NLP

טיפול בילד עם בעיות התנהגות בשיטת NLP

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, גלי אור
איך ליצור שינוי התנהגותי אצל ילדים בעזרת טיפול בשיטת NLP ואיך מסגרת בי"ס יכולה לסייע רבות להשתלבות הילד בכיתה.

טיפול בילד עם בעיות התנהגות בשיטת NLP יכול לעזור ביצירת שינוי התנהגותי חיובי אצל ילדים. כידוע, בכל בית ספר ישנם ילדים שנחשבים למפריעים של הכיתה. המורים מתלוננים להורים, לעיתים גם הילדים מהכיתה, הילדים המפריעים נענשים, מורחקים מהשיעורים ואף מוזמנים לשיחה אצל המנהל/ת אך אין כל שינוי בהתנהגות הילד שרק הולכת ומחריפה. מהר מאד המערכת מפנה את ההורים לטיפול חיצוני בילד המפריע. למרות שהתנהגותו של הילד נחשבת ל'בעייתית' הרי שהתייחסות אל הילד כאל גורם מפריע מוטעית ואינה משאירה לילד הרבה סיכוי לשינוי .


אחת ההנחות הראשונות ב NLP – האדם אינו ההתנהגות שלו ומאחורי כל התנהגות יש כוונה חיובית 
יש להבין ולזכור שההתנהגות של הילד אינה באה כדי לפגוע באחר אלא שהילד פועל בעד עצמו ויש לו רווח מסוים מהתנהגות זו. לדוגמא ילד שמרגיש שאינו מקובל חברתית ויש לו רצון להתבלט, מנסה למשוך תשומת לב ע"י הפרעות למהלך השיעורים, לעיתים מתפרץ ומספר בדיחות ומפריע לסובבים. למרות שהילד ה'מפריע' משלם מחיר יקר בכך שמוציאים אותו מהשיעורים ומענישים אותו בביס ולעיתים גם בבית, ילדים מלגלגים ומתלוננים עליו, הוא מקבל את תשומת הלב שחיפש, כלומר הכרה ובמה גם אם בדרך שלילית. מבחינתו הוא קיבל את מה שהיה זקוק לו. דבר נוסף שמחזק עוד יותר את התנהגותו זו היא ההתייחסות אליו ואל התנהגותו. כשיש תגובה לכל הפרעה קטנה שלו המתבטאת בענישה או התעלמות ממנו בכיתה הרי שהדבר מחזק עוד יותר את התנהגותו וכל פעם התגובה להתנהגותו הופכת קשה יותר ובמרבית המקרים ההתנהגות של הילד מדרדרת.

בוודאי שלא קל לעמוד מול כיתה צפופה ולתת יחס אישי לכל ילד והרי צריך גם ללמד אך לעיתים התייחסות נכונה יכולה לפתור את העניין. לדעתי השאלה שמערכת החינוך בבית הספר צריכה לשאול את עצמה היא מהי המטרה שלה כגורם מחנך? האם להרחיק את הילד המפריע שוב ושוב בשיטת האקמול או שהמטרה ארוכת טווח לשלב את הילד ע"י ניסיון להבין מהיכן זה מגיע, מה הצורך שלו ואיך ניתן לעזור לו במסגרת בית הספר.


אם הגורמים המחנכים בבי"ס ערים לצורך ולעיתים מצוקתו של הילד למשל חברתית, הם יכולים לתמוך בו ולעזור לו להשתלב ע"י הקשבה למצוקה שלו ומציאת דרכים שיתנו מענה הולם, בכך שיאפשרו לו להתבטא יותר במסגרת הכיתה. ניתן למשל לשאול אותו שאלות שקשורות לנושא הנלמד כשהוא מפריע ואף להתעלם מאי אלו הפרעות קטנות במהלך השיעור במקום למהר להוציא אותו. לבחור אותו כשהוא מצביע, להחמיא לו בפני כל הכיתה כשמשתתף, לשתף אותו בכל מיני פרויקטים שבהם יוכל להתבטא בפני הכיתה, לנסות לשלב אותו עם ילדים אחרים ועוד דרכים יצירתיות כיד הדמיון הטובה של המורה ויש מורים שאכן ערים למצוקה של הילד ופועלים כך. חשוב שהילד ירגיש שמאמינים בו שהוא יכול להצליח (ניתן גם לשאול אותו מה יעזור לך) ולהבליט את ההצלחות שלו, לעודד ולחזק אותו .
יש להדגיש, שההתייחסות והעזרה בביס אינה באה במקום טיפול רגשי שנדרש לעיתים, אך יכולה לסייע לילד רבות. שילוב הצוות בביה"ס, ההורים והגורם המטפל שיתמכו בו, יעזרו לילד לענות על הצורך שלו ויאפשרו לו להשתלב ואף לתרום לחברה בדרך מועילה .

לסיכום בהנחיה וליווי הילד לשינוי התנהגותי מעמיק בשיטת NLP מתייחסים להתנהגות של הילד כחלק ממנו ולא כהתנהגות = הילד , מאתרים את הכוונה החיובית שמאחורי התנהגותו ובכך ניתן ליצור שינוי ע"י הפרדת החלק ממנו, מציאת דרכים חלופיות תוך קבלת מענה רגשי לצרכיו והעלאת הדימוי העצמי של הילד והעצמתו.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על גלי אור


מאמרים קשורים

Back to top button