כל מה שרצית לדעת על...

ויטמין C

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, תמר תאומים גורן
ויטמין C נמס במים, מתפרק בקלי קלות בבישול, השריית פירות וירקות ואפילו אחסונם. מדובר בנוגד חמצון רב-עוצמה אך בעצמו מתחמצן בקלות.

יש תענוג לא מבוטל בלהגיע למקום בו אינך מוכר ואיש לא יודע מאיזה רקע אתה מגיע, להתערבב בשיחה ולשמוע, מה באמת יודע הציבור ובעיקר, מה הוא עושה עם הידע הזה… רוצה הגורל ויצא לי להקשיב לשיחה שהתנהלה בין שתי נשים שהיו בתוֹר לפני, האחת קצת מקוררת (נו טוב, חורף ישראלי מגומגם משהו – אתם יודעים) והשנייה ישר ממליצה לה ליטול ויטמין C כולל הוראות מתי לקחת, כמה לקחת וגם איזה סוג… עד סוף ההוראות, יצאה הגברת לעשן בחוץ ולאחר מספר דקות חזרה כלעומת שיצאה והתלוננה שהתור לא מתקדם.

הממליצה – לא אמרה מילה ומבחינתי… כל הנורות האדומות החלו להבהב ו – C השיאים עמד להגיע!

אתם ודאי מתפלאים ולא ממש מבינים מה עקץ אותי ועלמה המהומה, ובכן – הנה כמה מילים על ויטמין C, שכדאי שנדע, מבטיחה לכם שעד סוף הכתבה, תבינו מה הזעיק אותי:

כל בעלי החיים והצמחים מסנתזים ויטמין C באופן עצמוֹני למעט: בני-אדם, קופים, בולבול אדמוני, עטלפים אוכלי פירות וזנים מסוימים של דגי הטרוטה – מוזר, אך מדענים הגיעו למסקנה שפגם גנטי מהווה הגורם שמונע מאיתנו את יכולת הסנתוז העצמית בניגוד לשאר בעלי החיים.

ויטמין C (חומצה אְסְקֹורְבִית), הוא אחד הוויטמינים היותר עדינים ורגישים: הוא נמס במים, מתפרק בקלי קלות בבישול, קילוף, השריית פירות וירקות ואפילו אחסונם. מדובר בנוגד חמצון רב-עוצמה אך בעצמו מתחמצן בקלות רבה, בעיקר בסביבת מתכות.


הנה כמה מפעילויותיו של ויטמין C בגופינו:
ויטמין C משמש כפילנתרופ אלקטרונים (חומר מחַזֵר) ידוע לכמה אנזימים (8) חשובים ובפעילותו זו, הוא משתתף בשינוי של אותו חומר שכל הנשים בעולם פועלות ימים ולילות כדי לשָמֵר – קוֹלָגֶן ומכאן גם חשיבותו הגדולה לרקמת החיבור בכלל ולקולגן כאמור בפרט.

שניים מהאלקטרונים שמוסר בנדיבותו הוויטמין, מסייעים בסופו של תהליך להמרת חומצות שומן לאברון המיטוכונדריה הקיים בתאי הגוף שלנו – שם נולדת האנרגיה התאית המכונה ATP

הוויטמין מקנה יציבות להורמונים שונים, מהווה מתווך במערכת העצבים, במערכת החיסון, משתתף במטבוליזם של חומצת אמינו טירוזין וכל זה במסגרת כאמור נדיבותו האלקטרונית.

ויטמין C מהווה נוגד חמצון (אנטי אוקסידנט) חזק, המצמצם נזקי רדיקלים חופשיים עליהם דיברנו לא מעט במהלך השנה החולפת.

כפועל יוצא של פעילותו הכימית כתורם אלקטרונים כפי שמופיע לעיל, תוכלו למצוא את ויטמין C לוקח חלק פעיל בתהליכי אנטי אייג'ינג הפועלים לחיזוק והגמשת הקולגן הנכסף – פעילותו זו, רצויה לנו גם במפרקים.

