יוגה ומדיטציה

מיתוסים בתזונה ובתזונה יוגית

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, אלכס ניימרק
הרזיה, אורך חיים בריא ויוגה הפכו להיות כיום כמעט כמו דת.

קיימים הרבה מיתוסים בתזונה ותזונה יוגית בפרט. לפניכם כמה מהם:

1. אסור לאכול לפני שיעור יוגה!
המיתוס השמן והמוביל מכולם הוא לא לאכול 4 שעות לפני השיעור יוגה. זהו הדבר שרוב מתחילים שומעים אותו בתחילת הדרך שלהם ביוגה. כאילו שביוגה (ויש שיעורים מאוד, מאוד קשים) הגוף פועל לא לפי חוקי פיסיולוגיה וחילוף חומרים בשיעור יוגה הוא שונה מחילוף חומרים מפעילות גופנית אחרת! "ההסבר" לתופעה הוא כזה –ביוגה יש תנוחות שמשפיעות על קיבה ולכן אסור לאכול ארבע שעות לפני השיעור .למעשה יש בזה אמת חלקית. דברים כבדים הם כן נשארים בקיבה ומפריעים לשיעור, אף כן תמונה הבעיה, כן צריך לאכול לפני השיעור, כי גוף צריך אנרגיה לפעילות אבל האוכל צריך להיות כל כמו פירות, מיץ או פירות יבשים (אוכל כזה הוא לא נשאר הרבה זמן בקיבה) צריך ואם לא אוכלים אז הגוף נכנס לצום קל. וזה כבר נושא של המיתוס השני.

2. צום מרזה!
צום היא דרך טובה לרזות. כך חושבים הרבה אנשים. למה לעשות דיאטה, לספור קלוריות, לעשות ספורט אם יש דרך יעילה יותר והיא פשוט להפסיק לאכול. אם אני אפסיק לאכול אז הגוף ישרוף את כל השומן לבד. כך חושבים הרבה אנשים ובדרך זאת דופקים לעצמם את חילוף החומרים, לפעמים לכל החיים. אפילו הדיאטות כאסח לא פוגעות בגוף כמו צום! 
מעניין, ככל שאתה אוכל פחות כך אתה גם משמין יותר!


חילוף החומרים שלנו נבנה במשך הרבה מאוד שנים שבהם הרעב היה חלק מהחיים וכמה מאות שנים, יחסית של שובע, לא משנים בהרבה את התמונה. באותו רגע שהגוף הנבון שלנו מרגיש רעב הוא מעט חילוף חומרים ונכנס לחיסכון בהוצאות אנרגטיות. בהתחלה אנשים מאבדים נוזלים ואחרי זה חלבונים. פירוק חלבונים הוא למעשה פירוק שרירים.

בסופו של דבר אתה מקבל גוף שחוק עם מראה שרירים מדולדל וריח של אצטון מהפה (זהו הריח של שומנים לא מפורקים עד הסוף). וחזרה מהירה ביותר של הקילוגרמים שנשלו, כי אולי עוד מעט יהיה עוד רעב? אז הגוף אוגר שומנים!

3. יין אדום שורף שומנים. 
ידיעה זאת התקבלה בהתלהבות. צריך רק לשתות בקבוק יין אחרי ארוחה גדולה ואין שומן! למעשה כוס אחת של יין אכן משפרת את העיכול אבל הכל תלוי בכמות. שתי כוסות זה כבר הרבה מאוד קלוריות מיותרות…

4. אסור לאכול אחרי השעה שש בערב. 
כאילו כל האוכל שאנו אוכלים בערב הופך בצורה מיסטית לשומנים, אפילו עלי ביבי! אין שום ביסוס לעניין! להפך, אדם שלא אוכל בערב נכנס לצום קל. והתגובה היחידה של הגוף לצום היא השמנה! וזאת כיון שהגוף מאט את קצב חילוף החומרים שלו. למעשה לפעמים בהתחלה אנשים כן מורידים במשקל בשיטה זאת, אבל ירידה זאת היא לא בריאה לגוף ובדרך זאת לא מאבדים שומן (וזאת המטרה) אלה מסת שריר (מאוד לא רצוי כי זה משמין בסופו של דבר ועושה מראה מדולל). הדרך הטובה היא לאכול במשך היום במנות קטנות 4-5 ארוחות ביום.

5. לאכול הרבה פירות.
 אפילו מפירות אפשר להשמין אם אוכלים אתם ללא הגבלה. אחרי אכילה של פחמימות פשוטות (שאליהם שיכים גם הפירות) רמת הסוכר בגוף עולה וגם גוף מפריש כמות גדולה של אינסולין .כלומר אם אוכלים פירות בכמויות גדולות הגוף אינו מספיק להפיק מהם את הדברים הטובים והופך את הסוכר לשומן. חשוב לאכול פירות אבל במידה!

6. לאכול אוכל נטול שומן .
המלכודת במוצרים ללא שומן היא בכמות אוכל שאוכלים, חושבים שאם אין שומן אז זה מרזה ואפשר לאכול כמה שבא. טעות חמורה, כי כך צורכים כמות גדולה מהממוצע היומית של קלוריות וכך משמינים בסופו של דבר. אגב, חלק מהויטמינים נספגים רק בנוכחות השומנים. לכן, כאשר אוכלים שמנת אפס אחוז שומן הגוף סופג אפס אחוז ויטמין די! עדיף לאכול שלושה אחוז.


7. מיץ פירות בבקבוקים.
למעשה המיץ שבבקבוקים הוא לא מיץ טבעי אלה מזון מעובד עם תוספת של סוכר. דרך טובה יותר לשתות מיץ אמיתי, היא לשתות בבית מיץ ממסחטה.

8. קיימים סוגי מזון שמרזים, מנקים מרעלים, מורידים צלוליטיס או קמטים.
"אחרי שבוע את תרזי אם רק תוכלי את המזון שלנו!" ואז אנו פותחים את הארנק, אולי באמת המוצר עובד? כך מוכרים לנו הרבה דברים בלי שהם באמת עובדים.
למשל: אננס וחומר מכווץ ברומליין, המוכרים טוענים שהוא שורף שומן- זה לא בדיוק נכון, אתם זוכרים כאשר אוכלים אננס יש עקצוץ על השפתיים? תגובה דומה מתרחשת בדופן הקיבה כאשר אוכלים כמות גדולה של אננס, ואז תהליך עיכול האוכל נפגע או מואט. כלומר התועלת היא אפסית והתוצאה היא כיב קיבה. זוהי דרך טובה ויקרה לרכוש צרבת או כיב קיבה.
ולמעשה מבחינה כימית החומר ברומליין הוא מפרק חלבונים ולא שומנים….
כפי שאתם רואים לרוב המיתוסים יש איזה שהוא ביסוס אבל עם השנים הם משנים צורה ותוכן והופכים להיות משהו רחוק מהמציאות וההיגיון.

לכן צריך להתייחס לדיאטות ומיתוסים בשכל ישר ולהקשיב למומחים ולא לשמועות.


מאמרים קשורים

Back to top button