הריון ולידהרפואה משלימהרפואה סינית

טיפולי רפואה סינית לפוריות אצל נשים

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, אוריה עזאני
מהי נקודת המבט של הרפואה המשלימה על אי פריון בנשים? ומה נקודת המבט של הרפואה הסינית בנושא?

אי פריון בנשים הפך להיות תופעה נפוצה בעולם המערבי. טיפולי רפואה סינית יכולים לסייע לטיפול בפוריות נשים. במאמר הנ"ל לא אסקור את הסיבות הנפוצות לבעיה זו לפי הרפואה המערבית, אלא דווקא אדגיש את ההסתכלות של הרפואה המשלימה ושל הרפואה הסינית בפרט: דיקור סיני וצמחי מרפא בנושא אי פריון בנשים, וכיצד ניתן לטפל בבעיה זו.

ראשית אתחיל ואדגיש כי לא מדובר כלל בבעיה אלא במצב, מצב פיזי או מצב נפשי, וכל מצב ניתן לשנות. אישה לפי הראיה של הרפואה הסינית היא יין Yin כלומר חומר מסה, בהשוואה לגבר.

הרחם שנקרא בסינית: Bao במשמעות מעטפת, תפקידו העיקרי הוא לשמש בית הארחה, מעטפת לעובר. שם נרדף לרחם בסינית הוא: היכל הילד. שם זה מציין את החשיבות העליונה שהסינים העניקו לרחם.

הרחם כמקום שמכיל, כמקום שהוא למעשה חלל ריק שממתין להתמלא, דואג באופן טבעי לספק לעצמו הזנה טובה של דם וצ'י. דם טוב יתבטא בדימום וויסתי שנמשך עד שבוע ימים, לא דימום מועט, ושהצבע יהיה אדום לא כהה מידיי ולא עם הרבה גושים.

מהם הסיבות שיכולות למנוע כניסה להריון או אי פריון בנשים ע"פ הזווית ראיה של הרפואה הסינית והרפואה המשלימה, וכיצד יכולה רפואה הסינית והדיקור סיני בפרט לעזור במצב זה לנשים שרוצות להרות טבעי או שעוברות טיפולי פוריות?

1.האם האישה סובלת ממחסור בדם? זוהי שאלה חשובה בהסתכלות של הרפואה הסינית. הרחם זקוק לדם עשיר ובאיכות טובה על מנת להזין את התינוק, חוסר דם יכול להעיד על מערכת עיכול שלא מתפקדת היטב שיש ספיגה לקויה של ויטמינים ומינרלים מהמזון או בשפת הרפואה הסינית מערכת העיכול לא מצליחה להפוך מזון לדם.

במצב כזה יש לתמוך במערכת העיכול לא רק דרך דיקור סיני אלא גם דרך תזונה נבונה שבונה דם. ברגע שיש מספיק דם שמגיע לרחם תהיה התעברות. סימנים לחוסר דם: דימום וסתי מועט, פנים חיוורות, עייפות, ציפורניים שבירות, נשירת שיער, נימול בגפיים, דפיקות לב, לשון חיוורת.

חשוב לציין חוסר דם ברפואה סינית אינו חייב להקביל לחוסר דם לפי הרפואה המערבית במשמעות של מחסור בברזל או B12 .

2.שמירה על טמפרטורה חמה באזור הרחם / בטן תחתונה – הרחם אוהב חום, טמפרטורה נעימה שתעזור ליצירה הנעה ושגשוג של דם. לפי הרפואה הסינית קור נוטה לפלוש לתוך האיברים הפנימיים בעיקר מערכת עיכול ורחם, לכן על כל אישה לשמור על אזור הבטן התחתונה ואזור הרחם בפרט כל הזמן חם. קור שחדר לאזור זה יגרום להאטת התנועה ואף להקפאה, הדם לא יוכל לנוע ותיווצר חסימה מקומית.

חשוב לחמם את המקום במוקסה, צמח סיני, וגם לדקור מקומית להניע חסימות, מהמטופלת יש לבקש לא ללבוש חולצות בטן שחושפות את הבטן התחתונה, ולא לאכל מזון קר. סימפטומים אפשריים: תחושת קור מקומית, כאבי בטן מכווצים שמקולים בחום, הפרשות ווגינאליות לבנות שקופות, עייפות וחיוורון.

3.צמחים מחזקי דם ותומכים ברחם ובמערכת ההורמונאלית – אם הבעיה הורמונאלית ע"פ הרפואה המערבית, ישנם צמחים שמחזקים את המערכת ההורמונאלית, ומעוררים אותה לפעול. יש צמחים שמחזקים דם ויש צמחים שמעודדים ביוץ. כל הכוונה לתמוך במערכות הגוף.

שימוש בהורמונים לא תמיד פותר את החוסר איזון, מגיעות אלי נשים שמשתמשות בהורמונים לעיבוי רירית הרחם, ובכל זאת הרירית לא מתעבה, מדוע? כי חסר משהו אנרגטי. יש להבין הורמונים סינטטיים הם שולטים במחזור הוויסתי הנשי, לאישה ולגוף האישה אין שליטה טבעית, ואם ההורמונים לא מצליחים לעבות רירית רחם, סביר להניח שהשורש נעוץ במקום עמוק יותר, שאליהם ההורמונים הסינטטיים לא מגיעים, המקום הזה הוא המקום האנרגטי שהרפואה הסינית מתמחה בו. בראיה האנרגטית של הרפואה הסינית יש להתבונן גם במרידיאנים המיוחדים.