תפקידו הקלאסי של ויטמין C מתבטא דווקא במערכת החיסון כפי שכולכם יודעים, הוויטמין מחזק את מערכת החיסון. כחלק מפעילותו של הוויטמין על העור, חשוב להחלמה לאחר ניתוחים מחד אך גם לטיפול בצלקות (בעיקר משום שבתהליכי החלמה, מופרשים בגוף חומרי סטרס רבים שהוויטמין יודע להתמודד סילוקם מהגוף, זו גם הסיבה שהוויטמין חשוב כמונע תחלואה על רקע של ריבוי רעלנים לגוף ובאותה הנשימה חשוב גם לתהליכי ניקוי רעלים).

כחלק מיכולתו של הוויטמין לסלק ולנקז מהגוף רעלנים כך הוא מסייע בהוצאת מתכות מהגוף ואף מחקרים מראים שהוויטמין יודע להתמודד עם פינוי סמים מסוימים בתהליכי גמילה. תהליך נוסף שמסתייע בקיומו של ויטמין C, הוא בכלי-הדם, הוויטמין מגן על LDL (הכולסטרול הרע) הידוע כשוקע בכלי-הדם, הוויטמין מונע את התחמצנותו תוך שמירה על גמישות כלי הדם ובכך תורם את תרומתו להורדת השכיחות ללקות במחלות לב וכלי-דם.

בנוסף לכך שמשמש ויטמין C כמייצב הורמונאלי ובפרט להורמוני הסטרס, הוא גם משמש כפרו הורמון להורמוני סטרס כמו למשל קורטיזול.

כולם כבר יודעים שכדי לשפר את ספיגת הברזל, יש להצמיד אותו לצריכת מוצר המכיל רמות ויטמין C גבוהות ולכן, בפורמולות רבות של ברזל תוכלו למצוא גם ויטמין C.

באשר למערכת החיסון, ידוע הוויטמין כחשוב בתרומתו לריפוי פצעים בהתייחס לפעילותו על רקמת החיבור (לעיל), אך משמעותי יותר כאנטי-היסטמין ומכאן מחליש סימפטומים של אסטמה ושאר אלרגיות – (שימו לב! הוויטמין אינו מונע את הגורמים אלא רק מסייע להתמודד  עם הסימפטומים). בנוסף, מסייע לדלקות ומחלות חניכיים שוב, על אותו הרקע של פינוי רעלנים.

אלו מכם הנוטלים ויטמין E ומעוניינים ליטול גם ויטמין C, כדאי צריכים לדעת שוויטמין C מגביר את פעילותו של ויטמין E עד כדי צורך בהפחתת המינון של E.

בהתייחס למערכת העצבים ותרומתו של ויטמין C, הרי שהוויטמין מגן על הנוירונים במערכת העצבים ומונע תהליכי חמצון (יעיל יותר יחד עם ביופלבנואידים מאשר רק ויטמין C).

חוסר ויטמין C:
כעקרון, תהליכים זוללי ויטמין C עלולים בה במידה לגרום לדלדול מאגרי הוויטמין, לפיכך מחסור בתזונה (כמו למשל אצל אנשים שאינם אוכלים ירקות ופירות), בעיות ספיגה (מחלות מעיים/קנדידה), פציעות, ניתוחים והחלמה ממחלות קשות, מחלות כרוניות שוחקות מערכת החיסון וויטמינים ממשפחת B, מחלות קור והצטננויות, פגיעות שונות במערכת העיכול, צריכת מים מתוספי כלור (הפוגע בספיגת ויטמין C), שימוש באנטיביוטיקה הידוע כפוגע באיזון הפלורה של המעיים וגם בישול של למעלה מ-180 מעלות ו/או בישול ממושך גם אם בטמפרטורה נמוכה יותר – כל אלו, ידועים מראש כזוללי ויטמין C ואם אתם נימנים על סעיף אחד מאלו המופיעים כאן, אתם עשויים להיות מדוללי הוויטמין לעיל.

