מדורי תוכן

ראשי | רפואה משלימה | כל מה שרצית לדעת על... | הפרעות קשב וריכוז – חלק ב'

הפרעות קשב וריכוז – חלק ב'

הפרעות קשב וריכוז – חלק ב' הפרעות קשב וריכוז – חלק ב'

טיפול תזונתי נטורופתי משלים להפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות: בטיפול חייבת להיות התייחסות לכל הגורמים אשר עלולים להשפיע על התופעה. החל מהגורם התזונתי, ע"י הסרת מזונות בעייתיים, השלמת חסרים תזונתיים, יחד עם התייחסות לצד הנפשי של המטופל, סביבתו המשפחתית והחברתית.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

טיפול תזונתי נטורופתי משלים להפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות: בטיפול חייבת להיות התייחסות לכל הגורמים אשר עלולים להשפיע על התופעה. החל מהגורם התזונתי, ע"י הסרת מזונות בעייתיים, השלמת חסרים תזונתיים, יחד עם התייחסות לצד הנפשי של המטופל, סביבתו המשפחתית והחברתית. 

בכללי:
• מומלץ לשתות חליטת צמחים מרגיעה מספר פעמים במהלך היום המורכבת מקמומיל, זוטה, פסיפלורה, לואיזה, מליסה
• מומלץ להוסיף שמנים ארומתיים איכותיים למי האמבט או למפיץ אדים בחדר, בעיקר לפני השינה, להרגעה ולתחושת שלווה: קמומיל,  לבנדר, סנדלווד, רוז, מליסה.

מומלץ להימנע מ:
• מומלץ להימנע מצריכה של מזון מעובד, מתועש ומשומר המכיל חומרים כימיים רבים המשפיעים על התנהגות הילד. בעיקר צבעי מאכל כימיים (כדוגמת טרטרזין- הצבע הצהוב), מונוסודיום גלוטמאט (הנמצא באבקות מרק, ביסלי ומזונות מוכנים רבים), חומרי שימור וחומרי טעם וריח מלאכותיים. 
• מומלץ לעבור דיאטת אלימינציה לזיהוי אלרגנים או אי סבילות למזון. המזונות הידועים הנחשבים אלרגניים הם: חלב ומוצריו, חיטה ומוצריה, סויה, שוקולד, פירות טרופיים, תירס ובוטנים. 
• מומלץ להימנע מאכילת מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך כמו: סוכר לבן ופחמימות פשוטות, שוקולד, ממתקים, סוכריות, עוגות עוגיות, מאפים משקאות ממותקים, קמח לבן וכדומה. כדי להימנע מלהגיע למצבי היפוגליקמיה. 
• להימנע ממזון מטוגן, שמן, משקאות קלים, תוססים וממותקים.

 מומלץ להעדיף:
• מומלץ לאכול לאורך היום 5 ארוחות – 3 מרכזיות ועוד 2 ארוחות קטנות, כל 2-3 שעות, כדי למנוע מהגוף להגיע למצבי רעב והיפוגליקמיה. מחקרים רבים נעשו בנושא ונמצא קשר בין אכילת ארוחת בוקר ובין כישורים קוגניטיביים. נמצא כי ילדים בגיל בית ספר שאכלו ממתק או שתו משקה ממותק השיגו את התוצאות הנמוכות ביותר במבחני ריכוז וקשב בהשוואה לילדים שאכלו ארוחת בוקר. ארוחת הבוקר חשובה ביותר וקובעת את האיזון הביוכימי למשך כל היום. מומלץ שהיא תכלול לחם שיפון מלא, אבוקדו או טחינה, מנה חלבונית וירקות. 

• מומלץ לצרוך תזונה טבעית, טרייה ולהעדיף מאכלים ביתיים ללא ומזון מתועש ותוספי מזון כימיים. 
• מומלץ לאכול מזון אורגני נקי מחומרי הדברה רעילים, בעיקר מוצרי בשר, עוף, ביצים ירקות ופירות. 
• מומלצת אכילת פחמימות מורכבות בעלי אינדקס גליקמי נמוך כמו ירקות, קטניות ודגנים מלאים. מזונות אלו מכילים סיבים תזונתיים אשר מונעים היפוגליקמיה. לדוגמא אורז מלא, קמח כוסמין, שיפון, קינואה, פסטה/ אטריות מלאות, כוסמת, שיבולת שועל. כמו כן מומלץ לשלב שקדים ואגוזים או יוגורט באכילת פירות כדי להוריד את האינדקס גליקמי שלהם.

