מזל סרטן

מזל סרטן וסמליות הצבע הלבן

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ד"ר שולמית רונן
הסרטן בהיותו הרבעי בגלגל המזלות, מורה על שורשיו של היחיד, על יסודותיו, על הרקע, על התורשה ועל מורשתו.

מזל סרטן מבשר את תחילת הקיץ, הפריחה נמצאת בעיצומה, וכל הפירות והירקות מבשילים בתקופה זו.
  
הסרטן שייך לאלמנט המים, נשלט על ידי הירח, צבעו לבן, מתכתו כסף- בדומה ללבנה. בגוף האדם שולט על בית החזה והשדיים. 
סמלו האסטרולוגי בתקופה העתיקה הייתה החיפושית, אשר מסמלת את נפש האדם הכלואה בגוף-חומר. מזל סרטן מצביע על ההבנה  העמוקה הנרכשת מניסיון החיים בתוך עולם החומר על פני כדור הארץ. 

הסרטן בהיותו הרבעי בגלגל המזלות, מורה על שורשיו של היחיד, על יסודותיו, על הרקע, על התורשה ועל מורשתו. על המקום שבו הוא ירגיש בבית מבחינת צרכיו הבסיסיים, האינטימיות והאווירה הכללית.

במפת הלידה, הסרטן מצביע על המקום החם והסגור שבו גדל ומתחנך הרך הנולד – הבית והמשפחה, המסורת והקן המשפחתי, המקור והשורשים. סרטן, מסמן את העיבור וההתהוות, את הפריון ואת השפע. הוא מייצג את הרחם במובן הרחב והעמוק ביותר, כמו אוקיאנוס אינסופי.

ממלכתו של הסרטן היא התת-ההכרה ועולם החלומות, הוא שופע דמיון, רגישות, אינטואיציה, נוסטלגיה, פגיעות ודאגה, ומידה רבה של רומנטיקה. הוא מסמל את הילדות ואת העבר, זקוק להרבה ביטחון, חום ואהבה, יש בו מן הפיוטי ואוהב לשגות בחלומות. 
מזל סרטן הוא דלת הכניסה של הנפש לעולם הממשי. בתקופה זו של השנה הימים מתארכים לעומת הלילות ולפיכך, הוא מסמל את הניצחון האור על החושך.


מזל סרטן, מאופיין ברגישות אינטואיטיבית לרבדים העמוקים ביותר של נפש האדם, וקשור במיוחד לנשמה. נשאלת השאלה , מהי הנשמה? והאם יש לה מציאות כלשהי, הניתנת להגדרה? יש קושי בלנסות להבין את הנשמה בעזרת השכל, בגלל שייכותה לעולם הרגש והחוויה הישירה אשר מתנהלים ברבדים מאד עמוקים. כאשר מנסים להגדירה משתמשים במילים כגון, שאר רוח או נשמה, ובתנ"ך, בבראשית פרק ב', נכתב: "ויצר אלוהים את האדם עפר מן האדמה וייפח באפו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה". לפי זה הפסוק, הנשמה היא המחיה את האדם בבואו לעולם והיא מסתלקת ממנו במעבר מן העולם. 
הנשמה והגוף הם שתי ישויות שונות – הגוף הוא חומר מוגבל, אך הנשמה נעדרת גבולות וחובקת מרחבים אינסופיים. ניתן לומר, שכל יצור חי הוא ייחודי בדרך ההתבטאות של נשמתו. הנשמה , חשה לא פעם כלואה בתוך הגוף שבתוכו היא שוכנת. החיים העניקו לנו גוף, בית, משפחה – ובתוך כל אלה האדם יכול לחוש זרות, בדידות, חוסר שייכות ומחנק. כאשר אנו חשים כלואים וחנוקים בגופנו, חשובה ההקשבה למשאלות הנשמה אשר דוברת בקרבנו, ואשר מתוך הזעקה, מבקשת מרחב מחיה ואוויר לנשימה. אין האדם יכול להגיע להגשמה בחיים אלה אם אינו לומד להקשיב לנשמתו.

