כל מה שרצית לדעת על...

אוטיזם וויטמין D

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, נעמי גבעון
התסמונת מתאפיינת בקשיים ביצירת קשרים חברתיים, ביצירת קשר עין ומקרים קשים גם בכפייתיות. על הקשר בין ויטמין D לאוטיזם.

לא מכבר פורסמה ידיעה חדשותית שדברה על עליה במספר הילדים הלוקים באוטיזם בשנים האחרונות. בין בשנים 2003 ל 2009 נמצאה עליה של פי שלוש במספר המאובחנים כאוטיסטים וכעת השכיחות עומדת על מקרה אחד ל 200 ילדים.

אוטיזם יכול להופיע בדרגות שונות, תסמונת אספרגאר היא אוטיזם ברמת קושי הגדולה ביותר. התסמונת מתאפיינת בקשיים ביצירת קשרים חברתיים, קושי ביצירת קשר עין, צורך בשגרתיות ומקרים קשים גם בכפייתיות. 


יש כנראה סיבות רבות לעליה הגדולה כ"כ אפשר למנות בניהן את המודעות הגדולה יותר לבעיה, שיטות אבחון מדויקות וטובות יותר, אבל עדיין סיבות אלו לא יכולות להסביר את כל המקרים.
מחקרים שבוצעו מצאו שדגים שריכוז התרופות במים שאנחנו שותים הולך וגדל בעיקר תרופות נוגדות דיכאון, תרופות מגיעות למים שלנו גם דרך ההפרשות של הנוטלים אותם וגם כשנזרקות לפחים הרגילים ולא מגיעות לפחים מיוחדים ולהטמנה שמונעת את פיזורם בסביבה.

גם חומרי הריסוס בהם משתמשים בחקלאות להדברת מזיקים הם גורמים שבהם תולים את העלייה במספר המקרים. פלואוריד המוכנס למי השתייה גם כן מהוה מטרה למתנגדים רבים שבין היתר מיחסים פגיעה שמביאה לאוטיזם אצל השותים מים מופלרים.

במאמר זה אני רוצה להתרכז יותר בקשר בין ויטמין D לאוטיזם. אצל המוגדרים כאוטיסטים נמצאה רמה נמוכה יותר של ויטמין D בהשוואה לחולים במחלות פסיכיאטריות אחרות. וכן באופן מוחלט – הרמה של ויטמין D אצלם נמצאה נמוכה מהמינימום הנדרש. תוספת של כמויות גדולות של ויטמין D הביאו לשיפור בתסמינים האוטיסטיים אצל המטופלים.

נמצא שאנשים שגרים במקום בו יש עננות מוגברת וזיהום אויר שחוסם את קרני השמש יש יותר אוטיזם. ידוע שויטמין D נוצר בגופנו בהשפעת קרני השמש ועננות וזיהום מקטינים את השפעת השמש. 

עוד תמיכה לתיאוריה נמצאה אצל סומלים שעזבו את סומליה – נמצא אצלכם שכיחות גבוהה יותר של הופעת אוטיזם לעומת סומלים שחיים באפריקה.


המודעות לשימוש בחומרים להגנה מקרינת השמש הולכת וגדלה פחות ופחות אנשים משתזפים ללא קרם הגנה. במקביל האדם המודר גם מסיבות אלו וגם מסיבות נוספות שעל חלקן כתבתי במאמר נפרד על ויטמין D , חשוב מאוד לצרוך תוסף של ויטמין D בכמויות גדולות – 1000 עד יחידות בינלאומיות ליום הנחיה זו חשובה בעיקר לאנשים שרוב גופם מכוסה בבגדים ולא נחשפים לשמש.

היעיל ביותר הוא חשיפה של הגוף לשמש למשך 10 דקות 3 פעמים בשבוע.

בריאות שלמה!

ליצירת קשר ופרטים נוספים על נעמי גבעון


מאמרים קשורים

Back to top button