כל מה שרצית לדעת על...

כיצד למנוע בריחת סידן

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, עינת איזנמן
בני אדם החלו לצרוך חלב רק משנת 4000 לפנה"ס לערך. עד אז לאורך כל שנות קיומו של המין האנושי שרד האדם ופיתח שלד לתפארת בלי חלב

כבר שנים שאנו שומעים את הסלוגן "שלושה ביום". המלצה חד משמעית לצרוך מדי יום לפחות שלושה סוגים של מוצרי חלב שונים למניעת מחלת האוסטיאופורוזיס (דלדול העצם) ולשמירה על עצמות חזקות. רק מה, מסתבר שקיים פה פרדוקס: שיעורי האוסטיאופורוזיס (דלדול עצם) גבוהים ביותר ובהתאמה במדינות שבהם צריכת החלב היא הגבוהה ביותר (נורבגיה, אוסטרליה, ניו זילנד, ארה"ב) ונמוכה ביותר במדינות שבהן צריכת החלב היא הנמוכה ביותר: 

באוקינאווה למשל, האי הדרומי של יפן, שם שיעור האוסטאופורוזיס מהנמוכים בעולם, צריכת חלב למעשה כמעט ואינו קיימת. בסין שיעורי האוסטאופורוזיס הם סביב מחצית מהשיעורים בארה"ב. צריכת הסידן שם היא כמחצית מזו הנצרכת בארה"ב. בדרום אפריקה, המחלה בקרב נשים שחורות מאזורים כפריים נדירה. גם בקרב שחורות הגרות בערים השיעורים נמוכים, כעשירית משיעורי השברים בקרב לבנות. עליונות זו נשמרת למרות צריכת סידן נמוכה, ואי סבילות ללקטוז, הנפוצה בקרב השחורים.


אם נחזור אחורה בזמן, העובדה היא שבני אדם החלו לצרוך חלב רק משנת 4000 לפנה"ס לערך עם ביות הבקר והתפתחות החקלאות. עד אז לאורך כל שנות קיומו של המין האנושי שרד האדם ופיתח שלד לתפארת בלי חלב. 

בני האדם הם בעל החיים היחידי שצורך חלב גם בבגרותו ועוד של חיות אחרות. מדוע בעלי חיים אחרים מפתחים עצמות חזקות בלי חלב?
ישנן עדויות חדשות, שמראות כי לא רק שהסידן לא נספג הוא אף גורם לבריחת סידן מהעצמות. זאת משום שהגוף שלנו מתפקד בצורה הטובה ביותר כשהוא בסביבה בסיסית וכתוצאה מחדירת חלבון החלב לדם עולה רמת החומציות בדם והגוף מפריש סידן מה"מאגרים" שלו כדי לשמר את המאזן החומצי-בסיסי בגוף. אם מצב זה נמשך לאורך זמן , מקבלים מאזן סידן שלילי כרוני היכול להאיץ את התהליך האוסטאופורוטי.


ייתכן ויש להבדיל בין החלב הגולמי והיוגורט לבין הגבינות ומוצרי השמנת למיניהם, וזאת עפ"י מחקרים שונים, כאשר לחלב השפעה מטיבה, ואילו לכלל מוצרי החלב והגבינות, בייחוד למוצרי השמנת למינהם, השפעה לא מטיבה על מסת העצם.

אך אם זה כך אין מקום בתפריט היומי גם לאכילת בשר/ביצים/דגים וגם למוצרי חלב. אחרת נפריז בכמות החלבון מהחי המומלצת ליום (0.8 גר' לכל קילו מסת גוף).

ואם אתם מבוהלים מלשנות את התפריט שמא לא יישאר לכם מה לאכול, אז ארגיע ואומר שהמגוון של מזונות מהצומח שמהווים מקור סידן חלופי למוצרי חלב, הוא עשיר, סידן שנספג ביעילות (בסויה לדוגמא, תכולת הסידן ואחוז ספיגת הסידן דומה לזה שבחלב) ושאינם יוצרים תגובה חומצית.


מאמרים קשורים

Back to top button