•  מומלץ להוסיף לתפריט קטניות מונבטות, הן מכילות סיבים תזונתיים וערכם התזונתי רב. 

• נמצא שוויטמינים מקבוצת B הביאו לשיפור בהתנהגותם של ילדים היפראקטיביים. מומלץ לצרוך מזונות עשירים בויטמינים מקבוצת B (ובכללם  ויטמין B6 אשר נחוץ להפיכת חומצת אמינו טריפטופאן לסרוטונין. נמצא שילדים הסובלים מ-ADHD, סובלים מחוסר בסרוטונין, מוליך עצבי אשר משפיע על תחושות ורגשות כמו דיכאון, תוקפנות, התנהגות אימפולסיבית ועוד). קבוצת ויטמינים אלו נמצאים בדגנים  מלאים, שמרי בירה, ירקות עליים ירוקים, בנות, כרוב, אספרגוס, ברוקולי, נבט חיטה, סובין, קטניות מונבטות.

• מומלץ לצרוך מזונות עשירים בויטמין C המסייע בניקוי רעלים כמו עופרת ונחושת. ויטמין C בכמות גבוהה נמצא בפירות הדר, קיווי, אבטיח, פפאיה, אוכמניות, דובדבנים, עגבניות, ברוקולי, פלפל, כרוב כרובית וירקות עליים. 

• קיים קשר בין חוסר בברזל לבין הפרעות קשב וריכוז, והפרעות בזיכרון. חסר בברזל עלול לגרום לסימפטומים האופייניים ל- ADD כמו: קשיים בריכוז והקשבה, תשישות, אדישות, חוסר התמדה. מומלץ לצרוך מזונות עשירים בברזל כמו: מהחי- בשר, עוף, דגים, ביצים (עדיף אורגני), מהצומח- מולסה, דגנים מלאים, ברוקולי, עגבניות, תפוחי אדמה, בטטות. ספיגת הברזל יעילה ביותר יחד עם ויטמין C. עודף ברזל עלול לגרום להיפראקטיביות.

• חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 ו 9 חשובות ביותר לשמירה על תקינותם של מערכת העצבים והראיה, בפרט אצל עוברים ותינוקות. מחקרים שונים בנושא נמצא כי הילדים ההיפראקטיביים סבלו ממחסור חמור בחומצות שומן חיוניות בדם, שהתבטא בבעיות התנהגות, בעיות למידה, עצבנות והפרעות שינה. מזונות עשירים בחומצות שומן חיוניות הם דגי ים צפוני כמו: סלמון, טונה, הליבוט, מקרל, סול ואגוזי מלך, שקדים, זרעי פשתן ושמן פשתן. אבוקדו וטחינה. שמנים מכבישה קרה: זית, קנולה. טיפול בחומצות שומן הכרחיות עלול להימשך לעיתים 6 חודשים עד שהשפעתו ניכרת. במקרה של אלרגיה לדגים מומלץ לצרוך אומגה 3 ממקור צמחי למשל ממרווה מרושתת או זרעי צייה.

•  בקרב ילדים היפראקטיביים רבים נמצא מחסור במגנזיום, המתבטא בהחמרת סימני עצבנות, אי שקט, חרדה, "טיקים" ועוויתות בפנים, מיגרנות, כאבי ראש והתכווצויות שרירים. מומלץ לצרוך מזונות המכילים מגנזיום וסידן כגון: ירקות עליים ירוקים, אצת קלפ, קטניות (לוביה), דגנים מלאים, אגוזי קשיו, שקדים, אגוזים, מולסה, שמרי בירה, דוחן, בצל יבש, אורז מלא, תאנים, בננות והדרים, ברוקולי, פטרוזיליה, טחינה, זרעי חמנייה ואגוזי אלסר. 

• מחסור באבץ עלול לגרום לפגיעה בהתפתחות ופעילות המוח, חשיפה לשקיעת מתכות כבדות ולמחסור בסידן ומגנזיום ולכן נמליץ על מזון עשיר באבץ שגם מחזק חיסונית כגון גרעיני דלעת, שומשום, סובין, אגוזים, שקדים, קשיו, אורז מלא, ביצים וקטניות מונבטות.

