הכל על קבלה

מבנה החלום ומשמעותו

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, יצחק אהרון
מאז ימי עולם ועד לימינו אנו מבטא החלום שלל היבטים שונים ומגוונים המרתקים ומסעירים את המין האנושי באשר הוא. על מבנה החלום ומשמעותו.

מאז ימי עולם ועד לימינו אנו מבטא החלום שלל היבטים שונים ומגוונים המרתקים ומסעירים את המין האנושי באשר הוא. כך גם הפרשנויות הניתנות לחלום שונות ומשתנות בקרב עמים, תרבויות ודתות עדות לכך ניתן למצוא החל בכתבי קודש, מנהגי עמים, פולקלור וכלה במחקרים מדעיים שנערכו לאורך השנים בתלמוד הבבלי, מסכת ברכות (נז' ב') כתוב:"שינה-אחד משישים למיתה" דהיינו מצב השינה דומה למצב מוות אלא ביחס נמוך של 60:1. קרי, בזמן השינה מצטמצם הקיום הגשמי לכדי רמה נמוכה ביותר ורק אז הנשמה חופשייה להיפרד זמנית מהגוף ולעלות לעולמות עליונים. אם כן מדוע אנו חולמים ולשם מה? חכמת הקבלה מלמדת כי החלום הוא כלי רוחני המסייע לאדם לבחון את הרהורי ליבו, את הטמון בתת המודע ולרוב מרמז על שעתיד להתרחש. לעיתים החלום מעלה קטעים מעברו של האדם שאליהם חובה עליו להתייחס. כידוע ביהדות מייחסים משמעויות רבות וערך ניכר לחלומות ולסמלים המופיעים בהם. כמובא בחלום יעקב, חלומות יוסף, חלומות פרעה, חלום שר המשקים ושר האופים ועוד..


בחכמת הקבלה קיימים סימנים ברורים על מנת לאבחן ולקבוע האם מדובר בחלום אמיתי או בחלום שווא. חלקם מובאים בדברי הגמרא, בזוהר הקדוש ובדברי חכמי ישראל שבכל הדורות. יובן למעיין בנאמר כי חלום מתפרס לכל היותר מס' שניות בודדות אף על פי שנדמה כי נמשך זמן רב

חלום של שחרית
חלום שהאדם חולם באשמורת השלישית של הלילה, קרי, בשעות הבוקר המוקדמות הוא מהחלומות המתקיימים. הזוהר הקדוש מלמד כי בשעה זו האדם נמצא עמוק בתוך השינה (בשפה מדעית נקרא :REM) ואז מגלים לו מעולם האמת סודות ורזים. לכן חלום הנחלם במועד זה הינו בעל משנה תוקף ובעל חשיבות ומשמעות רבה. אין הכוונה לחלומות המתקיימים כאשר האדם מנמנם ונמצא בשלבי היקיצה בבוקר, אלא לחלומות שהם בתוך שינה עמוקה, ושעתם היא בסמוך לסיום הלילה ולפני עלות השחר. אדגיש כי ככל שהחלום בהיר וברור יותר ירבו הסיכויים לאמיתותו לעומת זאת חלום מלא בלבול ומתפרס על קשת רחבה של נושאים יהיה לרוב חסר כל משמעות ושורש רוחני. סימן נוסף לחלום אמיתי יהיה הרושם שהוא מותיר בלב האם. ככל שהאדם יחוש את חווית החלום ממשית ומציאותית כך תגבר ההנחה כי קיים מסר טמון שחובה להתייחס אליו.


חלום שחלם על חברו
חלום העוסק בענייני הזולת ושאינו נוגע לאדם החולם. לרוב החלום אמיתי מאוד אף יותר מהחלומות האישיים שהאדם חולם על עצמו. הנימוק העיקרי להנחה כי יש לראות אמיתות בחלום מסוג זה הינו מן הטעם הפשוט שהחלום אינו נובע ממחשבותיו של החולם שהרי אינו שייך לו כלל. לכן יש לראות בחלום זה משום מסר וידיעה חשובים. בשל המורכבות הרבה של חלומות מסוג זה, כגון מי האדם שנחלם, מועד החלום, משמעותו וכדומה… אמליץ בחום לפנות לאדם בקיא בפתרון חלומות שידע לתרגם את הצפנים המובאים בו.

חלום שנפתר בתוך חלום
מי שרואה בחלומו את פתרון החלום כמו שאילת שאלה וקבלת מענה יתייחס לחלום זה ביתר רצינות. סיבת העניין מפני שהודיעוהו את החלום ואת פתרונו גם יחד. לפיכך אין לנסות לפתור את החלום ולא ישתנה המובא בו וכפי שחזה בחלומו כך יהיה.

חלום שחלם פעמיים
חלום הנשנה יותר מפעם אחת מבטא איגרת שלוחה שלא נקראה. חלום זה מעיד על מסר חוזר שנשלח לאדם ויש להתייחס אליו בכובד ראש. באם החלום חוזר על עצמו באופן זהה ומדויק או אז קיים ספק בנוגע לאמיתותו שכן האדם החולם הרהר במחשבותיו אודות החלום ותת המודע גרם להישנות החלום כאשר היה. אדגיש כי יתכנו שני חלומות הנראים למראית עין כמבטאים את אותו רעיון והחולם סבור שהם בבחינת חלום שנשנה. ברם אלו שני חלומות שונים בעלי מסר אחר ולכן טוב לו לאדם שידרוש את סיבת העניין.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על יצחק אהרון


מאמרים קשורים

Back to top button