מודעות והגשמה עצמית

נעים להכיר – האני הפנימי

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, מיכל בן-עמי – 'מראת דרך'
לאורך השנים אנו מחליפים, משנים, משדרגים את הבגדים אשר אנו לובשים – מתאימים לאופנה או לעונות השנה, בהתאם לצורך קיים או ככה סתם. אבל כמה מאיתנו עושים ניקיון פנימי – ושואלים מדי פעם "מי אני?"

כל אחד מאיתנו לפחות פעמיים בשנה עושה סדר בחפצים ובארון הבגדים. מה שכבר לא מתאים – גדול / קטן / יצא מהאופנה או שסתם נמאס לנו ממנו יוצא מהארון ועובר לתרומה. את אותו הדבר אנו עושים עם חפצים ורהיטים. וכך לאורך השנים אנו מחליפים, משנים, משדרגים – מתאימים לאופנה האחרונה או לעונות השנה, בהתאם לצורך קיים או ככה סתם. אבל כמה מאיתנו עושים ניקיון פנימי – ושואלים מדי פעם "מי אני?"

כמו הבגדים והחפצים, גם אנחנו עוברים שינויים – אנחנו מתבגרים, מוספים חברים חדשים ונפרדים מחברים ישנים, כמעט כל יום אנחנו למדים דברים חדשים. אז מה קורה עם הידע והאמונות וההערכה שלנו לעצמנו – שצברנו משך השנים? ייתכן שחלקם כבר לגמרי לא משקפים אותנו, ויש צורך ב'בדק בית' ו'ניקיון פנימי' על מנת שנוכל להמשיך בדרכנו ולצמוח.


תרגיל שנתתי לא מזמן לאחת המודרכות היה להכין רשימה של כל התכונות המאפיינות אותה, בהתאם למה שהיא חושבת וכן מה שאחרים אומרים, וכל האמונות שלה על עצמה. "לאחר שהרשימה תהיה מוכנה עברי עליה והחליטי אילו מהאמונות והתכונות כבר לא הולמות את מי שאת, ובמקום כל תכונה שאת מסירה מהרשימה הוסיפי אחת חדשה שמתאימה". המודרכת ענתה לי שאין בעיה, ושזו ממש לא עבודה קשה. אך לאחר שהתחילה במשימה הבינה שלבחון אמונות עצמיות, שלאורך שנים מלוות אותך, ולהעמידן במבחן המציאות זה לא כל כך פשוט.

אנחנו כל כך רגילים להיות מוגדרים על ידי אחרים, ולכל "אחר" הגדרה שתואמת את נקודת ההשקפה שלו:
בעבודה, המנהל הישיר יגדיר אותך בהתאם לצרכיו ולאופן בו הוא תופס את עצמו. ההגדרה יכולה לבוא מההיבט המקצועי או במידה והוא רואה בך איום – ההגדרה תגיע ממקום של פחדים.

העמיתים בעבודה – רואים פן אחר באישיותך ולכן הגדרתם תהיה במישור המקצועי-חברי. ושוב יש לבחון מי מעמיתיך רואה בך שותף לעבודה ומי רואה בך "מתחרה".

החברים הקרובים – מכירים את הצדדים האישיים בחייך, לכן הגדרתם אותך תהיה על בסיס ההיכרות לאורך השנים וטיב הקשר.

המשפחה – אצל כל אחד זה שונה יש מי שקרוב יותר למשפחתו ויש מי שמרוחק, אך בכל מקרה סביר להניח שהמשפחה היא בדרך כלל המקום בו אוהבים אותך בלי תנאים, ולכן הגדרת המשפחה כמעט תמיד תאיר אותך באור חיובי.


אבל בין כל ההגדרות השונות – מי אני באמת? האם ייתכן שחלק מהדברים שלכאורה מגדירים אותי כבר לא מתאימים? לדוגמא אם בשנות העשרים היית ידוע כ"ביישן" האם הגדרה זו עדיין תואמת את מי שהנך כיום?

אז הנה תרגיל קטן שמדי פעם אני עושה, שעוזר בחיבור לעצמי ובלמידה מחודשת של 'מי אני':
ערכו רשימה של 5 תכונות ומאפיינים שלדעתכם מתארים הכי טוב מי אתם.
לאחר שהרשימה מוכנה בקשו מחמישה אנשים שאתכם מכירים להכין עבורכם את אותה הרשימה.

כשכל הרשימות בידכם – התחילו להשוות בין המאפיינים השונים – כמה מהם זהים וכמה שונים ואינם תואמים את המציאות שלכם. במידה ואתה מזהה הגדרה שאינה תואמת יותר את האדם שהינך, זכור כי היכולת לשנות את התמונה נמצאת אך ורק בידיים שלך.


מאמרים קשורים

Back to top button