נטורופתיה

טיפול טבעי בעצירות בעזרת נטורופתיה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, דליה ורדי
נטורופתיה מאפשרת טיפול טבעי יעיל בעצירות, גם בעצירות כרונית – כל הדרכים הטבעיות להפסקת עצירות.

לא תמיד אנשים מודעים לכך שקיימת אצלם בעיה בנוגע ליציאות, והם משוכנעים שמתן יציאה פעם  פעמיים בשבוע הוא מצב תקין. ובכן, עצירות מוגדרת כאשר היא פחות משלוש יציאות לשבוע או כשקיים קושי במתן היציאות. עצירות היא סימפטום המעיד על חוסר איזון. יש לזכור שצואה שמשתהה בגוף הופכת ליותר רעילה ויותר קשה להפרשה. 

עומס על איבר ההפרשה יגרום להצטברות פסולת בבלוטות, במפרקים, בכבד וכו', ובעצם למצבי חולי שונים בגוף. אי התרוקנות מלאה או חלקית תיצור לחץ על איברים סמוכים למעי הגס ונזק מצטבר. תפקוד הרמוני ותקין של מערכת העיכול בכלל ישליך באופן ישיר על מצבי בריאות או חולי. 
 
סיבות לעצירות 
סיבות תזונתיות:
-חוסר נוזלים במעי הגס – בגלל מחסור בשתייה או עקב שימוש במשלשלים.
הרגלי אכילה שגויים – לעיסה לא יסודית, אכילת יתר או אכילה תכופה מדי, פעילות לאחר הארוחה והיעדר זמנים סדירים לאכילה (וכנ"ל לגבי שעות סדירות לשינה ולהתרוקנות המעיים).
-צריכת קפה, תה וסיגריות שמכילים חומרים אסטרינג'נטים (חומרים בעלי פעילות מכווצת). 
-אכילת מזונות שמייצרים צואה דביקה חסרת נוזלים ותאית – כמו מזונות מהחי ובצקים. הפסולת ממזונות אלו קולטת את הנוזלים שבמעיים ומייבשת אותם. הצואה נדבקת לדפנות המעי וגורמת לאורך זמן להתרחבות המעי ולחוסר פעילות של השרירים הטבעתיים.
-חשיפה לחומרי הדברה בפירות וירקות, חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח. חומרים אלו יוצרים תגובה חומצית במעיים, והתוצאה הינה גירוי וכיווץ של רקמות המעיים.

סיבות מכאניות:
– פעילות מעיים ירודה כתוצאה מחוסר פעילות גופנית, נשימה שטחית, חולשת שרירי המעי, היעדר עצבוב תקין למעיים.


סיבות נפשיות:
–  מתח נפשי – במצב של סטרס לאורך זמן, מערכת העיכול מקבלת אספקת דם ומזון מופחתים. במצב זה נוצרת פסולת, שנובעת מעיכול לקוי, תסיסה וריקבון ששוקעים בדפנות המעי.

–  סיבות פסיכולוגיות כגון שירותים לא נקיים, אין זמן ללכת לשירותים… התאפקות גורמת להתייבשות הצואה ושקיעתה בדפנות המעי.

סיבות נוספות:
–  שימוש בתרופות שונות, כגון: משתנים למיניהם (כמו פוסיד) שמייבשים את המעיים, חומרים מרדימים, תרופות נגד לחץ דם, אנטיביוטיקה ועוד.
–  מתכות רעילות כמו עופרת אלומיניום כספית ונחושת.
–  חוסר במיצי מרה – חומר הסיכה הטבעי של המעיים.
–  סטיות אנדוקריניות כגון תת פעילות של בלוטת התריס, אי ספיקת בלוטת יותרת המוח וכו'.
–  עם העלייה בגיל יורדת תנועתיות המעי.

הטיפול הנטורופתי
הטיפול מחייב גישה אינדיבידואלית תוך לקיחה בחשבון גורמים כגן סדר יום, מצב נפשי, תמונת בריאות כללית, ובעיקר תזונה.כמו כן, מאחר וריריות מערכת העיכול נפגעות לעיתים קרובות במצבי עצירות, נשים דגש על תיקונן בעיקר בעזרת ויטמין A , ובטא קרוטן.

הרגלי אכילה נכונים:
-לעיסה יסודית.
-הפסקה ארוכה בין הארוחות כדי לאפשר השלמת תהליכי עיכול והופעת רעב אמיתי.
-מנוחה לאחר הארוחה (לא שינה) על מנת לאפשר לגוף להפנות אנרגיה ומחזור דם לאיברי העיכול.
-הימנעות מארוחת ערב כבדה ומאוחרת, כדי לאפשר למערכת העיכול לסיים את עיכול וספיגת המזון בלילה וכן הכנת הפסולת להפרשה בבוקר.
-שתיית מים בין הארוחות או לפניהן כדי לא לדלל את מיצי העיכול ולהפריע לפירוק אופטימאלי של המזון.

