מדריכים להעצמה והגשמה עצמית

אורית צוקר

מערכת אלטרנטיבלי
כתבה על אורית צוקר, מומחית בטיפול בהפרעות חרדה ודיכאון ויועצת לענייני זוגיות.

אורית צוקר – לאזן את הגוף – להרגיע את הנפש. במסגרת מדור המומלצים של אלטרנטיבלי, אנו שמחים להציג את אורית צוקר, מומחית בטיפול בהפרעות חרדה ודיכאון ויועצת לענייני זוגיות.

אורית צוקר, בעלת תואר דוקטור בייעוץ טיפולי Ph.D T.C  מומחית בטיפול בהפרעות חרדה ודיכאון ויועצת לענייני זוגיות. עוסקת בתחום זה כעשרים שנה.

למה בחרת דווקא בתחום זה?
"לפני כעשרים שנה, הנושאים של דיכאון וחרדה הפכו להיות שכיחים יותר ויותר. היום, אף הוכרו והוכרזו כמגיפה של המאה ה 20'. מבחינתי, זה תחום מאוד מאתגר ומסקרן ולכן החלטתי להתמקצע בו. לאחר שלמדתי ובמהלך השנים, פיתחתי שיטת עבודה יעילה מאוד המשלבת שתי גישות טיפוליות: 
שיחות – לאיתור דפוסי חשיבה הרסניים/ מזיקים המשפיעים רבות על תחושת החרדה. 
עבודת גוף – נגיעה בסימפטומים הפיזיים הנלווים לחרדה בטכניקות מיוחדות, בשילוב של מגע ופיתוח מודעות לגוף".

מה הכוונה?
"השיטה בה אני עובדת מאפשרת לשנות דפוסי חשיבה שיוצרים ומעצימים סימפטומים רגשיים- נפשיים וגופניים. אני מלווה את המטופל בתהליך מסודר ומובנה שבאמצעותו הוא לומד לשנות תהליכים מחשבתיים ובכך לשנות גם את הפרשנות הסובייקטיבית לאירועים השונים ובמקביל – גם את מציאות חייו".


האם באמת אפשר לשנות דפוסי חשיבה, מערכת ערכים ואמונות שנצרבו בנו במהלך שנים על גבי שנים?
"זה אפשרי כאשר מבינים שזה הכרחי… איך? מעלים את רמת המודעות ומשתמשים בטכניקות ספציפיות המיועדות לקליטת תכנים חדשים שתורמים ותומכים באיכות החיים הרצויה לנו. התהליך משלב שיחות המבוססות על גישת הטיפול הקונטיבי התנהגותי וגם 'תרגילים' מיוחדים של כתיבה, עשייה ופיתוח מיומנויות חדשות".

איך בא לידי ביטוי בטיפול הפן הגופני?
"היום ידוע לכולם שחרדה ודיכאון באים לידי ביטוי בסימפטומים פיסיים מעיקים שהם גם אלה שמביאים במרבית המקרים את האדם למודעות לצורך בטיפול. המגע במסגרת הטיפולית, כולל בין היתר, תרגילים וטכניקות המיועדים להביא את המטופל למודעות לתגובות גופו ולשליטה בהן. תשומת הלב הממוקדת מעניקה תחושת ביטחון ויכולת שליטה במצב ומאפשרת מצד אחד 'לקבל' את הסימפטום בלי להיבהל ואף להרגיע את הגוף והנפש בו זמנית".

למה לדעתך חרדות ודיכאון הפכו למגיפה?
"קצב החיים בעשרות השנים האחרונות הולך ונעשה יותר ויותר מהיר. התחרותיות, ההישגיות והחומריות משפיעים על מערכת העצבים שלנו, מי פחות ומי יותר. רבים מאתנו (גם אם אין אנו מודעים לכך) עסוקים בהשוואות אין סופיות בין עצמנו לבין אורח החיים של אחרים, החברים או השכנים ועושים אידיאליזציה מסיפורי הצלחה שמתפרסמים באמצעי התקשורת. אנחנו גם הופכים להיות מתוסכלים עקב תרבות הצריכה האינסופית. כולנו רודפים אחרי עושר והצלחה ומציבים לעצמנו סטנדרטים גבוהים מאוד שכאשר הם לא מתגשמים – הם עלולים ליצור תופעות של מתח, חרדה ודיכאון. הקצב הפך להיות מהיר מכפי שאנו מסוגלים באמת לעמוד בו. 
לא נשכח גם את הפן הביטחוני במדינה שמוסיף על כל אלו".

