הכל על קבלה

חודש חשוון ומזל עקרב

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, יצחק אהרון
מהי משמעותן של חודש חשון והאפשרויות שנפתחות עבורינו בחודש זה

חלפו עברו החגים וחודש חשוון הגיע להתארח בחיינו. בתשרי, השגרה המוכרת פינתה את מקומה להתעלות הנפש ולשמחה ומיד שבה לתפוס את מקומה בחשוון, שהוא החודש השמיני לפי הלוח העברי הקדום המתחיל מחודש ניסן. אורכו של חודש חשוון משתנה בשנה "חסרה" (29 ימים) ואילו בשנה "כסדרה" (30 ימים).

שמו של החודש נתון לפרשנות ולסברה: יש הגורסים שמקור השם " מרחשוון" הוא ככל הנראה במילה האכדית "וַרְחֻ-שַׁמְנֻ", שפירושה: וַרְחֻ = יֶרַח-חודש; שַׁמְנֻ = שמיני. ויש הגורסים שמכיוון שהאותיות ו' וּ-מ' הן עיצורים שפתיים לעתים קורה שהן מתחלפות זו בזו. וכך נוצרו שני חילופים ב"וורחשמן" שהפך ל"מרחשוון": האות ו' במלה הראשונה הוחלפה בשלב כלשהו באות מ והאות -מ' במלה השנייה הוחלפה באות ו'. סברה זו מקבלת משנה תוקף עם הכתוב בתלמוד "שמות חודשים עלו בידם מבבל".


החודש נקרא בספרי הנביאים בשם "ירח בול". יש המסבירים את השם "בול" מלשון מבול, כי בחודש זה התחיל המבול לרדת על הארץ. המבול מהווה נדבך חשוב בתרחישים אפוקליפטיים המנבאים את קיצו של העולם באסונות טבע, צונאמי, והצפתו של הכדור במים כענישה על התנהגות לא מוסרית של האדם. נבואת שקר על קץ העולם קורסת אל מול חדשה שעולה וכך חוזר חלילה משך אלפי שנים. אבל חכמי הקבלה כמו הרב קוק והרב יהודה אשלג זיהו בסיפור המבול סימבול להתפתחות האדם. המים בסיפור המבול מרמזים על שתי תכונות אלה, תכונת הנתינה (חסדים) ותכונת הקבלה האגואיסטית.

השפעת יסודות הטבע
יסוד המים בקבלה נקשר עם עולם הרגשות- בכוחם של המים לשמש כמקור החיים (תכונת הנתינה), או להרוס ולהשמיד (תכונת הקבלה האגואיסטית). ממש כמו הקוטביות הרגשית העזה המאפיינת את בני מזל עקרב. על פי תורת הקבלה, כל אחת מעונות השנה נשלטת על ידי יסוד אחר.


עונת הסתיו (תשרי, חשוון, כסלו) מושפעת מיסוד האוויר המסמל את המחשבה והמעוף ואכן, מאזניים וקשת עסוקים במחשבות וברוח ופחות ברגשות. מזל עקרב, לעומתם, השייך ליסוד המים, קשור בקשר הדוק לרגש מאשר לאינטלקט. משכך, ההשפעה של יסוד האוויר על בן מזל עקרב גורמת אצלו להתלקחות רגשות עזים, סוערים וקיצוניים. הוא חי במתח פנימי אך מסוגל לשמור על איפוק רגשותיו. מונע בעיקר ע"י האינטואיציה ותחושת הבטן במקום המחשבה וההיגיון. כאמור, בעל רגשות קוטביים מאוד כגון: אהבה חושנית ועיוורת היכולה להפוך לקשר הרסני, דרמטי ואף טראגי. הרגשות משתנים במהירות וללא הנהגת השכל ולכן הוא ימצא עצמו חיש מהרה נוטה להרס עצמי. "כשהמים עולים והמבול שוטף את הארץ": בסערת רגשות יטיח האשמות ויתנצח עם הזולת ללא כל מגבלות ומעצורים. הצדק חשוב לו מאד וכאשר הוא נתקל בחוסר צדק ואפליה התגובה תבוא מהבטן- ממקום מאד רגשי (מים), כלומר הוא עלול לתת לזעם ולנקמה לשלוט בו. הצורך להשיב מלחמה שערה מצוי עמוק בעוכריו והוא אינו נשלט. גם אם הוא יודע שבסוף זה יהיה לו לרועץ. העקרב הוא טיפוס סגור ומרוחק השומר סודותיו בקנאות רבה. עם זאת יש בו קסם אישי יוצא מגדר הרגיל. הוא עשוי להקרין כוח אנרגטי חזק מאוד על הסובבים אותו כך שיוכלו ליפול בקסמיו. בשל עוצמתו הרגשית האדירה וכוחו המהפנט ניתן להתחבר ולהמשך אליו ובו בזמן להרגיש לא נוח במחיצתו. יודע לחדור לעומק העניינים ולהשיג את שאיפותיו ותאוותיו לטוב ולרע.
שייך ליסוד המים ולשבט דן.

אות הכוכב ד': כוכב מאדים שידוע ככוכב המלחמה והאות ד' השולטת עליו מייצגת את העוני, הדלות והריקנות. מכאן שמי שיוצא למלחמה ממילא חש את תחושת החיסרון כי מי שליבו מלא ומסופק אינו ממהר להילחם. שיעור ותיקון :להגיע לשליטה עצמית ורגשית, ללמוד כי האויב המר היא המלחמה עצמה ולא הזולת בו הוא שש להילחם, למתן את הכעס והשנאה היוקדת ולהמירם ברחמים ואהבה.

במילה עקרב נמצא את המילה "קרב" ולכן חשוב לוותר על ההתנצחות והמחלוקות, הם אינם תורמים כלל. על ילידי מזל עקרב ללמוד להרגיש חלשים ולהבין כי כוח רגשי אמתי נבנה ממקום של חולשה. ללמוד לקבל ביקורת ללא תנאי גם אם היא אינה נוחה לכם. לנהוג באיפוק ובמתינות ולא ליפול לרשת האימפולסיביות ולזכור שסוף מעשה במחשבה תחילה. חכמי הסוד לימדו כי הקורא בכוונה רבה את פרק התהילים המתייחס למזלו ( מזל עקרב פרק פ' ), מושך על עצמו שפע רב הן ברוחניות ובוודאי בגשמיות.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על יצחק אהרון


מאמרים קשורים

Back to top button