מדריכים להעצמה והגשמה עצמית

חוה צוברי

מערכת אלטרנטיבלי
כתבה על חוה צוברי, תושבת רחובות, יועצת זוגית ומשפחתית, מנחת הורים פרטנית וקבוצתית עם התמחות מיוחדת לעבודה עם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

חוה צוברי – גשר על מים סוערים. במסגרת מדור המומלצים של אלטרנטיבלי, אנו שמחים להציג את חוה צוברי, תושבת רחובות, יועצת זוגית ומשפחתית, מנחת הורים פרטנית וקבוצתית עם התמחות מיוחדת לעבודה עם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

מה ההבדל בין אהבה לפינוק ילדים? איך מחנכים ילדים לעצמאות בלי ללכת לאיבוד בתור הורים ואינדיווידואליים? איך מגשרים בין הורות סמכותית לניהול קריירה? איך יוצרים אווירה שקטה ונעימה בבית? איך מסתדרים עם בן/ת הזוג? איך מבססים קשר זוגי מיטבי ונעים ואיך משפרים סגנון תקשורת? האם מוסד הנישואין עדיין רלוונטי בתקופתנו? 
לדעת עוד? המשיכו לקרוא בכתבה שלפניכם!

חוה, בעלת תואר שני ביעוץ חינוכי, בוגרת מכון "מעגלים" ליעוץ משפחתי ומכון "אדלר" במסלול להנחיית הורים עם התמחות לגיל הרך ולמתבגרים. כיום, חוה מנהלת קליניקה פרטית ברחובות, מנחה סדנאות מקומיות מטעם העירייה ומרצה אורחת במסגרות שונות בארץ ובחו"ל. לאחרונה, הוזמנה להנחות קבוצה של ישראלים המתגוררים בעיר בוסטון בארצות הברית. ההצלחה המסחררת של הסדנה עולה בקנה אחד עם המטרה של חוה להרחיב פעילות מהסוג הזה ו'להפיץ את הבשורה' כדי לתת מענה לצורך שרק הולך וגובר בשטח.

איך הגעת לתחום?
"במשך כשלושים ושש שנים עבדתי כמורה במערכת החינוך. ליוויתי וחינכתי ילדים בעלי לקויי למידה וכן הייתי מעורבת בפרויקטים של חינוך חברתי, פעילות צוות ההדרכה וניהול מערכי מעורבות בקהילה. לפני כשש שנים, פרשתי מעבודתי בהוראה והתחלתי להתמקצע ביעוץ משפחתי ובהנחיית הורים. השילוב של עברי העשיר כמורה וכבעלת תואר שני ביעוץ חינוכי, התמחותי בהנחיית הורים לגיל הרך ולמתבגרים וניסיון החיים שלי גם יחד יצרו את השילוב המיטבי ואת סגנון העבודה בו אני עוסקת מתוך אהבת אדם, סקרנות, הכלה ורצון עז לסייע בגישור וקירוב לבבות.  כיום, אני מנהלת קליניקה פרטית ברחובות, מנחה סדנאות ונוסעת להנחות קבוצות (הורים וזוגות) שמתארגנות לצורך קבלת הדרכה. לאחרונה, כאמור, הוזמנתי להנחות קבוצה של ישראלים, המתגוררים בארצות הברית ונוכחתי לדעת עד כמה הצורך הזה עמוק ולכן ברור לי שעוד אחזור לשם"… 


למה צריך להזמין מרצה ישראלית לחוץ לארץ, כדי ללמוד איך לחנך ילדים ו/או לטפח זוגיות?
"מתברר שישראלים ששוהים בחו"ל, נתקלים בלא מעט אתגרים ייחודיים בין אם מדובר בחינוך ילדים ובין אם אלה מתחים ולחצים זוגיים ומשפחתיים. אוכלוסייה זאת זקוקה דווקא למישהו מישראל שיוכל לתת ייעוץ והכוונה התואמת את התרבות והמנטליות שלנו. הסדנה שהנחיתי לאחרונה בבוסטון הייתה מוצלחת ומרתקת במיוחד ואני בטוחה שיהיה לזה המשך".

