הריון ולידה

תזונה לנשים בהריון ובזמן הנקה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, חניתה הרשקוביץ
התינוק מתחיל להיזון בתחילת ההיריון ולכן כדי לתת לילדים לגדול בריאים, יש לדאוג שההיריון יהיה בריא.

קיים קשר ישיר והדוק בין הריון בריא, לידה קלה וטבעית עד כמה שזה ניתן, הנקה ממושכת ומוצלחת ובריאות הילד – כי האחד מוביל לשני (אם ההריון בריא, יש סיכוי שהלידה תהיה קלה, לא יהיה עודף משקל והתינוק יצא לעולם בריא ובקלות).

התינוק מתחיל להיזון בתחילת ההיריון ולכן כדי לתת לילדים לגדול בריאים, יש לדאוג שההיריון יהיה בריא ואלה עקרונותיו:

א. תזונה נכונה קובעת את משקל האישה והכימיה של הדם. רוב המחלות בהריון הם תוצאה של תזונה לא נכונה, הגורמת ללחץ דם גבוה, לוורידים ברגלים ועוד.

ב. הימנעות מוחלטת מחשיפה לרעלים כימיים שתרכובותיהן אינן מתפרקות ע"י חיידקים ולכן הם חודרים למחזור הדם. עד שהרעלים יוצאים דרך השתן, מרעילים בדרך איבר אחרי איבר מה שמרעיל גם את העובר. למשל עישון, או להבדיל זריקות אצל רופא שיניים בעת ההיריון או ההנקה. 

ג. תרופות – הימנעות מכל מתן של חומר שאינו ממקור אורגני אלא סינתטי. עד היום מרבית הרופאים מתעלמים, ואף נותנים תרופות שונות לנשים הרות. לדוגמא – מחקר שנעשה בחולדות מעוברות שקיבלו תרופה בשם  Taladomid שנאמר עליה שאינה מזיקה והנה כאשר נתנו ה – Taladomid לנשים הרות הם ילדו ילדים חסרי גפיים.


ד. משקל תקין – עלייה יתרה במשקל היא שמביאה את כל החולאים ומפריעה גם בלידה. רצוי לקבל בהריון בין 5-6 ק"ג. אישה הנכנסת להריון בעודף משקל, יכולה בעצם לעבור את ההיריון מבלי לעלות במשקל או אפילו לרדת בו.

ה. פעילות גופנית – הריון אינו מחלה, הריון הוא מצב פיזיולוגי נורמאלי. לכן אפשר לבצע בו פעילות גופנית, בעצם אפשר לבצע הכל – חוץ מקפיצות וריצות, וכן לא מומלצים תרגילי כוח והרמת משקולות.

רוב הנשים הפרימיטיביות עובדות עד ממש לפני הלידה. כבר בספר "שמות" מסופר כיצד מלך מצרים מצווה להמית כל בן זכר של בני ישראל כי: "לא כנשים המצריות הנשים העבריות" – הוא ראה את ההבדל בבריאותן של הנשים העבריות הלא מפונקות, שעבדו עבודה פיזית קשה וילדו בקלות ובמהירות.

את תזונת הנשים ההרות והמיניקות מתאימים עפ"י עקרונות פיזיולוגיים של גוף האדם, התפתחות ההיריון, הכימיה של הדם, הם הקובעים את תזונת האישה.

התזונה בהריון ובהנקה, באופן עקרוני, לא צריכה להיות שונה מתזונתה של אישה רגילה, אבל כיון שהתינוק הרבה יותר רגיש לחומרים מזיקים, לכן יהי זה מזון המכיל מקסימום חומרי מזון ומינימום חומרי פסולת, כך שלא ייווצר עומס על אברי ההפרשה.

מזונה של אישה הרה/מניקה:
1. מרביתו יהיה מזון חי (לא מבושל), אם לא כל המזון, לפחות שרובו יהיה כזה.

2. להעדיף מזון אורגני על פני מזון מרוסס – פה יכולה להיות דילמה אם נעדיף תפוח אדמה אורגני מבושל על פני בננה טרייה, לא אורגנית –  מרוססת שעברה תהליך של הבחלה. לפי יצחק בן אורי – מורי היקר ז"ל, העדיפות תהיה לאורגני ולא לחי.

3. התאמה אישית של התזונה, לכל אישה ואישה על פי מצב בריאותה, התנאים בהם חייה ועונת השנה.

לסיכום – על אישה הרה ומיניקה לאכול מזון בעל ערך תזונתי גבוה – המזון הטוב ביותר, הנקי ביותר שמכיל מינימום חומרים מזיקים.

המזון המומלץ ביותר:
מזונות חיים – פירות וירקות טריים, עלים, פקעות, שורשים, צמחי בר, נבטים, זרעונים, אגוזים, כוסמת, שעורה, שיבולת שועל, אגוזי מלך, אגוזי ברזיל, מקדמיה, לוז, פיסטוק חלבי, פקאן, שקדים, שומשום, אצות, אבוקדו בשל.


אבקת חרובים (רצוי את הבהיר שנטחן ללא גרעינים) וסירופ חרובים

מיץ תירס חי עד 48 שעות מהקטיף, הן מהגרגרים והן מהקלח – פשוט לשים את כל הקלח במכונת המיץ. מיץ זה טעמו מתוק והוא אחד המזונות הטובים ביותר לנשים מיניקות. התירס מייצר חלב יותר טוב מדגנים אחרים שהם בעלי תגובה חומצית, כאשר החיטה היא בעלת התגובה החומצית ביותר.

צמחי בר
אנחנו לקראת החורף והחוביזה- חלמית נמצאת בשדות זמינה ביותר ומאד כדאי לצרוך אותה. מכילה קרוב ל- 5% חלבון. עשירה בויטמין A יש בה הרבה מאד סידן. ניתן לרסקה ולתת אותה גם לתינוקות מגיל ½ שנה, לאחר ריסוק בלנדר. זאת בזכות הכלורופיל המצוי בה, וכיון שאין בה חומציות ואין בה חריפות.

על שאר הצמחים ניתן לקרא בספרו של יצחק בן אורי ז"ל

הארה:
יש ללעוס את האוכל היטב כדי לא לגרום גזים לתינוק. אם שאינה לועסת היטב ירקות או כל אוכל אחר, מוטב שתטחן אותו בבלנדר או תעשה ממנו מיץ.


מאמרים קשורים

Back to top button