דיאטה ותזונה

מהי השמנה?

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, סיגל תמיר
מהם הסיבות להשמנה וכיצד ניתן למנוע השמנה?

מהי השמנה? השמנה היא מצב גופני, המתאפיין בעודף משקל בחלקי גוף שונים עקב הצטברות שומן תת-עורי בגוף. השמנה, לא רק שאינה יפה אסתטית גם מזיקה לבריאות ולכן יש לשמור על משקל גוף תקין. אך יחד עם זאת יש לזכור כי יש לרדת במשקל באופן מבוקר על מנת לא לגרום נזקים מיותרים לגוף.

השמנה בישראל, היא כמו בארצות הברית ובמרבית מדינות המערב, כ-30% מהאוכלוסייה הם בעלי משקל יתר. הסיבות העיקריות הן שרובם עובדים פחות עבודה פיזית, אוכלים שפע מזון ומרבית מזונם לקוי בחסר סיבים, ויטמינים ומינרלים.


הסיכויים להיות שמן או רזה מותנים ברקע המשפחתי… אם שני ההורים רזים יש לאדם סיכוי של 10% להיות שמן אם אחד ההורים שמן גדל הסיכוי ל50% ואילו אם שניהם שמנים הסיכוי הוא 80%. קיימת דעה שמצב זה נגרם מפני שילדים להורים שמנים אוכלים אותו מזון ומשמינים גם הם.

תזונה ודיאטה באלטרנטיבלי VOD כל הטיפים כיצד לרזות נכון

פעילות גופנית מועטה בלבד תגרום לעליה בתיאבון לאכילת יתר והשמנה. בארצות המפותחות אוכלים הרבה. יש שפע של גלוקוז בדם ובגלל פעילות גופנית מועטה הוא מנוצל במידה מועטה בלבד ליצירת אנרגיה. ישנם גם סיבות נפשיות, אוכלים יותר מדי כדי למלא חסך נפשי.
מרכז וויסות התיאבון במוח אינו פועל כשורה ובדרך כלל אוכלים שלא לפי הרגלי אכילה נכונים ארוחות גדולות מדי, ובעיקר ארוחות גדולות מדי, ובעיקר ארוחות שעשויות ממזון דל סיבים, מלוטש וחסר ויטמינים ומינרלים.

ההשמנה היא תוצאה של עודף אנרגיה במזון בהשוואה להוצאתו ע"י הגוף, למרות התנודות הגדולות החלות בהוצאת אנרגיה. מנגנון שמרכזו בהיפותלמוס שנמצא במוח מבטיח איזון האנרגיה. ההשמנה אינה רק תוצאה של אכילת יתר כי אם גם של פעילות גופנית מועטה. רוב העבודה נעשית בישיבה. לכל מקום מגיעים ברכז וזאת סיבה נוספת להשמנה בעולמנו המודרני.
אצל בני אדם מסוימים מנגנון וויסות משק האנרגיה לקוי ולכן הם מגיבים בהשמנה על אכילת יתר. נמצא שאצל בני אדם שסבלו מהשמנה קשה פעילות האנזימים פחתה. כאשר יעילות המנגנון קטנה והאדם אינו מסוגל להגביר את יצור החום לאחר ארוחה. גם לפעולה בלתי תקינה של ההורמונים עלול להיות חלק בהתהוות השמנה. כאשר בלוטת התריס אינה עובדת טוב, חילוף החומרים הולך ופוחת. גורמים פסיכולוגיים הם הגורמים החזקים ביותר להשמנה. האכילה היא אחד המקורות החשובים ביותר של סיפוק.


במקרים רבים כאשר חסרים לבני אדם מקורות אחרים של הנאה וסיפוק משמש המזון תחליף ריגשי לחוסרים אחרים בחייו (לעיתים אף מתפתחת הפרעת אכילה). לבני אדם אחרים משמש המזון אמצעי הגנה מפני פחד או דכאון ובשעת מצוקה נפשית הוא סועד, מפיג את המתח או השיעמום.

לעתים הסיבה הנפשית להשמנה נעוצה במסגרת המשפחה. השמנה עלולה להיות תוצאה מהזנחה או פינוק. ילדים לעתים משמינים משום שחסרה להם אהבה מהורים או משום שנדמה להם שהיא חסרה.

מצב פיזיולוגי אחר הגורם להשמנה הוא רמת סוכר ירודה בדם. הדבר גורם להרעבה של המוח ומערכת העצבים. מוח ועצבים מורעבים מתחילים לתפקד באופן לא תקין ומכאן נובעת שורה ארוכה מאוד של הפרעות נפשיות. ירידה זו ברמת הסוכר גורמת לתיאבון מוגבר ותיאבון יתר.
גורם לאכילה בעודף.

אנשים הסובלים מהיפוגליקמיה ואוכלים מזון המכיל סוכר על מנת להעלות רמת הסוכר בדמם יצרו תופעה הפוכה. עצם ירידת רמת הסוכר בדם נגרמת ע"י אכילת מזונות סוכרים. ארוחה המכילה יותר מדי סוכר מזין גורמת אצל היפוגליקמיים להפרשה מוגברת מדי של אינסולין ותוך שעתיים יקרה מצב של ירידה תלולה של רמת הסוכר ואז מתעורר תיאבון הגורם לאכילת יתר. לשם שבירת מעגל זה דרושות ארוחות עם חלבונים, עמילנים מלאים ושומנים ולא ארוחות של ממתקים. למזון העמילני יש להוסיף מזון שומני על מנת להאט את קצב הפיכתו לסוכר.
קיימת סיבה נוספת להשמנה והיא השפעת הפרסומות בתעשיית המזון, לחץ חברתי באופן כללי לרזון משפיע לרעה ובמיוחד על נשים.

השמנה מסוכנת לבריאות
בהשמנה טמונה סכנה לבריאות כי היא מעודדת התהוותן של מחלות מסוימות ומחמירה את מהלכן.
אנשים שמנים נוטים יותר לחלות במחלות מסוימות של הלב ומחזור הדם. הסיכון לחלות ביתר לחץ דם או בתעוקת חזה עולה עם שיעור ההשמנה. גם במיתה פתאומית הסיבה היא מחלת לב והיא שכיחה יותר אצל אנשים שמנים.
אצל נשים שמנות קיים סיכון לסיבוכי הריון ולידה.
ניתן לראות שהשמנה לא רק שאינה יפה אסתטית גם מזיקה לבריאות ולכן יש לשמור על משקל גוף תקין. אך יחד עם זאת יש לזכור כי יש לרדת במשקל באופן מבוקר על מנת לא לגרום נזקים מיותרים לגוף.

רוצים לחטב את הגוף? לחצו כאן


מאמרים קשורים

Back to top button