מה מייחד אותך בעבודתך?
"אני עובדת כיועצת זוגית ומשפחתית. הגישה שלי הוליסטית ומערכתית והיא יעילה במיוחד כי היא נוגעת במספר נישות משיקות המשפיעות אחת על השנייה וכוללת התייחסות לכל תחומי החיים. אני מאמינה שהשילוב חיוני להצלחת תהליכי שינוי ושיפור איכות חיים. כך למשל, אם יש 'קשיים' עם הילדים, יש צורך לבדוק לעומק מה קורה במשפחה. לשם כך, אני מגיעה ל'ביקור בית' כדי לבחון את הסיטואציה המשפחתית הכוללת, נוגעת גם בנושא הזוגיות של ההורים והיחסים בינם לבין עצמם ובינם לילדיהם, פונה למערכת החינוך אליה שייך הילד… וכו'". 

האם את מאמינה שלכל בעיה יש פתרון?
"אני מאמינה שבכל זמן נתון אפשר להוביל שינוי בחיים, אם רוצים בכך באמת. לחיות באזור הנוחות – עלול להפוך לאזור נכות. אני חושבת שכל אדם יכול, אם רק ירצה בכך, לשנות ולשפר במידה ניכרת את איכות חייו בכל תחום בו יבחר. הניסיון שלי, הוכיח באופן חד משמעי שאנשים יכולים לעבור תהליך שינוי חיובי בכל גיל והמודעות המתחדשת שלהם משפיעה על אורח החיים בכלל וסגנון התקשורת בפרט".

איך עושים את זה בפועל? איך למשל אפשר להתמודד בהצלחה עם גידול וחינוך ילדים בעידן המאתגר בו אנו חיים?
"לפי הגישה המקצועית והמיומנות שלי, אני גם נותנת טיפים לפתרון בעיות ספציפיות וגם מתמקדת על פיתוח מודעות וסמכות הורית שלמה. מה הכוונה? כשמדברים ובודקים מה באמת מתאים להורים, מה הרצונות שלהם ומה הגבולות שנוחים להם, עם מה הם 'שלמים' וכו'… אז אפשר לגבש חזית אחידה ולהעביר לילדים מסר ברור בסגנון שאני קוראת לו 'תקיפות אדיבה'".

מה הכוונה? מה זה 'תקיפות אדיבה'?
"כאשר אנו יודעים מה אנו רוצים ומודעים לכך – נפתחת דרך להעברת מסר מדויק עם אופציה לפשרה מכובדת בה מתחשבים בכל הצדדים הנוגעים בדבר. סגנון תקשורת זה יעיל בכל סיטואציה חברתית. למשל, הורים שמתלוננים על 'בית רועש, בו יש רק צעקות וויכוחים כל הזמן'… במקרים כאלה, אני מזמינה אותם לבדוק ולהתבונן ב'תמונה הגדולה' ולבדוק מהי עבורם 'סמכות שלמה'. אנו בודקים את סגנון התקשורת בין ההורים, את המקור שלה, מה הילד לומד מזה? מגדירים את המטרה וכו'. כאשר ההורים מבינים והופכים להיות מודעים יותר, מתחיל תהליך של שינוי זוגי ומשפחתי במקביל. סגנון התקשורת בבית משתפר ומשנה את פניו כיוון שההורים מהווים 'מצפן' לפיו מתנהל הבית".

איך את מגדירה את המושג 'סמכות הורית' ואיך אפשר ליישם אותו בעולם בו נדמה ש'לילדים מותר הכל'?
"מהמושג סמכות הורים נגזרות המילים: סומך, סמוך ו…בר סמכא. כאשר ההורים ברורים מאוד ומאוחדים בדעתם ובגישתם, הילד מבין בדיוק מה רוצים ממנו, הוא פחות מבולבל, סומך על הוריו ובכך הם רוכשים לעצמם מעמד של 'מביני דבר' הקובעים את הגבולות המקובלים, מה מותר ומה אסור וכו'".