תזונה נכונה:
-הימנעות ממזון מהחי (לפחות לתקופה מסוימת), מזון מרוסס, חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, בצקים, פחממות ריקות, סוכר לבן, אלכוהול, ירקות יוצרי גזים  (ברוקולי, כרוב, כרובית…), מזון מטוגן, משקאות שמכילים חומצה זרחתית כמו קולה, מזונות מותססים ומוחמצים (חומצה גורמת להתכווצות התאים), צמצום צריכת קפה, תה רגיל וסיגריות.
-הימנעות מחשיפה למתכות כבדות – כמו בישול בסירי אלומיניום, שתיית קפה נטול קפאין (שמכיל אלומיניום), סתימות אמלגם, סיגריות, קניית מאכלים שנמכרים בשולי הכבישים וכו'.
-תוספת חיידקי ביו שמאזנים את פלורת המעי, מעלים את נפח הצואה, מפזרים את הלחץ בגליל הצואה באופן שווה, וכך מעוררים את הפריסטלטיקה (תנועתיות המעי).
-הוספת זרעי פשתן למזון. זרעי פשתן מכילים נוגדי חמצון, יש להם השפעה לקסטיבית (קידום פעולת מעיים), קרמינטיבית (מפחיתת גזים), הם מכילים חלבון איכותי וקל לעיכול ובעלי השפעה אנטי גידולית.
-ניתן להוסיף פסיליום – ½ שעה לפני האוכל, 2 כפיות עם 2 כוסות מים. (לא במצבים דלקתיים).
-אכילת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים שנמצאים בפירות וירקות (בעיקר בקליפה, כך שכדאי להימנע מקילופם, למעט בפתולוגיות מסוימות, כמו דיוורטיקוליטיס, שם נימנע מאכילתם), קטניות ודגנים מלאים. הסיבים תורמים לעיכול ארוך יותר, ספיגה איטית יותר, וכך לתחושת שובע לטווח ארוך. כמו כן, הסיבים משפרים ספיגת מינרלים, סידן וברזל, וגם גורמים להפרשה נמוכה יותר של אינסולין (בהמשך לכתבה הקודמת על סוכרת). יש לשתות הרבה מים במהלך היום.
-אכילת מזונות שמכילים רכיב שנקרא קובלט ומשפר את פעולת המעיים, כגון אצות (לא ביתר פעילות של בלוטת התריס), נבטי אספסת, סלק ועשב חיטה. B12 בצורתו הטבעית מסייע להרגעה ולזירוז פעולת המעיים.

עיקר התזונה צריך להתבסס על פירות וירקות. קיימים מזונות ומוצרים בעלי תכונה ממריצה:

-סלק חי בצורת מיץ או בסלט ירקות. במיץ משלבים גם גבעול סלרי, מלפפון וגזר.
-מולסה מתוקה – כפית או שתיים על קיבה ריקה (עדיף לבחור במוצר נטול גופרית).
-פפיה – על קיבה ריקה. כנ"ל לגבי מלון.
-פירות מיובשים (בשמש) ובמיוחד תאנים ושזיפים מושרים במים במשך הלילה .
-כף שמן זית ולימון שלם סחוט בכוס מים בבוקר על קיבה ריקה (גורם לייצור והפרשת מרה).
-מיץ מעשב חיטה ופטרוזיליה – ¼ כוס לפחות שעה לפני האוכל. המיץ עשיר בכלורופיל 
ואנזימים ובעל השפעה מצוינת על ניקוי המעיים.
-מזונות ריריים – ( לריר יש השפעה חיובית על פעולת המעיים) כגון נבטי חילבה, במיה ודייסת קוואקר.
-מומלץ לערוך מדי פעם צום של יום אחד על בסיס מים או עשב חיטה ולתת לגוף להתנקות.
-מיצי ירקות ופירות לדוגמה: תפוחים ואגסים, גזר וחסה, גזר ותפוח עץ או גזר מלפפון וסלק. 
 
פעילות גופנית נשימה נכונה והרפיה:
-פעילות גופנית -(בעיקר הליכה וריצה) ונשימה נכונה מפעילים את שרירי הבטן והסרעפת, שמסייעים לפעולת פריסטלטיקה (פעולת התכווצות המעיים) טובה. תרגילים מומלצים הם עמידת נר, תרגילי רגליים ובטן כמו "רכיבה על אופניים", כיווץ ושחרור פי הטבעת, ובכלל הפעלת השרירים הטבעתיים (לפי שיטת פאולה).

