מדורי תוכן

ד''ר טל שורץ

הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font
ד''ר טל שורץ

דיאלוג מתוך הצבע והחומר

ד"ר טל שורץ בעלת דוקטורט בפסיכולוגיה, מרצה, מטפלת באמנות, מטפלת משפחתית וזוגית ומנחת קבוצות המעורבת בפרויקטים ארציים ובינלאומיים שונים. היא משלבת בעבודתה את תחום ההבעה ביצירה במטרה להוביל תהליכי ריפוי בעולמם הנפשי והרגשי של האנשים. במקום בו נגמרות המילים, השימוש באומנות לסוגיה השונים יוצר מסלול לתקשורת של האדם עם עצמו ועם סביבתו.

את לימודיה האקדמאים לתואר הראשון, התחילה טל בשנת 1990 ב"בצלאל- אקדמיה לעיצוב ואמנות" בירושלים. בסיום תקופת הלימודים, לאחר ארבע שנים, הבינה להפתעתה שזאת בעצם רק תחילת הדרך...

למה את מתכוונת? מה היה?
"הרגשתי שעדיין משהו חסר לי כאמנית וכיוצרת. שפת האמנות וביטויה אמנם היו כבר מפותחים ועשירים מאד, אך החיבור עם החלקים הרגשיים והמניע הפנימי לצורך בביטוי האמנות, היה לא פתור ולא ברור. נותרתי עם שאלות פתוחות וסקרנות לגבי התהליכים הפנימיים המובילים ליצירה... הרגשתי שבעצם זהו רק תחילתו של 'מסע אל הלא נודע'. היה בי רצון עז לחקור, לבדוק, לברר ולהבין מהם התהליכים האישים שמתבטאים בתחום האומנות והיצירה בחיי. הבנתי שעלי להמשיך ולהרחיב את לימודי מתוך הצורך הפנימי ליצור דיאלוג ישיר בין עולם הרגש לבן שפת האמנות, כבסיס להבנת התהליכים המניעים ליצירה ולעולמו הפנימי של היוצר.

את לימודי התואר השני לטיפול בהבעה ויצירה למדה טל בשלוחת "לסלי קולג"' בישראל ואף נסעה לשני סמסטרים בבוסטון ארה"ב. במסלול הלימודים שם היא נחשפה לחקירת השאלות שהעסיקו וסיקרנו אותה במשך זמן רב, במציאת תשובות, תוך כדי תובנות והכרה, כי האומנות, היא תהליך של דימויים ספונטאניים, המשתחררים מהעולם הפנימי של הלא מודע. תהליך זה מבוסס על ההנחה וההכרה שמחשבותיו ורגשותיו העוצמתיים ביותר של האדם הנובעים מהלא מודע, זוכים לביטוי באמצעות דימויים, ולאו דווקא - באמצעות המילים.

איך תורם החיבור בין שני תחומי העיסוק שלך לעבודתך?
"מצאתי שהאמנות היא כלי המספק אמצעי תקשורת לא מילולי, דרך להבעת רגשות סוערים ולא מוגדרים, רגשות אשר אינם מובנים לעומקם והטיפול באומנות מסייע ליצור הבנה וסדר. בתהליך הטיפול באמצעות אמנות ניתן לעקוף הגנות ומחסומים המסייעים ליצירת בהירות מחשבתית ורגשית. במהלך שלושת השנים הללו (ב'לסלי קולג') הגעתי לסיפוק והגשמה נרחבים מבחינה מקצועית ואין לי ספק שהן היו שנות היצירה האמנותית הפוריות ביותר בחיי. לימודים אלה סיפקו לי גירוי אינטלקטואלי ורגשי. כתוצאה מכך 'התאהבתי' בעולם הטיפול שבעיני מהווה את שיא היצירתיות במיוחד עם שילובה של האומנות. במהלך תקופה זו הגעתי לתובנה פנימית שמצאתי את תכלית חיי המקצועית: חקירה של עולם הרגש והנפש והבעתם באמצעים אומנותיים ובכלים השלכתיים. מבחינתי העיסוק בתחום הטיפול, מהווה אתגר מתמשך והעבודה הטיפולית המתחדשת, מפגישה אותי, בכל פעם, עם אוכלוסיות שונות ודילמות מקצועיות מגוונות. עובדה זו, מניעה אותי שוב ושוב, להתעמק, ללמוד ולחקור עוד על מנת למצוא תשובות חדשות למצבים ספציפיים".