4. המרידיאנים המיוחדים והפריון הנשי – ע"פ הרפואה הסינית ישנם מרידיאנים שחוצים את הגוף, אלו תעלות אנרגיה, ישנם מרידאנים מיוחדים שהם מרידיאנים עמוקים וקדומים שיש לטפל בהם בבעיות פריון ושמותיהם: Chong, Cv, Yin-Yang Qiao, Yin wei  אלו מרידאנים חשובים שאחראים על פריון יצירת דם/עיבוי רירית הרחם, ומחזוריות ויסתית כולל ביוץ.רוב החסימות ברמת הפריון מתבטאות דרך אי תפקוד של מרידיאנים אלו.

5.צלקת מקומית – צלקות מקומיות בבטן תחתונה אצל נשים יכולות להיות חסם לכניסה להריון מאחר והצלקת כגון: ניתוח להוצאת ציסטה, ניתוח קיסרי או כל ניתוח אחר חותך מרידיאנים האחראים לעיבור.

עד שלא תתוקן הזרימה המקומית, המרידיאן שהוא כמו תעלה או כביש, יהיה תקוע ויגרום לפקק ולא ישחרר תנועה של צ'י ודם לרחם. במצב כזה יש להשתמש בדיקור מקומי לפתוח את הפקק, העיבור ותהליך המחזור הוסתי יסתדר מעצמו.

6.גדילה רוחנית – ישנן נשים שע"פ בדיקות מעבדה הכול תקין אצלן וגם אצל הבן זוג ובכל זאת אין עיבור. ברוב הפעמים נשים אלו זקוקות לגדילה רוחנית אנרגטית ותו לא, לעיתים יזדקקו לשלב את הטיפול האנרגטי רוחני עם דיקור סיני, וההיריון יופיע.

החסימה הרוחנית אנרגטית יכולה להגיע מגורמים שונים: מטראומה מינית, טראומה מקומית, לחץ חברתי להבאת ילד לעולם כשהתודעה לא בטוחה בזה, מערכת יחסים  ישנה שיש לשחרר למרות שאנו במערכת יחסים חדשה, איזון שתי אונות המוח ועוד…

הרפואה הסינית בהיותה רפואה הוליסטית שמשלבת גוף ונפש יכולה לעזור גם בנושא הרגשי למשל: הרגעת הנפש, חיזוק האנרגיה הפיזית שמשפיעה על האנרגיה הרגשית ועוד…

7.שימוש בפרחי באך – פרחי באך הם אחד מנפלאות הבריאה, הם עוזרים לאדם להדהד עם היקום. ניתן לשלב את הפרחים בזמן הטיפולים, ההיריון, הלידה, ואחרי הלידה. מגיעות אלי נשים שדימוי הגוף שלהן נמוך, הגוף הוא רק מכונה, דוקרים אותו, מלעיטים אותו בהורמונים, מגרדים את הרחם כדי לגרום לשגשוג הרחם, שואבים ביציות ורוב הטיפולים כואבים ופולשניים, אין אינטימיות המתבקשת בתהליך של הפיכת אישה לאם.

פרחי באך יכולים לשחרר את הטראומה שהגוף/נפש והאישה חווים, ליצור אחדות במקום ניתוק, הגוף הוא לא רק כלי אלא הוא מהות, לעזור לחזק את הביטחון העצמי, לעיתים האישה רוצה לוותר ולהרים ידיים פרחי באך יכולים לחזק אותה מנטאלית.

8.חיבור האישה למהות הנשית – האזור של הרחם הוא אזור נשי מדהים, הוא החיים בהתהוותם, נשים רבות עם או בלי בעיות פריון יוצרות נתק רגשי עם רחם, הן הופכות את כל אזור הבטן למקום שמתעלמים ממנו, לשם דוחפים כלים קרים או מכשירים חדים, לאזור הבטן מזריקים הורמונים שיוצרים סימנים כחולים וחורים.

לנשים אלו קודם כל אני ממליצה להתחבר לגוף ולרחם, לעשות עיסוי מקומי עם שמן שקדים, ולדבר לרחם, גם הרחם כאיבר מרגיש פגוע. תוך כדי העיסוי יש לדבר לרחם ולהגיד לו שהוא מדהים ויפה ושאני אוהבת אותו, ושאני שמחה שהוא שלי, שאני תומכת בפעילות שלו בכל דרך אפשרית אם זה בתרופות מערביות או בדיקור סיני אורה סומא או פרחי באך, שהרחם הוא יופי הבריאה. הסינים אומרים : The mind leads the Qi כלומר התודעה מוליכה את הצ'י, את האנרגיה, ובמקרה הזה היא מוליכה את התודעה הבריאה אל הרחם.


מאמרים קשורים

Back to top button