הדרכת הורים

טיפול באמצעות רפואה משלימה בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, אינה ברגמן
איך אפשר לעזור לילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז באמצעות רפואה משלימה

רבים שואלים האם יש טיפול באמצעות רפואה משלימה בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. קודם כל יש לבצע אבחון מקיף בכדי להבין מהי הבעיה ולגבי טיפול טבעי… אני יכולה לומר לכם בוודאות כי טיפולים בעזרת מגוון תחומי הרפואה משלימה כגון: טיפול תזונתי, טיפול בצמחי מרפאפרחי באך, טיפול הומאופתי וטיפול נטורופתי יכולים לעזור רבות להפרעות קשב וריכוז.

מהן הפרעות קשה וריכוז
הפרעת קשב וריכוז ADD וADHD שכיחה בקרב ילדים ועלולה להימשך עד גיל מבוגר. ההפרעה מקשה על הילדים להתרכז ולמקד את תשומת לבם ובשל כך יוצרת קשיים בלימודים ובבית.
יש להבחין בין:
א. הפרעת קשב המשולבת עם היפראקטיביות ואימפולסיביות – ADHD.
ב. הפרעת קשב "טהורה", ללא פעילות יתר, המוגדרת כ ADD.

פעלתנות יתר (היפראקטיביות) אפשר לראות אצל 4-20% מקרב הילדים בגיל ביה"ס כאשר קיימת שכיחות גבוהה יותר אצל בנים מבנות. הגורמים הקשורים להפרעה כוללים: תורשה, עישון ושתיית אלכוהול במהלך ההיריון, זיהום סביבתי, חוסר חמצן בלידה, הרעלת עופרת, תוספי מזון מלאכותיים, אלרגיות וטראומה טרום לידתית, חומרים משמרים ומזונות המכילים סליצילטים גם עלולים להתקשר להפרעה, תזונה דלה בחלבון.


כיצד הרפואה המשלימה יכולה לעזור כטיפול טבעי לבעיות קשב וריכוז?
עפ״י הגישה ההוליסטית הטיפול נעשה בחולה ולא במחלה. ההתמקדות היא בילד בעל ההפרעה, בידיעה שהביטויים ההתנהגותיים שונים מילד לילד, ולכן גם הטיפול יותאם לו באופן אישי.

תזונה נכונה כטיפול בהפרעות קשב וריכוז:
לכלול בתזונה פירות וירקות, שקדים, תפוחים, משמשים, דובדבנים, אפרסקים, שזיפים, עגבניות, מלפפונים , תפוזים. להימנע: מחומץ תפוחים, סוכריות, רוטב פלפל (צ'ילי), גבינות צבעוניות, נקניקיות, חיטה (כולל גם מלא), חמאה, שוקולד, מרגרינה, מלך סויה. להימנע גם מסותרי חומצה, סירופ נגד שיעול (בגלל אלכוהול וחומרים משמרים), משקאות מוגזים- מכילים זרחן- עודף זרחן עלול לגרום להיפרקינזיה- פעילות שרירים מופרזת ולהפחית את הרמת הסידן ומגנזיום בעצמות.

תוספי תזונה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז:
– Bcomplex –  לתפקוד תקין של המוח, מערכת העצבים המרכזית, מערכת עיכול.
אצה כחולה ירוקה – מקור מעולה למינרלים וויטמינים.
– סידן ומגנזיום – כגורם מרגיע.
– GABA-  מרגיעה את הגוף כמו תרופות נוגדות חרדה ללא תופעות לוואי, ולהגברת תפקוד האדרנלין. מתאים במיוחד להיפראקטיביים.
– והכי חשוב- אומגה 3 ממקור טוב.

פרחי באך להפרעות קשב וריכוז
לפרחי באך יש יכולות נדירות לעזור לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. בחירת התמציות היא אינדיבידואלית ודורשת מקצועיות, יכולת הקשבה והבנה. ישנן תמציות לטיפול בפחדים ובחרדות, תמציות שעוזרות לילד להאמין בעצמו וביכולות שלו ועוד. באופן אישי, אני ממליצה על שימוש בפרחי באך גם בתקופות של מבחנים, ללא קשר להפרעה כזו או אחרת.

צמחי מרפא לטיפול בהפרעות קשב וריכוז
לטיפול בצמחי מרפא יש יתרון גדול מכיוון שהוא לא מתנגש עם שום שיטת טיפול אחרת. הטיפול ב ADD שונה לגמרי מהטיפול ב ADHD. הטיפול ב-ADD מותאם יותר לתת-פעילות, עם דגש על חיזוק והמרצה. הטיפול ב-ADHD לעומת זאת, מתמקד בהרגעת פעילות היתר. אורך הטיפול הממוצע הינו משתנה ותלוי באדם, גילו וחומרת ההפרעה. לרוב, יש לטפל באופן רציף לאורך מספר חודשים, ובמקרים רבים ניתן אחר כך להוריד מינונים ולטפל באופן נקודתי לפני אירועים מסויימים הדורשים ריכוז.


המלצות לאורח חיים
– סדר יום קבוע, עם שעות מוגדרות לפעילות לימודית.
– שינה מספקת – לפחות 8 שעות, ואף יותר כשמדובר בילדים צעירים.
– פעילות גופנית – יכולה להוות מקור לפריקת מתחים ואגרסיות.
– טיפול במגע הינו יעיל מאוד כחלק מהטיפול הכולל בהפרעות קשב וריכוז. מומלץ לשלב בעיסוי תערובות שמנים צמחיים ואתריים.

כמטפלת הוליסטית, אני יכולה לומר לכם שטיפול ברפואה משלימה ונטורופתיה יכול לעזור בצורה משמעותית ביותר ואני מזמינה אתכם להתייעץ עימי.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על אינה ברגמן


מאמרים קשורים

Back to top button