הדרכת הורים

מהי מוכנות לכיתה א'?

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, רחלי ברקוביץ
האם ילדנו מוכן ובשל למעבר החד מגן חובה לכיתה א וכיצד אנו יכולים להיעזר באבחון מוכנות לכיתה א.

המעבר מהגן לבית הספר הנו שלב התפתחותי משמעותי בחייו של כל ילד והוריו.
בכיתה ובבית הספר על הילד להסתגל למערכת של דרישות ומטלות שונות מאלו שאליהם היה רגיל בגן, למעשה הוא הופך לתלמיד. לעיתים, אנו כהורים, מתלבטים לגבי בשלותם ומוכנותם של ילדינו לקראת המעבר לכיתה א'.

מהי בשלות ומהי מוכנות?
מוכנות לכיתה א' כוללת מספר מרכיבים הקשורים בהתפתחות מוטורית (תנועה), קוגניטיבית (שכלית), רגשית וחברתית. כל אלו יחד מאפשרים להחליט באם הילד בשל למעבר מהגן אל כיתה א'.

בסביבות גיל 6-7 מתפתחים ומתאפשרים כישורי למידה מורכבים יותר, בשלב התפתחותי זה נדרשות יכולות ומיומנויות לימודיות גבוהות, בגילאים אלו אמורה להבשיל גם יכולתו של הילד להסתגל מבחינה חברתית ורגשית, אולם אצל ילדים רבים קיים פער בין תחומי ההתפתחות השונים.
פער או קושי באחת מן המערכות הללו יוצר תיסכולים ועשוי לגרום להימנעויות והתנגדויות מביצוע מטלות לימודיות ומהתמודדות עם קשיים.

אם כך.. מתי הקושי הופך לבעיה ומתי צריך להתערב?
כשקיים קושי באחד או יותר מבין ארבע התחומים אשר מקשה על תפקוד ולמידה פעילים.

למשל, ילד שבשלותו הקוגניטיבית מפותחת לעומת התחום המוטורי: מבין הוראות מורכבות, בעל חשיבה לוגית מפותחת, בעל ידע כללי עשיר, אוצר מילים רחב, בעל יכולת שפתית והבעה מפותחים, בעל טווח תקין של קשב וריכוז, עם זיכרון שמיעתי וחזותי תקינים, אך, התחום התנועתי-מוטורי אינו בשל דיו, במקרה כזה אינו יוכל לממש את יכולותיו השכליות במלואן, ייתכנו מצבים בהם לא יוכל לשמור על תנוחת ישיבה בכיתה לאורך זמן ואיכות הקשב והריכוז יפגעו, ייתכן ויתקשה באחיזה נכונה של עיפרון, בדיוק בכתיבה, בציור, בגזירה והדבקה, ייתכן קושי במיקוד ראייה אשר יוביל לבעיות בהעתקה מהלוח ובקריאה רצופה, ייתכנו קשיים במשחקי כדור, חבל ומשחקים חברתיים אחרים.

תחילה, ילד זה יהיה שקוע בניסיונות להצליח באי אלו מטלות מוטוריות וישקיע את מירב האנרגיה והמשאבים על מנת להתגבר על קשייו, אך, אנרגיה זו תבוא על חשבון יכולת הלמידה וביכולת הקשב והריכוז.
הסכנה במצבים הללו זה שעלולים להתפתח קשיים נילווים כמו: קשיים רגשיים (פגיעה בבטחון ובדימוי העצמי), קשיים חברתיים (לומד ליצור קשר עם ילדים "חלשים" וקטנים ממנו על מנת להרגיש טוב יותר), קשיים לימודים (המנעות מקריאה, כתיבה, והכנת שיעורי בית), קשיים התנהגותיים (התקפי זעם, אגרסיות).

סקירה של רשימת היכולות בכל אחד מן התחומים הללו חושפת את המורכבות של תחום המוכנות ל-א'. מובן שכל ילד שונה מחברו, לכל אחד תכונות משלו, נקודות חוזק ונקודות חולשה. גם אם הבשלות של הילד אינה מושלמת, וקיימות "נקודות חלשות", ניתן לעזור לו ולקדם אותו על ידי טיפול של גורמים מקצועיים המומחים לנושא זה.
בכל מקרה של התלבטות אם הילד מוכן ובשל לעלות לכיתה א' או שכדאי שיישאר שנה נוספת בגן, כדאי ורצוי להתייעץ גם עם הגננת, שמכירה אותו היטב, וגם עם פסיכולוגית הגן.

איתור מוקדם של קשיים אלו וטיפול ממוקד בהם, מהווה אבן יסוד בהסתגלותו של ילדך למסגרת בית הספר ומסייע במניעת בעיות התפתחות, קשב וריכוז, קשיי למידה ועוד.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על רחלי ברקוביץ.

מאמרים קשורים

Back to top button