מדורי תוכן

ראשי | רוחניות | מודעות עצמית | כיצד לזהות ולטפל בחרדה

כיצד לזהות ולטפל בחרדה

כיצד לזהות ולטפל בחרדה כיצד לזהות ולטפל בחרדה

החרדות נוטות להתקבע בדפוסי חיינו, אך חשוב שתדעו שתחושת חוסר האונים הינה ברת שינוי. אל תתנו לחרדות לנהל אתכם!

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285800 שלוחה 321


כולנו פוחדים ממשהו. הפחד הינו תגובה טבעית, שנועדה להתריע בפני סכנה או איום, אך כשאנו חווים "חרדה" כלומר פחד קיצוני מופרז, ומתקשים להתמודד עם תחושת האיום, קיימת סכנה לירידה בתפקוד היומיומי ולפגיעה משמעותית באיכות חיינו. נטרול מוצלח של פחדים וחרדות מותנה בהבנת מקורות הפחד, ובטיפול ממוקד בסימפטומים הפיזיים והמחשבתיים המאפיינים אותו. 

כיצד נוצר פחד?                                                                                          
פחדים מתהווים כתוצאה מדפוסי התנהגות שהוטמעו בנו בעבר, חוויות ותהליכים של הנפש והנשמה, ואמונות הקיימות בתת המודע שלנו. הם ניזונים מן המשמעות והפרשנות שאנו בוחרים ליצוק לעולמנו. הפחדים יוצרים חסימות רגשיות המשפיעים על התנהלותנו בכל התחומים.

איך נזהה אם אנו חווים פחד או חרדה?
סיבת הפחד ברורה לנו, היא ממשית ומיידית. כאשר פחד עולה בנו אנחנו מבינים מדוע אנו חשים כאבי בטן, דופק מואץ, זיעה ומאפיינים דומים. לעומת זאת, תופעת החרדה איננה ניתנת לניתוח רציונלי, ומתאפיינת בסימנים גופניים המופיעים ללא סיבה ברורה, לדוגמא: מתח בשרירים, כאבי בטן, ראש וגב, שלשולים, דפיקות לב, לחץ בחזה ובבטן, זרמים בידיים וברגליים, הזעה, רעד, ועוד. בנוסף לתסמינים הפיזיים, מאופיינת החרדה בייצור מחשבות אובססיביות, מיקוד בדאגות, גישה פסימית, חוסר אונים, רצון להימנע מהתמודדות, וחוסר רוגע כללי במהלך היום והלילה – גם אם אנחנו לא במגע ישיר עם גורם החרדה.

מהו הטיפול המומלץ לאנשים הסובלים מחרדות?
על מנת לרכוש את הכלים להתמודדות מאוזנת עם מצבי חרדה בחיים, יש לחקור ולהבין את מקור הפחדים, וכן לבצע טיפול ממוקד בסימפטומים הפיזיים והמחשבתיים המאפיינים אותו. בכל עת יש לנו בחירה חופשית האם ובאיזו צורה לתת לפחד מקום בחיינו - איך להתמודד מולו, להבין ממה הוא נובע, להכיל את מה שהוא מסמן עבורנו, ואף לצמוח מתוכו. 

שלב ראשון: זיהוי סוג החרדה
קיימים סוגים רבים של חרדות, הנובעות מטראומות עבר, חוויות ילדות וגלגולים קודמים. אבחון סוג החרדה הינו הכרחי לריפוי אפקטיבי ולהשגת איזון.

חרדה כללית - דאגת יתר אובססיבית בכל מישורי החיים, אשר משתלטת על סדר היום, בהתאם לכמות הדאגות ולעוצמתן. הביטוי הפיזי עשוי להתממש בכאבי ראש, גב או צוואר, רגישות יתר, תגובות מוקצנות למצבים שונים, עייפות והפרעות בשינה, גלי חום, קשיים בריכוז, וקושי בבליעת מזון ומשקאות.

חרדה הישרדותית - תחושה קיומית של חווית קושי, וצורך להוכיח את עצמנו כל הזמן, המתבטא בעיקר בענייני פרנסה, פחד מאיבוד  שליטה, פחד מאיבוד השפיות ופחד ממוות. הביטוי הפיזי עשוי להתממש בקשיי נשימה, עצבנות, חוסר אונים ולחץ בשרירים, כאבי גב כרוניים וכאבי חזה.

