הדרכת הורים

מהי היפראקטיביות וכיצד ניתן לטפל בה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, סיגל תמיר
היפראקטיביות הינה פעילות יתר שהנה הפרעה התנהגותית הנחשבת לנפוצה ביותר אצל ילדים.

היפראקטיביות הינה פעילות יתר שהנה הפרעה התנהגותית הנחשבת לנפוצה ביותר אצל ילדים. ניתן לראות מספר סימפטומים המאפיינים ילדים היפראקטיביים למרות שלא ניתן להצביע בוודאות על סימפטומים מסוימים מכוון שמרבית הסימפטומים קיימים בכל הילדים במידה זו או אחרת. לכן, ניתן לומר שהמאפיינים לילד היפראקטיבי יהיו כאלו רק כאשר הם מופיעים ברמה גבוהה ומוגזמת הרבה מעבר לילד שובב. לדוגמא: ילד צורח ובוכה, מצבי רוח משתנים, מאד רגיש, קושי להירדם, לא רגוע באופן כללי, מפונק, חוצפן, משקר, חוסר ריכוז, חוסר שקט, בוכה הרבה ולא נרגע, מתעורר בללה, לא אוהב שמחבקים אותו, התפתחות הילדים לקויה במישורים רבים הן גופניים והן פיסיולוגיים.

ילדים פעילים בצורה מוגזמת כבר מילדות מוקדמת, בדרך כלל חסרי מנוחה, סובלים מבעיות בהאכלה מכאבי בטן. נרדמים מאוחר בלילה ומתעוררים מוקדם בבוקר, אחרים נרדמים בכל מצב וקשה ביותר להעירם. רבים מהם יעמדו וילכו בגיל צעיר מהממוצע, אנרגיה מוגברת, אי אפשר לעצור אותו, רץ, לא יכול לשבת במקום אחד זמן רב, קושי בלימודים בבית הספר קושי ללמוד לקרוא, לא יושב בשקט, משתעמם מהר, ילדותי, מפוזר, לא ממושמע, מפריע בדרך כלל, קם להסתובב בכית, התקפי כעס, לא מקבל מה שאומרים לו, הופך רהיטים ומתפרע, דורש ומקבל תשומת לב, הוא תמיד מוכרח להיות במרכז העניינים, מתמלא זעם כאשר אינו מקבל את מבוקשו וכשאין ממלאים אחר הוראותיו, הוא בועט בצעצועיו ופוגע באחיו, פועל לפי דחף רגעי: יטפס על עץ גבוה, ירוץ לכביש, אין לו כלים להשתלט על דחפיו למרות שאינו מתכנן את מעשיו.


בערך למחצית מהילדים ההיפראקטיביים יש בעיות קואורדינציה יש להם בעיות בצביעה בתוך הקווים, גזירה במספריים, קשירת שרוכים, רכיסת כפתורים וכתיבה. לאחדים יש גם בעיות בשווי משקל כמו בעת רכיבה על אופניים.

כשהילד גדל הוא מצוי בתנועה מתמדת: גורר רגליים, מתופף באצבעותיו ורועד. הוא מסוגל להתרכז רק לרגעים ספורים, קופץ מפעילות אחת לשנייה, דעתו מוסחת במהירות מבלי שיבין מה קורה, הוא כפייתי וחוזר על הפעולה המסוימת עוד פעם ועוד פעם. 

ברוב המקרים ילדים אלו לא אהבו להתפנק בינקותם לא נרדמו על הידיים ולא בכו כשהושארו בבית עם שמרטפים.

יש לבחור כל רמז וסימפטום על מנת לנסות ולהבין מה הבעיה היסודית של הילד ולהשקיע כל מאמץ אפשרי בשביל להשתלט על ההיפראקטיביות באמצעות אבחנה וטיפול ללא תרופות.

חשוב להבין שישנן השלכות התנהגותיות ולא רק תזונתיות ולכן יש לטפל גם בהיבט ההתנהגותי, ללמד את הילד שליטה בתחומים שונים וחשיבה נכונה שתביא בסופו של דבר לתוצאות מצוינות בכל הבטי החיים. כמו גם, ההורים צריכים לקבל הנחיות להתנהגות ילדם, מה עליהם לומר וכיצד להתבטא מולו, כיצד להשיג מטרות ללא צעקות ואלימות.

מחקרים רבים מצביעים על כך שטיפול הכולל התאמת תזונה אישית יחד עם שינוי התנהגות וחשיבה לשליטה להורים ולילד המטופל הראו שינוי ואף ריפוי במקרים רבים של היפראקטיביות או הפרעות התנהגות שונות אחרות.

מניסיוני אוכל לספר על הרבה מאד ילדים שהיו רגע לפני השימוש בריטלין ובעזרת טיפול בתזונה ותוספות תזונתיות בלווי כלים לשליטה וחשיבה חיובית לפני כל מעשה הצליחו להימנע משימוש בתרופה.

המחויבות
מחויבות הינה ההתחייבות שלנו לעמוד בכללים מסוימים ובמטרות מסוימות שאנו הצבנו לעצמנו או שהציבו לנו. כאשר אנו מחויבים למישהו, הוא סומך עלינו שאנו נעשה את מה שאמר לנו, שנבצע את המשימה או שנכין דבר מה.

באותה המידה כאשר אנו מחויבים לתוכנית מסוימת אנו צריכים לבצע את כל השלבים, ההוראות והכללים על מנת שזה יצליח. וכאשר אנו מחויבים להשיג מטרה מסוימת גם אם התחייבנו לעצמנו וגם אם התחייבנו לאחרים, אנו צריכים לבצע את כל שאמרו לנו, או שאמרנו לעצמנו, את השלבים, הכללים והמשימות בדרך אל המטרה.


מה יכול לעזור לנו להצליח במחויבות שלנו?
אחד הדברים החשובים ביותר הוא כמובן, חשיבה חיובית. כפי שכבר למדנו שכאשר אנו חושבים חיובי, מדמיינים ורואים את הדברים שאנו רוצים שיקרו הכל נראה הרבה יותר טוב וכאשר אנו מאמינים בזה באמת מהלב ומבפנים זה גורם לדברים גם להתרחש.

הדבר השני שחשוב לא פחות הוא עבודה קשה והתמדה כמובן שאם נתחייב אך לעומת זאת לא נתאמן, לא נלמד, לא נעשה את השלבים שלפני דבר לא יקרה באופן פתאומי. כמובן שעל מנת שדברים יצליחו לדוגמא לנצח באליפות ישראל או להצליח לקבל ציון גבוה במבחן קשה או להתקדם במקום העבודה צריך לעבוד לפני כן קשה.

כאשר תהיה מחויב, תחשוב חיובי ותעבוד קשה תוכל להגיע אל הפסגה. יחד עם זאת לפעמים אנו מרגישים שעשינו הכל ולא הצלחנו, כנראה שזה עדיין לא הכל, יש להתמיד ולהמשיך.

אסור להתייאש כי במקום שבו נמצאים הפחדים והכישלונות הוא המקום שבו נמצאים גם ההצלחות רק צריך למצוא את הדרך הנכונה תוך מחשבה חיובית ואמונה עצמית וזה יצליח!


מאמרים קשורים

Back to top button