-הרפיה – הרפיה היא כלל חשוב במלחמה נגד עצירות, שכן המתח הוא אויב גדול למערכת העיכול ומעודד עצירות. ישנן טכניקות רבות להרפיה כגון: אמבטיה חמה (רצוי בשילוב שמנים ספציפיים לעצירות ולרגיעה), מסאג' מרגיע, הדמיה, הרפית האיברים, שינה מוקדמת וטובה, תכנון סדר היום באופן שמונע מתחים מיותרים וכו', וגם פעילות של נשימות.

נשימה נכונה – ובעיקר הקפדה על הוצאת אוויר איטית וארוכה אגב השמעת צליל תססססס..
-עיסוי עצמי – מניחים את שתי הידיים זו על זו ומעסים את הבטן בתנועות סיבוביות בכיוון השעון. אחר כך מצמידים את שני האגודלים זה לזה ומעסים את הבטן מלמעלה כלפי מטה. 
 
-שמירה על הרגלי התפנות נכונים: יש להתפנות ללא דיחוי ברגע שמתעורר צורך טבעי. על פי השעון הביולוגי שעות הבוקר המוקדמות הן שעות אידיאליות להתפנות, והמצב הטוב ביותר הוא התפנות אחרי כל ארוחה גדולה.

המלצות נוספות:
• אמבט ישיבה קר וחם לסירוגין – לשבת באמבט קטן או גיגית של מים חמים במשך 3 דקות (רק האגן והבטן במים) ואז לעבור לאמבט של מים קרים למשך 1-3 דקות. 
  להתנגב היטב, ללבוש בגדים חמים ולשכב כמה דקות. טיפול זה עוזר לבעיות עיכול, הטמעת מזון ולסילוק פסולת מהגוף.
• בקבוק מים חמים – אפשר להיעזר בבקבוק או קומפרס שאותו מניחים על הבטן התחתונה למשך חצי שעה ביום. יש לכך השפעה טובה ומרגיעה על הבטן.
• לעצירות כרונית ניתן לשתות 1/4 כוס אלוורה פעמיים ביום, בבוקר לפני הארוחה ובערב לפני השינה. יש להקפיד על זמן ארוך של כשעתיים לפני שתיית מיץ האלוורה על מנת לא להפריע לתהליכי עיכול. כמו כן מיץ האלוורה הוא אנטי דלקתי.

שמנים ארומתיים
-לעצירות כתוצאה מלקיחת תרופות – 1 כפית שמן פשתן, לבלוע בעזרת כוס מים. 
-לעצירות בהיריון – שמן טאנג'רין.
-שמן רוזמרין – מעולה לעידוד תנועת מעיים.
-שמן פנל (שומר) – מומלץ לבעיות עצירות ועוזר לסלק עודפי ריר מהמעיים. שמן זה מעורר את פעילות מערכת העיכול, מעודד את תנועתיות המעיים ומאזן תיאבון.
-מזליפים לתוך שמן זרעי ענבים או שומשום – שמן קמפור או תפוז. מעסים את הבטן, פעולה המשפרת את הזרימה, מנקה ומעודדת תנועתיות במעי.
-עצירות בילדים – 15-20 תנועות סיבוביות סביב הטבור בעזרת פרק כף היד, 2-3 פעמים ביום. את העיסוי רצוי לעשות כאשר הילד נינוח, לא עייף, לא רעב ולא לאחר האוכל. להקפיד שידי המעסה לא תהיינה קרות. אפשר לעשות את העיסוי עם או בלי שמנים, וכמובן עם שפע אהבה ורצון טוב.

יש להתייעץ על דרכי הלקיחה, המינון ולהתאים באופן אישי על מנת להימנע מנזקים. 


רפלקסולוגיה
בעת הטיפול הרפלקסולוגי אנו שמים דגש על פעולת ניקוי המעיים תוך התעכבות על עיקולי המעיים, הרגעה ותרגיל נשימות דרך נקודה שנמצאת במרכז הסרעפת (שנקראת סולר פלקסוס), דגש על עמוד שדרה מותני ומטה, חלחולת ופי טבעת, איזון הורמונאלי עם דגש על בלוטת התריס וההיפופיזה (בלוטת יותרת המוח), וכמובן חשובה ביותר עבודה של ניקוי הכבד, מכיוון שהוא מכיל הרבה רעלים. שילוב של צמחי מרפא יוביל לתוצאות טובות.
 
צמחי מרפא
בעת התאמת פורמולת צמחי מרפא יש לקחת בחשבון גורמים נוספים כגון גזים, צרבות, תולעים, כיב קיבה, בחילות, רגישויות למיניהן, פעילות נמוכה של בלוטת המגן ועוד..
– צמחים טובים לטיפול בעצירות יכולים להיות TARAXACUM RADIX, JUGLANS, GLYCYRHIZA ,ZINGIBER
– לטיפוס עצבני ומתוח ניתן להוסיף ESCHOLZIA
– בתת פעילות של בלוטת התריס נוסיף FUCUS.


מאמרים קשורים

Back to top button