כל מה שרצית לדעת על...

מחלת האסתמה

פורטל אלטרנטיבלי, ריטה שטרן
אסתמה היא מחלה דלקתית כרונית המאופיינת בתגובתיות יתר של דרכי הנשימה, בעיקר הסמפונות, לגירויים שונים. שכיחות המחלה עולה, בעיקר בקרב ילדים ומתבגרים.

אסתמה היא מחלה דלקתית כרונית המאופיינת בתגובתיות יתר של דרכי הנשימה, בעיקר הסמפונות, לגירויים שונים. בהתקף אסתמטי,  דרכי הנשימה מתכווצים, מופרש ריר סמיך, ומופיעים תסמינים של קוצר נשימה, צפצופים, מועקה בחזה ושיעול. ההתקף יכול להיות קל או קשה, קצר או מתמשך. שכיחות המחלה עולה, בעיקר בקרב ילדים ומתבגרים. למרבית חולי האסתמה יש תקופות או מצבים שבהם תפקודי הנשימה יהיו תקינים, ותקופות או מצבים בהם יסבלו מחסימה בדרכי הנשימה. 

כשקיימת נטייה גנטית לאסתמה, אלרגיה, זיהומים בדרכי הנשימה, חשיפה לגירויים שונים כמו צינון, אלרגנים (כמו קרדית אבק הבית, חיות מחמד, אבקנים ופריחה), אוויר קר או יבש, עשן, זיהום אוויר, מאמץ גופני (באופן טיפוסי הקושי מופיע דווקא זמן קצר אחרי המאמץ) או מצב נפשי, רקע אלרגי במשפחה, נזלת אלרגית או כרונית והשמנה יכולים לגרום למחלת האסתמה להופיע.


אסתמה נפוצה הרבה יותר בקרב ילדים ממבוגרים. אולם פחות מחמישה אחוז מהמבוגרים סובלים ממנה. רוב הילדים שסבלו מאסתמה בגיל צעיר מאוד, מבריאים מהמחלה לקראת גיל ההתבגרות. יחד עם זאת, כשליש מהחולים יחזרו לסבול מאסתמה כמבוגרים. אסתמה עלולה להופיע בגיל המבוגר, גם אם האדם לא סבל מהמחלה בעבר.

הטיפול הנטורופתי הוא בעיקר מניעתי. הנטורופת ינסה יחד עם המטופל לזהות מהם הגורמים המעוררים את ההתקף והטיפול יהיה אינדיבידואלי באמצעות תזונה מותאמת אישית, צמחי מרפאשמנים ארומתייםתוספי תזונה, שליטה במתח ולחץ והדרכה לשינוי באורח החיים.

כחלק מניסיון שיפור הבריאות המטופל יעבור דיאטת ניקוי הגוף מרעלנים, תזונה אנטי דלקתית ושיפור פלורת המעיים על מנת לשפר תהליכי עיכול, ספיגה והפרשה במערכת העיכול. נמצא שפרוביוטיקה מפחיתה הן את חדירות המעי, לכניסה של אלרגנים למחזור הדם, והן רמות של חומרים שונים המתווכים תגובות אלרגיות בגוף. נמליץ להוריד את כל המזונות יוצרי הליחה (בוטנים, חלב ומוצריו, בננות, שוקולד, קמח לבן, סוכר לבן, ביצים) כמו כן חומרים משמרים, צבעי מאכל, מכווצי ריריות כמו קולה, אלכוהול וירקות מוחמצים.

בדיאטת אלימינציה ננסה לזהות מזונות אלרגניים ידועים כמו בוטנים, אגוזים, שומשום, ביצים, חלב ומוצריו, חיטה ומוצרים המכילים גלוטן ושמרים, צבעי מאכל, חומרים משמרים ומייצבים. אלרגניים נוספים נמצאים בחומרי ניקוי שונים הנפוצים בשימוש ביתי. הימנעות מחומרים אלרגניים תוך כדי ניסוי ותהייה, מביאים להתמודדות יעילה יותר של הגוף עם מזהמים סביבתיים והפחתה ניכרת בתגובה האלרגית הנשימתית, הן בעוצמה והן בתדירות. 

פעילות גופנית מומלצת לשיפור זרימת הדם וההרגשה הכללית ובכך תסייע ביותר לשיפור והמרצה של תהליכי עיכול וספיגה, ייעול פעולת הכבד וסילוק חומרי פסולת. כמו כן פעילות גופנית משפרת באופן ניכר את תפקוד מערכת החיסון ומערכת הנשימה. 


הנטורופת ימליץ על הורדת המתח והרגעה כללית ע"י פעילויות כמו הליכה, רכיבה, יוגה, פעילות חווייתית מעשירה כמו מדיטציה ודמיון מודרך, תרגילי נשימה והרפיה, חוגי אומנות והעשרה שונים. להרגעת הנפש יעיל גם סתם לרבוץ בפארק או על שפת הים ולנשום אוויר נקי.

נמליץ למטופל להתרחק מאזור זיהום אויר, מעשן סיגריות, נמליץ על ארומתרפיה בשמנים אתריים המיועדים לשיפור מערכת הנשימה ובתוספי תזונה וצמחי מרפא בהתאמה אישית.

לאריכות חיים בבריאות ונשימה בריאה.

התכנים המופיעים בכתבה זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם מהווים המלצה ספציפית טיפולית או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.


מאמרים קשורים

Back to top button