הריון ולידה

דיאטה אחרי לידה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, מרים שביט
לא די בכך שנשים עוברות תשעה חודשים מתישים של בחילות, מצבי רוח משתנים… יש עליהן להתמודד עם אתגר נוסף – דיאטה לאחר הלידה.

לאכול מתוך הקשבה לגוף
הריון לא נמשך תשעה חודשים. אם תשאלו אותי, מדובר, לכל הפחות בתקופת זמן כפולה מזו. התהליך מתחיל בניסיון להיכנס להריון ומסתיים בחוויית ההסתגלות לתינוק החדש בבית. 

מסתבר, כי לא די בכך שנשים עוברות תשעה חודשים מתישים של בחילות, נפיחות, מצבי רוח משתנים… יש עליהן להתמודד עם אתגר נוסף – אשר יש שיעידו, כי הוא קשה אף יותר מצירי הלידה – הניסיון להשיל את הקילוגרמים העודפים שצברו בתקופת ההיריון. 

מי מאיתנו לא מתפתה לחזור לג'ינס הישנים, שאפילו על הקרסול כבר לא עולים כעת או להפתיע עם גזרה חטובה, לקראת אירוע הבריתהבריתה… יתרה מכך, נשים רבות חשות, כי כל עוד היו בהריון היה זה "בסדר" לעלות במשקל, אך מרגע שהתינוק יצא מבטנן, כבר אין להן לגיטימציה להסתובב עם השומן "העודף".

מה שלקח 9 חודשים להעלות, ייקח 9 חודשים להוריד
יש לזכור, כי דיאטה שלאחר הלידה שונה מדיאטה רגילה באופן משמעותי:


במטרות: מטרתה של הדיאטה לשקם את הגוף לאחר חוויית הלידה הקשה שהותירה סימנים על הגוף, כמו גם להחזיר אל הגוף מרכיב יתזונה אשר אבדו במהלך ההיריון.

באתגרים: לאחר הלידה, הבטן נותרת הריונית לפחות כשבועיים, חלק מהנשים צריכות להגיע לאיזון הורמונאלי על מנת לרדת במשקל, נשים מניקות צריכות להיזהר מפגיעה בתפוקת החלב.

בנסיבות: אחרי הלידה לא נותר זמן להתעסק בדיאטה. כל המרץ מנותב לטיפול בתינוק, המלווה במסכת לחצים ודאגה. אלו, עלולים להביא לשגרת יום נטולת שינה או תזונה מאוזנת. 

"בעצב תלדי בנים"
התסכול והייאוש העולים, פעמים רבות, לאחר הלידה, עלולים להוביל למחשבות טורדניות, חרדה ודיכאון, כמו גם לאימוץ הרגלי אכילה לא בריאים. 
במסגרת זו, נשים רבות מנסות להקהות את עוצמת הבעיות הרגשיות עימן הן מתמודדות, על ידי ניסיון לשלוט בהרגלי האכילה שלהן (כדי לקבל תחושת שווא של שליטה בחייהן); או לחלופין, להשתמש באוכל כמקום מפלט ולצרוך מזון ממניעים רגשיים (על מנת להדחיק את התחושות הקשות המציפות אותן). 
הסכנה המרכזית הנשקפת ממצבים אלו, היא התפתחות של הפרעות אכילה בתקופה כה קריטית לאם ולתינוקה.


אז איך עושים את זה בצורה נכונה?
העצה הטובה ביותר שאוכל לתת, היא לנצל את התקופה שלאחר הלידה בהתמקדות בעצמך ובתינוקך. בסדר הזה. זאת, משום שאימא לא מאושרת, לא תוכל לעשות את תינוקה מאושר. עלייך להתמודד בצורה הדרגתית ומתונה עם תהליך השינוי המופלא שעובר עלייך.

ראשית, עלייך לאמץ, באופן מודע, שגרת ארוחות בריאה ומסודרת. לדאוג להכניס לבית מזון בריא ולא להזניח את הרגלי האכילה הנכונים, גם אם שגרת היום לחוצה.

שנית, עלייך לאכול מתוך הקשבה לגוף. תינוק שנולד, נוהג לאכול באופן אינסטינקטיבי כל 3 שעות לערך, אך עם התבגרותו הוא משנה את הרגלי האכילה שלו בעקבות נסיבות החיים. כלומר, גופנו יודע מה המשקל המתאים לו והוא נוהג לאותת לנו מתי אנו רעבים או שבעים. עלינו להקשיב לנטייתו הטבעית וללמוד לזהות מצבים בהם אנו אוכלים ממניעים אחרים.

בעזרת דמיון מודרך ו-NLP ניתן, תוך זמן קצר, להקנות למטופל הרגלי אכילה בריאים, הנובעים מתוך הקשבה לגוף והתמודדות אחראית עם הקונפליקטים הרגשיים המציפים אותו. זאת, על מנת שתהליך המעבר להורות יהיה מאוזן ומיטב הן עבור האם והן עבור התינוק החדש.


מאמרים קשורים

Back to top button