כל מה שרצית לדעת על...

הטיפול הטבעי באקנה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, מירה כהן שטרקמן (N.D.) (R.Na)
הרפואה הטבעית מייחסת את בעיות העור לתקופות של סיום שמחה: כמו תקופת סתיו שבאה אחרי הקיץ.

בתקופות מעברים בחיים הם מתחילים להופיע: פצעונים מוגלתיים בגדלים שונים עם ראש מושחר או לבן. בד"כ הם מופיעים על הפנים, אבל גם על הכתפיים, הגב והחזה. הופעתם גורמת לאי נוחות ולעיתים באה ביחד עם בושה, הסתגרות, עצב, התבדלות, מלנכוליה וסטרס. התופעות הרגשיות יכולות להיות מלוות בבכי, נזלת, בעיות ריאות עד כדי אסטמה. כמו כן ניתן להבחין לעיתים בריחות גוף לא נעימים, שיכולים לנבוע גם מבעיות במעי הגס והצטברות רעלנים במעיים. האקנה ו"גרורותיה".

מה עושים עם זה?
הדבר הראשון: מודעות – חשוב להבחין ולהתבונן במעברי החיים.

מהם מעברי החיים? – הגישה של הרפואה הטבעית
הן הרפואה הקונבנציונאלית והן הרפואה ההוליסטית (הטבעית) רואות קשר הדוק בין מצבי סטרס לבין מחלות עור. מצבי מעבר הינם מצבי סטרס. אפשר לחשוב על הרבה מעברי חיים. אתחיל עם הלידה. לעיתים, מייד אחרי הלידה מופיעים פצעונים קטנים ואדמדמים על עור התינוק. (אינם מוגדרים כאקנה). אח"כ- המעבר מילדות לנערות. מייחסים את האקנה להכרח הנובע משינויים הורמונליים המתרחשים בגוף בתקופת הבגרות ולכן האקנה גם מכונה: "פצעי בגרות". אבל, יש כאלו שמקבלים "פצעי בגרות" בתהליכי גירושין ולא מבינים מניין התופעה. הרי לא סבלו מפצעים כאלו בתקופת הבגרות ומה קורה כעת?

הרפואה הטבעית מייחסת את בעיות העור לתקופות של סיום שמחה: כמו תקופת סתיו שבאה אחרי הקיץ. נקודת המוצא בעבודה על העור: אם נביא לסתיו את שמחת הקיץ נוכל לאזן את העור. כל אחד והקיץ שלו וכל אחד והסתיו שלו.

תקופת הבגרות היא גם תקופת שקיעתה של הילדות. שימת דגש על הצמיחה שבנערות תוכל לרפא את העצב שבשקיעת הילדות ולרפא את העור. מצבי מעבר וסטרס נוספים יכולים להיות: חתונה, מעבר מגורים, גירושין, אבל, מקום עבודה חדש, בי"ס חדש, פיטורים מהעבודה, מקצוע חדש ועוד.


איזו כלה אינה מכירה את ה"חצ'קון" המעצבן שפורח בדיוק בערב החתונה? מתמודדים איתו באמצעות נפלאות הקוסמטיקה אבל אפשר גם בלי. אמנם ערב החתונה הוא ערב עם הרבה שימחה אבל יש גם את ההפרדות מהרווקות. מה"חופש" מה קורה בלב בערב כזה?

ויש מעברים הנובעים מהיקום – עונות השנה. עליהם אין לנו שליטה. החשוב הוא לא לשלוט בחיצוני אלא להבין את העולם הפנימי ולסגל גישה חיובית לחיים.

מודעות עצמית מסייעת לנו להבחין בתגובות הטבעיות שלנו למצבי שינוי ולמצבי מעבר. התבונות בבעיה נותנת חצי מהפתרון. ההתבוננות יכולה להיעשות גם במדיטציה ובשיחת גוף נפש. עבודת איזון גוף נפש תביא את המחצית השניה. את הפתרון.

איזון גוף נפש נעשה בעבודה אישית, המשלבת ריפוי של הגוף עם תשומת לב לעולם הרגשי והמנטלי. שינוי בחשיבה ובגישה לחיים יכול לעשות עבודה יותר טובה מאנטיביוטיקה. 

אחד הכלים המופלאים שאני מכירה הינו השימוש בתמציות פרחי באך. אדוארד באך שהיה רופא קונבנציונלי רקח 38 תמציות מפרחי בר, שיחים ועצים שהשימוש בהם משפיע על הרובד הרגשי- נפשי של האדם. באמצעות השינוי הרגשי נעשה שינוי במצב הפיסי וריפוי של העור. אחת התמציות המתאימות למצבי מעבר היא ה -Walnut (אגוז). שילובה עם תמציות נוספות התואמות למצב הספציפי של האדם, מאפשר מעבר נוח בגשרי החיים.

אמצעים טבעיים נוספים יכולים להיות באמצעות דמיון מודרך ורפואת תדרים כגון אבני מרפא. במקום להיבהל מהמצב כדאי להיכנס לתוכו. בעדינות.

וחשוב לטפל ברובד הפיסי, בגוף עצמו. הטיפול הטבעי יעשה באמצעות תזונה נכונהצמחי מרפא ותוספי מזון. לא אתן כאן המלצות על  צמחי מרפא ותוספי מזון כדי למנוע רכישה בלתי מבוקרת במרכולים. שימוש לא נכון בצמחי מרפא ותוספי מזון עלול להזיק.

ההמלצה היא לקבל יעוץ נטורופתי להתאמה אישית של צמחים ותוספי מזון. אתן כאן גישה תזונתית כללית שגם אותה יש להתאים באופן ספציפי לכל אדם.

