אינדקס צמחי מרפא

צבר (Opuntia ficus indica)

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, הלל לרנר
לצבר השפעה נוגדת כאבים, פעילות אנטי דלקתית, יכולת לשקם רקמות פגועות, השפעה הורמונאלית ויכולת לאזן את מערכת העיכול.

מוצא צמח הצבר מהרמות הצחיחות של מרכז מקסיקו. משמעות השם הלטיני קצת פתלתלה. המילה opus משמעה גידול חקלאי ואכן כשהספרדים פגשו בו לראשונה הוא נחשב לגידול חקלאי בקרב אנשי המיאה. פרוש אחר טוען שהשם ניתן על שם העיר ביוון opus שבקרבתה גדל צמח הדומה לו במראהו. השם הלטיניFicus indica ניתן משום שפירותיו הזכירו את פרי התאנה. השם הערבי "צבר" משמעו "נטל ההוכחה" ובמקור ניתן לאלוורה. באיסלאם הקדום היה נהוג לתלות ענף אלוורה מעל הביתו של אדם כהוכחה שקיים את מצוות העלייה לרגל למכה. כפי הנראה משם התגלגל השם לצבר של היום, שהובא לארץ רק במאה ה16.

ישנן עדויות ארכיאולוגיות שכבר לפני כ 20,000 שנים נעשב שימוש בפירות הצבר בידי התושבים הקדומים של מקסיקו, להרוות בנוזלים ולריפוי. בתחילה שימש כמאכל לבהמות ואחרי כן לבני האדם. תושבי המיאה החלו לגדל את הצבר ביחד עם קיטניות, עגבניות, דלועים, אבוקדו ופלפלים עוד באלף השישי לפנה"ס. בתחילת מאה ה16הובא הצבר לספרד בעקבות הכיבוש הספרדי ובעקבות המורים הוא התפשט במהירות ברחבי צפון אפריקה, בגלל האקלים המדברי הדומה והגיע לארץ ישראל. מאז הוא נהפך לסימן הכר של הצמחיה בארץ ונמצא בכל ישוב כפרי ערבי וילידי הארץ היהודים אף נקראים על שמו, כדי להבדילם מהיהודים העולים.



מחקרים של השנים האחרונות מראים שפרי הצבר מכיל חומר בשם CAM הגורם לייצור מוגבר של HSP heat shoch protein)). לחלבוני החום-שוק יש חשיבות מכרעת בתיקון נזקים הנגרמים ממצבי סטרס מתמשכים הן ברמה הפיזית והן ברמה הנפשית. כשעתיים לאחר תחילת מצב הסטרס עולה רמת הhsp ונשארת יציבה במשך 5-4 שעות. החלבונים הללו מתקנים חלבונים פגומים וגם מונעים נזקים שעלולים להתרחש בחומר הגנטי בכל תא ותא בגוף. ככל שמתמשכים מצבי הסטרס נפגמת יכולת הגוף לייצר HSP. לצבר השפעה נוגדת כאבים, פעילות אנטי דלקתית, יכולת לשקם רקמות פגועות, השפעה הורמונאלית ויכולת לאזן את מערכת העיכול. לצורך טיפול משרים את הפרקים הבשרניים במים שרתחו כדי להשיל מעליהם את הקוצים. לאחר מכן קולפים את הפרקים הבשרניים.

כאבי גב: מחממים את הגלטין הבשרני על מחבת עם מעט מים ומניחים על הגב. לחזור על הפעולה מספר פעמים ולחבוש את המקום.

כוויות: לקלף את הפרקים למעוך את הג'ל ולהניח על הכוויה.

פצעים מודלקים: כנ"ל.

פצעי בגרות: כנ"ל. לעשות מסחה לפנים.

עצירות: כנ"ל. לאכול כף ג'לטין.


שלשול: לאכול פירות צבר על קיבה ריקה. או לשתות תה מפרחי צבר מספר פעמים ביום ביחס של כפית על כוס מים.

ערמונית מוגדלת: כנ"ל.

דיזינטריה: כנ"ל.

דלקת בדרכי השתן : כנ"ל.

חיסול ביצי כינים: לקלף את הפרקים לאחר שהוסרו הקוצים בהשרייה במים חמים. למעוך את התוך הג'לטיני ולמרוח על הראש.

מחלת הנשיקה: לאכול כל יום פירות צבר.

עייפות : כנ"ל.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על הלל לרנר


מאמרים קשורים

Back to top button