צמחי מרפא

צמחי מרפא – מבוא לצמחי מרפא מערביים וסיניים

מאת: פורטל אלטרנטיבלי
צמחי מרפא הם כלי רפואי עתיק ביותר שבשירות האדם ומהווים בסיס לרפואה המודרנית. כיצד צמחי מרפא יכולים לעזור לנו, לעיתים יותר מתרופות…

צמחי מרפא הם הכלי הרפואי העתיק ביותר שבשירות האדם ומהווים בסיס לרפואה המודרנית. כמעט כל תרבות מסורתית השתמשה בצמחי מרפא, והידע עבר מדור לדור ומשבט לשבט, הצטבר והתבסס. חלק גדול מהידע תועד, וכך עברו אלינו ממצאי אינספור "ניסויים רפואיים" שארכו אלפי שנים, בהם נבדקו פעילויות רפואיות, מינונים ותופעות לוואי אפשריות. ולכן, הודות לניסיון הממושך, נדיר שצמחי מרפא מתגלים לפתע כבעלי פוטנציאל שלילי.

ולא על המסורת לבדה… צמחי מרפא ניתנים להבנה ברמה של חומרים פעילים, ולכן נחקרים ומובנים גם ברמה המדעית. ואכן, מכל תחומי הרפואה המשלימה, רפואת הצמחים היא הנחקרת ביותר. המחקר מאשר, מגדיל וגם מאתגר את הידע המסורתי, ויוצר אינטגרציה רבת עוצמה בין מדע למסורת.


אולם, זו אינה רפואה של חומר פעיל אחד. הצמח הוא מעבדה למאות חומרים, ופעילותו הרפואית מתאפשרת הודות לשילובם. כך לדוגמה, הצמח הנחקר ביותר בעולם- אכינציאה, הוכח כממריץ את מערכת החיסון האנושית. כשניסו לבודד חומר פעיל, גילו שורה של חומרים אשר לכל אחד פעילות נפרדת של המרצת חיסון. אולם את הפעילות שרואים בקליניקה ובמחקרים – מקבלים רק מהצמח השלם!

חשוב להבין, המרצת חיסון היא פעילות יעילה כמעט בכל מחלה זיהומית! פעילות זו ואחרות נעדרות מהרפואה המודרנית, ואנו לומדים שצמחים יכולים לסייע גם במצבים בהם הטיפול התרופתי אינו נותן מענה, כמו לדוגמה במחלת ה"אין מה לעשות"- שפעת…

סיפור נוסף… אספירין זו התרופה הנמכרת ביותר בעולם (בעיקר כנוגדת קרישה). מקור החומר הפעיל שלה הוא בצמח ספיראה (פיליפנדולה). חומר זה בתרופה גורם לתופעת לוואי נפוצה: הגברת חומציות הקיבה ויצירת כיבים (אולקוס). החומר נמצא גם בצמח, ולכן פעילותו הרפואית דומה לאספירין (אם כי מתונה יותר). אך באורח פלא, אינו גורם לתופעות הלוואי המוזכרות, ואף מטפל ביעילות ב… בצרבות וכיבי קיבה! זוהי דוגמה לריפוי השלם של הצמח – חומרים פעילים חוברים יחד ליצירת השפעה מאוזנת ונטולת תופעות לוואי. וכך מוסבר מדוע תופעות הלוואי בצמחי מרפא נדירות בהשוואה לרפואה המודרנית.


דוגמה נוספת למורכבות הריפוי בצמחים נותן הצמח "שיח אברהם" המצוי בארצנו. הצמח מאזן הורמונאלי במלוא מובן המילה. נסתכל על פרולקטין- הורמון המופרש מהמוח ומגביר ייצור חלב אם, ומתוך "התחשבות" אבולוציונית באם המיניקה – גם מעכב מחזור חודשי ופוריות בנשים. אך מעניין: במצבי עודף פרולקטין, הצמח מסייע להוריד את רמתו וכך מסדיר מחזור ומגביר פוריות. אך במצבי חוסר פרולקטין המתבטא בחוסר חלב אם, הצמח דווקא מגביר את ייצור החלב, כנראה ע"י העלאת רמות הפרולקטין.

וזה המקום לשאול, בצורה הכי ילדותית ותמימה: "איך הוא יודע מה הכיוון הנכון לאיזון"? אז למרות מחקר מדעי עשיר בנושא- התשובה היא: "לא באמת יודעים". וזה יופי! זה משאיר קצת מקום לענווה בעולם שבו לכול יש תשובה…

רפואת צמחים היא רפואה שלמה בבסיסה! ניתן אם כך להבין, שלמרות השפה המשותפת עם המחקר המודרני, צמחים מדברים גם שפה אחרת. שפה שהתקיימה עוד בטרם גילה האדם את הדרך המדעית. ניסוי ותהייה והתבוננות בבע"ח היו בהחלט אמצעי לימוד חשוב, אך ודאי שלא היחיד. הבנת סגולות ריפוי של צמחים בקרב השאמנים ואנשי הרפואה נעשתה גם בדרכים על-חושיות. יש שיכנו זאת אינטואיציה; יש שְיכנו זאת תקשור; ויש שיגידו שהם "פשוט ידעו"- כי הם היו מחוברים לסביבתם כמו בעלי החיים; וכמוהם זיהו את התרופות, את המזונות ואת הרעלים.

כך או כך,סגולות יקרות ערך אלה מהוות מרפא אמיתי, שורשי ומקיף לבעיות רפואיות רבות, גם כאלה שהרפואה המודרנית עדיין מתקשה לרפא.


מאמרים קשורים

Back to top button