הדרכת הורים

השפעת תזונת ילדים על גדילה והתפתחות

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, סיגל תמיר
מה ילדים צריכים לאכול ומהי השפעת תזונת ילדים על גדילה והתפתחות תקינים אצל ילדים.

תינוקות, ילדים ומתבגרים מתפתחים בצורה מהירה בכל שנות הילדות. בעבר חשבו כי השפעת התורשה קובעת את התפתחות הילדים אך כיום אנו יודעים (על סמך מחקרים) שתזונה מאוזנת ובריאה תורמת משמעותית להתפתחות תקינה של הילדים ועוזרת לגופם להתפתח כראוי.

גדילה היא תהליך מורכב. מערכות הגוף גדלות ומתפתחות בשיעור דומה. ניתן לעקוב אחרי גדילת התאים וחלוקתם בשיטות ביוכימיות. שקילת האיבר או מדידת כמות החלבון שבו נותנות לנו פרטים על משקלו של כל תא ועל התאים. בעוד שדפוסי גדילה שונים אופייניים לכל רקמה וכל איבר שנחקרו עד כה, הרי זמן הגדילה שונה והוא תלוי בשעון ביולוגי.

אחד ההישגים החשובים ביותר של מחקר בתזונה הוא הקביעה שאם תת תזונה כגון מחסור בחלבון תפגע בבעלי חיים בעת שאיבר מסוים מצוי בשלב הגדילה עלול להיווצר באותו בעל חיים פגם במספר התאים, פגם שיהיה בלתי הפיך.


תת תזונה הפוגעת בשלב אחר של הגדילה עלולה להשפיע על גודל התאים אך שיקום תזונתי מאוחר יותר עשוי לתקן את הנזק. מכאן, שהתזונה של העובר והילד עלולה להשפיע השפעה רבה על גדילתו והתפתחותו.

ובכן, על השאלה מהי השפעתה של תת תזונה על גדילת האדם והתפתחותו אין הוכחות חותכות מכיוון שכל הידיעות מבוססות על הוכחות עקיפות בלבד לא כאלו שנעשו באופן ישיר על האדם.
אנו יודעים מתוך תצפיות בתינוקות שאם ילד סובל ממחסור תזונתי חמור – תתעכב גדילתו גם לאחר שניתן לו לאכול לשובע ונשאר גרעון מתמיד כלומר האדם אינו יכול להתגבר על מחסור בגובה בגיל מבוגר גם אם תזונתו תהיה מושלמת לכן כה חשובה תזונת התינוק והילד.


ככל שהילד מבוגר יותר, כן הוא מסוגל יותר להתגבר על מחסור תזונתי הפוקד אותו ללא פגם מתמיד. לעומת זאת ילד שנתון לתנאי תזונה גרועים במשך זמן רב, הנזק שלו יהיה בלתי הפיך.

נראה כי התורשה והגזע ממלאים תפקיד קטן בדפוסי הגדילה וההתפתחות לעומת תנאי הסביבה והאכילה ובמיוחד בקרב הילדים בני המעמד הנמוך. ערכו ניסיון בנערים בני המעמד הגבוה בעלי שפע מזון, לעומת הילדים בני המעמד הנמוך ונראה כי אכן ערכי הגדילה של בני המעמד הגבוה גבוהים יותר עקב תזונה טובה יותר.

אם כך יש לדאוג לילדנו לתזונה נכונה המכילה שפע ערכים תזונתיים.

טיפים לתזונת תינוקות, ילדים ומתבגרים:
• מחסור באבץ יכול לפגום בגדילה ובהתפתחות באופן כללי. לכן יש לצרוך מזון המכיל שפע של ויטמין אבץ.
• הרבה חלבון מהצומח ושילוב של חלבונים ודגנים על מנת להפיק חלבון עשיר המכיל את כל חומצות האמינו שהם אבני הבניין של הגוף.
• כמובן שיש להוציא כל מזון מתועש מהתפריט כולל צבעי מאכל, חומרים משמרים, וחומרים שונים אחרים.
• להימנע ממשקאות ממותקים ולהרבות בשתיית מים.
• להימנע ממתיקים מלאכותיים.


מאמרים קשורים

Back to top button