כאבי צוואר, גב עליון.

כאבי צוואר, גב עליון.






כאבים באזור הצוואר והגב העליון הינם שכיחים ביותר כיום, מרבית האנשים נמצאים שעות רבות בתנוחה סטטית מול מסך מחשב תחת לחץ וסטרס מתמשך.

כאבים באזור הצוואר והגב העליון הינם שכיחים ביותר כיום, מרבית האנשים נמצאים שעות רבות בתנוחה סטטית מול מסך מחשב תחת לחץ וסטרס מתמשך. בחלק מהמקרים יתלוו אליהם סימנים נוספים: כאבים בשכמות, בכתפיים או בגב התחתון, כאב ונימול לאורך הזרוע, סחרחורות, צלצולים באוזניים, כאבי ראש, בעיות שינה, עיכול לא סדיר ועוד. יש קשר ברור בין תדירות ועוצמת הכאבים למתח רגשי ולחץ.

הצוואר בנוי משבע חוליות, והאחרונה, האטלס תומכת ומחזיקה את הראש. לאזור הצוואר העליון יש תנועתיות רבה באופן יחסי לעמוד השדרה הוא מאפשר תנועה ימינה ושמאלה ואילו איזור הצוואר התחתון מאפשר תנועה מעלה ומטה. הגידים והרצועות באזור משפיעים על מידת הגמישות ועל טווח התנועה של הצוואר.
חשוב לבצע בדיקות הדמיה כמו רנטגן או MRI ולהיבדק ע"י  אורטופד טרם ההגעה לטיפול כדי לשלול בעיות חמורות יותר כמו:

שחיקה בסחוסי הצוואר, בלט או פריצת דיסק צווארית:
נהיגה ממושכת, צפייה במסך מחשב או טלוויזיה במנח לא נכון, גיל מבוגר ותהליכים ניווניים בעמוד השדרה ייגרמו ללחץ של החוליות על הדיסק המפריד ביניהם. הדיסק עשוי מחומר דמוי ג'ל שתחום בטבעת סיבית ועמידה יותר, עם הזמן וככל הנראה כתוצאה ממתח שרירי גבוה המצמיד את החוליות אחת לשנייה תיווצר שחיקה איטית בדיסק וללא טיפול נכון ושינוי הרגלי חיים, עלול הדיסק לבלוט לאחד הצדדים. בהמשך, לעיתים בעקבות תנועה מהירה או חבלה, עלול הדיסק גם לפרוץ את הטבעת הסיבית המקיפה אותו וליצור לחץ על עצבים אחרים באזור ולכן יופיעו גם נימול, הקרנת כאב לזרוע וכאבים בידיים.

היצרות חוט השדרה:
אופייני יותר לגיל מבוגר ולסובלים מאוסטיאופורוזיס. החוליות חלולות במרכזן ויוצרות תעלה לאורך עמוד השדרה, לאורכה זורם חוט השדרה, המעביר מסרים עצביים מהמוח לכל  הגוף. בצידי החוליות יש פתחים המאפשרים את יציאת סיבי העצבים אל האיברים השונים לפי מיקום החוליה. נטייה גנטית יחד עם העלייה בגיל תורמת לסיכוי כי תהליכים ניווניים של שנים יגרמו להיצרות החלל, הסתיידות החוליות ואיבוד טווח התנועה. בנוסף יכולים לצמוח מבנים  גרמיים, זיזים שונים על גבי גוף החוליה (אוסטאופיטים) ולגרום לפגיעה וכאב אזורי וגם להקרנת כאב ותחושת שריפה לאורך הזרוע ועד כפות הידיים.

דלקת מפרקים:
מעל גיל 40 הסיכוי לחלות בדלקת פרקים ברמות שונות של חומרה עולה. הנפוצה ביותר ,osteoartrits גורמת לבלאי ושחיקה של הסחוסים והמפרקים בכל הגוף, כולל איזור הצוואר והגב העליון.

חבלה:
נגרמת בדר"כ כתוצאה מתאונת דרכים, whiplash – צליפת שוט מתארת מצב בו הגולגולת נזרקת קדימה ואחורה בעוצמה חזקה וגורמת לגידים להימתח מעבר לגבול הגמישות.