הנשמה רומזת לנו, ולעיתים זועקת לעזרה, ומפכה מי מעיין חיים, וכאשר איננו מקשיבים לה, היא שולחת את המסר באמצעות המחלה, אי-הנוחות. נשמתנו מנסה להניע אותנו, להחיות ולהרוות אותנו מתמצית מהותה, מרטט הוויתה, משלל צבעיה ומבשמיה המשכרים. מי ייתן ונהיה קשובים לה, ולו במעט. 

מזל סרטן, הוא ערבוביה של אנרגיות השחור ואנרגיות אור. ניתן לומר, שזוהי מלחמה עתיקת יומין של בני האור בבני החושך- המלחמה היא בתוכנו, זוהי מלחמתה של הנשמה. בכדי שנוכל לעזור לכוחות האור לנצח בקרב זה, רצוי שכולנו נהייה מודעים להעניק לנשמתנו את התנאים הדרושים למחייתה ולהגשמתה. סרטן, בתקופתו, מזמין אותנו לאפשר לנשמה לשיר ולהתנגן בתוכנו, כמוזיקה ערבה, ולגלות את עצמה לפנינו במלוא עוצמתה. הסרטן מסמל את ההיבט הנקבי, הסופג והמתמסר, הנפש הקולטת. 
רבים הם השמות שהוענקו לעיקרון הנקבי הקוסמי, כגון: האם האוניברסאלית, אימא אדמה, השכינה, גאייה ועוד…

הסרטן הוא רחמה של האם האוניברסאלית אשר נכונה לקבל לתוכה את זרע החיים היוצר, היא מגינה עליו ומזינה אותו כדי שיצמח ויתפתח. יש בסרטן את התכונה אשר באה לידי ביטוי ברצון להסתתר ולהתגונן בחיקה של האם, ביכולת מפותחת להרגיש ולהבין את הזולת ובשאיפה העזה לעזור. 

יש בהם, הסרטנים, רגישות ויכולת ספיגה נעלים ודמיון מפותח אשר מעצים את רגשותיהם. הדמיון והרגישות, שניהם מולידים בתוכו מגוון עשיר של חוויות פנימיות. הדמיון יכול לתעתע בסרטן, הוא גם אורו וגם צילו. כך, בשלבים מאוחרים יותר נולדת ההשראה הנעלה הקשובה לעולם הרוח. יש בהם את היכולת לומר ישר ובאומץ לב את דעותיהם, אינם מעמידי פנים, אוהבים את ביתם ונוחיותם, שקטים ואפילו מאופקים. חייהם של הסרטנים, מתנהלים דרך עולם הרגשות, פתיחותם הרבה וכושר הספיגה הגדול מביאים אותם מחד- לרגשנות יתר, ומאידך- את היכולת לראות את הנולד ולדלות ממעמקי תת-ההכרה אלמנטים שנשכחו, ויש בהם היכולת לחוש את האחר בעוצמה ולהפיק על ידי כך תועלת לעצמם.
  
הסרטנים, בגלל דמיונם השופע, יש בהם יכולת יצירתית בעלת פוטנציאל, בכדי לממש את יכולתם היצירתית הם זקוקים לאווירה אוהבת, חמה וידידותית, בכדי שיאפשרו להם לפתח השקפת עולם חיובית לחיים. סרטנים המרגישים בטוחים, מסוגלים לגעת במעמקים העמוקים ביותר, מהמקום הזה מציף אותו פוטנציאל חיות אדיר, וכך, במקום לשלוט ברגשות ולבלום אותם, הוא שוחה בחופשיות באוקיינוס האינסופי של האנרגיה הנשית.  
סרטן,עקרב ודגים שייכים לאלמנט המים ולמשולש אשר חודו כלפי מטה. המים מייצגים באופן טבעי את עולם הרגש, את הדמעות מצער, את פרץ הדמעות מרוב שמחה, את דמעות הרחמים העצמיים, את החרטה, את המרירות, הכאב והסבל הנובעים ממעמקי הנשמה. אלמנט המים מסמל את הזורם: את האינסטינקטים, את הרגשות ואת עולם הנפש. המים מייצגים את התת-ההכרה ביחס להכרה.

