הדרכת הורים

כיצד להתחיל את היום ברגל ימין

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ליסה גרוסמן
איך הייתם רוצים שהבוקר שלכם יראה? להלן מספר טיפים שעשויים להקל על שגרת הבוקר ולהוביל ל"בוקר טוב" אמיתי

חלפו כבר שבועיים מאז תחילת שנת הלימודים, ויוני בן השמונה ושקד בת האחת עשרה עדיין מתקשים להניע את עצמם בבוקר. לכל ילד יש "ריקוד" בוקר שונה: יוני מתגלגל במיטתו ועובר מהמיטה לספה אחרי שאביו מעיר אותו. כאשר הוא מתחיל להתלבש, נדמה שהוא בסרט בהילוך איטי וכל פעולה שלו אורכת כחמש דקות, בעוד דעתו מוסחת על ידי דברים מעניינים בהרבה מבית הספר. כשיוני אוכל, עוברת שעה בין ביס לביס. שקד קמה מהמיטה בלי בעיה, אך אף פעם לא מרוצה מהבגד שבחרה ערב לפני כן: "אין לי מה ללבוש בבית הזה". זה לא משנה מה הוריה שמים לפניה, "אין מה לאכול בבית הזה ואני גם לא רעבה ממילא". ההורים שלהם מארגנים את הבוקר עבורם, מציעים מכל טוב לארוחה ומנסים לזרזם, אך כאשר הילדים עוזבים את הבית, ההורים מרגישים כאילו השתתפו במלחמת עולם. 

הסיפור הזה חוזר על עצמו שוב ושוב אצל הורים שמגיעים אליי להדרכת הורים. לפעמים הסיבה לקשיים של הילדים היא ליקוי למידה או הפרעת קשב הפוגעת ביכולת להתארגן בצורה רציפה, ולפעמים הסיבה היא פשוט הקצב השונה. לכל ילד יש קצב אחר של ביצוע רוטינות.


בהדרכת הורים, כאשר אני שואלת: "איך הייתם רוצים שהבוקר שלכם יראה?" ההורים עונים: "אנחנו רוצים להרגיש שלווה, שהבוקר מתחיל ברגל ימין, שאנחנו יוצאים מהדלת עם חיוכים." האווירה של הבוקר משליכה על המשך היום. בהדרכת הורים אני מקנה להורים כלים למניעת השיגעון של הבוקר על ידי בניית שיגרה בשילוב תכנית תגמולים. להלן מספר טיפים שעשויים להקל על שגרת הבוקר ולהוביל ל"בוקר טוב" אמיתי: 

1. תארגנו תיקים ובגדים בערב
למרות שזה מובן מאליו, ילדים מתקשים לזכור לעשות זאת לבד וזקוקים להדרכת ההורים כדי להתארגן יום לפני. אפשר להזכיר ולעודד את הילדים לארגון חפציהם דרך שיטת "המקל והגזר" – "אחרי שהכנתם וארגנתם, תוכלו להמשיך לצפות בטלוויזיה או לשחק במחשב". חשוב שההורה יסייע בעיצוב ההתנהגות הרצויה ולא יבצע את המטלה עבור הילד. ניתן לרשום רשימה מפורטת הכוללת את כל שלבי ההתארגנות של "הערב לפני" במטרה להביאו לידי עצמאות בהשלמת הרוטינה, לדוגמה- 

• להסתכל בארון הבגדים, לבחור שתי חולצות ושני זוגות מכנסיים או חצאיות שמתאימים. 
• להחליט בין השניים או בערב או בבוקר. 
• להניח במקום נגיש. 
• לבדוק את המערכת. 
• להכניס ספרים ומחברות לתיק. 

ילדים שבוחרים בעצמם בגדים ומארגנים לבדם תיק, בונים את ביטחונם העצמי. תעצימו את הילד כאשר הוא מתחיל להתארגן עם מחמאות המפרטות את לקיחת האחריות: "אני מרוצה מזה שלקחת אחריות על התאמת הבגדים…הכנת התיק… וסומך עליך שתמשיך לעשות את זה". 

2. אחד או שני ההורים מתעוררים ומתארגנים מוקדם יותר. לא תמיד חייבים שני הורים לארגון הבוקר. אפשר לחלק את האחריות בין ההורים. הורה אחד יכול לקום מוקדם יותר, לאכול ברוגע בעצמו ואחר כך לסייע בהתארגנות של האחרים. אם להורים יש שיגרה מאורגנת ועקבית בבוקר, הם יוכלו להיות חיוביים ופחות לחוצים כאשר הם עוזרים לילדים. 

3. עזרו לילדים להתעורר עם שעון מעורר. גיליתי בהדרכת הורים שהורים רבים מעירים את הילדים החל מכיתה א', וממשיכים עד לי"ב! מה המסר לילד? הסיבה לכך בד"כ היא שהילד "לימד" את ההורה שלא כדאי לתת לו את האחריות, כי זה יגרום לעיכובים. 


אל תכבו את השעון המעורר של הילד. אם הילד עדיין מתקשה, אפשר להשתמש בשני שעונים- אחד ליד הילד והשני רחוק ממנו כך שיידרש ממנו לקום פיזית מהמיטה על מנת לכבות את השעון השני.

4. אפשרו לילד להרגיש את התוצאות הטבעיות של הפאסיביות שלו. הוא ילך ברגל, או יאחר, יקבל הערה או יורידו לו ציון. כאשר ילדים מסתמכים על הורים, הם לא לומדים לקחת אחריות על החלק הכי חשוב של הבוקר, שהוא להתעורר! אני מכירה מבוגרים שסובלים מאותה בעיית התעוררות, עד כדי אי יכולת להתמסר לעבודה המתחילה בשעות הבוקר כי אינם חשים את הקול הקטן שאומר להם: "צא מהמיטה, זאת אחריות שלך!!". אם בכל זאת הילד מתקשה להתעורר ההורים יכולים להעיר אותו אבל הילד ישלם על זה קנס.

