כל מה שרצית לדעת על...

תפריט לאיזון סוכרת ללא תרופות

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, סיגל תמיר
מספר טיפים לאיזון הסוכר המתאימים לחולי סכרת ולירידה במשקל.

איזון סכרת (סוכרת) ללא תרופות אפשרי אם נבין את סוגי הסוכר השונים וכיצד ניתן לשמור על איזון הסוכר בתפריט היום יומי שלנו.

מהו סוכר?
הפחמימות הן המקור העיקרי לאנרגיה בתפריט והם אמורות להיות כ-60% מסך כל הקלוריות הנצרכות ביום. על מנת לשמור על רמת סוכר מאוזנת יש לאזן בין קבוצות הפחמימות השונות (כידוע רמת סוכר בדם בלתי מאוזנת עשויה לגרום לתחושות רעב מציקות, סחרחורות, תאבון ונטייה מוגברת לממתקים וכתוצאה מכך עייפות ועצבנות ולאחר מכן שוב הרצון לאכול, כלומר מעגליות של אכילה, השמנה, נפילות רבות של סוכר). לכן, הפחמימות הנקראות סוכרים פשוטים כגון סוכר, שוקולד, עוגות, ממתקים, ריבה ומשקאות קלים ממותקים צריכים להיות רק חלק קטן מסך הקלוריות ורצוי אף להמנע מהם לגמרי.

לעומת זאת, יש להגביר צריכה של פחמימות מלאות ומורכבות כגון: אורז (עדיף אורז מלא), כוסמת, בורגול, תפוחי אדמה ותירס. הם צריכים להיות כ-50% מסך הקלוריות. מקבוצת הפירות שגם הם מהווים מקור לסוכר ואנרגיה יש לצרוך אך באופן מוגבל כ-3 יחידות ליום למי שאינו סכרתי.

קיימת קבוצה נוספת הנקראת קטניות והכוללת שעועית, אפונה, עדשים, סויה, חומוס ופול שהינם באופן עקיף לאחר פירוקם ישפיעו גם כן על רמת הסוכר בדם. רצוי לאכול אותם בצירוף לפחמימות מורכבות, שכן אז הם משלימים זה את זה לחלבון מלא ופותרים את בעיית נפילות של רמות הסוכר וכן את בעיית החלבון של הצמחונים שביננו.


כאשר נאכלים סוכרים פשוטים בעודף, מתעייף הלבלב וכתוצאה מכך עשויה להיגרם סכרת לכן רצוי לחלק את כמות הפחמימות על פני היום באופן הבא: כ-500 גרם פירות שיאכלו בהפסקות, 1 כוס קטניות ודגנים מלאים, 4 פרוסות לחם מחיטה מלאה, תפו"א בינוני, כ–2 כפיות סוכר או דבש ביום.

סוכר נמוך בדם מהווה סכנה
חוסר איזון של הסוכרים עלול לגרום גם לבעיה הפוכה מסכרת – היפוגליקמיה (רמת סוכר נמוכה מדי בדם). העיקרון הבסיסי אם כך הוא איזון רמות הסוכר בתפריט. כמו כן, מחלות ניווניות עלולות להיות מושפעות אף הן מחוסר איזון סוכר. מחקרים הראו אף כי ילדים היפראקטיביים ניזוקו בעיקר עקב אכילת סוכרים מרובה. תנודות חזקות של עליה פתאומית ברמת הסוכר וירידה פתאומית יביאו לפגיעות נפשיות, היסטריה, פאניקה, התפרצויות בכי, עצבנות, חוסר ריכוז, התעלפויות וכן למחלות לב וסרטן. העיקרון – כל פחמימה שאנו אוכלים תתפרק בסופו של דבר לסוכר, אך תלוי בכמות הזמן ובמהירות כניסתו לדם. ככל שהדבר נעשה מהר יותר השוק לגוף חזק יותר ורמת הסיכון גבוהה התפריט חייב להיות מאוזן בין חלבונים וסוכרים ושומנים כדי לשמור על כמות סוכר תקינה בדם.

