קוסמטיקה טבעית

הטיפול בגוף ובעור יבש בעונה הקרה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, שלומית רייזמן-ברהום
בחורף הרוח מיבשת את העור, והקור בנוסף לייבוש גם גורם לכל הסירקולציה להיות מופנית יותר כלפי פנים הגוף, לצורך חימומו, וכך פחות הזנה מגיעה אל העור המיובש.

באיור וודה מיישמים את עקרון ההיפוך, ז"א שניתן לגוף חומרים שהם הפוכים לקור וליובש המגיעים מבחוץ, אלו השולטים בתקופת החורף בטבע ובנו כחלק בלתי נפרד ממנו. כך שאנו צריכים להגן על עצמנו עם לחות, שמן וחום. לחות אנו יודעים שחשוב לשתות בקיץ יותר מים, כי השמש והחום מייבשים אותנו, אך בחורף פחות מודעים להתייבשות הגוף, במיוחד החום מהמחממים למיניהם, המייבשים אף הם. אנו חייבים להקפיד על שתייה מרובה גם בחורף. נגלה שקשה יותר בחורף להביא את עצמנו לשתייה כמו בקיץ, אך חשיבות השתייה רבה במיוחד ומים חמימים או בטמפרטורת חדר (ולא קרים) יעזרו לגוף וליובש. לעזרה ולשיפור העיכול מומלצת תזונה מבושלת חמה שמכילה מזונות המחממים את הגוף. סלטים קרים, לדוגמא, יביאו לתוצאה הפוכה, אלו יתאימו יותר לימי הקיץ החמים. הטיפ הנ"ל מיועד לבריאות ולשיפור מראה העור בחורף, אך יש רווח נוסף, שתייה זו יוצרת גם תהליך שיעזור לנקות את הגוף מהרעלים המצטברים בגופנו מסיבות שונות.  

האיור וודה מתארת את הרעלים כשאריות של חומר לא מעוכל, ששוקע ונשאר במעיים, כך שאם איננו מעכלים את מזוננו כראוי ולא נפטרים מהפסולת כראוי, משקעים אלו יתקעו, יגיעו לרקמות ולתאים ויתרמו להפרעות ולהזדקנות מוקדמת של העור והגוף. בעצם מדובר על פסולת מולקולארית שמצטברת בתאים ואשר בולמת, מדכאת ומונעת מטבוליזם טוב בתא. ובנוסף, בעונת החורף, העור, במובן מסוים, "נסגר". הנקבוביות נסגרות, מנסות להחזיק את החום בפנים, מה שיכול אף הוא להשאיר את הרעלים בפנים. הדבר הפשוט והזמין ביותר שאנו יכולים לעשות כדי לנקות את הגוף ממשקעים אלו, הוא, בין היתר, שתיית מים חמים לאורך היום. השתייה האידיאלית היא להביא את המים לרתיחה, לקרר מעט, לטמפ' חמימה ונוחה לשתייה ולשים אותם בתרמוס שילווה אותנו לכל אורך היום, מדי פעם למזוג 1/2-1 כוס מים ולשתות. למרות שלכאורה, נראה הדבר פשוט מדי ולא מושך או משכנע דיו, לאחר כמה ימי שתייה, תורגש השפעתו בבירור, וההרגשה תשתפר. היובש יכול גם להפריע ולהאט את סילוק ההפרשות מהגוף, כך ששתיית המים החמים בחורף, יכולה לעזור גם לניקוי המעיים בבוקר. הדרך המומלצת לעשות זאת היא, כשקמים להרתיח מים ולשתות 1-2 כוסות (בדקו מה מתאים לכם) בתוספת ג'ינג'ר טרי ומיץ לימון טרי על קיבה ריקה. יעזור לשיפור היציאה וסילוק הפסולת מהגוף, וגם להחזרת הלחות אליו, לאחר שנת הלילה. 