טיפול המערבי כולל:
•*במקרה של חבלה מנוחה מוחלטת לאזור הצוואר והגב.
•*תרופות ומשככי כאבים.
•זריקות מקומיות ואפידוראליות
•פיזיותרפיה
•עיסויים, טיפולי שיאצו, טווינה, דיקור
•סד קיבוע לצוואר
•פיתרון אחרון – ניתוח.


ראייה סינית:
הרפואה הסינית מסתכלת על כאבים באיזור הצוואר והגב העליון, כאל סטגנציה, היתקעות של הצ'י. הצ'י בגוף נע במסלולים מחזוריים וקבועים לאורך המרידיאנים, כשהצ'י זורם בחופשיות אין כאבים אך כאשר הוא אינו זורם היטב ונתקע שם מורגש הכאב. הכבד משמש כמעבדת פירוק רעלים בגוף ואחראי על התנועה החופשית של הצ'י בגוף. צ'י הכבד נוטה להיתקע כתוצאה מאורח חיים מודרני הכולל הכנסת רעלים רבים לגוף כמו ג'אנק פוד, מונוסודיום, צריכה מופרזת של אלכוהול וקפה, מזון שומני ומטוגן, שתייה תוססת ומוגזת ועוד.
מבחינה רגשית הכבד נפגע  מרגשות חזקים כמו כעס, זעם ותסכול לאורך זמן שנשמרים בבטן ולא נפרקים החוצה, הבעיה תחריף בזמנים בהם יש יותר מתח וסטרס בעבודה או בבית ותשתפר לאחר ירידה בלחץ ובסטרס, טיפול שיאצו מרגיע או פעילות גופנית שמועילה מאוד להנעת צ'י הכבד.  ניתן להדגים בפשטות כמה מקרים לפי האבחנה הסינית:


חוסר:
כאב עמום, מוטב במנוחה ובמגע אך מוחמר לקראת סוף היום ובמצבי עייפות, חוסר בשינה, במזון ובפעילות גופנית, או לאחר עבודה פיזית או מנטלית קשה. זהו מצב של חוסר צ'י באופן כללי ובמקרה של כאבי צוואר וגב עליון אולי גם בחוסר בצ'י הריאות. הריאות הן האיבר העמוק ביותר בגוף שחשוף אל העולם, אנו שואפים ומכניסים אל הריאות את צ'י האוויר בכל נשימה. עישון וחוסר בפעילות גופנית פוגעים ומחלישים את צ'י הריאות ולאורך זמן יחד עם יציבה לא נכונה של הגוף נוצר כיפוף פנימה של הכתפיים וסגירה של בית החזה, היציבה הלא טבעית וחולשת הריאות גורמת לכאבים באזור.
מטרת הטיפול הסיני היא לחזק את צ'י ריאות דרך טיפול שיאצו לגב העליון ובית החזה העליון, עבודה על מרידיאן הריאות בידיים, טיפול טווינה לשחרור הצוואר, לחיצה על נק' מחזקות אנרגיה.

עודף:
כאב חזק יותר אשר נוטה להגיע בהתקפים התואמים את מצב הרוח ומושפעים מלחץ, מתח וכעסים רבים אשר גורמים לתקיעות בצ'י הכבד. הסטגנציה היא הגורמת לכאב ותחושת הנוקשות וחוסר הגמישות, יש קושי גדול לשחרר ולהרפות. סטגנציה, עם זמן וללא טיפול שיניע אותה, יש נטייה להתחמם. לכן, בזמנים בהם האדם מכניס אל גופו חום רב מאלכוהול, בשר אדום, סמים, קפה או בתקופות לחוצות רגשית נראה תופעות של עודף חום המצטבר בחלק העליון של הגוף, כאבי ראש, צוואר וכתף, סחרחורות, הפרעות ראייה, התקפי כעס ועוד. הכאב יחמיר ללא פעילות גופנית, ישיבה ממושכת בעבודה או לאחר סיטואציה לחוצה ומכעיסה וישתפר לאחר עיסוי מרגיע, לחיצה בנקודות משככות כאב ומרגיעות,  חימום והנעת האזור הכואב ולאחר פעילות גופנית שמועילה מאוד להנעת צ'י כבד.
מטרת הטיפול סיני היא לפזר את הסטגנציה בכבד דרך טיפול שיאצו מניע וטיפול טווינה מהיר ומפזר, לחיצה בנקודות משככות כאב ופותחות סטגנציה, עבודה על מרידיאן הכבד.