תוכלי לתת דוגמה?
"אחד משטחי ההתמחות שלי הוא טיפול משפחתי וזוגי, תחום בו אני עוסקת היום בקליניקה הפרטית שלי ובמרכזים טיפוליים הכוללים גם מפגשים עם אוכלוסיות בסיכון בהם אני מפתחת מודל להערכה ואבחון משפחתי באמצעות הטיפול באמנות. במהלך השנים נחשפתי גם לעולם ההנחיה והטיפול הקבוצתי. כיום בנוסף לכל עיסוקי, אני מנחה קבוצות רבות ומגוונות כגון: קבוצות ילדים, קבוצות ילדים והורים, קבוצות נשים מאוכלוסיות שונות, קבוצות למכורים (לסמים ואלכוהול) ועוד. בשנים האחרונות, התרחבתי מאוד הן בתחום האקדמי בו אני מרצה בפני סטודנטים ואנשי מקצוע מתוך עולם הטיפול והן בעולם ההנחיה הקבוצתית. הצגתי בכנסים רבים בארץ ובחו"ל בהם נוצרו קשרים מקצועיים אשר התפתחו להנחיית סדנאות משותפות עם אנשי מקצוע מארצות ותיאוריות שונות העוסקים בתחום הטיפול הקבוצתי".

מה החזון שלך?
"מטרותיי המקצועיות נובעות מעצם היותי בת - אדם אשר התחנכה וגדלה על ערך אהבת האדם. מדי יום ביומו, מזמינים אותי מטופלי להיכנס ולהתבונן עימם אל תוך חייהם ולסייע להם לשפר את מהלכם ואני רואה בכך זכות גדולה. אני רואה את עצמי כברת מזל כיוון שאני אוהבת את עבודתי ומאמינה בה וביכולתה להציע תקווה, נחמה, דאגה, התבוננות למידה והכרה, שיובילו בסופו של דבר לשינוי. כחלק ממטרותיי הטיפוליות, מטרה אחת היא המרכזית והחשובה ביותר: להישאר ולהיות נאמנה לאנושיות שבי וליצור יחסי אמון ו'מקום בטוח' עבור מטופלי. המוטו שלי הוא להיות נאמנה לצרכיו של המטופל ולפנות לחלקיה הבריאים של נפשו בשילוב יצירה זאת כמובן כאשר יש פניות ורצון להיעזר בה".

טיפול באומנות והבעה הינו תהליך של עבודה נרחבת, שנותן מענה גם לעבודה פרטנית וגם לציבורים שלמים מחוץ לחדר הטיפול. מפגשים רב תרבותיים בהם אנו מקבלים הזדמנות ללמוד על ה'אחר' והשונה' על הדחייה והקבלה. דיאלוג ויצירת קשר, תוך הכרות עם זהויות ותרבויות שונות המהווה גשר המחבר את החברה והאנושות כולה ומאפשר חקירת תהליכים מודעים ובלתי מודעים, המניעים אותנו כחברה עכשוויות.

ליצירת קשר עם טל שוורץ חייגו עכשיו: 052-3734544

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן

בואו להמשיך לדבר על זה בפורומים של בתפוז


239 חברים כבר שיתפו דף זה עם חבריהם. גם אתה יכול!.
לחץ/צי עכשיו על סמל הרשת החברתית שלך והחברים שלך יוכלו ליהנות גם הם
שתף עם חברים: שלח לחברים שלך בפייסבוק | הוסף לגוגל שלך | הוסף למקושרים שלך | Add to your live windows | Add to your del.icio.us | Digg this story

image שמן האקליפטוס מכייח, מרחיב את הסמפונות, מוריד חום, משתן ואף משכך כאבים מקומיים, מרחיק כינים ועוד... רוצים לדעת מה עוד?! הכל בפנים
image מוצא הצ'י קונג באסכולת ה"וו" של שהאמנים הקדמונים. ממצאים קדמונים כמו ציורי קיר ואזכורים ספרותיים מלפני 2200 שנה, מצביעים על סדרות של ריקודים ותרגילים גופניים שנועדו לשפר את הבריאות
image נומרולוגיה היא שיטת אבחון של תהליך ההתפתחות והלמידה של האדם באמצעות הבנת תאריך הלידה ושם הנולד. כל מספר שמרכיב את התאריך , מלמד על תיבת האנרגיות שמתלוות בחיי האדם
image פרחי באך יכולים לעזור לנו לא רק במצבים נפשיים, אלא גם לאזן את הצא'קרות. בואו ללמוד איך לאזן את הצ'אקרה השלישית הממוקמת באזור הסרעפת
image אירידולוגיה היא שיטת אבחון הנעשית על ידי צפייה בקשתית העין ובאמצעותה ניתן לקבל תמונה כוללת ומקיפה של מצבו הגופני והנפשי של האדם



  • email שליחת דף זה לחבר
  • print גרסה להדפסה