חרדה חברתית - פחד לדבר מול קהל, פחד מביקורת ומדחייה חברתית, עיסוק מתמיד ב"מה יחשבו עלי", הימנעות מיצירת קשרים חברתיים חדשים ומהשתתפות באירועים חברתיים, ונטייה לביקורת עצמית מוגזמת. הביטוי הפיזי עשוי להתממש בקוצר נשימה, כאבי בטן, הזעה ולחץ.

פוביה - מצב נפשי של פחד קיצוני ממצב או אובייקט מסוים, הגורם להימנעות מביצוע פעולות מסוימות, לדוגמא: חרדה ממעליות, חרדה ממקומות סגורים (קלסטרופוביה), פחד גבהים, פחד מאש, חרדת טיסה, חרדות מכישלון, חרדת בחינות, חרדה מזריקות ובדיקות רפואיות, חרדה מעכבישים, ג'וקים וחרקים, חרדה מהקאות, חרדה בריאותית (היפוכונדרייה), חרדת נהיגה. הביטוי הפיזי עשוי להתממש בדופק מואץ, עלייה בלחץ הדם, קשיי נשימה, סחרחורות, יובש קיצוני בפה, רעידות בגוף, הזעת יתר. 

החרדות משפיעות על חיינו במינונים שונים - מהשפעה מינורית ועד התקפי חרדה (הפרעת פאניקה) -שהם תופעות פיזיות פתאומיות החוזרות ונשנות, כמו קשיי נשימה, הזעת יתר, רעידות לא נשלטות, צמרמורות וסחרחורות, דופק מהיר, לחצים בחזה, תחושת מחנק, תחושה מבשרת רעות, פחד והימנעות ממקומות הומי אדם ועוד. התקפי החרדה יכולים להיות קצרים, חד פעמיים, ממושכים ואף קיצוניים עד כדי אי יציאה מהבית (אגורפוביה).

איך תוכלו להשתחרר מהחרדות?
החרדות נוטות להתקבע בדפוסי חיינו, אך חשוב שתדעו שתחושת חוסר האונים הינה ברת שינוי.
ישנם הרבה מאוד כלים של ריפוי טבעי והוליסטי (מפרחי באך והומיאופתיה, ועד תקשור ודמיון מודרך) דרכם ניתן לזהות את מקור החרדה, לאבחן את סוג החרדה, ולהתאים את הטיפול המדויק ביותר לכל אחד ואחת.

מעבר לכך חשוב לאמץ התייחסות שונה וחדשה אל החרדה. אחת הדרכים להתחזק ולהתחבר לאומץ ולכוחות הטמונים בכם היא להתחבר להבנה כי המכשולים המופיעים בחייכם הם אתגר, ולהישמע לקריאת הנשמה המבקשת מאיתנו להתעלות מעל מחסומי הפחד שיש לנו מכשלון או חוסר ודאות ולפנות מקום להגשמת המהות, הרצונות והחלומות.

בסופו של דבר חרדה היא למעשה פחד מפני הפחד, כלומר מפני דברים מפחידים שעלולים לקרות לנו ואנו מרגישים שעלינו למנוע אותם בכל מחיר. כאשר תטמיעו לעומק את הידיעה שאתם יכולים לסמוך על עצמכם ועל הבריאה, תוכלו לשחרר אחיזה מאשליית השליטה, ויחד איתה לשחרר את תחושת החרדה.

חיבור פנימה ומודעות עצמית ורוחנית יאפשרו לכם ליצור שינוי מחשבתי, למקד מחדש את המטרות והערכים האישיים, ולקבל את טבעם האמיתי של החיים. באמצעות החיבור לרוח תוכלו לחוות את העוצמה שלכם, להתגבר על הפחדים והחרדות ולא לתת להם לנהל את חייכם.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על לירן יקוטי

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


84 אנשים קראו ושיתפו עמוד זה. שתף עם חברים: Post on Facebook Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן



עוד באותו נושא:

פרחי באך, הומאופתיה, חרדה, מודעות עצמית, מודעות עצמית מאמרים, מודעות עצמית מהי, דמיון מודרך, לירן יקוטי, חרדות טיפול, חרדות תסמינים, איך להשתחרר מחרדה, אגרופוביה, אגרופוביה טיפול, אגרופוביה מהי, חחרדה חברתית

תן ציון למאמר זה

0