פירוש חלומות

כמה עובדות על חלומות

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, אסתריקה באיו
כולם חולמים! חוקרים בדקו ומצאו שכל אדם בשינה רגילה חולם מספר חלומות בלילה. יש אנשים שזוכרים כל פרט בחלומם, וישנם שפשוט לא זוכרים כלום.

כולם חולמים! חוקרים בדקו ומצאו שכל אדם בשינה רגילה חולם מספר חלומות בלילה. יש אנשים שזוכרים כל פרט בחלומם, וישנם שפשוט לא זוכרים כלום.

גם חיות ותינוקות בני יומם חולמים! חוקרי שינה וחלומות קבעו זאת לאחר מחקרים רבים בעולם שבוצעו במעבדות שינה.

השינה והחלימה חשובים לבריאותו הנפשית של האדם!
עולם החלומות מכיל סמלים שמציג בפנינו ה"אני" הישן שלנו, סמלים שמבטאים את התת מודע שלא פעיל בשעות היום ובא לידי ביטוי בחלימה. כשהגוף שלנו במנוחה, האגו שלנו שעובד בכל שעות הערות שלנו, נרדם גם הוא בשעת השינה, ומפנה את מקומו לשפת הסמלים של תת המודע, למקום העמוק של התודעה שלנו, שבזמן השינה והחלימה באים לידי ביטוי ללא שליטתנו המודעת. הם הופכים לשליטים של מוחנו הרדום בשעה שהפעילות החשמלית של המוח איטית ביותר.

לפעמים נגלה בחלומנו עולם קסום ומופלא, ולפעמים חולמים על עולם מלא פחד וסיוטים. לפעמים החלום ברור וצלול מאוד, עם התפתחות ועלילה כמו בסרט, עם תפקידים ראשיים שונים בו בזמן – ואנחנו מתפקדים בו גם כצופים, גם כמשתתפים פעילים בכל מיני תפקידים שאנו מגלמים באותו זמן, וגם כעצמנו החושבים.

יש בקרים שבהם אנחנו קמים עייפים ומותשים אחרי לילה של חלימה מרובה, ויש בקרים שאנו קמים ערניים, מחויכים ומרוצים.

ישנם חלומות חוזרים שחולמים אותם לאורך שנים, בוריאציות שונות עם סמלים משתנים.
יש גם חלומות נבואיים. החלום הראשון ששמעתי עליו כילדה מפי אמי היה שהיא ידעה שאני אוולד בת. לא דבר של מה בכך לאחר ארבעה בנים. לאמי הייתה דודה ערירית שתמיד ביקשה ממנה שאם תהיה לה בת שתקרא לתינוקת על שמה. בחלום הדודה באה לאמי ואמרה לה: באתי כדי להישאר אצלך בבית. אמי הייתה בחודשים הראשונים של ההיריון והיא קיבלה מסר שעומדת להיוולד לה בת, ואכן נולדתי ואני קרויה על שם הדודה הזו – אסתריקה

היסטורית החלומות
היסטורית החלומות ארוכה ושורשיה בעבר הקדום של האדם. ישנם על כך אסמכתות כתובות בעמים רבים. בעבר הרחוק היה כהן הרוחות או השאמאן שאליו היו באים החולמים על מנת שיפרש חלומות. במצריים העתיקה היה אל מיוחד לחלומות בשם בס. ספר החלומות הקדום ביותר נכתב על ידי כוהני האל חור, לפני כ-4000 שנה. ישנו ציור קיר מפורסם במערת לאסקו שבצרפת מלפני 15000 שנה, ובו מצויר כהן מגרש שד עם כלי נשק רוחני. בעבר האמינו שחלומות הם שדרים מהאלים.

העת העתיקה
בספרים על העת העתיקה, ימי יוון ורומא, מוזכרים רבות חולמים יוונים ידועים, הומרוס מספר בספרו על שדרים שמשגר האל זאוס לבני האדם, הרודוטוס מדווח על חלום ששכנע את המלך הפרסי קסרקס שיצא למסע מלחמה הרת אסון בעקבות פירוש כוזב של חלום.

דלפי הידועה כאחד המרכזים הרוחניים של יוון התפרסמה בפירושי החלומות המעורפלים, הפילוסוף היווני אפלטון שחי במאה החמישית לפני הספירה האמין שחלומות מגלים את אופיו האמיתי של האדם, אריסטו הסביר שהחלומות הם תוצרים של תפקודים פיסיולוגים: שהמזון שאדם אוכל לפני השינה משפיע על החלום וכן שחלומות מבשרים על התפרצות מחלות בעתיד אצל החולם.

המזרח הרחוק
בודהה, שחי ב1000 שנה לפני הספירה טען כי החלומות מתחוללים בין עולם המציאות לבין עולם החלום, ואומרים שישב מתחת לעץ וחלם מאה שנים עד שקיבל את ההארה.
בסין האמינו מלומדים שבזמן חלימה הנפש יוצאת מהגוף ויכולה לשוחח עם נשמות המתים או עם האלים.

חולמים בתנ"ך
בתנ"ך כתוב על חולמים מפורסמים כמו יעקב והסולם, יוסף וכתונת הפסים, פירושו של יוסף לחלומות של שר המשקה, שר האופה, ושל פרעה. חולמים נוספים בתנ"ך הם דניאל ושלמה המלך. כל אלה חלמו חלומות נבואיים שהתגשמו.

הנצרות
הנוצרים מאמינים שהחלומות נשלחים כפקודות מטעם האל בברית החדשה ישנם חלומות כאלה.

באיסלם
אל מסעדי, סופר ערבי, טען כי "הנפש אוהבת את השינה". הוא גם קיבל את ההשקפה הפרוידיאנית הטוענת כי באמצעות החלימה משאלות הנסתרות ביותר עולות אל פני השטח, בלי שום עכבות הנובעות מהנטיות מוסריות דתיות.
החלום המפורסם של הנביא מוחמד הוא שעלה על סוסו "אל – בורק", חצי סוסה חצי אדם, שלקח אותו והביאו אל מרכז העולם "ירושלים", אל מעמקי השאול, ואל שבע הספרות השמימיות.

אירופה המודרנית
באירופה המודרנית במאה ה-18, תור-הזהב, היו מומחים מפורסמים שהתחילו לטפל גם בנפשו של האדם, ועשו אנליזה אמתית על עולם החלומות, המפורסמים בהם הם: זיגמונד פרויד, שכתב את ספרו המפורסם עד היום "פשר החלומות" בו קבע שהחלומות הם גילויים חשובים ביותר של חיינו הפנימיים. הוא טען כי החלומות הינם התגשמויות מוסוות של משאלות החולם.

פסיכואנליטיקאי חשוב ומפורסם נוסף שחקר את עולם החלומות הוא קארל גוסטאב יונג. בין היתר כתב יונג את הספר "חלומות נשגבים" – בו טען כי החלומות 'הגדולים ביותר', 'המשמעותיים ביותר' שלנו נובעים מן המפלס העמוק ביותר של הלא-מודע הקולקטיבי.

מאמרים קשורים

Back to top button