בנוסף, ידוע כי עישון – מבזבז ויטמין C (כאן תמצאו את ההסבר לכך שכל הנורות האדומות הבהבו לי בתור) ויטמין C משתנה ברמה הכימית, במפגש שלו עם מתכות רעילות וחומרים מחמצנים (רדיקלים חופשיים) שהגוף לא מצליח לפנות אותם עם כמות סבירה בלבד של ויטמין C בגוף. נוצר מצב שבו הוויטמין גורם לשינוי במבנה המתכות ועקב כך, הן שוקעות בגוף ובנוסף, הוויטמין עצמו משתנה עקב ריבוי המתכות. אם כמות הוויטמין הייתה גדולה יותר מכמות הרעלים (מינון גבוה הניתן בהזרקה בלבד), הוא יכול היה לפנות את הרעלנים, אך כל זמן שהיחס הוא לרעתו של הוויטמין, לא די שאין בו תועלת, אלא שהוא הופך למזיק בפרט לציבור המעשנים!

בנוסף, חשוב שתדעו שהליכי גדילה, סטרס נפשי ופיזי – עצבנות/חרדה/דיכאון, נטילת אספירין, שימוש קבוע בגלולות נגד הריון, אוויר מזוהם בעיקר או מגורים באיזור כפרי המשופע בריסוס חקלאי, כמות גבוהה מ-3/4 כוסות קפה או כל משקה/מאכל המכיל קפאין כל אלו גם מחסלים וזוללים את כמויות ויטמין C שכבר קיים בגוף.

מצבי חסר תוכלו לראות החל מדימום מכל חבלה קטנה על רקע של שבירות כלי-דם, כושר החלמה ירוד, חסינות רפואית ירודה (הן ברמה של איחוי פצעים והן ברמה של חולי חוזר ונשנה) ועד נשירת שיניים ו/או שיניים מושחרות.

לעומת מצבי החסר, ראוי לציין שגם מצבי עודף אינם רצויים לגוף האדם, אלו יבואו לידי ביטוי בהפרעות במערכת העיכול שיתבטאו בשלשולים, כאבי בטן, בחילות, הקאות, ייצור מוגבר של אבני כליה (בפרט אצל אנשים עם נטייה לכך). צריכת יתר של ויטמין C צריכה לבוא בחשבון מול כמות הנחושת בגוף (כן, יש לנו גם נחושת כשהזולל העיקרי שלה, הוא עודפי הוויטמין כאמור), ספיגה מוגברת של ברזל (יכול להתבטא בגרד/נימול/שקיעה בכלי-דם) ביטול ספיגת ויטמין B12 ואף הרס תאי-דם אדומים.


והכי חשוב, מקורות מן הטבע:
בניגוד לדעה הרווחת, פרי הדר אינו המקור המכיל את כמות ויטמין C הגבוהה ביותר עד כמה שזה נשמע מפתיע, למשל פלפל אדום מכיל כמות גבוהה פי 4 של ויטמין C מאשר פרי הדר. קיווי – מכיל כמות גבוהה פי 6, גויאבה, פקעות ורדים (בחליטה) דובדבן שחור, פירות הדר כאמור ואף תותים כולם מכילים את הוויטמין הנכסף.

לתשומת לבכם !!!
תותים, מסתירים במבנה שלהם, שטח פנים גדול יותר מזה הנשקף לעין. בדיוק במקומות בם שטח הפנים של התות מתכנס פנימה, שם בדיוק יודעים לשקוע חומרי ריסוס והדברה ולכן, למרות שתותים יכולים להיות נפלאים בהרכבם המגיע מהטבע, הריסוס וחומרי ההדברה מסוגלים להרוס כך שבמקום לצרוך ויטמינים מהטבע, תקבלו מנה גדושה של חומרי רסס והדברה וכבר ראיתי לא מעט ילדים מפונים לביה"ח עם סימני אלרגיה על רקע עודפי חומרים אלו. גדלו בגינה – זה פשוט וקל או הקפידו לרכוש לשימוש עצמי, תותים לא מרוססים ולא מודברים – נכון, יקר יותר, אבל גם בריא יותר!


מאמרים קשורים

Back to top button