אימון אישי

הבחירה בחיינו! כיצד לעשות את הבחירות הנכונות בחיים?

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, שיפי לוי
לכל אדם שיכולת והחופש לבצע את הבחירות הנכונות בחיים, אבל לעיתים אנחנו כל כך עסוקים בשגרת היום-יום שהבחירה שלנו הופכת להיות מאולצת ואינה מקדמת אותנו.

"איכות חיינו היא תוצאות בחירותינו" שם זה משקף את "האני מאמין שלי" בהמשך לאמירתו של אלפרד אדלר: "אתה הצייר והציור של חייך…" כלומר: אנחנו בעצמנו יוצרים את המציאות שלנו.
במאמר זה אסביר מהי בחירה וכיצד הן משפיעות וקובעות את מציאות חיינו.

בחייו של כל אדם ישנם נתונים: הורים, אחים, מין, ארץ לידה, צבע עור, צבע עיניים, ועוד, שאינם ניתנים לשינוי, אך האדם יכול לבחור מה לעשות בהם, כיצד להתייחס אליהם, לשנות את הגישה/התפיסה לגביהם.

הוגי דעות מודרניים טוענים כי מכל היצורים שבעולם רק לאדם יש חופש בחירה מוחלט, וזה הביטוי לכך שהאדם נברא "בצלם אלוהים ברא אותו" האדם קיבל כוח יצירה – כוח בחירה. האדם הוא מעל לכול הוא מגייס את כוח הבחירה על מנת להתמודד עם היצרים, הסביבה והתורשה. האדם הוא לא רק תוצר של הסביבה, יש לתורשה השפעה עליו. אך בסופו של תהליך האדם בוחר איך יתנהג וישתלב בחיים –  הוא אדון על חייו הוא מעצב את חייו וזה מעניק לו כוח והרבה מאוד אחריות כתוצאה מזה.
 
הפילוסופיה מגדירה בחירה: רצון חופשי, יכולתו של אדם לכוון את מעשיו לפי רצונו שלו, בלי התערבות כוח עליון מחוצה לו.
"בעל הרצון החזק מעצב את עולמו במו ידיו" יוהן וולפגנג פון גתה


בחירה היא תהליך דומה לתהליך קבלת החלטה. האדם צריך להבין את המטרה אליה הוא שואף, ומה תהיינה תוצאות בחירותיו מבחינת רווח והפסד. בבחירה יש משהו אכזרי כי כאשר האדם בוחר הוא חייב לוותר על משהו אחר.
 
בסופו של תהליך לאדם תהיה שליטה על חייו, ישא באחריות על תוצאות בחירותיו, אדם זה יהיה נאמן לעצמו ולערכים שלו ולכן לא יהיה לו מאבק פנימי עם עצמו ואף אדם אחר לא יוכל לערער אצלו את אמונתו בבחירותיו. אדם זה הופך לאדם שלם יותר בעל בטחון עצמי, בעל שלווה פנימית וזה מה שהוא ישדר לסביבתו.

רובין שארמה מתייחס לכך: "להישאר בעולם שבו חיית תמיד פירושו להישאר קטן ופחדן"
 
בחירותיו של כל אדם הן סובייקטיביות, אין בחירה טובה או רעה, יש את איך האדם בוחר להסתכל על המציאות. בני האדם שונים זה מזה ולכן הם מגיבים אחרת לאותו אירוע. בתודעה של כל בני האדם ישנה מערכת אמונות, תפיסות, מחשבות, התנהגויות שאדם רוכש במשך חייו – מי אני, מי האחרים, מהו העולם וכו'.
 
סיכום: הבחירה היא כוח כי היא נעשית מתוך חרות. המילה בחירה בתוכה נמצאת המילה חירות ואחריות. הבחירה יוצרת הזדמנות להיות ספונטאני. היא מאפשרת לעשות שינוי בכל רגע נתון. כל רגע היא התחלה חדשה. היא מאפשרת לאדם להפטר מהרגלים ומהתנהגויות שלא קידמו אותו, ועוזרת לאדם לעצב את הגישות ותפיסות העולם החדשות שלו.

השינוי שבבחירה מביא לשחרור מאוד גדול, במיוחד של אנרגיה מיותרת. מוביל את האדם לחיים איכותיים ויעילים שאין בהם שיפוטיות, ביקורת, קיבעון מחשבתי – אלא יש בהם התחברות לכוחות, ליכולות וליצירתיות שבו.


לא יכולה להתקיים בחירה ללא מחיר. בבחירה ישנו מצב של חוסר ודאות, הליכה אל הבלתי נודע.
 
אסיים במשפט מספר דברים ל' פסוק י"ט:
"החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה – ובחרת בחיים…"
כלומר חופש הבחירה מבוסס על ההנחה שהאדם הוא יצור אחראי, היכול לציית או להמרות את פי האל, מעשי האדם נובעים מרצונו, הם שלו, ולכן הוא חייב לתת עליהם את הדין.
 
כדי להתחיל לקחת אחריות ולבצע את הבחירות הנכונות עבורך, הנה מספר שאלות לתהיות והרהורים:
 
האם אני תקוע בחשיבה בלתי בהירה או בראיית עולם מיושנת…?
האם אני מרגיש קורבן של נסיבות….?
האם אני רוצה לעשות שינוי או שאני מעדיף לשבת על הגדר?
על מה אני מוכן לוותר כדי להשיג את המטרה שאליה אני שואף?
האם אני לוקח אחריות על הבחירות שלי…?


מאמרים קשורים

Back to top button