כל מה שרצית לדעת על...

איך אפשר לחזק את פוריות הגבר

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ד"ר יעל טוקצ'ינסקי
חיזוק פוריות הגבר הינה צורך בעידן המודרני מכיוון שחוסר פוריות גברית, היא תופעה הולכת ומתפשטת בקצב מהיר

אחד מסממני העדן החדש, עדן ההתנתקות מהטבע, הטכנולוגיות המתפתחות במהירות ומנתקות אותנו מהחיים האנושיים, אגו נופח והחלפת כל דבר בתחליף מלאכותי – הינו חוסר פוריות גברית, תופעה הולכת ומתפשטת בקצב מהיר. אם רק לפני 30 שנה הגברים היו בני הזוג ה"בעייתיים" רק כ-10% מהמקרים של זוגות שהתקשו להרות, לפני 5 שנה המספר היה כבר 40% והיום – 50%. מחקר גדול שנעשה באירופה בנושא בעיות פוריות מצא, שב-50 שנים אחרונות נפח הזרע ירד פי 1.5 וריכוז הזרע ירד פי 2. כמות הגברים שנוזל הזרע שלהם לא מכיל זרעונים כלל הולך וגדל. התהליך טרם הגיע לקיצו….

מצד אחד, היום טכנולוגיות חדישות בתחום הפוריות נותנות תקווה לגבר גם במקרים בהם קודם גבר לא יכול היה לחלום אלא על אימוץ. מצד שני, האופנה להתחתן בגיל שמטבע הדברים בו גבר אמור להפוך כבר לסבא ולא לאב פוגעת לא רק בנשים אלא גם בגברים. אם פעם חשבו שבענייני הפוריות רק הגיל של אישה חשוב, מחקרים רבים שנעשו בתחום בשנים האחרונות מוכיחים שלא כך הדבר. לפי המחקרים שנעשו בתחום, אם ניקח נתוני זרע של גבר בריא בן 20 ל-100%, אז בגיל 40, אם הגבר יישאר בריא, תנועתיות של הזרע שלו תהיה 40%, כמות הזרעונים התקינים – 50% וחיות הזרעונים תרד ל-50%. 


תוסיפו לזה את אורח החיים המודרני, תזונה מזיקה ותבינו, למה היום בגיל 50 כבר 3/4 גברים אינם פוריים. זה בכלל לא חייב להיות כך. כמו בדורות הקודמים גבר יכול לשמור על הפוריות שלו עד סוף ימיו. בשביל זה צריך לעשות רק דבר אחד: לשמור על הבריאות.(דרך אגב, זה יעזור גם בדברים רבים אחרים, כך שהעסק ממש כדאי!). לפעמים שמירה על אורח חיים בריא ותזונה נכונה לבעיות פוריות מספיקים. ולפעמים הם אינם מספיקים, אך תורמים רבות להצלחת כל טיפול פוריות על סוגיו. בכל אופן, אני ממליצה בחום לפני שאתם פונים לרפואה – הסדירו אורח החיים שלכם ושמרו על תזונה נכונה למשך שלושה חודשים לפחות.

ובכן, מה צריך לעשות למניעת בעיות בפוריות?
– מניעה של בעיות פוריות אצל גברים מתחילה כבר מהילדות… חיתול של תינוק. מומלץ לגמול אותו מחיתול חד- פעמי כמה שיותר מוקדם, ובכל אופן לא להרשות לו להגיע לגיל 3 עם חיתול. הורים צעירים יקרים! הזמן חולף כהרף עין. לא תבינו מתי זה קרה אבל התינוק החמוד שלכם, שזוחל והורס את הסביבה במתיקות רבה כל-כך, צ'יק-צ'ק יהפוך לגבר. ואם היום אתם תתעצלו לעשות את המאמצים ולגמול אותו מחיתול כמה שיותר מוקדם, אם היום תרחמו על עצמכם כי אין לכם כוח לזה – מחר אתם עלולים להצטער על כך….

– חזרת. חזרת הינה אחת ממחלות הילדים שמיועדת לחזק את מערכת החיסון ולהכין אותה לחיים העתידיים. כרגע לא נדבר על חיוניות מחלות הילדים בכלל, אלא על חזרת בפרט. מחלת חזרת היא מחלה קצרת טווח, ואם חולים בה בגיל הילדות, היא גם מחלה קלה והסיבוכים ממנה נדירים. במשך דורות רבים אנשים חלו במחלה זו בשנים הראשונות של חייהם, קיבלו חיסון טבעי מהמחלה לכל החיים – ושכחו ממנה. מאז שפותח החיסון נגד חזרת והוכנס לסל התרופות שדוחפים לילדי ישראל, המצב השתנה. אני לא אדבר על סכנות התמונות בחיסונים ועל מידת יעילותם, כי זה לא הנושא. מה שחשוב כרגע, זה השפעת החיסון על פוריות הגבר. חיסון מלאכותי במקרה הטוב לא יחסן ("לא ייתפס") ובמקרה הרע יותר, הוא כן "ייתפס" ויגרום לכך שבמשך כמה שנים האדם לא ידבק בחזרת. פירוש הדבר, שאדם יכול להידבק במחלה בשלב מאוחר יותר של חייו. אם זה יקרה, אופי המחלה יהיה שונה: המחלה גם תהיה קשה יותר וגם יקפצו הסיכויים להתפתחות הסיבוכים. אחד הסיבוכים בכ-10% מהמקרים פוגע בפוריות. שימו לב, שבמקרה קבלת החיסון, החזרת "נדחית" לגיל הכי מסוכן מבחינה זו: במקום לחלות בה בגיל הרך חולים בה מתבגרים וגברים צעירים. המסקנה היא: להשתדל לאפשר לבנכם להדבק בחזרת, לחלות בה ולקבל חיסון טבעי נגדה לכל החיים בגיל כמה שיותר צעיר. בגיל צעיר סיבוכים מתפתחים רק אצל ילדים חלשים מאד (וילדים כאלה, דרך אגב, לפי הוראות יצרני החיסונים אסור לחסן…).

