כל מה שרצית לדעת על...

כיצד לשמור על פוריות האישה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ד"ר יעל טוקצ'ינסקי
מאגר הביציות איתו הגעתן לעולם הינו אוצר שיש לשמור עליו. בידיכן להתנהג ולאמץ הרגלים שלא יהרסו את הפוריות שלכן ושל הילדים שלכן

כל הביציות שיש אצל האישה במשך כל חייה, גם אלה שהיא ניצלה וגם אלה שהלכו לאיבוד, כולם נוצרו בתקופה העוברית ברחם אמה. במשך כל חייה לא תתווסף אף ביצית נוספת. מאגר הביציות איתו הגעתן לעולם הינו אוצר שיש לשמור עליו, לא לבזבז אותו, ולנצל עם שכל רב. הן הושפעו מאורח חייה ותזונתה של אימה והם הושפעו וממשיכים להיות מושפעים עד יומן האחרון מאורח חייה ומתזונתה של האישה. כל דבר טוב (שינה מספקת, הפגת מתחים, תזונה נכונה, שמירה על משקל תקין…) וכל דבר רע (קפה, אלכוהול, סמים, עישון…) הינו בעל חשיבות עבור האואוציטים שלכן.

אין בידיכן דרך לסובב אחורה את הגלגל ולהשפיע על ההתנהגות וההרגלים של האמהות שלנו, אך בידיכן להתנהג ולאמץ הרגלים שלא יהרסו את הפוריות שלכן ושל הילדים שלכן. שמרו על הכללים הפשוטים ותרגילו אליהם את הבנות שלכן.

ובכן, על מה יש לשים לב?

תזונה
o חשוב לאכול שומנים "נכונים" ולהימנע מהשומנים ה"לא – נכונים": העדיפו שמן זית, שמן אגוזים, שמן חמניות על פני מרגרינה. אל תחממו שמנים. 
o מכלל הדגים תבחרו לאכול דגי סלמון, הרינג וטונה. 
תאכלו יותר אבוקדו וטחינה ופחות בשר ועוף. אם אתן כבר אוכלות בשר ועוף תשתדלו שיהיה רזה.
o תשתדלו לאכול כמה שיותר ירקות ואגוזים וכמה שפחות חלבון מהחי.
o אל תאכלו מזונות מזוקקים, אלא מזונות מלאים.
o תעדיפו מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך על פני מזונות עם אינדקס גליקמי גבוה.
o תדאגו לספק לגופכן כמות מספקת של ברזל (ממזון צמחי ולא מהבשר!).
o תשתו מים! תשתו כוס מים כל שעה. תשמרו על עצמכן ואל תרגילו את ילדיכן לשתות קפה ומשקאות קלים וכמובן אלכוהול מכל סוג.
o תאכלו ביצים. ביצים זהו מזון אידיאלי המספק לגוף את כל הויטמינים והמינרלים הדרושים לו. אם יש לכן אלרגיה לביצים, תבדקו למה בדיוק אתן אלרגיות. בד"כ האלרגיה היא לחלבון, ואילו החלק החשוב בביצה זה דווקא החלמון. החלמון הוא זה שמכיל את כל המרכיבים החיוניים לגוף, ואילו החלבון מכיל בסך הכול חלבון. בתזונה המודרנית בד"כ אנחנו מקבלים עודף חלבון, מחסור בחלבון הינו מצב נדיר.


ויטמינים
o תדאגו לספק לגוף ויטמיני B. מחסור בויטמיני B  הופך את ההריון לבלתי – אפשרי. כך, למשל, מחסור בויטמין 9B  גורם ל- spina bifida והפרעות קשות אחרות.

o גם ויטמינים ומינרלים אחרים חיוניים לגוף שלך ומחסורם גורם למחלות ומחושים שונים, אך אצל עוברך מחסורם פשוט ימנע את ההתפתחות. תשלימו את המחסור בויטמינים ובמינרלים. בגיל הפוריות הפורמולה המומלצת למניעת מחסור בויטמינים ומינרלים היא פרנטל. תקפידו לקחת את המינון המומלץ ע"י היצרן. שימו לב: פרנטל זוהי פורמולה משמרת. במקרים של מחסור במזינים הוא אינו מספיק.

o תספקו לגופכן מספיק ויטמין E. ויטמין E לא סתם נקרא "ויטמין הפוריות". יש הרבה ויטמין E בצורה זמינה בדלעת, אגוזים ושמנים צמחיים.

