אימון אישי

לחיות באמת… למה זה קשה? ומה עושים?

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ירדנה סעדה
אתם מרגישים חוסר מיצוי או תסכול בעבודה, בלימודים או בכל תחום אחר בחיים? יכול להיות שאתם לא חיים את האמת הפנימית שלכם.

כולנו, בדרך כזו או אחרת עסוקים באותנטיות. שואלים את עצמינו כמה אנחנו אותנטיים וכמה אחרים, איתם אנחנו בקשר אותנטיים בכלל ובפרט מולנו.

אז מה זה בכלל אותנטיות?
אותנטיות היא מצב בו אנחנו מביעים ומרגישים את עצמינו באופן שהוא אמיתי לנו… בלי התייחסות ו/או השפעה של הסביבה. במובן הזה, שאנחנו לא שואלים את השאלה המטרידה, מה יחשבו עלינו, אם נעשה כך או אחרת. אם נבטא כך או אחרת.

רק לידיעה, המושג אותנטיות שאוב מהפילוסופיה הקיומית המתייחסת לאותנטיות כאל אמת. אמת סובייקטיבית. אמת של כל אחד ואחד מאיתנו. בשונה מאמת אובייקטיבית. האמת אישית שלנו כפרטים. האותנטיות מתייחסת למצב כללי, מצב קיומי שלנו, להתנהל, להרגיש ולחשוב לפי האמת האישית שלנו. זהו מצב של שלמות עצמית בה נחיה את חיינו לפי בחירה אישית, תוך הענקת משמעות לחיים שלנו ולבחירות אותם אנו עושים.


לפי תפיסה זו, כל מי שהוא "בלתי אותנטי" הוא אחד אשר אין בחירה בחייו. הוא חיי חיים מושפעים וכתוצאה מכך עם הזמן, יחוש שחיקה וחוסר סיפוק בחייו.
כלומר שמאחורי מושג של האותנטיות ישנו עולם תוכן שלם הקשור בבחירה. בחירה לחיות את האמת האישית שלנו.

כדי שנהיה אותנטיים עלינו לברוא את עולמינו, ליצוק בהם תוכן, לקחת אחריות על חיינו. לעיתים עקב כך נוכל למצוא את עצמו בבדידות ועייפות ואפילו לחוות תחושה של חוסר שייכות. שכן לעיתים יכול להיות פער בין הבחירה שלנו ועולמינו, לבין העולם שבחוץ. העולם החיצוני החברתי הוא עולם בו הן הערכים והן התפיסות, מגובשים ולכן לעיתים יש הגנה וקלות רבה לחיות את החיים לפי ערכיים קולקטיביים שאינם אישיים והם לפי בחירות מקובלות.

מה גורם לנו בסופו של דבר להיות בלתי אותנטיים?
מה מפחיד אותנו ומונע מאיתנו את האותנטיות לה אנו מייחלים?
בדרך כלל תפיסת ההורים בילדות המוקדמת. קידוש של ערכים חברתיים תפיסות חברתיות, תוך ביטול הרצונות העצמיים והביטוי האישי שלנו כילדים, תוך תחושת הקטנת הערך העצמי שלנו…
זה קורה כאשר ש"עצמי האמיתי", מקבל תחושת של זילות מול ה"עצמי האידאלי", המבוסס על תפיסות מקובלות. במצבים אלה נפתח בבגרות "אני שקרי" שכל מטרתו תהיה להתקרב ל"אני האידיאלי." ככל שהמרחק בין שני הזהויות יגדל, תחושת הערך העצמי שלנו תקטן.

כלומר שבבחירה שלנו להיות אותנטיים נשאף גם להגשים את עצמינו כפי שאנחנו: 
דוגמא: לא נבחר ונקדש לימודי משפטיים וכלכלה בשעה שההגשמה העצמית שלנו היא לימודי ציור או כל דבר אחר.


מה גורם לנו לשנות? מה מביא ומעצים את רצון להיות ולחיות אותנטית?
לצערי, "חווית אימה" על גווניה. חוויה של אובדן. חווית החמצה. חווית מוות.

חוויות אלה, מאלצות אותנו לעשות בחירה מחודשת המתאימה לצרכינו יותר. שכן חוויה זו מעמידה אותנו בפני הסופניות של הדברים. תחושה שהחיים יכולים לעבור בהחמצה וללא ביטוי אמיתי של האני הפרטי.

בואו נתרגל. בקטן. צעד אחר צעד.
1. התחילו את היום במעשה אחד שיבטא את הרצון שלכם במלואו.
2. בטאו את רגשותיכם ותחושותיכם מול אדם קרוב אליכם רגשית. גם אם זה רק לרגע אחד מסוים…


מאמרים קשורים

Back to top button