– פלאפון – היום רוב אנשים הם בעלי הפלאפונים. אין לגבר להחזיק את הפלאפון בכיס המכנסיים ובכלל בקרבת האגן. אם אין לך תיק – תשים בכיס החולצה או החליפה (אולי אז זה יגרום לבעיות אחרות, אבל לפחות לא יפגע בפוריות…).

– מחשב נייד – שים אותו על כל מקום למעט הברכיים.

– תזונה – מזונות שונים משפיעים בצורה שונה על איכות וכמות הזרע. יש מזונות שמשפרים את איכות וכמות הזרע ויש כאלה שפוגעים בה. תזונה נכונה לגבר חשובה במיוחד במקרים בהם יש בעיית פוריות מכל סוג הן אצל הגבר והן אצל האישה.

יש להוציא מהתפריט קולה, קפה, משקאות ממותקים, מים מוגזים, סוכר וקמח מזוקקים, ג'אנק פוד, מזון חלבי, מרגרינה.

מומלץ להמעיט באכילת בשר או לפחות לעבור לבשר אורגני דל שומן.

חשוב להרבות באכילת פירות, ירקות, פטרוזיליה וסלרי, אגוזים וקטניות, סלומון וביצים (או לפחות את החלמון שלה).

חשוב להוציא מהתפריט מזונות המכילים חומרים המחקים הורמונים נשיים (כמו סויה ומוצריה) ומזונות, שמעלים את רמות ההורמונים הנשיים (קטניות, בירה, משקאות חריפים, ירקות כרוביים וסובין חיטה).

– תאכלו מזונות עשירים בברזל: פיצוחים על סוגיהם, אגוזים על סוגיהם, אפונה, ביצים, זיתים, בורגול, קקאו, צנון, בצל ירוק….

– חשוב לשמור על משקל תקין.

– אל תלבשו מכנסיים צמודות. אף פעם בשום גיל.

– אל תשבו על שטח מחומם (חול מחומם בשמש, מנוע של האוטו וכו').

– במקרים של איכות נמוכה של הזרע כדאי לשקול לקיחת ויטמין C. מחקר אמריקאי, הנעשה ע"י פרופ' הריס במשך חודשיים על גברים חסרי תיקווה להפוך לאבות, הראה, שלקיחה של 1000 מג' ויטמין C על בסיס קבוע העלתה את הכמות הכללית של הזרע ב-60%, התנועתיות עלתה ב-30%, אחוז תאי הזרע התקינים עלה בצורה חדה והופיעו הריונות ספונטניים!

את המינון הנכון של ויטמין C חשוב להתאים בצורה אינדיבידואלית. מניסיוני, השיפור נראה אחרי חודשיים עד 5 חודשים.


– תבדקו שרמת הוויטמין D אצלכם בדם תקינה. חוקרים מאוניברסיטת קופנהגן מצאו שרמות נמוכות של ויטמין D פוגעות קשות בתנועתיות הזרע.

– לכל מי שלא עובד עבודה פיזית מאומצת חשוב לעסוק בספורט.

– במקרים מסוימים חשוב להשלים את התזונה עם תוספים של ויטמינים ו/או מינרלים אלה או אחרים – בהתאם לצרכים של כל גבר וגבר. חשוב מאד שגם התוסף וגם מינונו יותאמו ע"י איש מקצוע.

– לכל מעשן – מומלץ להפסיק את העישון.

– לכל צורך סמים – מומלץ להפסיק שימוש בסמים. אין סם "קל", כולם ממכרים והרסניים ביותר.

– וכמובן, עצה חשובה מאד לגברים ונשים כאחד: אל תדחו את הנישואין! תשתדלו להתחתן בשנות העשרים שלכם!

כפי שאתם רואים: לא קשה, לא יקר ולגמרי מציאותי. ובנוסף – יעזור לכם גם בתחומים נוספים.

אז בהצלחה ושנשמע בשורות טובות!

כל האמור, כמובן, הינו בגדר מידע בלבד, גם את התפריט, גם את הטיפול מתאימים מומחים בתחום בלבד.


מאמרים קשורים

Back to top button