הדרכת הורים

התמודדות עם בעיות למידה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, יוסי גולד
כל מה שצריך לדעת על התמודדות עם בעיות למידה ודרכי טיפול לפי שיטת מוח אחד.

התמודדות עם בעיות למידה יכולה להיות קשה ומתסכלת עבור אלה הסובלים מקשיי למידה, ריכוז והפרעות קשב מכל הסוגים. שיטת מח אחד יכולה לעזור להתמודד עם קשיים אלה.

הכנת המוח ללימודים
בכדי שתוכל להתבצע למידה המוח צריך להיות מאורגן לזה, כלומר להפעיל את המוח הקדמי ולחבר בין שתי אונות המוח. ורק במצב זה בכלל מתבצעת למידה. כשהלומד במתח נכנס המוח האחורי לפעולה ובמצב זה אין אפשרות ללמוד. (רק בצבא אנו "לומדים דרך הרגליים"- מהמוח השורד). בעבודה במוח אחד אנו משחררים מתח, זאת על מנת שהמוח יהיה מוכן ללמידה.

בשיטת מוח אחד אנו משחררים מתח על למידה, מתח שקשור לאירועי העבר ובעזרת תרגילים אנו מלמדים את המוח לשוב ולעבוד ממוקד מטרה אל עבר ההצלחה בעל נושא בשטח הלמידה.

קריאה, כתיבה ויכולת מתמטית.
ביכולות לימודיות אלו האדם צריך לעבוד מהמוח הקדמי אחרת לא תוכל להתבצע למידה. לכן בתהליך העבודה של מוח אחד אנו מאתרים ומשחררים מתח על הלמידה ובעזרת תרגילים פשוטים אנו עוזרים למוח לתפקד במיטבו בזמן הלמידה. כמובן כשנוצרת חסימה בתהליך למידה לחץ, זלזול, כעס, תסכול "אני אף פעם לא מצליח ו"תנסה שוב" לא יפתרו את הבעיה. תהליך עבודה מסודר ותרגילים שיעזרו למוח לחזור לעבוד נכון. (מוח קדמי ושילוב שתי אונות המוח הקדמי) תרגילים אלו עוזרים למוח לעבוד נכון בזמן לימודים.

קשב וריכוז- היפר אקטיביות.
אדם הוא אדם בכל מצב ואירועי חייו משפיעים על הרגש שלו ועל יכולתו להתמקד במשימה גם אם היא לא נוחה כל כך. כשהאדם/ תלמיד ממוקד בטרדות החיים כגון: המצב בבית, מחסור, טראומות במהלך ההריון והלידה, הריון רצוי או לא, מתחים בין ההורים וטראומות שמתרחשות במהלך החיים. עבודה על הקשיים שנוצרו ושחרור מתח בתהליך העבודה ותרגילים שמלווים את הלימוד יתנו מזור לנפש הפגועה ויאפשרו לילד/ מבוגר להתרכז בהנאה במשימתו. (אני יודע שישנה סברה שהנושא הוא גנטי בכל מקרה תמיד אפשר לשפר. לי מרגיש שזה לא תורשה אלא ירושה מה שראינו וקלטנו בתוך בבית)

הצלחה במבחנים
לכולנו יש את התחושה שלמדנו והחומר מוכן לשליפה בזמן המבחן ואז מגיע זמן המבחן ומשהו משתבש והחומר שהיה מוכן לכתיבה "פתאום" נעלם כלא היה וכמה שנחפש אותו ונתאמץ כלום לא מגיע בשום דבר אני לא נזכר. וכשנגמר המבחן ומסרנו את הטופס למורה ואז פתאום הכול חוזר. בנות בדרך כלל יגידו למורה "אוי בדיוק נזכרנו תנו לנו להשלים" ובנים יגידו "יאללה העיקר שנפטרנו מהצרה הזו". האדם כשהוא לומד למבחן הוא מסדר את החומר ב"קובץ" מסודר במוח הקדמי. וכשהוא מגיע למבחן פתאום המוח האחורי משתלט עם מערכת ההישרדות שמעלה ממקומה את כל הכישלונות, את הדעות הקדומות שנמצאים המוח השורד וכן מה יהיה מה יקרה, מי יצעק עלי מה יגידו ההורים/ מה זה אומר לחיי. ולכן בזמן מבחן נוצר הלחץ, המוח האחורי פועל, החומר נעלם לו ורק כש"האיום הוסר" בסוף המבחן חוזר לעבוד המוח הקדמי וכל החומר חוזר. במוח אחד נשחרר מתח על המבחן ונשחרר כישלונות קודמים ואז המוח יוכל חזור ולתפקד טוב במבחן. תהליך עבודה זה יכול להעלות את רמת הציונים ולהתחבר שוב אל ההצלחה הגדולה.

מוטיבציה וחשק לחיים
כחלק מאילוצי החיים (חובה ללכת ללמוד, חובה לעזור בבית, רוצים משהו ואי אפשר לתת וכו') מציאות הבית וקשיים בבית גורמים לחלק מהילדים חוסר חשק וחוסר מוטיבציה לעשות משהו. תוך כדי עבודה שחרור מתחים ושיחה על הקשיים אפשר ורצוי להביא את הילד להיות מלא בשמחת חיים ולשוב ולחיות להתנהל היטב בחברה ולהצליח בחיים ובלימודים…

גיל ההתבגרות
גיל ההתבגרות הוא גיל שבו, בעקבות פרץ ההורמונים והשינויים המיניים הן סימני המין הראשיים והן המשניים מעמידים את המתבגר בהרבה שאלות פנימיות: מי אני? אני בנתונים ובמידות הנכונים? אני גבר מספיק? אני אישה מספיק? מה חושבים עלי החברים? איך אני נראה בעיני אחרים? איך אחרים מקבלים אותי? ובנוסף לזה מתעורר היצר שמביא את האדם לשאלות זה בסדר? אני פושע וחוטא? בנוסף לזה חלק מתהליך גיל ההתבגרות הוא ההיבדלות מההורים ובניית האני העצמי במובדל מהמשפחה וההורים. ככל שילד מגיע לגיל ההתבגרות עם יותר מתחים ועימותים בנו לבין עצמו, בינו לבין ההורים, בינו לבין הסביבה כן גיל ההתבגרות יהיה יותר סוער. להביא את הנער המתבגר לרוגע ובוא בזמן להביא את ההורים לתגובות שקולות ולא ממקום של כעס ומתח מאד יעזור למבנה המשפחתי לעבור גיל זה, כמה שיותר בקלות.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על יוסי גולד


מאמרים קשורים

Back to top button