כאשר צורכים באופן נכון את התזונה ובעיקר סוכר, אין צורך גם לכוס קפה של הבוקר על מנת להתעורר. צורך פתאומי של מזון מתוק או מלוח מראה על חוסר איזון בתפריט. גם הצטננויות ובעיות מערכת הנשימה, כאבי ראש, אלרגיות, כאב בטן, עצירות, שלשול. הפחמימות חשובות מאד בתפריט, אך יש לצרוך אותן באופן מאוזן על מנת ליהנות מיתרונותיהם הבאים: ויטמינים ומינרלים הטמונים בהם, מעורר, טבעי, סיבים למניעת מחלות שונות.

מה עם תחליפי סוכר מלאכותיים?
ישנם אנשים שאמנם לא צורכים סוכר, אך משתמשים בכל אותם תחליפי סוכר מלאכותיים המזיקים לא פחות. ראשית, ממתקים המכילים סוכר פירות או סוכר ענבים דינם כדין הסוכר ויש להמנע גם מהם.

סורביטול סורביטול מגיע למערכת העיכול כאשר הוא אינו מעוכל ועלול לגרום לכאבי בטן וגזים עקב תסיסה. יש לזכור שכמות הקלוריות שבכל הסוכרים האחרים סוכר הפירות, הענבים והסורביטול זהה לסוכר הלבן הפשוט ולכן כל המוצרים הדיאבטיים חסר הסוכר אינם בהכרח פחות קלוריות, דבר שמטעה את הציבור ולכן הבעיה כפולה. גם רמת הסוכר ממשיכה להיות בלתי מאוזנת וגם נגרמת השמנה.

סכרין סכרין אף הוא מזיק כשנצרך בכמויות גדולות. מחקרים גילו אף שיכול לגרום לסרטן שלפוחית השתן. מבחינה בריאותית כדי להמתיק יש להשתמש בדבש או מולסה אך גם בהם לא להגזים. 2-33 כפיות ליום.

מבחינת הסכרתיים סורביטול וקסיליטול טובים עבורם משום שאינם צורכים אינסולין לשם פירוקם הם אינם מעלים או מורידים את רמת הסוכר בדם מכיוון שקליטתם במעיים איטית.
הסורביטול נמצא באופן טבעי גם בפירות אך יש להגביל את אכילת הפירות במשך היום מכיוון שמלבד סורביטול מצוי גם סוכר פירות, שכן הוא צורך אינסולין לשם פירוקו.


טיפים לאיזון סוכר בתפריט

ביום קיץ ניתן לאכול ארוחת בוקר של פירות טריים ביחד עם יוגורט או מספר שקדים כארוחה בריאה ומאוזנת במקום כוס קפה של הבוקר. לחולי סכרת ארוחה כזו אינה מומלצת באופן כללי יש לזכור תמיד שכל אדם לגופו ואין המלצה אחת יכולה להיות פתרון לכולם.
הסכרין הוא אומנם הזול מכל תחליף הסוכר האחרים אך הוא המזיק ביותר. יש לזכור לקרוא תוויות מזון ולהמנע ממוצרים שאינם מכילים סוכר אך מכילים חומרים אחרים מזיקים.

יחד עם זאת לא לשכוח שחלוקת המזון שאנו אוכלים לארוחות אף היא חשובה ושומרת על רמת סוכר מאוזנת. הארוחות יחולקו לשלוש ארוחות במשך היום המכילות חלבונים פחמימות ושמנים ומעט סוכר פשוטו כגון דבש או מולסה או פירות טריים. בחורף ניתן להשתמש במעט פירות יבשים להמתקה. במקרים אחרים רצוי אף להפריד חלבונים מפחמימות כגון עצירות שלשול, גזים אלרגיות ולהקפיד על פחמימות המכילות סיבים תזונתיים כגון חיטה מלאה או אורז מלא. גם נשמור על תפריט מאוזן ובריא לאורך זמן נוכל לשמור על רמת סוכר מאוזנת בדם אשר תמנע מחלות שונות.


מאמרים קשורים

Back to top button