דיאטה ותזונה

דיאטה נכונה וכיצד להימנע מדיאטות משמינות?

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, סיגל תמיר
דיאטה נכונה הינה דיאטה המאפשרת לשמור על הירידה במשקל לאורך זמן. מה צריך לעשות כדי לשמור על המשקל?

דיאטת בזק, דיאטת כסאח, בואו לרדת 3 ק"ג בשבוע, שמונה ק"ג בחודש צועקות הכותרות בפרסומות… אך רבים מאלה שניסו את דיאטות הכסאח האלה, עלו את כל המשקל בחזרה לאחר תקופה מסוימת (ורבים מהם אך העלו במשקלם גם מעבר למשקל המקורי). אך איך יורדים שמקל נכון ולאורך זמן?

לפני שנתחיל שאלו את עצמכם: כמה אנשים אתם מכירים שהצליחו לרזות בעזרת דיאטה? כמה עשרות בוודאי, אבל כמה מהם הצליחו להישאר רזים אחרי הדיאטה לתקופה העולה על שלושה ארבעה חודשים? רק מעט.


כלומר אפשר לרזות כשעושים דיאטה, אך לטווח ארוך זה עלול לגרום להשמנה – כ-90% מאלה העושים דיאטה מעלים את כל מה שהורידו ואף מעבר לכך, זאת משום שדיאטות בזק אינן מתייחסות לנפש.

אך לדאבוני, חולקים לפעמים רגשות הנפש על תחושותיה של הקיבה.
אם הקיבה מאותתת בכל פעם שהיא חשה רעב, הרי הנפש מאותתת בכל פעם שרע וקוראת לפתור את הבעיה ע"י האוכל. ברגע שאתם עושים דיאטה ואוכלים תפריט מצומצם, אתם מרסנים זמנית את דרישות הנפש, אך הנפש לא יכולה להיות מרוסנת לאורך זמן. ביום מן הימים היא "תתבע את רצונותיה" והקיבה תיכנע לה.
מכאן, שכדי לרזות ולהישאר רזים לאורך זמן ובעצם לתמיד, עליכם ללמוד לספק גם את הצורך הנפשי וללמוד להבין את הגוף והנפש במקביל.
ובכן, צריך ללמוד לשנות את ההתנהגות והחשיבה. ראשית, תישאלו את עצמכם מדוע אתם רוצים להיות רזים? על מה אתם מוכנים לוותר? 
רק כאשר תהיו בטוחים שהינכם מוכנים לתהליך השינוי וההרזיה, תוכלו להתחיל.


הרזיה אינה עונש ולכן אין כל צורך להתנזר מהמאכלים שאוהבים.

כמו כן, יש להבין שהרזייה אינה פרויקט זמני אלא דרך חיים ולכן, יש לעשות זאת באופן תמידי, עקבי ובלווי שינוי חשיבה והתנהגות.
תוכנית הרזיה צריכה להיות מותאמת באופן אישי לכל אחד מכוון שלכל אחד סדר יום שונה, העדפות שונות, משקל שונה ומבנה גוף שונה.

דיאטה תגרום לעליה במשקל מסיבה נוספת: ההיפותלמוס, זהו החלק במוח ששולט על המטבוליזם. הוא זה שקובע את המשקל ע"י מנגנון וויסות משקל. מנגנון זה פועל לשמירת רמת שומן מסוימת, המנגנון לא יתן לגופך לאבד בקלות שומן. הוא ישאף לשמור אותה ברמה מאוזנת ללא תנודות. כאשר תנסו לרזות באמצעות דיאטה, מנגנון וויסות המשקל יגרום לך לתחושת רעב מלווה בסחרחורות, עייפות, כאבי ראש והרגשה כללית רעה.

בנוסף לכך, הגוף יפרש את הפחתת הקלוריות כרעב ויגרום לאגירת שומן ולא לאיבוד שומן. קצב המטבוליזם יורד על מנת לחסוך באנרגיה ולכן הגוף יעבוד לאט יותר. לדוגמא תמר החליטה להפחית ממשקלה 5 ק"ג ע"י אכילת מינימום והסתפקה ב-500 קלוריות בלבד. בתוך שבועיים אכן ירדו 5 ק"ג אך זמן קצר לאחר שאכלה בצורה רגילה עלתה חזרה הכל וזאת מפני שגופה התרגל ל-500 קלוריות ליום, כאשר נוספו 1000 קלוריות לא הייתה לו יכולת לשרוף אותן והוא אגר אותן כשומן. לכן דיאטות משמינות.

הדרך היחידה לרזות היא רק ע"י תפריט מותאם באופן אינדיבידואלי ומאוזן בשילוב תוכנית התנהגותית ושינוי חשיבה.

טיפים לירידה במשקל:
1. להפחית חצי ק"ג בשבוע – אם הורדת 2-3 ק"ג בשבוע פירושו שהדיאטה חריפה מידי.
3. לאכול מספר ארוחות ביום ולא ארוחה אחת גדולה.
4. להפחית מזון ומשקאות מתוקים.
5. להקפיד על שתית מים מרובה.
6. להמעיט שימוש בסוכר או להימנע ממנו לחלוטין.
7. להוסיף פעילות גופנית לפחות פעמיים בשבוע, היא גם שורפת קלוריות וגם מעלה את קצב המטבוליזם.
8. לזכור שאי אפשר לרזות ללא מחשבה ושינוי התנהגות.
9. לזכור שאין זה פרויקט זמני אלא לימוד לאורח חיים נכון ובריא.

בהצלחה!


מאמרים קשורים

Back to top button