מזלות המים מייצגים שלשה רבדים שונים של תת-ההכרה:  
• מי הסרטן – הם מי החיות, מי הרבייה, ההולדה והפריון ומחוללי החיים, אשר תפקידם לעבד ולעצב את האדם. 
• מי העקרב – העומדים ומתאבנים מייצגים את חוסר המודעות הקולקטיבי.  
• מי הדגים – מייצגים את התת-מודע, את הזעיר ביותר והגדול ביותר. 

האדם, חוצה בחייו גאות ושפל, מערבולות, גלים וסחף המאפיינים את מי הדגים ומסמלים את האוקיינוס האינסופי שאליו מגיעים לאחר שסובבו את מעגל המזלות. האדם המאבד את היכולת לשחות באוקיינוס החיים,נלכד ברשתו של החומר, לאט ובאיטיות, הוא מתאבן ומוצא את עצמו במים עכורים.
  
יכולים לסייע לאדם לצאת ממצב זה – שלש כוחות: אהבה, תקווה ואמונה. 
האמונה – קשורה למזל דגים ומייצגת את הדת ואת המסתורין והנסתר ויש ביכולתם לחולל שינויים ותהפוכות רבות. 
התקווה – קשורה למזל סרטן ומייצגת את הבית, את השורשים ואת העבר. 
האהבה – קשורה למזל עקרב ומייצגת את המוות, את המיניות, ואת ההשתנות. 

כאשר אדם נופל למי הדגים, מחובתו לשחות, במידה ויש ספקות או פחד, סופו לצלול ולטבוע. במידה ושוכנת בתוכו אמונה, הוא יצוף והמים יסייעו בידו להגיע לחוף מבטחים. האמונה מאפשרת לנו לשחות בחופשיות באוקיינוס החיים. הנלכד ברשת החומר ומניח לו להשתלט על חייו, מועד לפורענות. הוא יחפש בהכרח את התקווה, משהו חיצוני שיחבר אותו שוב לעולמו הפנימי. מי שיהפוך לעקרב ביקורתי, שלילי ועוקצני, יוכל להשתחרר רק בעזרתה של האהבה. 

משולש המים קשור לקארמה הרגשית, שבה הציב האדם מטרה לעצמו ללמוד לשלוט ברגשותיו. חשוב לזכור שהרגשות הם חוזקו של האדם, ואין צורך להתעלם מהם או להדחיקם אך גם לא להיכנע להם או לטבוע בתוכם.
  
כאשר אנו מרגישים צורך להתביית או לקרב אלינו את הבריות, נמצא במצב זה את השפעתו של הסרטן בתוכנו, צורך זה יכול להתגשם בצורה של תשומת-לב ודאגה לזולת, אהבה וחסד שיעניק לסרטן שבתוכנו הרגשה של סיפוק. הסכנה בסרטן היא לא ללכת שולל בעולם החלומות, האשליות וההזיות, אשר שם ילכו רגשותינו המעודנים לאיבוד ולא ישמשו איש, והדרך למנוע מצב זה, היא אהבת חינם למען הזולת.
  
ניתן לומר, שהסרטן בונה את ביתו הפנימי תחילה בדמיונו העשיר. מידת הצלחתו תלויה באיכות היחסים שישכיל לבנות עם נפשו וביכולתו להקשיב לה. ביתו יהיה חשוך וספוג במחשבות פסימיות, בחששות, במרירות ובעיוותים של המציאות, או שביתו ישמש במקדש מואר ביופייה הזוהר של נשמתו ובחום הלב, המשפיע ומקרין לסביבתו אהבה ואור. 
השאלות שרצוי שנשאל את עצמנו בתקופת סרטן הן : מהי המשפחה שממנה אני בא? מהו יחסי להורי, לאמי, לאבי? מהם התכונות אשר אני מעריך בהם? מהם התכונות שאני נרתע מהם? כיצד אני רואה את הכן המשפחתי שלי? ומה אני אמור להיות בתוך משפחתי? האם חלומותיי הם אשליה או מציאות? האם החוויות הם מעבר למציאות המוחשית? 