חיצוני:
כאבים ונוקשות בגב העליון והצוואר, תחושת קור באזור, כאבים עלולים לנדוד מצד לצד, הכאב יופיע לאחר חשיפת האזור לרוח וקור ללא הגנה מספקת ולאורך זמן ובמיוחד מצבי עייפות ורעב או לאחר הזעה ופתיחת הנקבוביות בעור. הרוח עלולה לפלוש אל הגוף ואל המרידיאנים ולגרום לכאב שיוחמר בחוסר תנועתיות, ישיבה ממושכת או בחשיפה נוספת לקור ורוח וישתפר לאחר חימום המקום או פעילות גופנית.
מטרת הטיפול הסיני היא לחמם, להניע ולפזר את הרוח שפלשה אל הגוף באמצעות חימום שמאפשר לנקבוביות בעור להיפתח ולשחרר, טיפול שיאצו באזור הגב העליון והצוואר, שימוש בכוסות רוח לסילוק הרוח שפלשה ולחיצה בנקודות מפזרות רוח ומשככות כאב.


טיפול עצמי לכאבים בצוואר ובגב העליון:

•בכאב אקוטי: קודם כל תירגעו. נסו לקחת כמה נשימות עמוקות בעיניים עצומות ובכל נשיפה נסו לדמיין איך הלחץ מתפוגג וזורם עם הנשימה כלפי מטה אל כפות הרגליים.
•חממו את האזור בעזרת כרית חימום או מקלחת חמה ושמרו עליו חם בעזרת צעיף או מחמם צווארי.
•בכאב כרוני: הקפידו כל בוקר לעשות התעמלות קלה, מתיחות מעולם היוגה והפילאטיס, נשימה מעגלית, צ'י קונג או דמיון מודרך, מה שקל לכם יותר להתחבר אליו.
•דאגו לעצמכם. תנו לגוף שלכם את המנוחה לה הוא זקוק. שנת לילה טובה מאפשרת למערכת העצבים המרכזית להירגע ולעשות restart לכל המערכות בגוף.
•איכלו ארוחת בוקר טובה, מזינה ומגוונת. טריות ואיכות המזון אותו אנו צורכים לאורך היום משפיעים ישירות על מצב הצ'י  ומצב הרוח.
•הקפידו לעשות פעילות אירובית גופנית מתונה במשך כשעה, 3-4 פעמים בשבוע. אפשר ללכת, לרוץ, לשחות, לרקוד או כל דבר שיגרום לכם להניע את הגוף בטבעיות ובהנאה.
•תנו ליצירתיות שבכם ביטוי.
•שתו יותר מים. עדיף להימנע ככל האפשר ממשקאות מוגזים, מיצים ממותקים וכו'.


ליצירת קשר ופרטים מלאים על יפתח בר

עמוד בנושא: כאבי צוואר, גב עליון..
לעמוד זה הגיעו כמוך גולשים שחיפשו ומצאו כתבות, מאמרים, יועצים רוחניים ומיסטיקנים בכירים מתוכניות רדיו וטלויזיה שענו על שאלות הקשורות ל כאבי צוואר, גב עליון. או עזרו לאנשים שחיפשו מידע בנושא: כאבי צוואר, גב עליון..

הכנסו לקישורים המצורפים כאן:

  לחצו לקריאת מאמרים הקשורים ל: כאבי צוואר, גב עליון. 

  לחצו ליועצים שיוכלו לענות בשיחה אישית 24 שעות ביממה בנושא: כאבי צוואר, גב עליון.