• מומלץ להכין לילדים שייק פירות מבננות, קיווי ותותים על בסיס מיץ תפוזים בתוספת שמרי בירה, המכילים כמות גבוהה של ויטמיני BX. 
• מומלץ שתיית מים בן הארוחות

 תוספי תזונה אפשריים (רק אחרי התאמה ספציפית לפי אבחון נטורופתי של החסרים הקיימים):
• ויטמיני BX- בעלי השפעה חיובית על תפקוד מערכת העצבים. 
• חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 - מרכיב חשוב להתפתחות המוח. במידה ואוכל דגי ים צפוני, אין צורך בתוסף.
• פיקנוגינול- נוגד חמצון שמוציא רעלים משפיע על מערכת העצבים. 
אצה כחולה ירוקה -  מולטי ויטמין המתאים למצבי היפראקטיביות
• קלציום מגנזיום –מונע חדירת מתכות כבדות ועוזר בהוצאה שלהן מהגוף, מרגיע, מטפל באי שקט ובעצבנות.
פרוביוטיקה – במקרה של קנדידה והפרעות עיכול הפוגעים בספיגה וגורמים לחסרים
צמחי מרפא אפשריים (רק אחרי התאמה ספציפית לפי אבחון נטורופתי):
• צמחים תומכי מערכת העצבים: ורבנה, סקוטלריה לטריפלורה, גינקו
• צמחים מרגיעים: מטריקריה, פסיפלורה, ולריאנה, כשותית, ספלילה
• צמחים ממריצים: גינקו, רוזמרין

תשלובת תמציות פרחי באך אפשריים (רק אחרי התאמה ספציפית לפי אבחון נטורופתי):
• Rescue – הרגעה בזמן משבר.
• Cerato – למתקשה בריכוז ולימוד. מפחד משגיאות מתקשה ליישם ידע נלמד. לא סומך על עצמו.
• Sclerantus – קופץ מדבר לדבר, לא החלטי, מבולבל, חוסר יכולת להחליט.
• Wild oak – בעיות מיקוד, ראיה מרחבית
• Cherry plum – להיפראקטיביות ואימפולסיביות, לדחפים הרסניים חוזרים ונשנים
• Chestnut Bud – למתקשים בהפקת לקחים ולימוד מניסיון, למתקשים בהפנמת תהליך – מתאים גם לדיסלקטים
• White Chestnut – הפרעות ריכוז ומחשבות מתרוצצות. כל רעש מוציא מריכוז
• Clemantis – ל"מרחפים", חוסר ריכוז, לא לוקחים אחריות על מטלות.
• Impatient- להיפראקטיביות
• Mimulus – אם מעורב פחד בחינות, פחד מכישלון.
• Vervain – למצבי היפראקטיביות עודף "טונים", לבעל דעות נוקשות
• Wulnut- מספק הגנה בתהליך, נותן לאדם להרגיש בטוח.

לסיכום:
לפי התפיסה ההוליסטית, הגוף והנפש נמצאים באינטראקציה מתמדת ומתפקדים כיחידה אחת.
לתזונה, צמחים ותוספי תזונה, הנלקחים בחשבון בטיפול הנטורופתי, חשיבות מרבית והניסיון המצטבר מורה כיום על הצלחה באחוזים גבוהים.

רבים ההורים כיום המנסים להימנע או לדחות טיפול תרופתי והמחפשים אלטרנטיבות טבעיות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות.

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


שתף עם חברים: Post on Facebook Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן




עוד באותו נושא:

תוספי תזונה, צמחי מרפא, קמומיל, הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות, מיגרנות, ילדים היפראקטיביים, הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים בגן, תזונה טבעית, דיכאון, ריטה שטרן, ניקוי רעלים, הפרעות קשב וריכוז ילדים, הפרעות קשב וריכוז מאמרים, מליסה, הפרעות קשב וריכוז במבוגרים, הפרעות קשב וריכוז תסמינים, הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים, הפרעות קשב וריכוז טיפול טבעי, הפרעות קשב וריכוז adhd, אומגה 3, כל מה שרצית לדעת על הפרעות קשב וריכוז, הכל על הפרעות קשב וריכוז, הפרעות קשב וריכוז הגדרה, הפרעות קשב וריכוז טיפול אלטרנטיבי, פרוביוטיקה, בעיות למידה, אי סבילות למזון, מזון מעובד, חליטת צמחים, חשיבות ארוחת הבוקר, חשיבותה של ארוחת הבוקר, חשיבות ארוחת הבוקר לילדים, והפרעות שינה, אצה כחולה ירוקה

תן ציון למאמר זה

0