מה קורה בגוף?
עפ"י הרפואה הקונבנציונאלית, הופעת האקנה יכולה לנבוע ממספר סיבות פיסיולוגיות ובין היתר:
ייצור מוגבר של חלב עקב עלייה באנדרוגנים (הורמונים סטרואידיים הכוללים את הטסטוסטרון ואנדרוסטרון).
זיהום חייידקי
רעלת של המעיים

ויש תופעות דמויות אקנה הנובעות מחשיפה לתרופות מסוימות או מזהמים תעשייתיים, חשיפה למוצרי קומסטיקה או בשמים ולעיתים אף  מרחיצה מוגזמת.

במסגרת הטיפול הנטורופתי האדם עובר תשאול מקיף להכרת אורח חייו. דגש מיוחד יושם על תפקוד הריאות והמעי הגס. הטיפול הנטורופתי יתמקד באברים אלה, הנחשבים כ"מאחסנים" של העצב. הניקוי יהיה פיסי, אנרגטי ורגשי.

ברמת התפריט, ההמלצה היא על תפריט מאוזן, נטול מזון מעובד, ללא חומרים משמרים וחומרים מוספים למזון. תפריט המבוסס על מזונות טבעיים (אין הכוונה לטבעונות או צמחונות), הרבה ירקות ופירות ושתיית מים מטוהרים.

מה עושים?
אני מבחינה בין שיטת ה"זבנג" לבין שיטת ה"זבנג וגמרנו".
אפשר ללכת בדרך הקונבנציונלית וליטול אנטיביוטיקה או תרופה אחרת ולנטרל את התופעה העורית. להעלים את האקנה ב"זבנג". בד"כ הרופא ימליץ על מעקב תפקודי כבד כי תרופות אלו עלולות לפגוע בתפקודי הכבד. בכל מקרה, בכך פתרנו הסימפטום ולא את הבעיה. האקנה תחזור במעבר החיים הבא או עם הפסקת נטילת התרופה.

אפשר ללכת בדרך הטבעית: לשפר תזונה ואיכות חיים. לעשות עבודת איזון גוף נפש באופן יומיומי כחלק מאורח החיים הבריא. הרפואה הטבעית מעדיפה את שיטת ה"זבנג וגמרנו": טיפול ממוקד שמטרתו לחסל את הבעיה ולא רק את הסימפטום. ניקוי מערכת העיכול מרעלנים ייעל את תפקוד הגוף כולו ויכין אותו להתמודדות טובה יותר עם מעברי החיים.


מה אוכלים?
מזון בריא, נטול סוכרים ולא מעובד המכיל ויטמינים מסוג: E, B, A, C. ומינרלים כגון אבץ, סלניום וכרום.

דהיינו: דגנים מלאים: לחמים מקמח מלא – מומלץ השיפון שעובד טוב על הכבד, דוחן, כוסמת, שיבולת שועל, קינואה, אמרנט, אורז מלא.

קטניות: שעועית, מאש, עדשים, חומוס.

ירקות טריים ובפרט: גזר, עלים ירוקים, מילון, דלעת, עלי לפת, עגבנייה, כרוב, תפוחי אדמה, שום, בצל.

חלבון מהחי: חלמון ביצה (רך), חלב מלא, דגים (סלמון, טונה טריה, קוד, מקרל, הרינג).
שמנים מהצומח (אגוזים וזרעים): שמן נבט חיטה (באמצעות שילוב נבט חיטה בתבשילים ומאפים), שקדים, זרעי חמניות, זרעי פשתן, אבוקדו, אגוזי ברזיל (לא יותר מ 2 ביום).
פירות טריים: בדגש על דובדבנים שחורים חמוצים, קיווי, גויבה ופירות הדר.

מה שותים?
מים, מים ועוד מים. אפשר להוסיף למים פלח לימון. מומלץ לפתוח את היום עם כוס מים חמימים וחצי לימון סחוט.

מיצי ירקות. למשל: פטרוזילה עם סלרי, גזר עם ג'ינג'ר, סלק עם סלרי וגזר.
מיצי פירות: פירות הדר, גויאבה עם תות שדה (אורגני), תפוח עץ חמצמץ עם חצי לימון.
תה צמחים כגון: אכילאה, שומר, שוש קרח.

נמנעים מקפה, תה שחור, קקאו, משקאות קלים ו/או מוגזים.

פעילות גופנית:
תנועה והנעת הגוף באופן יומיומי הכרחיים לשמירה על הומיאוסטזיס. אין צורך בפעילות מאומצת, הרמת משקולות וריצה ארוכה. די בהליכה קלה בקצב המאפשר נשימה נוחה.

מומלץ מאד ללכת במקומות פתוחים, בטבע, בחוף הים. הטבע פותח את הסגירות הכרוכה במצבי אקנה. יש לטבע כח מרפא וכדאי להתיידד עימו. בהליכה כדאי לשים לב לנשימה. לאפשר כניסה ויציאה מאוזנים של אויר. פעילות גופנית מומלצת נוספת: התעמלות בריאותית, יוגה, טאי צ'י, צ'י קונג.

מאמרי נכתב בתקופת הסתיו- תקופת המעבר בין הקיץ לחורף. תקופה של תחילת ההתכנסות. היה לי חשוב להביא את הדברים כעת כדי לתת כלים להכנה טובה של הגוף והנפש לתקופת החורף, המתאפיין בד"כ בהסתגרות והתגברות של הפחדים שבהכרח גם מגבירים תופעות של אקנה.

שמירה על תזונה נכונה ותנועה, בשילוב של מודעות עצמית ואיזון גוף נפש, יסייעו בחיזוק הגוף וריפוי העור.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על מירה כהן שטרקמן נטורופתית N.D ,R.Na


מאמרים קשורים

Back to top button