הירח:
שליטו של מזל סרטן הוא הירח. סימנו האסטרולוגי, חצי סהר המסמל את הנשמה, את הרגישות ואת הגשמת האני. השמש היא חמה, מושלת בממלכת היום ומייצגת את האגו המודע. הלבנה היא קרה ואורה חיוור, היא קשורה ליסודות האדמה והמים ומייצגת את מעמקי תת-ההכרה.

באגדות העממיות, אצל האינדיאנים, בפולקלור ובמיתולוגיה, הירח-הלבנה מסמלת את האישה, או החלק הנשי שבאלוהות. בעולם החי והצומח, ובקרב בני – האדם מהווה הירח את סמל הפריון.

בגוף האדם שולט הירח על האברים הבאים:
מערכת הלימפה, מערכת העיכול, המוח הקטן, בית החזה (לב-ראות), העור, אברי המין הנקביים ותהליך הלידה.
מקומו של הירח בהורוסקופ, מעיד על הנפש החיה, הפרימיטיבית, הקשורה לעולם החי והצומח, למין, ליצירה, לנשמה ולאומנות. כאן מצוי רגישותו של היחיד, התת-מודע, הדחפים האינסטינקטיביים. זהו הלילה במלוא הדרו אשר עולם הפנטזיות והתשוקות הנסתרות באות לידי ביטוי.

זהו גן העדן הסודי והנסתר של הנשמה, עולם הקסם של הנשמה הבאה לידי ביטוי. זהו מקום המסתור שבו אנו משוטטים ונמים את שנתינו כאחד. ניתן לומר, שזהו המקום שבו נמצאים יחד יצר ההרפתקנות והמשיכה לבלתי נודע, הדמיונות, החלומות, ההפכפכות ומעיין היצרים המפכה בתוכנו, בדומה למים בגאות ובשפל, זהו המקום של שכרון החושים ורוממות הרוח.

הירח מבטא את שקיעת הרוח בתוך עולם החומר, את העצב, את הבדידות, את הדרך השגויה, את החיפוש, את החזרה לעצמנו ואת חשבון הנפש. הירח מאיר את החשכה ואת הסכנות, את הבלתי צפוי והלא מודע. הוא מייצג את מצבי הרוח המשתנים ללא הרף, את הבריחה מהמציאות לעולם הדמיון, את האשליות, את הסובייקטיביות המוחלטת. כל אלה מקשים על האדם בקשריו עם המציאות. הדמיון מתווך בין עולם האידיאות המופשט לעולם הממשי ומסייע לרעיונות להתגשם. כיצד נוכל להשתמש בו, בדמיון? הדמיון, הוא הכוח המדמה, הכושר ליצור במחשבה דברים שאינם במציאות. הדמיון, כירח המשתנה ללא הרף וזקוק להכוונה, להתוות את דרכו, להציב מטרות ברורות. מכיוון שעוצמתו של הדמיון רבה, הוא יפעל ככוח הרס משחית ולא ככוח בונה – כמעצב או אדריכל.

האדם המודע, המכיר בכוחו המעצב של הדמיון, ילמד לחיות עם החלק הנשי שבתוכו. הוא יזין אותה ברעיונות נעלים, במחשבות חיוביות ובתמונות מוארות מלאות שמחה. הוא יתבע את חותמם של הפרטים והדקויות שיתבעו את רישומם בנפשו ויעצימו את הכוח המעצב. את שאנו מדמיינים אנו מגשימים, זוהי מתנת החסד של הדמיון. 

ליצירת קשר ופרטים מלאים על שולמית רונן
מאפייני הצבעים מתוך הספר "בקצב היקום" באדיבות רבקה כהן.
ניתן לרכוש את הספר בהוצאת יהל


מאמרים קשורים

Back to top button