מי צריך סוג כזה של טיפול וייעוץ? 
"אנשים מכל קצות האוכלוסייה כולל 'מצליחנים' בעלי מקצועות חופשיים המחזיקים במשרות בכירות. המכנה המשותף? הגדרה של כישלון והצלחה, איזון בין הנפש והגוף, הכרת תודה על מה שיש לנו והתמקדות ב'מה באמת טוב לנו' בלי שום קשר לסביבה".

האם אנשים מסוימים מועדים יותר מאחרים ללקות בחרדה?
"חוקרים טוענים כי לפחות כעשרה אחוז מכלל האוכלוסייה סובלים במידה כזאת או אחרת מתסמינים של חרדה. בדרך כלל אנשים כאלה יאופיינו כבעלי נטייה להיות 'לחוצים', בעלי אינטליגנציה גבוהה, רצון פנימי עז לרצות את סביבתם ולהיות 'בסדר', רגישות גבוהה במיוחד וקושי לבטא את רגשותיהם במצבי קונפליקט".

מה גרם לך לבחור להתמקצע גם בייעוץ זוגי? 
"בשנתיים האחרונות בחרתי לעבוד יותר עם זוגות היות ונוכחתי עד כמה לזוגיות יש השפעה על כל תחומי החיים. במהלך עבודתי עם מי שסבל מחרדה או דיכאון, הכרתי בחשיבות הזוגיות כאמצעי תומך משמעותי בריפוי מבעיות אלו וכגורם משמעותי באושר בכלל".


איך זה בעצם קשור?
"המצב הרגשי והפיסי שלנו משפיע על כל תחומי החיים וכמובן גם על הזוגיות ו… להיפך. כל השנים, כאשר טיפלתי באנשים, תמיד עירבתי בתהליך את בן/ת הזוג וגם את שאר בני המשפחה שהיו מוכנים לשתף פעולה בתהליך. במקרים בהם הסביבה הקרובה מסייעת ומשתתפת, אחוזי ההצלחה הם גבוהים ביותר".

מה הגישה הטיפולית שלך בייעוץ זוגי?
"אני משתמשת בשתי גישות מובילות:
 פילוסופיה שימושית – גישה המקדמת חיבור ואחדות באמצעות הגדרת הבעיה, בחירת הפתרון הרצוי, החלטה על דרכי ביצוע ולקיחת אחריות ליישום הדברים. יצירת הבנה והסכמה.
ושיטת האימגו – גישה המספקת כלים מעשיים לעבודה זוגית. מטרת כלים אלו ללמד את בני הזוג להיות המאמנים של עצמם, הם כוללים דרכים בהן ניתן לדבר ולהקשיב כדי ללמוד יותר זה על זו.

ה'חדשות הרעות' הן שתופעות של חרדה, חוסר איזון רגשי ופיסי עלולות להפוך את החיים ללא נעימים בעליל. ה'חדשות הטובות' הן שניתן לטפל בתופעות מהסוג הזה באופן יעיל ביותר

אורית צוקר, מטפלת בבעיות חרדה, מתח ודיכאון, ויועצת זוגית. בעלת קליניקות ברמת גן ובחיפה, מציעה שיטה משולבת: העוסקת לא רק בראש אלא גם בלב ובגוף. השיטה אשר מאפשרת לאנשים למצוא מחדש את האיזון בחייהם, להגברת והחזרת איכות החיים. מוזמנים ליצור קשר.

◆◇◆  ◆◇◆ ◆◇◆  ◆◇◆
ליצירת קשר חייגו עכשיו: 072-2285587
◆◇◆  ◆◇◆ ◆◇◆  ◆◇◆

לאזור האישי שלי באלטרנטיבלי

מידע נוסף על אורית צוקר

קישור לאתר שלי

מאמרים קשורים

Back to top button