5. תאכלו ארוחה בריאה ורגועה. חשוב שהילד יאכל חלבונים בבוקר כמו מוצרי חלב, ביצים או חלבון הצומח שמסייע לילד להיות ערני וממוקד למספר שעות. אכילה של פחמימה ללא חלבון בבוקר גורמת לעייפות וירידה במיקוד.

6. לכבות מסכים. מסכים מסיחים את בני המשפחה ומפריעים לשגרת הבוקר. אם הם (או אתם) חייבים להסתכל על משהו בזמן האכילה עדיף לבחור בעיתון או בספר.

7. ערכו שיחה עם הילד. בהדרכת הורים, אנו מתרגלים כיצד לערוך שיחה בנושאים התנהגותיים. השיחה מכילה 3 שלבים:

א. הבהרת הבעיה במילים לא פוגעות: "יוני, אנחנו רואים שקשה לך להתארגן, שזהו מאמץ גדול עבורך, שהרבה דברים מעניינים אותך וקשה לך להתמקד. שקד, שמנו לב שאת כל כך רוצה להיראות יפה קשה לך לבחור בגדים בזמן, ואז את לא מגיעה לארוחה."

ב. הצהרת מטרה: "חשוב לנו שהבוקר יעבור ברוגע. אנחנו לא רוצים לצעוק עליכם ולצאת מהבית בהרגשה רעה. חשוב לנו שתלמדו להתארגן לבד בלי העזרה שלנו ושתוכלו לצאת מהבית בזמן. הרבה יותר כיף לצאת מהבית עם חיוך והרגשה טובה "

ג. בקשה לילדים להשתתף בפתרון: "איך אתם רואים את זה, ואיך אפשר לפתור את זה?". אחרי שהילדים תורמים את ההצעות שלהם, הורה או ילד רושם את הנהלים, לדוגמה:

• מחליטים על בגדים ומכינים את התיק בערב.
• לפני השינה מכוונים שעונים.
• כאשר השעון מצפצף מכבים אותו, מתרחצים, מתלבשים ואכולים עד שעה X.
• יוצאים מהבית בשעה Y לאחר אכילת ארוחה בריאה.

ההורים מסיימים את השיחה בהצגת תכנית תגמולים. הדרך הפשוטה היא להציע לכל ילד צ'ופר קטן כשהוא יוצא מהבית. לילדים מעל גיל שמונה אפשר להכין טבלה ששמה "בוקר טוב!", לרשום את הכללים, ולתת לכל מטלה שבוצעה בהצלחה נקודה או כוכב. לדוגמה: להתארגן עד שעה קבועה, לאכול ארוחה בריאה, לצאת מהדלת עד שעה מוסכמת. במשך שבוע הילד יכול להרוויח 18 נקודות, נקודה אחת לכל שלב 6 ימות השבוע. אם הוא מרוויח בין 15-18 נקודות הוא זכאי לצ'ופר גדול, 10-15 נקודות מזכות בצ'ופר קטן יותר ומתחת ל10 נקודות לא זוכים לצ'ופר.

ומה עושים אם בכל זאת הילד לא מתעורר והפרסים לא מעניינים אותו? אני מסבירה בהדרכת הורים שישנם ילדים שאינם מונעים על ידי חיזוקים חיוביים ולכן חשוב גם להגדיר גבולות ברורים כאשר הילד לא מצליח למלא את המטלות. דוגמה ל"גבול" היא: הילד יפסיד את הזכות לצפות בטלוויזיה בערב אחרי שההורים חוזרים מהעבודה או שהילד ילך לישון מוקדם יותר. העיקרון בהצבת גבולות הוא שהילד ירגיש שהתוצאה אינה נעימה ולא כדאי להסתכן ולהפסיד זכות. למרות שהעונש הטוב ביותר הוא עונש מידי, אין זה רצוי להעניש ילד לפני הליכה לבית הספר ולכן עדיף לתת קנס בערב ולהסביר שבגלל שבזבז זמן בבוקר, הוא יאלץ "לשלם" מזמנו בערב.

אם ילד מאחר לבית הספר אל תעזרו לו לתרץ את זה בפתקים. לבית הספר יש את הזכות המלאה לתת את התוצאה הרצויה על מנת להעביר לילד מסר שלא כדאי לו לאחר, לזה קוראים "תוצאה טבעית". כאשר הורים נותנים פתקים על איחור, ילדים נמנעים מלקיחת אחריות.

האם אתם זקוקים לתכנית מיוחדת לבוקר?
1. האם שגרת הבוקר שלך יעילה?
2. כמה זמן עובר מהתעוררות הילד ועד לצאתו מהבית?
3. מה ההרגשה שלך, ההורה כאשר אתה יוצא מהבית?
4. מה מצב הרוח של הילדים כשהם יוצאים מהבית?

בהדרכת הורים, אני מציעה עזרה ממוקדת המכוונות לצרכים המיוחדים של ילדים המתקשים בניהול עצמי. אנו בונים ביחד תוכנית שמטרתה הפנמת ריטואלים אוטומטיים שמשחררים את ההורים מעמדת השוטרים, והפיכת הבוקר לזמן חיובי, שמנו אפשר להתחיל את היום ברגל ימין!

ליצירת קשר ופרטים נוספים על ליסה גרוסמן


מאמרים קשורים

Back to top button