פרחי באך

טיפול בתינוקות וילדים בעזרת פרחי באך

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, לילך גפרט
פרחי באך מהווים שיטת טיפול בטוחה ביותר לכל גיל, החל בלידה וכלה בזקנה.

פרחי באך מהווים שיטת טיפול בטוחה ביותר לכל גיל, החל בלידה וכלה בזקנה. אין כל סכנה בשימוש בפרחי באך, אבל הטיפול בילדים שונה מן הטיפול במבוגרים, ובהמשך אסקור את שלבי ההתפתחות השונים של הילד.

הטיפול בילדים באופן כללי צריך להיות מתון יותר מהטיפול במבוגרים וחייבים להתחשב בגורם משמעותי ביותר, ההורים. בדרך כלל כשילד מגיע לטיפול בפרחי באך חשוב מאוד לבחון את מערכת היחסים שלו עם הוריו או עם אדם אחר אשר משמעותי עבורו ולוקח חלק בגידולו. ההורה חייב להיות נוכח ומשתף פעולה בכל הנוגע בטיפול בילד, ופעמים רבות אף לקחת חלק פעיל ולהיות מטופל בעצמו.


מבחינת הרפואה משלימה, הילדות נמשכת עד לסוף ההתבגרות המינית, ומבחינת החוק ילד חשב ככזה עד הגיעו לגיל 18. כאשר אנו באים לטפל בילד, חשוב לבחון את מערכות היחסים שיש לו עם סביבתו (לרבות הוריו), וכמובן לזהות מצוקות שונו על ידי אבחון השלב ההתפתחותי בו נמצא הילד.

על פי הרפואה המשלימה, הילדות נחלקת למספר שלבים. אספר בקצרה על כל אחד משלבי ההתפתחות בילדות, ואביא דוגמאות של תמציות רווחות הניתנות בשלבים השונים של התבגרות הילד.. התמציות המצוינות בכל שלב ושלב אינן בהכרח מתאימות לכל אחד ולפעמים מתאימות לילדים (או למבוגרים) בעלי תופעות אחרות, אבל כאן אביא סקירה של תופעות שכיחות.

השלב הראשון: גילאי 0-3
שלב זה מאופיין בהתפתחות מואצת וצמיחה מוגברת. התינוק הופך לאדם, מתחיל לתפקד, כל מערכות הגוף מתרגלות לעולם החדש, ועל כן נראה פעמים רבות בעיות בעיכול המזון או בעיות מערכת חיסון, שכן כל הגוף למעשה נמצא ב"הרצה", תקופת הסתגלות לעולם. במהלך השלב הזה נראה שהתינוק משתנה כמעט מדי יום, פועל ומפתח מיומנויות חדשות (ישיבה, זחילה, עמידה ועוד).

רוב האסכולות הפסיכולוגיות מאפיינות את השלב הראשון בילדות.

תמצית מתאימות:
WALNUT – עוזרת במעבר ובכניסה לעולמינו

SOB – עוזרת בהתמודדות עם טראומת הלידה, גם עבור התינוק וגם עבור האם

OLIVE – עוזרת לבעיות שינה ועייפות, גם עבור ההורים וגם עבור

השלב השני: גילאי 3-6
זהו גיל החברות (סוציאליזציה). הילד מתחיל לחפש את קבוצת השווים, קבוצת בני גילו וליצור אינטראקציות שונות. זהו גיל אידיאלי עבור ילד להיכנס למסגרת מסודרת כמו גן ילדים. זהו גיל שבו חשוב לילד להתחכך עם בני גילו על מנת לחוש במקומו בחברה. בגיל הזה ההתפתחות הרגשית מואצת ביותר, ומופיעות בדרך כלל הבעות אהבה והיקשרויות ראשוניות רבות.

