, בגיל המעבר או בטיפולי פוריות. יוגה נשית היא כלי עוצמתי לכל אישה להתחבר ולשנות את הגישה והקשר בין גוף ונפש.

אם נשנה את ההסתכלות שלנו נשנה את המציאות שלנו.
יוגה נשית תאפשר הכרות עם המחזוריות החודשית ותלמד תרגול מותאם.
אנחנו הרי לא אותו הדבר על פני כל החודש רמת האנרגיה משתנה ולכל שלב במחזוריות החודשית שלנו יש את הקסם שלו ולכן גם התרגול שלנו לא יהיה אותו תרגול כל החודש.

נכיר כיצד תנוחות יוגה שונות יכולות לסייע בבעיות סביב המחזוריות החודשית: התמודדות עם תסמונת קדם ויסתית (pms), כאבי ווסת, מיגרנות, בעיות בגיל המעבר ובעיות ברצפת האגן.
נשים בטיפולי פוריות ילמדו להיעזר ביוגה הנשית ככלי תומך הן מהבחינה הגופנית והן מהנפשית.
היוגה הנשית תאפשר היכרות מעמיקה עם הנשימה שלנו.
השפעת הנשימה על מצב הרוח, קצב הלב ולחץ הדם, הקשר שבין הנשימה לסרעפת ולמערכת הרבייה.
עבודה אינטנסיבית עם רצפת האגן (עבודת המולה בנדה) תלמד על הקשר שבין נשימה לרצפת האגן, תאפשר הכרות עם רצפת האגן שלנו כחלק ממערכת התמיכה הפנימית שלנו, עבודת השרירים המייצבים. וגם כחלק מהעבודה הרגשית והאנרגטית שלנו ריפוי של חיינו וחשיפה של מה שהודחק.
התבוננות במסרים שהגוף מעביר לנו, הכל מתחיל ברצפת האגן ובעבודת המולה בנדה.
בגיל המעבר היוגה תסייע בהתמודדות עם הסימפטומים המלווים בגיל זה, גלי חום, הזעות בלילה, כאבי ראש, חולשה, עייפות ועצבנות.
נעזר בפילוסופיה של היוגה להעצים את התהליך ואת התודעה שלנו, שינוי הגישה כלפי מצבנו משנה את החוויה.
אני מאמינה שרצון והתחלה של הקשבה, למידה וחיבור עם גופנו לוקח אותנו צעד אחד קדימה לריפוי ושינוי.


מאמרים קשורים

Back to top button