השמן: 
האביאנגה – העיסוי האיורוודי המוכר והאהוב עם שמן שומשום חם, הוא למעשה טכניקה שגורמת לעור ולכל שאר האיברים בגוף להרגיש ברי-מזל. האביאנגה מביאה בריאות וגורמת לעור לבהוק ומונעת את הצורך בקרמים למיניהם. עיסוי זה הוא גם עצמי ונעשה ע"י מריחת שמן חמים על כל הגוף, והחדרתו פנימה באופן שיטתי. עדיף שהעיסוי יעשה לפני המקלחת או האמבטיה בבוקר ואם לא מספיקים בבוקר, טובה כל שעה אחרת ביום. אין צורך בשימוש בסבון לאחר העיסוי, השמן ינקה ויחטא את העור וסבון יידרש למקומות המפרישים בלבד. עיסוי זה הינו דרך אידיאלית להגביר את סילוק הרעלים מהעור והרקמות ולשפר את סירקולציות הדם בגוף. שמן השומשום החמים אף מזין והזנה זו תגיע עד לעצמות ותזין גם אותן, בתנאי שישהה על הגוף לפחות 5-10 דק', ובנוסף, עיסוי זה ירגיע את הרגשת היובש, הלאות והשחיקה שמורגשים בעור ובגוף, בייחוד לאחר שנת לילה לא מספקת, או כשעסוקים ומתרוצצים במשך היום. כך שהאביאנגה היא סיכה שאנו עושים לגוף. טיפול זה הוא שגרתי באיורוודה ומאוד מומלץ, השיפור במראה העור ובהרגשה הוא מיידי. שימון הגוף מגמיש אותו, מחזק את מערכת העצבים, מפזר חום, תומך ומגביר את תנגודת הגוף. שמן השומשום מעודן ודק ומגיע עד למחזור הדם ולכל מערכות הגוף. "כפי ששק עור שלא ישומן יתייבש ויסדוק, כך גם אנו צריכים לשמן עצמנו באופן שגרתי" (מתוך: צ'אראקה סמהיטה 600 לפנה"ס). 

חשוב לשמן את הגוף והעור גם מבפנים. אנו צריכים בחורף קצת יותר קלוריות כדי להישאר מחוממים, בייחוד עם השמנים הטובים, אלו העשירים באומגה 3 ושמנים טובים אחרים כמו שקדים, זרעי חמניות ודלעת, זרעי שומשום וטחינה, זרעי פשתן, פירות כמו קוקוס, אבוקדו. שמן זית טוב וגהי יהיו טובים. ירקות עליים ירוקים יעזרו לטהר את הכבד ואת העור, שקשורים זה לזה. 

והחום:
כמובן שחשוב לשמור על חום הגוף כשנמצאים בחוץ, חשוב לחיסוניות של הגוף ולהגנה על העור מהקור המכווץ והמייבש… יצירת חום מתוך הגוף, מבפנים, חשובה אף היא לשמירה על העור, כמו למשל הליכה נמרצת, התעמלות ויוגה, פעילות המגבירה את הסירקולציה וגם ואת החום הפנימי. רצוי שהפעילות הפיזית תיעשה באופן קבוע. בכלל, חשיבות הפעילות הגופנית היא גדולה ביותר, גופנו אמור להיות פעיל. גם אם נצרוך מזון אורגני, צמחים וויטמינים, דברים שטובים לגופנו ונפשנו, אך נשב כל היום, מול מסך המחשב, הטלביזיה, או במכונית, עלולה בריאותנו להיפגע. לאלו הסובלים מבעיות שונות בעונת החורף, בעקבות היובש, כשהעור מתחיל להיסדק, בכפות רגליים ובקצות האצבעות, בנוסף לעצות הנ"ל, תעזור מריחת גהי או שמן שומשום/זית על המקום. חשוב במיוחד להוסיף עוד לחות לבית, קיטור של אדים (ממכשיר אדים) יהיה הטוב ביותר, ניתן גם לשים סיר עם מים בחדר. *לאנשים הסובלים מפריחות, פסוריאזיס וכד' מומלץ להשתמש בשמן קוקוס.  ** לנשים – יש להימנע מעיסוי הגוף כולו בימי המחזור החודשי. כמו כן, חשוב לציין כי העיסוי אינו מומלץ בזמן מחלה או כשהתפתחה כבר בעיה במערכת הנשימה כמו שיעול וכד'.


מסיכת פנים להכנה ביתית ליום/לילה מרכיבים:
שמן שומשום/שמנת/יוגורט – 1 כף
דבש – כפית
כורכום – 1/3, 1/4 כפית – להתחיל עם מעט
מיץ לימון – כפית / כף

הכנה:

לערבב היטב את כל החומרים, כשמוכן, למרוח על הפנים. 
אחרי שמתייבש, אפשר להוסיף עוד שכבה. אם מדי נוזלי, אפשר להוסיף דבש או לשים במקרר ל 1/2 שעה, שיתמצק (מתאים יותר לימי הקיץ) אפשר לישון עם המסכה, אפשר גם להשאיר על הפנים עד שמתייבש + עוד שעה או יותר ולשטוף.  כששוטפים, להתחיל עם מעט מים ולשפשף בעדינות – כמו פילינג ואז לשטוף היטב.

הערה: מאמר זה נועד לספק מידע כללי בלבד. בכל בעיה רפואית מומלץ להתייעץ עם הרופא המתאים.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על שלומית רייזמן – ברהום.


מאמרים קשורים

Back to top button