איך זה קשור לזוגיות?
"עקרונות תקשורת חיובית בין בני זוג דומות/מקבילות לתקשורת משפחתית. זוגות שמגיעים אליי לייעוץ זוגי, בגלל קונפליקט כזה או אחר, באים עם 'רשימת תלונות' וגם…מטען אישי… על מנת להצליח בתהליך של 'התרת הפלונטר', צריך ללמוד ולבנות סגנון תקשורת חדש. עד היום, היו לי לא מעט הצלחות עם זוגות שעמדו על סף פירוק משפחה. לאחר תהליך מוצלח, לא רק שהם נשארו ביחד ושיקמו את הקשר ביניהם, אלא גם בזכות האהבה שחזרה- נולדו שלושה תינוקות"…

האם את מאמינה שמוסד הנישואין עדיין רלוונטי בתקופתנו?
"כאדם אופטימי מטבעי, אני מאמינה בחשיבותה של זוגיות טובה ומתמשכת במסגרת קשר נישואין. מבחינתי, זוג נשוי מאפשר התפתחות תקינה של משפחה, זאת כמובן במידה ושני הצדדים באמת רוצים בכך. איני נרתעת מטיפול זוגי גם במקרים קשים ומאתגרים ואני חושבת שניתן לשפר כמעט כל קשר זוגי". 

איך את מצליחה לגשר על פערים מהותיים בגישה לחיים?
"סוד ההצלחה נעוץ מבחינתי ביכולות שלי: הכלה והקשבה, חוסר שיפוטיות מוחלט, אהבה ורצון חזק מאוד לסייע. בייעוץ זוגי, מתחילים בתהליך של הקשבה הדדית ומתן אפשרות לוונטילציה, לכל אחד מבני הזוג. חשוב שכל אחד יוכל להתבטא ולבטא את תסכוליו ורצונותיו ורק אחר כך סוללים לאט לאט את הדרך להבנה, חמלה, סובלנות והידברות. אני משלבת בעבודתי אלמנטים ממספר שיטות (בין היתר שיטת אימגו, 'גישת החלקים', קלפים טיפוליים, שיטת ' P.A.I.R.S', הקניית כלים  שונים של 'איפוק' לעומת תגובתיות ללא שליטה -הקשבה ואיסוף אינפורמציה, פיתוח יכולות אישיות, פרגון ובניית קשר חזק וטוב יותר, מודל אפר"ת – אירוע, פרשנות, רגש, תגובה ועוד). כאשר המודעות בין בני הזוג עולה, כל אחד לעצמו ובאופן הדדי בין שניהם, השיפוטיות ביניהם מתמוססת, הפרשנות לאירועים שונים מתרחבת והופכת להיות מאפשרת וחיובית יותר במקום שלילית. כאשר מפסיקים להרגיש ש'הוא/היא עושה את זה כדי לשגע אותי' – נוצרת האפשרות להגיע להידברות ולהסכמה מתוך משא ומתן. הדיאלוג שמתפתח בתהליך עמוק המלווה בתובנות, מניב שינוי הדרגתי ומאפשר לשני הצדדים להרגיש שהם זוכים לכבוד, הקשבה והתחשבות בצרכיהם במידה מספקת".

חוה צוברי, יועצת זוגית ומשפחתית, מנחת קבוצות הורים, מעניקה יעוץ פרטני וקבוצתי ומנחה קבוצות, בארץ ובחו"ל. הגישה שלה- מקצועית, נינוחה ומכילה ומאפשרת מציאת פתרון הולם למגוון בעיות בדרך מכובדת ומכבדת. אם אתם רוצים לחוות שקט, שלווה, שלמות, מודעות אישית, נחת ורוגע בתוך עצמכם, לשפר את חייכם הזוגיים והמשפחתיים, ללמוד להיות הורים טובים יותר ולשכלל כישורי תקשורת – יש לכם כתובת! 

◆◇◆  ◆◇◆ ◆◇◆  ◆◇◆
ליצירת קשר חייגו עכשיו: 072-2285658 
◆◇◆  ◆◇◆ ◆◇◆  ◆◇◆

מידע נוסף שיעניין אותך נמצא כאן

מאמרים קשורים

Back to top button