פעילות ספורטיבית מתונה או עבודה פיזית מתמדת ישמרו על פוריות האישה. אבל עבודה פיזית קשה או פעילות ספורטיבית אינטנסיבית מידי או ממושכת מידי (מעבר ל-40 דקות) יכולים דווקא לפגוע בפוריות. הליכה 1/2 שעה לפני השינה או 1/44 שעה של ריקוד אירובי בבוקר ישפרו את הפוריות.

אל תאמצי הרגלים רעים. ואם כבר אימצת – תשתדלי להיפתר מהם. קודם כל, מדובר על שימוש בסמים, עישון ושתיית אלכוהול, קפה, חלב וקוקה-קולה.

משקל הגוף. עליית משקל הגוף או ירידה במשקל הגוף מורידים את הסיכויים להיכנס להריון. תשמרו על המשקל הטבעי שלכן, אל תעשו דיאטות הרזיה ואל תאכלו ג'אנק. תעדיפו תזונה צמחונית ותאכלו בצורה מסודרת.

עד כמה שרק ניתן תשתדלו להימנע ממחלות זיהומיות, במיוחד באגן, מקרינת האגן, כימותרפיה ולקיחת תרופות כימיות.

תיזהרו משימוש בתרופות הורמונאליות, ובכללן גלולות למניעת הריון למיניהם. לגלולות תופעות לוואי רבות ומגוונות לטווח קצר ולטווח רחוק, ביניהם פגיעה בפוריות – עד לעקרות במקרים מסוימים.

לא לעשות הפלות יזומות. הפלה יזומה ידועה כגורם לבעיות פוריות עתידיות. נכון שהיום ניתן לעשות הפלה בגיל מוקדם של ההריון בעזרת תרופה הורמונאלית. נכון שלשיטה זאת יש פחות סיכונים מכל שיטה אחרת. אבל אל תשכחו שמדובר עדיין בתרופה הורמונאלית (בעלת תופעות לוואי כמו כל תרופה הורמונאלית) ושעדיין נשארת בעיה רוחנית: אם נותנים לכן מתנה (וילד – זו מתנת חינם שאין כדוגמתה…) ואתן מסרבות לקחתה – לאו דווקא תקבלו אותה שוב…


נחזור למאגר הביציות. החל מגיל 30 כמות הביציות במאגר הולך ופוחת בצורה דרמטית ביותר ובגיל 40 מאגר הביציות של האישה מכיל בקושי 5% מהכמות הביציות שהיו לה בגיל ההתבגרות. לא רק כמות הביציות קטנה, אלא גם איכותם. בנוסף, עולה גם הסיכון למוטציות גנטיות. כך, למשל, הסיכון להוליד ילד חולה תסמונת דאון אחרי גיל 35 קופץ פי 20! סיכון לאנומליה כרומוזומאלית כלשהי בגיל 20 – 1:526, בגיל 30 – 1:385,  בגיל 35 – 1:192, בגיל 39 – 1:82, בגיל 40 – 1:66, בגיל 42 – 1:20. ושלא כמו בגיל 18 לא פעם מדובר בהריון שהושג אחרי מאמצים ולפעמים גם בהריון אצל אישה שלמעשה אין לה סיכוי להרות שוב…

כל אישה צריכה לזכור את זה היטב ולהביא למודעות בנותיה. אישה יכולה להתפתח מבחינה מקצועית, כלכלית ורוחנית בכל גיל. אבל ליכולתה להיות אמא יש גבולות ברורים. ככל שהאישה מתנגדת לטבע יותר, כך הטבע "נוקם" בה קשה יותר. נכון, יש מקרים, בהם אישה היא בעלת תורשה טובה לפוריות עד כדי כך, שלמרות שהיא עושה את הכול כדי להרוס את בריאותה ואת פוריותה, היא עדיין מצליחה להיכנס להריון.

רבים יותר מקרים של נשים שלמרות שהן בעלות בריאות טובה בד"כ ופוריות תקינה ביסודה – הן מתקשות או לא מצליחות להיכנס להריון בגלל טעויות שעשו בחייהן. על זה לא מדברים, ואת זה לא מפרסמים. נשים שנפגעו משימוש בגלולות, מכך שהקדימו קריירה למשפחה ופספסו את גיל הפוריות שלהן וכיו"ב לא מפרסמות את צערן. הן בוכות אל תוך הכרית. וחלקן מנסות להצדיק את עצמן… מעטות מכירות בסבלן.

ומתוך המעטות הללו רבות חושבות "לי זה לא יקרה". איך את יודעת? למה בעצם לא?..


מאמרים קשורים

Back to top button