תמציות מתאימות:
MIMULUS – במידה והילד מגלה פחד מהסביבה החדשה

WALNUT – במידה ולילד קשה להסתגל לסביבה החדשה, והוא מגלה קושי בהתנתקות מהבית או מההורים


השלב השלישי: גילאי 6-9
זהו גיל ההתפתחות המוטורית המואצת. זהו הגיל שבו הבסיס המוטורי הגיע לבשלות, הילד מתחיל ללכת לחוגים שונים ופעילויות שונות: תנועה, ספורט, ריקוד ועוד. הביטוי המוטורי חשוב מאוד בגיל הזה, כאשר בגיל תשע בדרך כלל נפסקת הפעילות המוטורית, ועד אז אמור הילד לרכוש את כל המיומנויות המוטוריות הבסיסיות. ההתפתחות בדרך כלל נובעת מהחוגים והפעילויות שהילד משתתף בהם.

תמציות מתאימות:
WALNUT – על מנת לאפשר לילד לחוות את השינויים בחייו ביתר קלות, בין היתר הכניסה לבית הספר.

HORNBEAN – על מנת לתת דחיפה לילד שאין לו חשק להתקדם בתהליך. תמצית HORNBEAM מהווה מעין "סטאטר", שעוזר לנו להתחיל דברים חדשים, זו תמצית שעוזרת לנו לקום בבוקר ונותנת לנו את הכוח להתחיל דברים חדשים.

השלב הרביעי: גילאי 9-12
זהו גיל ההתפתחות הקוגניטיבית. ההתפתחות האישית של האדם ובעיקר הקוגניטיבית על מיומנויותיה הבסיסיות נרכשת בגילאים אלו. בתרבויות קדומות היו נוהגים בגיל הזה לתעד את כל הגיגיהם של המתבגרים, על מנת לראות האם בעתיד יגשימו את רצונותיהם. פעמים רבות מתאפשרת למידה גם בהמשך ההתפתחות, אך בגילאים אלו הקליטה בשיאה. זהו גיל אידאלי ללמוד למשל שפות נוספות, שכן ההבנה הקוגניטיבית מחודדת מאוד.

תמציות מתאימות:
CHESTNUT BUD – במידה והילד מגלה קושי בלמידה או חוזר על טעויות שוב ושוב.

WILD OAT – במידה ובילד מגלה קושי בריכוז

VERVAUN – להפרעות קשב וריכוז*

IMPATIENS – להפרעות קשב וריכוז*

* בכל הנוגע להפרעות קשב וריכוז, הטיפול מורכב מאוד ומבוסס על מספר תמציות בתוספת טיפול מגע תומך. התמציות המומלצות פה הן תמציות כלליות אשר עוזרות באיזון ההפרעה.

השלב החמישי: גילאי 12-18
זהו השלב הרגשי. המתבגר מגלה מצד אחד את השימוש באינסטינקטים ומצד שני את השימוש בעקרונות. זהו שלב שבסופו מתגייס המתבגר לצבא בארץ. זהו גיל תנועות הנוער, ההתפרעות, פריצת הגבולות ובנייתם מחדש, וקיימת אנרגיה מיוחדת, אם כי מבולבלת, אשר מאפשרת את ההתמודדות עם השלב הזה שנקרא "גיל ההתבגרות". זהו שלב רגשי מאוד, אמוציונלי ומעלה בסערות. גיל ההתבגרות הוא שלב מסובך, תקופת מעבר שקשה גם למתבגר וגם לסביבתו.

תמציות מתאימות:
WALNUT – על מנת לאזן את רגישות היתר המלווה את המתבגר בשלב אמוציונאלי זה.

HOLLY – למתבגר במלא בכעסים ובתחושות שליליות כלפי הסביבה וכלי עצמו.

CHICORY – למתבגר אשר חש בודד ולא מסוגל לאהוב את עצמו. התמצית טובה מאוד גם למתבגרות אשר אינן מוכנות לקבל באהבה את גופן, וכן להפרעות אכילה (אנורקסיה, בולימיה).

לסיכום, לכל שלב בהתפתחות הילד תופעות שונות, כאשר על פי רוב התופעות הן חלק מההתפתחות הטבעית וכלל אין צורך בטיפול. פרחי באך יעזרו כאשר יש חוסר איזון אשר מפריע בהתפתחותו של הילד, ואז הטיפול שיינתן יעזור לאתר את המחסום ולטפל בו, כאשר הטיפול הראשוני הטוב ביותר הוא להעניק לילד הרבה חום, אהבה וקבלה אינסופית.


מאמרים קשורים

Back to top button